Holdet 2024 me/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Niels Roe Rasmussen
Hold 2024 me/4 (1g me4, 1g me4 kunstdage)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Road movies
Titel 3 Pilotprojekt
Titel 4 Dokumentarfilm
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I grundforløbet introduceres eleverne til mediefaget, og de skal lære de filmsproglige virkemidler på billedsiden (derunder klipning) og på lydsiden.
Som led heri ser eleverne filmeksempler på de filmiske virkemidler og arbejder med analyse af filmcitater og kortfilm, samt de producerer 2-3 små praktiske øvelser, hvor de forskellige filmiske virkemidler skal anvendes.

Umiddelbart efter grundforløbet, når eleverne er på deres endelige mediefagshold - skal de have en test i de filmsproglige virkemidler fra grundforløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 2 Road movies

I dette forløb får eleverne et større kendskab til road movie-genren. I første del introduceres eleverne til dramaturgi. De arbejder med genretræk, struktur og ikonografi i road movies. Dertil får de en kort indføring i road movie filmens historie og udvikling. Undervejs har eleverne set to road movies og et uddrag af en tredje.

Eleverne har set følgende road movies:
# Wild Tales - Damián Szifron (første fortælling)
# Thelma & Louise - Ridley Scott
# The Green: Book - Peter Farrelly

Eleverne har set disse 2 kortfilm:

Lift:
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-lift/

Twelve years:
https://www.youtube.com/watch?v=bEJeZr9dxRo&ab_channel=DysnomiaFilms

Eleverne har læst denne artikel:
https://cutmagazine.dk/jeg-koerer-bil-derfor-er-jeg/

Eleverne har set dette videoessay:
https://www.youtube.com/watch?v=ayJ3ktqJ4L0

Kernestof:
# filmiske og dramaturgiske virkemidler
# centrale genrer, medier og medieplatforme

Faglige mål:
Anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier

Redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold.

Redegøre for, hvad der karakteriserer fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.

Anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 3 Pilotprojekt

I dette korte forløb har eleverne lavet små kortfilm. De har anvendt deres viden fra grundforløbet og forløbet om road movie.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarfilm

Fokus på dokumentarfilm herunder de forskellige fortælleformer gennem eksempler. Kendskab til de konkrete faktakoder og virkemidler. Hovedfokus er på krig.

Eleverne har kendskab til flg. dokumentartyper:
# Den forklarende
# Den observerende
# Den deltagende
# Den poetiske

Eleverne har læst flg. online-artikler:
# https://www.gymdansk.dk/typer-af-dokumentarfilm.html

Eleverne har set flg. film:

Hjemvendt - Marianne Hougen-Moraga
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/hjemvendt

Armadillo - Janus Metz
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/armadillo

Min krig - DR (afsnit 1)
https://www.dr.dk/drtv/serie/min-krig_6775

Massakren i Dvor - Georg Larsen, Kasper Vedsmand
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/massakren-i-dvor?unilogin=1

Kernestof:
# filmiske og dramaturgiske virkemidler
# centrale genrer, medier og medieplatforme

Faglige mål:
Anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier

Redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold.

Redegøre for, hvad der karakteriserer fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.

Anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 5 Eksamensprojekt

Eleverne skal arbejde med deres eksamensproduktion på max. 10 min.

Faglige mål:
Anvende optage og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder.

Selvstændigt og nuanceret planlægge og gennemføre en produktion i grupper.

Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser.

Redegøre for faserne i arbejdet med en produktion udarbejde storyboard og skudliste.

Anvende viden om dramaturgi i udformningen af fakta og fiktionsproduktioner.

HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN
Du må have alle hjælpemidler med inde i forberedelseslokalet, men du må ikke gå på nettet
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer