Holdet 2024a sa C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Morten Ræbild Fast, Thomas Gomme Gommesen
Hold 2024a sa C (1a sa C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstaten - udvikling og udfordringer
Titel 2 SVM - en atypisk regering
Titel 3 Økonomi
Titel 4 Tværfagligt forløb med Engelsk - Social ulighed
Titel 5 Sociologi: Unges identitetsdannelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstaten - udvikling og udfordringer

Grundforløb med særligt fokus på den danske velfærdsmodel, dens udvikling og aktuelle udfordringer.

- Det tre velfærdsmodeller og deres udfordringer (primært den danske)
- Politisk kobling, de tre klassiske ideologier og forskellige løsninger på udfordringer.
- Et sociologisk perspektiv med fokus på velfærdsstatens rolle i forhold til social arv, herunder er Giddens teori om det senmoderne samfund samt Bourdieus habitus- og kapitalbegreber gennemgået.

I forløbet er der blevet redegjort for teorier, begreber og modeller.
Eleverne har undersøg de politiske partiernes holdning til velfærdsstaten.
Vi har diskuteret forskellige løsninger på velfærdsstatens udfordringer.

Væsentlige begreber:

Velfærdsstat, progressivt skattesystem, velfærdsmodeller, den universelle, den residuale, den korporative velfærdsmodel, konkurrencestat, interne og eksterne udfordringer, demografisk udfordring, individualisering, stigende forventninger, globalisering, immigration, udvidelsesstrategi, nedskæringsstrategi, livsstile, Pierre Bourdieu, kapitalformer, økonomisk kapital, kulturel kapital, social kapital, felt, habitus, social arv, mønsterbryder, relativ fattigdom, absolut fattigdom, ideologier, socialisme, liberalisme, konservatisme, partier og deres ideologiske udgangspunkt, fordelings- og værdipolitik, samfundstyper, traditionelle samfund, moderne samfund, senmoderne samfund, Giddens, aftraditionalisering, refleksivitet, adskillelse af rum og tid, udlejring af sociale relationer, ekspertsystem, Thomas Ziehe, kulturel frisættelse, formbarhed


Materiale:
Brøndum, P., & Banke Hansen, T. (2017). Luk samfundet op! (3. udg.). København: Columbus. (s. 63-74, 93-123, 201-220)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SVM - en atypisk regering

Forløbet er i forlængelse af grundforløbet. På baggrund af elevernes viden om ideologier tilføjer vi viden om de ideologiske forgreninger, fordelings- og værdipolitik samt partiadfærd. Vi undersøgte SVM-regeringens atypiske konstellation og kom med et kvalificeret på, om SVM-regeringen vil fortsætte efter næste valg.



Faglige mål i forløbet:
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Centrale begreber: styreformer, demokrati, repræsentativt demokrati, direkte demokrati. Eastons model, Molins model, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, parlamentarisk styringskæde, valgmåder, forholdstalsvalg, flertalsvalg i enkeltmandskredse, parlamentarisme, præsidentialisme, magtens tredeling, kernevælgere, marginalvælgere, interesseorganisationer, partier, politisk deltagelse, medborgerskab, sociale medier og politisk deltagelse, Habermas' demokratiske dialog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi

Vi kigger på økonomi og hvordan vi sikre en sund samfundsøkonomi.

Fokus:
Ansvar for behovopfyldelse: Stat, Marked og civil samfund
Markedsmekanismen
Markeds-, Plan og Blandingsøkonomi
Økonomiske Mål
Det Økonomiske Kredsløb
Økonomiske Værktøjer - herunder finans, penge og strukturpolitik


Kernestof:

̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier

̶ kvantitativ og kvalitativ metode. (holdninger til velfærdsstaten)

Faglige Mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tværfagligt forløb med Engelsk - Social ulighed

Vi arbejder med social ulighed sammen med faget engelsk.

Vi kigger på social ulighed i USA og DK. Vi kigger på hvilken betydning forskellige velfærdsmodeller har for at nedbringe social ulighed.
I forløbet gennemgås metoder i samfundsfag. Vi kigger på fordelene og ulemperne ved de forskellige metoder og hvilken betydning de har for vores undersøgelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sociologi: Unges identitetsdannelse

Forløbet fokuserer på kernestoffet i sociologi, herunder socialisering, identitetsdannelse og sociale forskelle. Med udgangspunkt i nutidens unge og mistrivselskrisen undersøges, hvordan og hvor børn og unge socialiseres og vi inddrager Thomas Ziehe, Anthony Giddens, Hartmut Rosa og Ulrich Beck for at forstå, hvordan tilværelsen som ungt menneske og unges identitetsdannelse adskiller sig fra tidligere generationer.

Kernestoffet er:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer