Holdet 2022 BT/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e)
Hold 2022 BT/z (1z BT, 1z BT-bi, 1z BT-bi-øv, 1z BT-ke, 1z BT-ke-øv, 2z BT, 2z BT-bi, 2z BT-bi-øv, 2z BT-ke, 2z BT-ke-øv, 3z BT, 3z BT-bi, 3z BT-bi-øv, 3z BT-ke, 3z BT-ke-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det periodiske system
Titel 2 Fysiologi
Titel 3 Cellebiologi
Titel 4 Grundstoffer og salte
Titel 5 Enzymer
Titel 6 Organisk kemi
Titel 7 Uorganisk kemi
Titel 8 Cellernes kemi
Titel 9 Kemiske og biologiskehævemidler
Titel 10 Genetik og evolution
Titel 11 Proteiner og enzymer
Titel 12 organisk kemi
Titel 13 organisk og redox
Titel 14 Spektrofotometri
Titel 15 sexologi
Titel 16 Miljø og Miljøteknologi
Titel 17 Økologi og fødevareproduktion
Titel 18 TLC - Tyndtlagscromotografi
Titel 19 Ligevægt
Titel 20 Bioinformatik
Titel 21 Syrer og baser
Titel 22 Immunologi
Titel 23 Økologi
Titel 24 organisk kemi - funktionelle grupper
Titel 25 Enzymer og Kinetik
Titel 26 lægemiddelfremstilling
Titel 27 j
Titel 28 Reppetition
Titel 29 Forløb#27

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det periodiske system

Det periodiske system, og hvordan elektronerne fordeler sig, ædelgasreglen, elektronprikformler og kovalente bindinger og ion-bindinge
Vi ser på ædelgas-reglen og antallet af elektroner i yderste skal og laver elektron-prik-formler ud fra det
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fysiologi

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kobbers reaktion med dibrom 24-02-2023
Synapsen og stoffer (Formidlingsopgave). 11-05-2023
Salte og fældningsreaktioner 24-05-2023
let og tungtopl salte 30-08-2023
Rapport: Blodsukkerregulering. 12-10-2023
Omfang Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Cellebiologi

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Poster vedr. cellemembran 10-01-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Grundstoffer og salte

Indhold:  elektronegativitet, salte og polartitet.
Pensum: siderne 76 til 82 i Kend kemien 1.
Forsøg: "Reaktionen mellem kobber og dibrom"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enzymer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Organisk kemi

Pensum:  kapitel 6 færdigt. Læs side 119 og 120 (fra "inddeling af alkoholer") i kend kemien 1

Indhold: Læs side 108 (fra "Prpanol - alkohol med ..." og frem til side 110. Det handler om, hvordan man skriver formler i organisk kemi, samt hvordan man navngiver organiske stoffer.

Vi ser også på programmet organavn, som ligger her:
http://www.datalyse.dk/kemi/
forskellige typer af organiske stoffer og deres reaktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Uorganisk kemi

vi på salte og deres reaktioner. Det er f.eks. navngivning og jeg viser nogle farvereaktioner og nogle fældningsreaktioner.

Opgaver:
https://mbscience.dk/fag/aktivitetsrum/ioner
nogle salte og deres reaktioner.
Vi læser side 133 nederst til 135.
Svovl og mangan:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Cellernes kemi

Cellernes kemi.

Repetitions af navngivning af ionforbindelser og molekyler, kemiske bindingstyper: ionbindinger vs elektronparbindinger, elektronegativitet, polære og upolære molekyler og opløselighedsforhold.
Ionforbindelsers egenskaber og fældningsreaktioner.
Struktur og opløselighedforhold af hormoner steroider, peptidhormoner og aminhormoner.

Kort intro til Marvin Sketch

Øvelser:
Dannelse af nogle tungtopløselige salte
Stoffersblandbarhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kemiske og biologiskehævemidler

mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer

læselektieer: bioteknologi A, bind 1 side 121-130 samt 89-93

Øvelser:
DNA i jordbær
Ophedning af natron
gæringsforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Genetik og evolution

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ophedning af Natriumhydrogencarbonat 10-10-2023
Journal DNA i jordbær 14-10-2023
Rapport: Blodtypebestemmelse 11-12-2023
Video: Ormeforsøg (evolution). 19-12-2023
Journal Duftende Estre 20-12-2023
Farve i sodavand 10-02-2024
Rapport vedr. genmodificering af bakterier 27-02-2024
Omfang Estimeret: 70,00 moduler
Dækker over: 70,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Proteiner og enzymer

læselektier: bioteknologi A, bind 1 side 74- 88
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 15 sexologi

Video 6 vigtige kærlighedshormoner kroppen producerer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Miljø og Miljøteknologi

lektielæsning: bioteknologi A, bind 2 siderne: 25-37 samt 43-54

Video: Kemi B- redox 1
Kemi B - Redox 2
DRTV- Hvorfor plastik

Forsøg: spændingsrækken

tekst: Næringsstoffer der er godt at vide.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Økologi og fødevareproduktion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 19 Ligevægt

homogene kemiske ligevægte, forskydning af ligevægte

Forsøg:
forskydning af ligevægte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Bioinformatik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Syrer og baser

Syre-baserektioner herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer samt Bjerrumdiagrammer.

Forsøg.
Titrering af cola
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Immunologi

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eddikesyre i husholdningseddike 29-10-2024
Bestemmelse af syrer i cola 14-11-2024
FIGHT THE BITE 09-12-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 24 organisk kemi - funktionelle grupper


Bygger videre på forløbet i 2. g

Stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri og anvendelse af stofklasser af alkoholer, carboxylsyrer og estre.
samt opbygning af carbihydrider, aldehyder, ketoner, aminer og
aminosyrer.

Organiske reaktionstyper:
kondensation og hydrolyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 27 j

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 29 Forløb#27

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer