Titel
2
|
Besættelse, modstand og kultur – DHO
Besættelse, modstand og kultur – DHO (værklæsning)
Dette forløb om Besættelsestiden udgør det obligatoriske DHO-forløb i 1g.
I dette forløb arbejder vi med tekster skrevet under besættelsen. Dette med fokus på, hvordan nogle tekster er med til at underbygge konsensusmyten, og hvordan andre – både legale og illegale tekster – indirekte opfordrer til modstand.
Eleverne arbejder med den socialhistoriske metode og den nykritiske metode.
Forløbet afsluttes med, at eleverne individuelt udarbejder den obligatoriske DHO. DHO-opgaven – og DHO-forløbet – afsluttes med et mundtligt forsvar i eksamensperioden.
DHO-forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A på stx:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
–læsning af en afgrænset periode før 2000
–udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
–anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
–anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
–analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
–dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
–demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
–demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
–undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
̶ kommunikationsanalyse
̶ medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
̶ analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
-tekster gennem kreative arbejdsprocesser: (Skriveøvelse: Skriv en kort nyhedsartikel på en halv side, som indirekte leverer en kritik af noget velkendt, men på overfladen ligner en nyhedsartikel om et emne eller et problem, du selv finder på.)
Litteraturliste:
Jørgen Sørensen: ”Besættelsestiden i litteraturen”. Systime, 2004, s. 31-33.
Søren Schou: ”De nøgne træer - Tage Skou-Hansen” i ”Dansk litteraturs historie” på lex.dk.
Christina Holst Færch og Troels Solgaard Andersen: ”Forbudt litteratur”. Systime, 2021, s. 235-240 og s. 245-249.
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”, systime, 2017, s. 87-97.
Johan Ottosen "Det haver så nyligen regnet" (1890).
”Kornet er i fare” (1945) udsendt af Det Danske Filminstitut (DFI). (medieværk)
Mogens Klitgaard: ”De røde fjer”, Povl Branners Forlag, 1940, s. 33-36.
Morten Nielsen: "Skæbne" (eller "Tykke"). I: "Efterladte Digte", Gyldendal, 1945.
|