Holdet 2024 re/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Signe Therkelsen
Hold 2024 re/d (3d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Jehovas Vidner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

I dette korte introforløb stifter eleverne bekendtskab med centrale dele af religionsfaget og de metoder der bruges løbende gennem året.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I dette forløb har vi arbejdet med kristendom primært med fokus på den luthersk-evangeliske kristendom. Vi har arbejdet med følgende temaer:

- Skabelsen og syndefaldet samt den kristne grundmyte
- Den gamle pagt og de ti bud
- Den historiske og mytiske Jesus
- Jesu' korsfæstelse
- Paulus og kristendommens grundlæggelse
- Splittelsen og Luther
- Religiøs praksis i kristendommen med fokus på nadveren og dåben
- Kristen etik og næstekærlighed
- Tilgivelse
- Folkekirkens udfordringer
- Dommedag og eskatologi samt modernisme og fundamentalisme i forhold til tekstlæsning

Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende:

- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I dette forløb har vi arbejdet med islam både religionshistorisk og i en moderne kontekst.

Vi har arbejdet med følgende emner:

- Opstart og bred introduktion til islam
- Profeten Muhammed, hans status og den første åbenbaring
- Koranen som helligskrift
- De 5 søjler med særlig fokus på hadj som overgangsritual
- Samfundssyn og sharia
- Islam i Danmark med inddragelse af praksisformerne
- Spiseregler og beklædning
- Konversion med inddragelse af Rambos model og de 4 sociologiske teorier om hvorfor mennesker bliver religiøse
- Dommedag og syndsbegrebet
- Afslutning og repetition med inddragelse af Smart

Fra læreplanen har der været fokus på følgende:

Faglige mål:

- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

I dette forløb arbejder vi med verdensreligionen buddhisme generelt med udblik til religionens opståen, Buddha som religionsstifter, buddhismens livssyn og teoretisk med 3 former for buddhisme (nirvanisk, karmisk og magisk). Herefter har vi særlig fokus på den tibetanske buddhisme ud fra følgende emner: lamaens rolle og tulkusystemet, folkereligiøsitet og ritualer, Dalai Lama og Avalokiteshvara og buddhisme i Vesten.

Fra læreplanen har vi fokus på følgende:
– en verdensreligion (buddhisme, hinduisme, jødedom, japanske eller kinesiske religioner)
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
– disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
– redegøre for religionsfænomenologiske begreber som myte (kosmogoni, eskatologi), ritual, religiøse specialister, kult og axis mundi
– karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Jehovas Vidner

I dette forløb har vi  efter elevernes ønske arbejdet med Jehovas Vidner med fokus på følgende emner:

- Opstart og bred introduktion til Jehovas Vidner som religion og sekt
- Jesus' status og hvordan den adskiller sig fra majoritetskristendommen
- Frelse og Dommedag med fokus på frelsesforestillinger og deres sammenkobling med Dommedag
- Dåben som overgangsritual
- Social kontrol og udelukkelse som begreb
- Eksamensøvelse og tekstlæsning

Målet har været at give eleverne en introduktion til en religion som mange har fordomme om men ikke nødvendigvis meget viden. Da forløbet er relativt kort har der været fokus på kernepunkter ved religionen og sammenligning med især vores kristendomsforløb

Fra læreplanen har vi har fokus på følgende kernestof:

- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode

Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende faglige mål:

- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer