Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Niels Roe Rasmussen
|
Hold
|
2024 me/4 (1g me4, 1g me4 kunstdage)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
I grundforløbet introduceres eleverne til mediefaget, og de skal lære de filmsproglige virkemidler på billedsiden (derunder klipning) og på lydsiden.
Som led heri ser eleverne filmeksempler på de filmiske virkemidler og arbejder med analyse af filmcitater og kortfilm, samt de producerer 2-3 små praktiske øvelser, hvor de forskellige filmiske virkemidler skal anvendes.
Umiddelbart efter grundforløbet, når eleverne er på deres endelige mediefagshold - skal de have en test i de filmsproglige virkemidler fra grundforløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Road movies
I dette forløb får eleverne et større kendskab til road movie-genren. I første del introduceres eleverne til dramaturgi. De arbejder med genretræk, struktur og ikonografi i road movies. Dertil får de en kort indføring i road movie filmens historie og udvikling. Undervejs har eleverne set to road movies og et uddrag af en tredje.
Eleverne har set følgende road movies:
# Wild Tales - Damián Szifron (første fortælling)
# Thelma & Louise - Ridley Scott
# The Green: Book - Peter Farrelly
Eleverne har set disse 2 kortfilm:
Lift:
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-lift/
Twelve years:
https://www.youtube.com/watch?v=bEJeZr9dxRo&ab_channel=DysnomiaFilms
Eleverne har læst denne artikel:
https://cutmagazine.dk/jeg-koerer-bil-derfor-er-jeg/
Eleverne har set dette videoessay:
https://www.youtube.com/watch?v=ayJ3ktqJ4L0
Kernestof:
# filmiske og dramaturgiske virkemidler
# centrale genrer, medier og medieplatforme
Faglige mål:
Anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
Redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold.
Redegøre for, hvad der karakteriserer fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
Anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotprojekt
I dette korte forløb har eleverne lavet små kortfilm. De har anvendt deres viden fra grundforløbet og forløbet om road movie.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eleverne skal arbejde med deres eksamensproduktion på max. 10 min.
Faglige mål:
Anvende optage og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder.
Selvstændigt og nuanceret planlægge og gennemføre en produktion i grupper.
Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med en medieproduktions faser.
Redegøre for faserne i arbejdet med en produktion udarbejde storyboard og skudliste.
Anvende viden om dramaturgi i udformningen af fakta og fiktionsproduktioner.
HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN
Du må have alle hjælpemidler med inde i forberedelseslokalet, men du må ikke gå på nettet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294872316",
"T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294872316",
"H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294872316"
}