Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Angela Badalanovic Bjerge, Rikke Skovgaard Andersen
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SoMe (Social Media) (EKSAMEN)
Titel 2 Crime Fiction
Titel 3 The American Dream and values (EKSAMEN)
Titel 4 Multicultural Britain (studietur En-SA) (EKSAMEN)
Titel 5 The US presidential election
Titel 6 Australia (& the English language) (EKSAMEN)
Titel 7 Modern Love & Normal People (EKSAMEN)
Titel 8 Tilladte hjælpemidler (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SoMe (Social Media) (EKSAMEN)

Forløbet "SoMe" tager udgangspunkt i de positive og de negative aspekter af den daglige brug af forskellige sociale medier vha. ikke-fiktive tekster (eleverne introduceres for non-fiktionsanalyse) og små gruppeprojekter. Vi tager udgangspunkt i eleverne og deres vaner online for at diskutere fordele og ulemper ved de sociale medier. I forløbet har eleverne også arbejdet med fiktionstekster bl.a. med fokus på at træne filmanalyse.

Forløbet fokuserer også på,
-at opøve ordforråd til at diskutere emnet og udtrykke egen holdning
- at kunne analysere både fiktions og non-fiktionstekster om emnet
- at orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige  informationskilder
̶  at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Ordforrådstræning herunder arbejde med synonymer

Løbende i forløbet inkludereres grammatik og mindre skriftlige øvelser. Grammatisk har der særligt været fokus på: ordstilling, genitiv/ejefald, adjektiver og adverbier samt ordklasser.

Materiale:
"Nosedive" episode from The Black Mirror
Lena Dunham, “Igor or My Internet Boyfriend Died and So can Yours” extract, (2014)
Jenna Wortham, “My Selfie, Myself” in The New York Times, Oct. 19., 2013
David Derbyshire, "Social Networking Sites Harm Children's Brains" (2009)
Hanne Ohland-Andersen: Footprints, Gyldendal, pp. 42-45
Eggers, Dave, "The Circle", in Footprints, Gyldendal, pp. 42-45
Walter Woodman & Patrick Cederberg: "Noah" (2013)
Bill Ratner: Cyber Manners - Parenting for the Digital Age (2014)
Pamela B. Rutledge: #Selfies: Narcissism or Self-Exploration? (2013)
CBC News: The National: How social media is affecting teens https://www.youtube.com/watch?v=7QWoP6jJG3k
Bailey Parnell: Is Social Media Hurting Your Mental Health? (Tedx Talks, 2017) https://www.youtube.com/watch?v=Czg_9C7gw0o

ca. 19 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay 21-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime Fiction

Emne om kriminallitteratur med fokus på genrens konventioner og tidstypiske træk. Der arbejdes med krimitekster fra forskellige tidsperioder og forskellige genrer og arketyper indenfor krimigenren. Eleverne analyserer forskelligartede tekster ved at anvende litterære grundbegreber og træner litterær analyse. En del af teksterne behandles med særligt fokus på konstruktionen af klassiske krimigenrer. I et af modulerne er eleverne blevet undervist af nogle elever fra en High School i Georgia, med kobling til forløbet. Undervejs i forløbet har der også været nogle skriveworkshops, hvor eleverne er blevet introduceret til hvordan et analytical essay bygges op (inledning, topic sentences og paragraph structure).

Grammatisk har der særligt været fokus på kongruens, ordstilling, præposition+that, samt genitiv

Materiale:
- Ronald Knox: 10 Commandments of Crime Fiction (Teori)
- Crime Fiction Intro dokument (Introduktion til de forskellige subgenrer) (Teori)
- Crime Fiction teori fra antologien "Case Reponed" (Teori)
- The Thief of Amsterdam
- Andrew Vachss: The Hostage (1996)
- Christine Poulson: Don’t You Hate Having Two Heads
- Elly Griffith: The Crossing Places (Excerpt)
- Mark Gatiss: Sherlock: A Study in Pink (2010)
- Hartley & Sheel: A Murder on Castle Hill (Comedy-Murder Mystery Short Film) - Brugt til bl.a. at diskutere genretræk https://www.youtube.com/watch?v=bLhyW-3iVQY
-

Important Vocabulary:
- Whodunit
- Police procedurals
- Hard-boiled fiction
- Howcatchem
- foreshadowing
- British crime fiction
- American Crime fiction
- Mystery
- Detective Story
- Character types: The Loner and The Hardboiled Loner
- Plot structure (Push and Pull effects, The reveal, red herring).

ca. 42 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave: Eksamensopgaver 10-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The American Dream and values (EKSAMEN)

Emne om USA med fokus på historie, kultur, samfundsmæssige forhold og værdier. Emnet har desuden til formål at nærme sig en forståelse af begrebet 'The American Dream' og se på dette begrebs relevans i dag samt historisk set. Centrale diskussionspunkter er bl.a. immigration (DACA), Black Lives Matter, amerikanernes prioritering af frihedsbegrebet, samt ideen om selvopretholdelse ('self-reliance'). Forløbet træner både analyse af fiktion og non-fiktion, og eleverne er i denne forbindelse også blevet introduceret for digtanalyse.

Grammatisk fokus er særligt: Verbernes tider, do-omskrivning, genitiv, adjektivernes gradbøjning, kongruens og ordstilling.

Kernebegreber:
The Declaration of Independence
Immigration
DACA and "The Dreamers"
The melting pot
From rags to riches
Black Lives Matter vs. All Lives Matter
The six basic American values:
Individual freedom, Self-reliance, Equality of opportunity, Competition, Material wealth, Hard work


Materiale:
Theodore White, 'The American Idea' ("America in close-up" 30-31)

Datesman et al., 'The Context of Trad. Am. Values' ("The American Ways" 22-25)

"The Declaration of Independence" - uddrag (1776)

James Truslow Adams, "The Epic of America" - kort uddrag (1931)

Maya Angelou, "New Directions" (1993)

DAX, Black Lives Matter (2020)

Martin Luther King, “I have a dream”, (1963). https://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm

Kadir Nelson’s “Say their names” fra The New Yorker (Front Cover Stories).

Miriam Jordan, "A Decade After DACA, the Rise of a
New Generation of Undocumented
Students" (2023)

Film/video:
"The Pursuit of Happyness" (2006)

"Obama DREAM Act Prosecutorial Discretion Remarks", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-HrdqBSaVz8&t=6s

ca. 45 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Don't You Hate Having Two Heads: Screen Cast 24-03-2024
A very short presentation 15-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Multicultural Britain (studietur En-SA) (EKSAMEN)

Multicultural Britain

Forløb med fokus på det multikulturelle Storbritannien. Med kort afsæt i de aktuelle optøjer i England i august 2024, dykkede forløbet ned i Storbritanniens fortid som imperium. Hovedvægten er lagt på  Storbritannien som multikulturelt samfund efter 2. Verdenskrig, særligt med tekster omhandlende afro-caribiske og asiatiske minoriteter. I samarbejde med samfundsfag har vi kigger på integrationsformer, kultursammenstød og hvordan det multikulturelle kommer til udtryk i forskellige kvarterer i London: på studietur til London arbejdede eleverne de med analyse af 4 forskellige områder i London (Chinatown, Belgravia, Southall og Brixton), besøgte i Sikhtemplet Gurdwara Sri Guru Singh Sabha i Southall og Migration Museum i Lewisham.

Materiale:
The Conversation: UK Riots – Five Essential Reads on What Triggered a Week of Violence (Laura Hood: 9. Aug 2024) https://theconversation.com/uk-riots-five-essential-reads-on-what-triggered-a-week-of-violence-236536

Fra Finderup og Fogh: Worlds of English (Systime):
- British Empire Quiz
- National songs (Rule Britannia, Land of Hope and Glory), the national anthem (God Save the Queen)

Youtube videos af sange: https://www.youtube.com/watch?v=rgeMuxkAlRk, https://www.youtube.com/watch?v=mtlj02DfUp4, https://www.youtube.com/watch?v=1r94sjdHQ0c

Map of the British Isles

ABC for Baby Patriots (britisk børnebog af Mary Ames, 1899)

Fra Ohland-Andersen et al: Contexts (Systime):
- Immigrants (ordforrådsøvelser)
- Hanif Kureishi: My Son the Fanatic (1990)

Samfundsfagsbegreber på engelsk

Fra Moslund: Everyone Is Here (Systime)
- How Britain has been shaped by immigration (afsnittet er let redigeret)

Windrush webquest

The Guardian: Chased into Self-deportation: the Most Disturbing Windrush Case So Far (Amelia Gentleman, 14 Sep 2019)

BBC 17 April 2019 Windrush scandal: Trauma continues one year on (bbc.com)

Chadra (2002) Bend It Like Beckham

John Agard: Windrush Child (2023)

Saddiq Khan: An Ode to London (The Standard, 7 Feb 2019)


Grammatik:
aldrig præp. + that
komma
store bogstaver.

Skriftligt er der arbejdet med summary og PEE-paragraphs med linkers

ca. 68 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The US presidential election

The US Presidential Election

Kort forløb op til det amerikanske præsidentvalg 2024 som tager udgangspunkt i amerikanske kulturelle værdier og symboler og derefter undersøger de to præsidentkandidaters politik og valgkampen ud fra materiale fra kandidaternes hjemmesider, reklamer på TV og SoMe, og uddrag fra TV-debatten på ABC News. Et modul bruges på abortspørgsmålet og kobler denne sag til kønsroller og hhv. "the conservative religious right" og "the liberal, progressive left" i det amerikanske samfund. Forløbet indeholder kreative/innovative elementer i form af politiske posters og spil.

Materiale

American Teenagers about American Values 12 Ways to Teach the 2024 Election With The New York Times - The New York Times (nytimes.com)

https://donaldjtrump.com

https://kamalaharris.com

Donald Trump “I don’t understand” ad 2024 Trump 'I Don't Understand' Ad (youtube.com)

Kamala Harris’ “Tougher” Tougher | Harris-Walz 2024 (youtube.com)

Top Highlights US Presidential Debate 2024 https://www.youtube.com/watch?v=npgogT5ir4M

Illustrationer af Checks and balances, state and federal level

Roe v. Wade https://www.youtube.com/watch?v=gthY6mlb4r0

Harris om abort https://www.youtube.com/watch?v=znewO-GkNCs

Trump om abort https://www.c-span.org/video/?534760-1/pres-trump-abortion-policy  (1:29-)

Pro-Life America https://www.youtube.com/watch?v=gGOEDO0X0X0 1:56-2:49

J. D. Vance Called People without Kids “Childless Cat Ladies” (Inside Edition, Cat Ladies https://www.youtube.com/watch?v=qBTz3n9ZzPA

The Apprentice (Ali Abbasi, 2024)


Grammatik: repetition af genitive, adjektivernes gradbøjning, ordstilling, adjektiv//adverbium, do-omskrivning, kongruens

Skriftligt arbejdes der fortsat med PEE-paragraphs og linkers

ca. 18 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Australia (& the English language) (EKSAMEN)

Australia (& the English language)

Forløbet handler om kultur, samfund og sprog i Australien fra en ”hvid” koloni til et moderne multikulturelt samfund. Der introduceres gennem sange og malerier til de hvide australieres kultur og historie (penal colony, swagman, nature), hvorefter der arbejdes særligt med de hvide australiers behandling af aboriginerne (the stolen generation og aboriginernes forhold i dag) samt en ny multikulturel australsk identitet (Australia Day). Gennem læsning af australske tekster opnår eleverne kendskab til australsk kultur og samfund, samt udvikler deres evne til tekstanalyse og fortolkning, således at de bliver i stand til at perspektivere ukendte tekster til australske forhold.
I forløbet arbejdes der også med australsk engelsk i forhold til standard English. Der kobles til sidst med det engelske sprogs udbredelse med det britiske imperium og USA som supermagt til et verdenssprog, hvilke karakteristik lingua franca engelsk eller Globish har, samt hvilken rolle engelsk spiller i elevernes egne fremtidsplaner.

Materiale:

Australian history and culture:
- Web quest Australia + quiz
- McCormick: “Advance Australia Fair” http://www.imagesaustralia.com/australiannationalanthem.htm
- Choir singing “Advance Australia Fair” http://www.youtube.com/watch?v=PtcILZFqJGw&feature=related
- Paterson: “Waltzing Matilda” http://www.imagesaustralia.com/waltzingmatilda.htm
- Slim Dusty sings “Waltzing Matilda” http://www.youtube.com/watch?v=CwvazMc5EfE
- “The Wild Colonial Boy” http://www.imagesaustralia.com/thewildcolonialboy.htm

Australian English
- Australian slang dictionary https://www.koalanet.com.au/australian-slang.html
- How to sound like an Aussie https://www.instagram.com/_theaccentguy_/reel/C5Ln-47s0qH/
- How to do an Australian accent – with slang https://www.youtube.com/watch?v=dG0v9tZStAk
- Aussiest Interview Ever. What a Legend (video) https://www.youtube.com/watch?v=9QCgqQdmr0M&ab_channel=TODAY

The Australian landscape
- Landscape photography: The bush https://www.youtube.com/watch?v=b0IvX2bnh-c  
- Australia Documentary – Outback Wildlife https://www.youtube.com/watch?v=dlsm-_NgGWw  
- “The Drover´s Wife” (2021, movie trailer)  https://www.youtube.com/watch?v=QHtZiI7qik4&ab_channel=RoadshowFilms   
- Russell Drysdale: The Drover´s Wife (1945, painting) http://nga.gov.au/federation/Detail.cfm?WorkID=76616
- Frederick McCubbin: Down on His Luck (painting, 1889) http://www.ngv.vic.gov.au/australianimpressionism/education/insights_national.html
- Cato: The Dead Swagman (1957, poem). Fra Dunn og Thorborg: A Look Down Under (Futurum, 1985)
- Ian Mudie This Land (poem, 1935)

The Aboriginals
- Roderick Huisbergen: The Dreamtime (video, 2010) https://www.youtube.com/watch?v=GT2WgBC2NYU
- The Rainbow Serpent Dreamtime Story https://www.youtube.com/watch?v=O6HRAR-Cgjk
- Fra Engberg-Pedersen et al: Contexts (Gyldendal, 2004): Oodgeroo Noonuccal: The Past (poem, 1970)
- Philip Noyce: Rabbitproof Fence (film, 2002)
- Kevin Rudd´s Apology to the Aborigional Peoples (speech, 2008)  https://www.youtube.com/watch?v=RThkO3XBThs
- Interview about the Stolen generation (video) https://www.youtube.com/watch?v=wikX7V3nXDE&ab_channel=Yahoo
- Stan Grant: The Australian Dream (2015, speech)
- uddrag af Sally Morgan “My Place” (1987, autobiography)

Australia today
- The Australia Day debate (2 videos) https://library.plc.wa.edu.au/year8/civics/australian_national_identity

The English Language
- Finderup & Fog: Worlds of English, Systime (sider om det engelsk sprog, forkortet og redigeret)

Grammatik:
ubestemt og bestemt artikel
substantivernes pluralisdannelse, utællelige substantiver

ca. 72 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Modern Love & Normal People (EKSAMEN)

Modern Love & Normal People

Forløb om kærlighed i det 21. århundrede. Hvordan skal vi forstå kærlighed, forhold, dating og seriel monogami? Hvorfor er det så let at blive forelsket men så svært at få forhold til at fungere i det senmoderne, individualiserede samfund? Den væsentligste tekst er Sally Rooney´s roman "Normal People". Desuden læses en psykologs forklaring på kærlighed, en novelle der perspektivere til voksengenerationen og skilsmisse, samt sangtekster - herunder klassens individuelle fremlæggelse af en selvvalgt sang til analyse og fortolkning som eksamenstræning. Fokus i forløbet er mundtlighed og selvstændigt arbejde med værklæsningen i grupper.

Fra Sonne & Wiecker: Modern Love (Praxis, 2024)
- introduction s. 6-8
- Jon Pearson: Cigarettes in Heaven (2013) s. 12-15
- Robert Sternberg: The Triangular Theory of Love (1986) s. 16-19

Taylor Swift: Illicit Affairs (2020)
Individuelt valgt sangtekst
Sally Rooney: Normal People (2018)

Grammatik: substantivernes pluralisdannelse, utællelige substantiver, repetition af verbernes tider og former, passiv og udvidet tid.

ca. 211 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer