Holdet 2024 3g Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Hasseris Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Charlotte Andersen, Christian Ørslev Nielsen
Hold 2024 3g Ps (3g Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Kærlighed
Titel 2 2. Mødet mellem mennesker
Titel 3 3. Rets -og vidnepsykologi
Titel 4 4. Udfordringer i senmoderniteten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Kærlighed

Det senmoderne liv og den teknologiske udvikling har skabt nye rammer for parforholdet. For at få indsigt i det moderne parforholds vilkår og udfordringer belyser forløbet den sociokulturelle og historiske kontekst for kærlighedsbegrebets forandring – fra før den romantiske kærlighed til Giddens ”rene forhold”. Forståelse for parrelationens dynamikker og udfordringer fx mobiltelefonens indtog opnås gennem socialpsykologiske og psykodynamiske teorier samt neuropsykologisk forskning. Forløbet er afsluttet med en snak om af, utroskab og skilsmisse, herunder inddrages kernestof om kommunikation og traumatisk krise.

I forløbet er der arbejdet med Teorier af: Neuropsykologi: Helen Fisher: Hjerne- netværksteori, psykoanalytiker Jürg Willi: Kollusionsteori. Hazan og Philip Shaver (tilknytningsteori), Socialpsykologiske teorier: Rene Girard (efterligning) og attraktionsfaktorer (Nærhed, Kendskab, Lighed, Kompetence, Fysisk udseende): Evolutionspsykologien (Darwin). Sternberg.

Psykologiens veje i-bog uddrag fra kap. 28 (Teorier)
Supplerende stof:

TV:
Gift ved første blik (ep. 4)
”Kærligheden er blevet romantisk” – Videnskab.dk (2009)
Tv2 dokumentar: ”Sandheden om parforholdet” (1)
DR dokumentar: I følelsernes vold (2)
DR dokumentar: Mød dit urmenneske. Om tiltrækning.
DR dokumentar: De første kærester

Podcast:
DR P1: Brinkmans briks: Skilsmisselandet 2022
Esther Perels Ted Talk ”Nytænkning af utroskab, en tale til alle, der har elsket”

Artikler:
Berlingske (10.07.2019): Parterapeut: »Ni ud af ti af de par, der kommer hos mig, nævner mobiltelefonen som en dræber«
Kristeligt Dagblad (06.12.13) Utroskab er blevet et moderne narkotikum
Berlingske (08.03.2017”Skilsmisse-Danmark: »Mon ikke det er nemmere, hvis vi bare går fra hinanden?«”
” Danmarks gigantiske sex-rapport: Dårligt sexliv, meget utroskab og stor forskel på mænd og kvinder” – Videnskab.dk (2019)



Samlet antal læste normalsider: 113
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Mødet mellem mennesker

Hvilke udfordringer kan opstå i mødet mellem mennesker?
I forløbet er arbejde med kernestof, der kan forklare:
Hvad kendetegner forskellige kulturer? Hofstede. Tilpasningsstrategier. Fænomener i grupper. Individets kulturmøder – Ishiyama. Intergruppe konflikter. Ekstremisme og radikalisering. Fordomme. Ondskab – Golberg, Lorenz og Baron-Cohen. Udadreagerende adfærd. Dyssocial personlighedsforstyrrelse. Fravær af selvkontrol - Gottfredson og Hirschi.



Kernestof:
Psyk C. S. 84-85, 192-201, 210-214, 221-227
Psykologiens veje: s. 423-426, 430-431,391-395, 428-429, 462-467


Supplerende stof:
TV/film:
“Die Welle” 2008

Artikler:
- https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/denmark/
- Tv2.dk: ”Udvalg: Trump tændte ilden til stormløbet på Kongressen” (2022)
- Eb.dk (26.05.2015): 12-årige Rikke udsat for mobning og dødstrusler på Instagram
- Information.dk: ”Unge indvandrere fangetiforældres dilemma” (2011)
- Euroman.dk, 13. november 2015: Til sidst havde vi kun volden tilfælles.
- Berlingske, 26. januar 2015): Den sommer Ahmed blev radikaliseret
- Information, 10. oktober 2014: Forsker kritiserer ’sindssyge’ halloween-udklædninger
- https://www.dr.dk/sporten/fodbold/hooligans-haerger-danmark-og-resten-af-europa-
politiet-frygter-voldelig-tendens
- https://www.information.dk/debat/2012/12/forstaa-anders-behring-breiviks-had-samfundet-noedvendigt-soege-tilbage-tidligste-leveaar
- Lederweb.dk: ”Spot en psykopat - lederweb”
- Kristeligtdagblad.dk: ” Et ægteskab uden øjenkontakt” (2007)

Samlet antal læste normalsider: 124
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Rets -og vidnepsykologi

I dette forløb undersøger vi retspsykologien og vidnespsykologien samt klinisk psykologi i forhold til, hvornår et menneskes kan stilles juridisk ansvarlig for egne handlinger. Her undersøger vi blandt andet tilfælde, hvor forbryderen har nedsatte kognitive færdigheder eller befinder sig i en psykotisk tilstand.

Vi tager udgangspunkt i Piaget og Vygotskys syn på den kognitive udvikling samt falske erindringer. Sidstnævnte i forhold til vidners troværdighed (herunder arbejdes der også med repetition af hukommelsen fra c niveau samt fordomme og vidneudsagn).

Efterfølgende undersøger vi den kliniske psykologis diagnosemanualer samt diagnosekriterierne for skizofreni. Herunder behandling. Vi har desuden fokus på, hvordan det danske retssystem screener kriminelle, samt hvilke behandlingsmuligheder, der tilbydes.
Slutteligt bliver der arbejdet med: Køn og kriminalitet. Hjernens udvikling og fejludvikling ift. Krimininalitet. Gerningsmandsprofillering. Årsager til mord. Evnen til at lyve.

Kernestof:
Psykologiens veje: 13-14, 215-218, Skixofreni» (fra I-bog), ”behandling” (fra I-bog)
PsykB: 330-336, 339-342,350-354,356-361,366-373, 378,381-386, 399-
Psykologi i praksis": 28-29

Supplerende stof:
Tv:
Tv2 dokumentar: ”Min datter er sindssygt farlig”(2020)
DR dokumentar: ”De særligt farlige” sæson 2 episode 1 (2023)
DR dokumentar: ”Exit bandeliv” episode 1 (2024)
Tv2 dokumentar: ”Amagermanden” (2014)

Artikler/hjemmesider:
Zetland.dk: "Du husker det tydeligt, men måske er det aldrig sket. Din hukommelse snyder dig" (2017)
Berlingske.dk:  ”Sådan straffes unge under den kriminelle lavalder i dag” (2017)
Socialstyrrelse.dk ”Sigtede og domfældte borgere med udviklingshæmning”
Kristeligtdagblad.dk: ”Låst inde på ubestemt tid” (2010)

Samlet antal læste normalsider: 94,5


Der er desuden foretaget feltundersøgelser i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Udfordringer i senmoderniteten

Det senmoderne liv giver mange udfordringer for det enkelte menneske, både for unge under uddannelse og for mennesker på et krævende arbejdsmarked.
Forløbet inddrager sundhedspsykologiske perspektiver ved at belyse unges udfordringer med at trives i det senmoderne samfund. Vi ser på psykiske lidelsers udbredelse og ungdomstidens fokus på identitetskonstruktion i samspil med andre på forskellige sociale arenaer.  
I forløbet undersøges stressforekomsten og forskellen på akut og kronisk stress samt hvilke årsager der kan forklare hvorfor stress er i mærkbar vækst i det danske samfund. Det er endvidere diskuteret hvorvidt nogle individer er mere i risikozonen for kronisk stressudvikling end andre samt hvorledes stress kan forebygges. Hartmut Rosas accelerationsbegreb anvendes til at pege på strukturelle forklaringers anvendelighed.
Forløbet er afsluttet med en diskussion af determinisme og resiliens i synet på udfordringer.

Samlet antal læste normalsider: 120

Kernestof
Riisager (red.) Psyk B: s. 458-465, 468-475, 475-478, 490-499
Riisager Psyk C: s. 145-155 uddrag, 43-46
Ravn & Wolf: Celle til selfie: s. 115-118, 137-142
Schultz Larsen: Psykologiens Veje: s. 439-449, 315, 455-457

Supplerende stof:
DR3 dokumentar: Helt væk på piller.
DR dokumentar "De perfekte piger"

Berlingske 2/12-17: 2.g knækkede filmen. Marie fik stress, depression og spiseforstyrrelse.
Kristeligt Dagblad: Jeg troede jeg var lavet af jern.
Case: Du er grim og dum
Case: 14 årige Camilla bliver mobbet på nettet

Faglige mål:
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger, herunder kunne placere psykologisk teori i en videnskabsteoretisk ramme
– vurdere betydningen af historiske og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
– formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– perspektivere psykologis bidrag til såvel de humanistiske videnskaber som natur- og samfundsvidenskaberne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer