Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Varde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Linda Vadgård Hansen
|
Hold
|
2022 MA/vx (1vx MA, 2vx MA, 3vx MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procent- og rentesregning
• Procentregning
- Hvad betyder procent
- Omregning mellem procent, brøk og decimaltal
- Tage p % af en størrelse K
- Hvor mange procent udgør S af K?
- Lægge p % til en størrelse K
- Beregne en procentvis stigning
- Beregne et procentvist fald
• Rentesregning
- Renteformlen (Kapitalfremskrivningsformlen eller kapitalformlen)
• Opsparing & lån
- Opsparringsannuitet (selvstændigt gennem projekt)
- Annuitetslån (selvstændigt gennem projekt)
• Indekstal
PROJEKT
• Anlægsøkonomien i Storebæltsforbindelsen.
BEVIS
• Renteformlen (u. induktion)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
I 1.g er emnerne:
• Funktionsbegrebet
• Definitions- og værdimængde
• Gaffelforskrift
• Nulpunkter
• Skæring med 2.aksen
• Intervaller
• Monotoniforhold, når definitionsmængden er et begrænset interval
• Ekstrema; lokale og globale, når definitionsmængden er et begrænset interval
• Regning med funktioner (danne nye funktioner vha. sum, differens, produkt, kvotient)
• Sammensætning af funktioner
• Lodret og vandret parallelforskydning af funktion
• Opløsning af sammensatte funktioner
I 3g er emnerne:
• Trigonometriske funktioner (bygger på "2017 - Vejledende opgavesæt 1, Forberedelsesmateriale" til hfB). Eleverne arbejder selvstændigt med materialet.
• Invers funktion
Beviser:
• sin'(x)=cos(x) (eleverne har arbejdet i par med beviset, ikke gennemgået på tavlen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundlæggende matematik
Potenser og rødder
• Grundlæggende og udvidede potensregneregler (Arbejdsark)
• Regler for rødder
• Ligninger af typen x^n=p, samt hvornår der er 0, 1 eller 2 løsninger
Forskellige måder at skrive tal på
• Betydende cifre
• Eksponentiel notation)
• Eksakte værdier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Logaritmefunktioner
Forløbet indeholder:
10-talslogaritmen log(x)
• log(x) er den omvendte funktion til f(x)=10^x
• log(a)=b, netop når 10^b=a
• Specielt: log(1)=0 og log(10)=1
• Grafen for log(x) og for f(x)=10^x
• Dm, Vm og asymptoter for hhv. log(x) og 10^x
• Ligninger: log(a·x+b)=p 10^(a·x+b)=p
• Regneregler
• e=2,71828... er Eulers tal
Den naturlige logaritmefunktion ln(x)
• ln(a)=b, netop når e^b=a
• Specielt: ln(1)=0 og ln(e)=1
• Grafen for ln(x) og for f(x)=e^x
• Dm, Vm og asymptoter for hhv. ln(x) og e^x
• Ligninger: ln(a·x+b)=p e^(a·x+b)=p
• Regneregler
• Ligninger af typen a^(c·x+d) = b
Beviser
• log(a·b) = log(a) + log(b)
• log(a/b) = log(a) - log(b)
• log(a^x) = x·log(a)
Studieretningsrelateret anvendelse
• Eksempel+opgave med pH og log(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentialfunktioner
• Eksponentialfunktion f(x) = b·a^x, a > 0, b > 0
• a er fremskrivningsfaktor (grundtal)
• b er begyndelsesværdi (skæring med y-aksen)
• a og b's betydning for grafen
• Definitions- og værdimængde samt asymptoter
• r er vækstrate, r=a-1
• Vækstegenskab
- når x vokser med 1, så bliver y a gange større
- når x vokser med h, så bliver y a^h gange større
• Fortolkning af konstanterne a og b i forhold til virkeligheden
• Opstille en eksponentiel model ud fra sproglig beskrivelse
• Eksponentialfunktion med grundtal e, f(x)=b·e^(k·x)
• Beregne skæringspunkt mellem 2 eksponentialfunktioner vha. logaritmeregneregler
• Eksponentiel regression
• Beregninger og fremskrivninger i den eksponentielle model
• Fordoblings- og halveringskonstant; herunder aflæsning og beregning
• Beregning af konstanterne a og b ud fra 2 punkter på grafen (2-punktsformlen)
BEVIS
• Skæring med y-aksen sker i b.
• Når x vokser med h, så bliver y a^h gange større
• f(x)=b·a^x <=> f(x)=b·e^(kx) , når k = ln(a)
• Fordoblingskonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer
• Grundlæggende om vektorer
- En vektor er givet ved en retning og en længde
- Enhedsvektor
- Modsat vektor
- Parallelitet; herunder ensrettede og modsat rettede vektorer
- Ortogonalitet
- Nulvektor
- Egentlige vektorer og uegentlig vektor
• Vektoraddition (sum)
- repræsentation ved krafternes parallelogram
- Indskudsreglen
- Regneregler; kommutative og associative lov
• Vektorsubtraktion
• Multiplikation med tal
- Regneregler for multiplikation med tal
• Vektorers koordinater
- Opløsning af vektor i basisvektorer
- Omsætning mellem repræsentationsformer (koordinater <–> tegnet)
- Regning med koordinater; sum, differens og multiplikation med ta
• Stedvektorer
• Vektor mellem 2 punkter
• Vektorlængde
• Afstandsformlen
• Enhedsciklen
• Retningsvinkel og -punkt
• Cosinus og sinus defineret som hhv. 1. og 2. koordinat til retningspunktet
• Grundrelationen
• Tangens defineret som sin(v)/cos(v)
• Aflæsning af tangens på linjen x=1
• Formler for cos, sin og tan i den retvinklede trekant (inkl. bevis)
• Ligebenede trekanter
• Polære koordinater
• Skalarprodukt (prikprodukt)
• Regneregler for skalarprodukt
• Skalarproduktets uafhængighed af koordinatsystemets placering
• Vinkel mellem vektorer
- formlen cos(v) = a•b/(|a||b|) (inkl. bevis)
• Cosinusrelationerne
• Projektion af vektor på vektor
• Tværvektor
• Determinant
- Sammenhæng mellem det(a,b) og drejningsvinklen fra a til b
- Fortolkning ift areal af det udspændte parallelogram
• Arealformler
• Sinusrelationer
Bevis:
• Formler for cos, sin og tan i den retvinklede trekant
• cos(v) = a•b/(|a||b|)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Potensfunktioner
Inden for emnet Potensfunktioner forventes du at kunne:
• Formeludtryk til beskrivelse af potenssammenhænge mellem variable, dvs.
y=b·x^a
f(x)=b·x^a
• definitions- og værdimængde for potensfunktioner
• konstanterne a og b’s betydning for det grafiske forløb; herunder:
° monotoniforhold (voksende/aftagende)
° asymptotiske forløb
• bestemme a og b ud fra to punkter (2-punktsformlen)
• vækstegenskab for potensfunktioner; herunder at kunne anvende formlen
1+r_y = (1+r_x )^a
• udføre potensregression på data
Beviser:
• Grafen går gennem (1,b)
• a og b ud fra to punkter (Sætning 2, s. 131 i MAT A1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Deskriptiv statistik
Du skal kunne:
• kende forskel på grupperet og grupperet datamateriale.
• bestemme og fortolke simple statistiske deskriptorer (som hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, fraktiler, median og øvrige kvartiler samt maksimum og minimum).
• fremstille og aflæse simple grafiske repræsentationer (som boksplot og sumkurve).
• beskrive og sammenligne grafiske repræsentationer med brug af ovennævnte deskriptorer samt simple spredningsbegreber som kvartilbredde, variationsbredde og spredning (standardafvigelse).
• afgøre om datasættet indeholder outliers.
• afgøre om et datasæt er skævt.
• diskutere konkrete datamaterialers repræsentativitet (denne del vender vi også tilbage til i 2g).
• importere store datasæt til lister/matricer i Maple via data import.
• anvende matematiske værktøjsprogram til behandling af stikprøver (dvs. du skal kende og kunne anvende de relevante kommandoer).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Polynomier
Forløbet indeholder:
Andengradspolynomiet
• Det simple andengradspolynomium f(x) = a·x^2
• Det generelle andengradspolynomium f(x) = a·x^2 + b·x + c
• Diskriminant d = b^2 - 4ac
• Konstanterne a, b, c og d's betydning for grafens forløb
• Parallelforskydning i aksernes retning.
• Forskrift på toppunktsform f(x) = a·(x - h)^2 + k
• Toppunktsformlen T = (-b/(2a), -d/(4a))
• Optimeringsopgaver via andengradspolynomier
• Rødder/nulpunkter
• Diskriminantformlen x = (-b ± √d)/(2a)
• Faktoropløsning
Polynomier af vilkårlig grad
• n'te-gradspolynomium
• Max antal rødder (Algebraens fundamentalsætning)
• Grafisk forløb
• Polynomiumsregression
• Faktoropløsning med Maple
Parentesregneregler
• Gange ind i en parentes
• Gange to parenteser
• Kvadratsætningerne
Bevis
• c er skæring med y-aksen
• For f(x)=a·x^2 kan a bestemmes som f(1)
• Toppunktsformlen T = (-b/(2a), -d/(4a))
• Diskriminantformlen x = (-b ± √d)/(2a)
• Faktoropløsning
• Kvadratsætningerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Gaudís Barcelona
Forløb læst som optakt til studietur i Barcelona (matematik og religion).
I matematik har vi haft fokus på Gaudís arkitektur, hvor vi har set på kædelinjer, og hvorfor Gaudí valgte kædelinjen frem for parablen. Vi har set nærmere på Sagrada Familia, hvor vi bl.a. har studeret konstruktionen af vinduerne, der giver det exceptionelt gode lysindfald.
Der er brugt 2 puljemoduler på matematikken ifm. studieturen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Forløbet indeholder:
Differentialkvotient
• Grafisk forståelse af differentialkvotient som tangenthældning
• Kontinuitet og diskontinuitet
• Differentiabilitet (sammenhængen og uden 'knæk')
• 3-trinsreglen, dvs.
1) Funktionstilvækst
2) Sekanthældning
3) Grænseværdi for sekanthældning
• Formel definition af differentialkvotient
• Differentialkvotient for de elementære funktioner:
f(x) = ax+b (inkl. bevis)
f(x) = x^2 (inkl. bevis)
f(x) = a·x^2 + b·x + c (inkl. bevis)
f(x) = x^3 (inkl. bevis)
f(x) = √x (inkl. bevis)
f(x) = 1/x (inkl. bevis)
f(x) = x^n
f(x) = a^x (inkl. computer-bevis)
f(x) = e^(k·x)
Regneregler for differentialkvotient
• Regneregler for differentialkvotient, herunder:
◊ sum ( f(x) + g(x) )' (inkl. bevis)
◊ differens ( f(x) - g(x) )' (inkl. bevis)
◊ skalar gange funktion ( k·g(x) )' (inkl. bevis)
◊ produkt ( f(x)·g(x) )' (inkl. bevis)
◊ sammensat funktion ( f(g(x)) )' (inkl. bevis)
Monotoniforhold
• Monotoniforhold
• Ekstrema
• Vandret vendetangent
• Optimering
Tangenter
• Kunne bestemme tangent til en graf i et givet punkt
• Kunne afgøre om en given linje kan være en tangent
2.gradspolynomium
• Alternativ bevis for toppunktsformlen
Projekt
• Det optimale popcornbæger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Lineær regression
Forløbet ligger til grund for SRO.
Vi ser på bedste rette linje og princippet bag mindste kvadraters metode.
Vi ser på forklaringsgrad og total variation.
Der arbejdes selvstændigt med Mindste Kvadraters Metode, hvor formlerne til at bestemme a og b ved lineær regression udledes.
Vi har set på de 2 roller matematik kan have: I, MED og OM matematik [LMFK-artikel]
Vi har set på fagenes metode [AT-håndbogen]
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Forløbet indeholder:
Generelt
• Sandsynlighedsfelt
• A priori vs. frekventiel sandsynlighed
• Hændelse
• Komplementære hændelse
• Symmetrisk sandsynlighedsfelt
• Betinget sandsynlighed
• Uafhængighed
Kombinatorik
• Multiplikationsprincippet
• Tælletræ
• Fakultet
• Permutation
• P(n,r) (inkl. bevis)
• Kombinationer
• K(n,r) (inkl. bevis)
Stokastisk variabel generelt
• Stokastisk variabel defineret som en funktion på et udfaldsrum
• Sandsynlighedsfordeling
• Middelværdi, varians og spredning
Binomialfordeling
• Binomialkoefficient
• Binomialforsøg
• Binomialfordeling (inkl. bevis)
• Pascals trekant, og dennes opbygning (Afl. 17)
• Kumulerede binomialsandsynligheder
• Middelværdi (inkl. bevis i Afl. 17)
• Varians og spredning
• Typetal
• Normale og exceptionelle udfald
• Approksimations med binomialfordeling
Bevis:
• K(n,r)
• P(n,r)
• Binomialfordeling (udledt i eksperiment)
• µ = n · p (Afl. 17)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Hypotesetest (statistik)
Forløbet indeholder:
Generelt om stikprøver
• Population
• Stikprøve
• Repræsentativitet
• Systematiske fejl
• At udtage en stikprøve (tilfældig, systematisk, stratificeret)
• Vigtigheden af stikprøvestørelse
Hypotesetest
• Nulhypotese og alternativ hypotese
• Teststørrelse
• Kritisk mængde og accept mængde
• Binomialtest med kritisk mængde (tosidet, venstre, højre)
• Binomialtest med p-værdi (tosidet, venstre, højre)
• Type 1-fejl og Type 2-fejl
Konfidenintervaller
• Sand procentandel p vs. estimeret procentandel p_hat
• Formel for konfidensinterval
• Hypotesetest vha. konfideninterval
• Usikkerhed
• Fortolkning af konfidensinterval
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorer og analytisk geometri
Forløbet indeholder:
Historisk mateamtik
• Kort historisk perspektiv om euklidisk geometri vs. analytisk geometri.
• Descartes og Fermat omtales.
Linjer
• Linjer på formen a·x + b·y + c = 0
• Normalvektor
• Linjens ligning (inkl. bevis)
• Retningsvektor
• Linjens parameterfremstilling (inkl. bevis)
• Kort intro til vektorfunktion (spor frem mod 3g)
• Løsning af ligningssystem; 2 ligninger med 2 ubekendt, vha. hhv. substitution og lige store koefficientersmetode
• Skæring mellem to linjer
• Ortogonale linjer
• 2 linjer er ortogonale, hvis produktet af hældningerne giver -1 (inkl. bevis)
• Projektion af punkt på linje
• Vinkler mellem linjer
• Vinkler med x-aksen (Hældningsvinkel)
• Afstand mellem punkt og linje, dist-formlen (inkl. bevis)
Cirkler
• Cirklens ligning (inkl. bevis)
• Omskrivning af cirklens ligning, herunder kvadratkomplettering
• Skæring mellem cirkel og linje
• Cirkeltangent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forberede mdt. årsprøve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Integralregning
Forløbet indeholder:
• Stamfunktion og ubestemt integral (for elementære funktioner)
• Stamfunktion fastlagt ved et punkt eller en tangent
• Bestemt integral
• Regnereglerne (sum, differens, ‘gange en konstant’ og substitution) for bestemte og ubestemte integraler
• Indskudsreglen for bestemt integral
• Sammenhængen mellem areal og stamfunktion
• Areal mellem to grafer
• Kurvelængde af en graf
• Rumfanget af et omdrejningslegeme
Beviser
• Lodret parallelforskydning af en stamfunktion giver en ny stamfunktion
• To stamfunktioner afviger kun op til en konstant
• Integration ved substitution i ubestemt integral
• Arealfunktionen er stamfunktion til den afgrænsende funktion
• Areal og stamfunktion (Areal mellem graf for positiv funktion og x-aksen)
• Areal mellem to grafer
• Areal mellem graf for negativ funktion og x-aksen
• Kurvelængde
• Formlen for rumfanget af hhv. kegle, cylinder og kugle (lavet i øvelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Differentialligninger
Forløbet indeholder:
• Afgøre om given funktion løser en given differentialligning (at gøre prøve)
• Finde ligningen for en tangent til en løsningskurve ud fra en differentialligning.
• Bestemme og tegne linjeelementer
• Tegne en grafen for en løsningskurve gennem et givet punkt i et hældningsfelt.
• Afkode en differentialligning, dvs. kunne bruge den viden, som modellen giver, uden at ligningen løses
• Finde løsninger til simple differentialligninger, dvs. (176), (177) og (178)/(179)
• Løse differentialligninger med og uden begyndelsesværdiproblemer med i Maple
• Tegne hældningsfelt med Maple
• Opstille simple differentialligninger ud fra sproglig formulering (proportionel, lineær og logistisk vækst)
• Kendskab til numeriske metoder til løsning af differentialligninger (Eulers metode)
Beviser:
• Den fuldstændige løsningformel til y' = k·y
• Den fuldstændige løsningformel til y' = b - a·y
• Karakteristiske egenskaber ved logistisk vækst: y' = y·(b - a·y)
Andet:
• Eulers metode til numerisk løsning af differentialligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Funktioner af 2 variable
Forløbet indeholder:
• Grafen for funktioner af to variable
• Niveaukurve og niveaukurvens ligning
• Snitkurve og snitfunktion
• Partielle afledede
• Tangentlinje parallel med x- eller y-aksen
• Gradient, og tolkning af denne
• Tangentplan og tangentplanens ligning (inkl. bevis)
• Stationære punkter
• Saddelpunkt, maksimum og minimum
• Arten af et stationært punkt
• Samtlige maksima og minima (også på randen af definitionsmængde)
Vektorer i 3d:
I forbindelse med beviset for tangentplanens ligning kom følgende op:
• Skalarprodukt
• Ortogonalitet
• Forbindelsesvektor
• Normalvektor for et plan
• Ligning for et plan
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Forløbet indeholder:
• Frekvensfunktion / tæthedsfunktion
• Fordelingsfunktion
• Diskret vs. kontinuert variabel
• Observationssæt vs. underliggende population
Normalfordelingen:
• Beregning af sandsynligheder i normalfordeling
• Middeltal og spredning i stikprøve
• Middelværdi og spredning i population
• De 3 "vigtige" sandsynligheder i normalfordelingen:
P(µ - 𝜎 < X < µ + 𝜎)
P(µ - 2𝜎 < X < µ + 2𝜎)
P(µ - 3𝜎 < X < µ + 3𝜎)
• Normale og exceptionelle udfald
• Sammenhængen mellem N(µ,𝜎) og N(0,1)
• Tabelopslag i N(0,1)
• Tjek for normalfordeling vha. fraktilplot (QQ-plot)
Test for a=0 i lineær regression
• 95% konfidensinterval for a
Historisk element:
• Tabelopslag i N(0,1)
Beviser:
• Sammenhæng mellem f(x) og ϕ(x)
• Sammenhængen mellem N(µ,𝜎) og N(0,1), dvs. at F(x) = Φ((x-µ)/𝜎)
• P(µ - 𝜎 ≤ X ≤ µ + 𝜎) = 2·Φ(1) - 1 = 68,27%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Vektorfunktioner
Forløbet læses primært selvstændigt med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet (stxA-net fra 2019).
Forløbet danner ’bro’ mellem funktioner og vektorregning, derfor indgår i arbejdet med vektorfunktioner naturligt begreber og procedurer fra funktioner og fra vektorregningen.
Forløbet indeholder:
• Definition af vektorfunktion og koordinatfunktioner.
• Tegning af banekurve/parameterkurve (dvs. "grafen").
• Gennemløbsretning
• Skæring med x- og y-akse.
• Dobbeltpunkter, når en parameterværdi er kendt.
• Afledet funktion.
• Tangentvektor og tangentlinjer; herunder vandrette og lodrette tangenter.
• Hastighed, fart og acceleration.
• Længde af et stykke af parameterkurven
• Areal af et område afgrænset af parameterkurven.
• Krumning
• Kurveundersøgelse (bestemme steder med hhv. vandret/lodret tangent eller skæring med 1. eller 2.aksen)
• Kurvelængde af et stykke af banekurven
• Elimination af parameter (kunne skifte mellem de forskellige repræsentationer).
Beviser:
• Formel for krumning [Sætning 3 i Forberedelsesmaterialet]
• Kurvelængde af et stykke af banekurven
• Cirklens parameterfremstilling kan omskrives til cirklens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Sandsynlighedsregning
Forberedelsesmateriale (stxA 2025)
Forløbet indeholder:
• Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
• Venn-diagrammer
• Regning med sandsynligheder
• Betinget sandsynlighed
• Loven om total sandsynlighed
• Bayes' sætning
• Bayes' udvidede sætning
• Sensitivitet og specificitet ved tests for sygdom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Tilladte digitale hjælpemidler
Ordbog:
www.ordbogen.com
Ellers:
Ud over ordbogen er der ingen tillladte digitale hjælpemidler til matematikeksamen.
Dvs. alt du skal bruge til eksamen (ud over ordbogen) skal være downloaded til din computer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53326354828",
"T": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53326354828",
"H": "/lectio/185/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53326354828"
}