Titel
1
|
Vikingetiden og eftertidens syn og brug
Beskrivelse:
Vikingetiden er en periode, som de fleste har en holdning til. Populærkulturen har fremstillet vikingen i mange former – Asterix og Obelix, Vikings, Valhalla, Marvels Thor, men hvad ved vi egentlig om vikingetiden, og hvordan er denne viden blevet fremskaffet? Hvordan har man i eftertiden set på vikingetiden, og hvordan bliver Danmarks fortid som vikingenation brug i nyere tid?
Formål:
- Eleverne skal opnå viden om vikingetiden – levevilkår, samfundsopbygning, togter, kristning og det danske riges tilblivelse.
- Eleverne skal forholde sig kritisk til myter omkring vikingetiden og opnå forståelse for den nationalistiske kontekst for "vikingetidens opfindelse" i 1800-tallet (1873: Ordet vikingetiden optræder for første gang hos historikeren J.J.A. Worsaase).
- Eleverne skal stifte bekendtskab med fagbegreber som kollektiv erindring, historiebrug og faghistorie/populærhistorie.
- Eleverne skal trænes i kildekritisk analyse og historisk empati.
Kernestof:
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Materiale:
Fremstillinger:
Vinkler på Vikingetiden, V/Mads Blom, Christian Vollmond m.fl., Skoletjenesten, Nationalmuseet, 2013, s. 15-43 og 59-90
Historie om Danmark – vikingetiden, 2017
Vikingen - en helt skifter ham, Martin Brandt Djupdræt, 2003
Fra fortid til historie, historiefagets identitet og metoder, Vollmond m.fl., Forlaget Columbus, 2013, s. 17-22 (ikke læst af eleverne men modeller er inddraget i undervisningen)
Kilder:
Widukind om Haralds overgang til kristendommen
Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen
Ibn Fadlan, Vikingerne ved Volga
Adam af Bremen om templet i Uppsala
John Wallingfords krønike om danemordet i 1002: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/john-af-wallingfords-kroenike/
Vikingerne kommer, Christian Monggard, Information 2013
Billeder til historiebrugsanalyse:
Billeder af Chr. 4's serie af historiske malerier 1630'erne
Frølichs hornede viking i "Svend Tveskægs løskøbelse", 1870'erne
Vaagn og stem for Danmark, 1920
Hvad vil DNSAP, 1930'erne
Gøl pølser, 1950'erne
Schlüter med vikinghjelm, 1980'erne
Film/Fiktion:
Vikings, sæson 1, episode 8
Sider i alt: 95
|