Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Helsingør Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lasse Sommerlund, Rasmus Larsen
|
Hold
|
2024 2g3g eø (2g3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regnskab
Vi har arbejdet med hvordan regnskab er bygget op. Herunder resultatopgørelse og de forskellige poster, såsom omsætning, omkostninger osv.
Så arbejdede vi med "Balancen", hvor vi arbejdede med aktiver og passiver.
Derudover kiggede vi på nøgletal og analyserede selvvalgt virksomheds regnskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Marketing
Vi har arbejdet med:
- tragtmodel (TOFU, MOFU og BOFU) og konvertering af kunder via online og email marketing.
- De 4 p'er
- Branding
- Segmentering herunder minervamodellen
- Købsmotiver og forbrugeradfærd
- b2b og b2c
- Above og below the line
- Vi har arbejdet med at analysere en selvvalgt virksomheds marketingmix samt at finde på sin egen virksomhedsidé og udvikle en marketingsstrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategi
Vi har arbejdet med:
- SWOT-analyse og analyse af selvvalgt virksomheds styrker og svagheder, muligheder og trusler
- Porters diamant (Vi har ikke arbejdet særlig dybdegående med det)
- Porters five forces (Vi har ikke arbejdet særlig dybdegående med det)
- Konkurrencestrategier (omkostningsstrategi, differentieringsstrategi, niche)
- Blue ocean og red ocean strategy
- Konkurrenceformer (Monopol og fuldkommen konkurrence)
- PLC-kurven
- BCG-matrix/kurve
- Creative destruction (Schumpeter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ledelse
Vi har i dette forløb arbejdet med ledelsesteorier.
Vi har arbejdet med de forskellige ledelses former.
Herunder
Taylorisme
Laissez-Faire, Autoritær og Demokratisk ledelsesform
Situationsbetinget ledelses form
Og til sidst er eleverne blevet introduceret til transformations ledelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Aktier (Forlængelse af Regnskab)
Vi har i dette forløb givet eleverne en indflyvning til aktier og arbejdet grundlæggende med dem.
Der er blevet arbejdet med forskellige investeringstyper
Aktier, Obligationer, Shorting og Optioner
De er blevet introduceret til hvordan aktier virker, hvad de er og hvad påvirker deres pris.
De er blevet introduceret til hvilke kernenøgletal man med fordel kan analysere på.
De er også introduceret til Indeksfonde og ETFer og hvad de kan og medbringer af styrker og svagheder.
Dette forløb skal ses i forlængelse af regnskab da det primære fokus har været at kæde det sammen med det regnskabsmæssige.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisationsteori
Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til basal organisationsteori.
Vi har arbejdet med følgende:
Scheins kultur begreb. De 3 niveauer at forstå kultur på
Herzbergs Motivations teori (To faktor teori)
Psykologisk Tryghed
Mintzberg strukturteori om organisations former.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eget projektforløb (Eksamens projekt)
Vi har arbejdet med elevernes eget projektforløb.
Eleverne fik her muligheden for enten at gå i dybden med et start-up, den bæredygtige virksomhed eller den socialøkonomiske virksomhed efter eget ønske.
De skulle her enten opdigte deres egen virksomhed, eller vælge en allerede eksisterende virksomhed der levede op til kravene.
Ved egen opdigtede virksomhed skulle der være stort fokus på det organisations og ledelsesteoretiske, hvorimod valgte eleverne en allerede eksisterende virksomhed ville der forventes et større fokus på det regnskabsmæssige perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100863849",
"T": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100863849",
"H": "/lectio/53/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100863849"
}