Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Kenneth Niemann Rasmussen
|
Hold
|
2024 fy/f (1f fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Beskrivelse:
Kinetisk og potentiel energi. Effekt, nyttevirkning, elektrisk energi og kemisk energi. Temperaturskalaer og termisk energi. Fordampning og smeltning. Bæredygtig energiforsyning.
Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Forsøg:
- Nyttevirkningen af elkedel (i forbindelse med termisk energi)
- Varmefylden af et lod
- Demoforsøg med hvilket materiale en isterning smelter hurtigst på
Anslået sidetal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering om vindmøller
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lys
Sansning af synligt lys (farver). Brydning (ikke udledning af formlen) og totalrefleksion. Intensitet og UV-stråling. Det elektromagnetiske spektrum. Varmestråling. Fotoner og Bohrs atommodel.
Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lys
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Faglige mål:
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
Forsøg:
- Brydning og totalrefleksion
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering om brydning og totalrefleksion
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Astronomi
Parallaksemetoden. Cepheidemetoden. Exoplaneter. Rødforskydning, Dopplereffekt og Hubbles lov. Universets udvidelse, Big Bang og den kosmiske baggrundsstråling. Repetition af den nære astronomi fra grundforløbet.
Kernestof:
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering om Universets udvidelse
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger
Karakteristika ved bølger. Interferens. Resonans med en snor. Resonans med en flaske (kun eksperimentelt). Diffraktion. Dopplereffekt.
Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- fysiske egenskaber ved lyd og lys
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Forsøg:
- Resonans i en flaske
- Diffraktion
Anslået sidetal: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videopræsentation af eksamensspørgsmål
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280211406",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280211406",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280211406"
}