Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Handelsgymnasiet Vestfyn
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Bjørnhart Hansen
|
Hold
|
2024 InnoC2 (InnoC2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundbegreber
(innovationsgrundbogen af Kristian P.)
introduktion til grundbegreberne og Schumpter, arketyper,
Fokuspunkter:
Innovationstyper, grundbegreberne, individuelle proces fra ide til handling.
kap. 1 (afsnit 1.1. 1.2 og 1.3.)
kap. 2 afsnit 2.2. 2.3 og 2.4)
kap.4 afsnit 4.1. 4.2 4.3 4.4. og 4.5. og 4.9
og kap. 5 afsnit 5.1. og 5.2 og 5.3 og 5.4 og 5.5 og 5.6
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Selvrefleksion
Personlige
Selvstændighed
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Samarbejde og organisering
Dannelse af grupper til foretagsomhed / Company Programme. Belbin test af klassen. Teorien fra kap. 26.
Fokuspunkter: Belbinsroller. Individuelle persontype (belbin test).
Teamroller i processen fra ide til handlinger.
Supp. literatur: min føste millinon feb. 2022 - 4 afsnit. https://www.dr.dk/drtv/serie/min-foerste-million_290247
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Foretagsomhed
Foretagsomhed. BMC - forretningsplan - budgetter - metode - markedsanalyse. Klargøring til Company Programme. Første messe.
Processen er opbygget i sprints: dannelse af team, idefrembringelse, sortering, ideudvikling, konceptbeskrivelse og herunder test, bmc, pitch.
(lærebogen kap. 8,9,21,22)'en
Fokuspunkter:
pain, jury, værditilbud, bmc'en og forretningsplanen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Behov muligheder diffusion samt messedeltagelse
Diffusion (c stof) samt messe deltagelse.
Fokuspunkter: E. Rogers faktorer som fremmer / hæmmer innovationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trends
Trends og megatrends og betydning for forretningsmodellen. (c- niveau stof)
Gruppe fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samfundsmæssige forhold
Samfundsmæssige forhold (c-stof).
Fokuspunkter: de 3 drivere. Og måling af innovationsaktiviteter i samfundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamenstræning C og opsamling af pensum
Træning af eksamensform C og forberedelse til B niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685525474",
"T": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685525474",
"H": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64685525474"
}