Titel
2
|
Volleyball - teamudvikling, anatomi og fysiologi
Formål:
Eleverne skal arbejde med grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i volleyball samtidig med, at der arbejdes med gruppeprocesser i forhold til at samarbejde som et team med en fælles målsætning. Eleverne skal endvidere opnå forståelse for hvilke anatomiske og fysiologiske forudsætninger der skal være tilstede for at forbedre præstationsevnen.
Tekniske færdigheder: fingerslag, baggerslag, hævning, blokade, smash, serv under- og overhånd.
Taktiske elementer: Grundlæggende opstilling i forsvar og forståelse for grundlæggende regler og rotaionsprincippet. Eleverne skal tilegne sig viden og forståelse for at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere, samt spille bolde de mest fornuftige steder taktisk.
Begreber og principper indenfor team-psykologi: Målsætning, samarbejde og synergieffekt, social facilitering, social dovenskab, kohæsion, teamets struktur, roller, rollekonflikter.
De to teams har selv ansvar for store dele af den tekniske og taktiske træning. Derudover har eleverne i de to teams skriftligt arbejdet med en teamrefleksionsbog.
Anatomi: Skelettet, herunder forskellige typer knogler, ægte/uægte led, glideled, hængselled, drejeled, kugleled, toakset led, samt de mest relevante muskler der anvendes i hvirvelsøjlen, skulderleddet, albueleddet, hofteleddet, knæleddet og ankelledet. Musklens arbejdstyper, koncentrisk, excentrisk og statisk, agonist/antagonist og synergister.
Fysiologi: Hjerte- og lungekredsløbet, energiomsætning anaerob & aerob, muskelfysiologi, træningslærer herunder konditionstræning og forskellige former styrketræning - muskelstyrke, udholdenhed, eksplosiv/spændstighed.
Idrætspsykologi: Motivation, målsætninger og principperne inden for teampsykologi.
Eleverne skal tilegne sig viden om emnet idrætspsykologi i forhold til idræt og kan definere begreber indenfor emnet så som:
- Indre motivation.
- Ydremotivation
- Målorientering (konkurrenceorientering og opgaveorientering)
- Persontyper (type 1, 2, 3)
- Træningsklima (konkurrenceklima og mestringsklima)
- Konkrete mål (resultatmål, præstationsmål, procesmål)
- Spændingsregulering og positive og negative aggressioner
- Udvikling af team
- Kohæsion
- Forskellige team typer
- Roller og hierarki
- Identitet, selvaktualisering & flow
- Træningsafhængighed & årsager
- teambuilding og kommunikation
Skriftlig dimension:
Casebesvarelse
Eleverne har i forbindelse med et selvstændigt projekt, forberedt og afholdt 10 min. fremlæggelser, som eleverne har arbejdet ud fra en skriftlig opgave som indeholder følgende:
Beskriv/tegn figur over leddet og dets muskler.
Hvordan er leddet opbygget?
Hvilke bevægelser kan leddet lave?
Hvilke muskler passerer omkring leddet?
For hver muskel angives:
Hvad hedder musklen på dansk og latin?
Hvor udspringer og hæfter musklen?
Hvilken bevægelse kan musklen lave?
Beskriv en styrketræningsøvelse og en strækøvelse for musklen.
Derudover har eleverne udarbejdet en arbejdskravs- og en kapacitetsanalyse inden for flere idrætsgrene og en selvvalgt disciplin med fokus på de fysiologiske og biokemiske parametre i ud fra følgende parametre:
Muskelmasse, muskelstyrke (dynamisk, statisk, eksplosivt), bevægelighed, kondition (aerob effekt), udholdenhed (aerob kapacitet), anaerob effekt og kapacitet.
|