Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Christian Joen Jensen
|
Hold
|
2023 24 re/b (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion c
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, pagtslutning på Sinai. I NT rettes opmærksomheden mod Jesu som historisk og mytisk figur, samt hans virke i forskellige roller (prædikant, healer, eksorcist, frelser), og der er særligt fokus på opgøret med jødedommen. Der introduceres til biblens forskellige genre, bl.a. lignelser, ligesom også teologisk-, pligt- og lykketik behandles.
Mod forløbets slutning ser vi på nutidig dansk kristendom - især inden for folkekirken men også inden for pinsebevægelsen, med fokus på kristne forestillinger (udvikling af gudsforestillinger fra GT til NT) og rituel praksis. Forløbet afrundes med et sociologisk komparativt udblik på kristendom i DK ift. USA.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Første Mosebog (Gen/1 Mos)Kapitel 1+2 (1;1-16, 2; 1-4) + Kapitel 2 (5-25)Arbejdsseddel til skabelsesmyter ('21) - gruppestress.docx
-
I kender dem og I ved det, men for en god ordens skyld vil jeg lige gentage, at timen begynder med at I sidder i jeres grupper :-)
-
Syndefaldsmyte.pptx
-
Adam og Eva (Gen 1, kap. 2 + 3).docx
-
Åbenbaringen på Sinaj (2 Mos 19) + De 10 bud (2 Mos 20) - KILDETEKST.docx
-
2. Moselov (s. 51-53 i De kristnes Religion).pdf
-
Den kreative historietime (Fra kristendom i nutid, s. 133-136+140-141).pdf
-
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime; sider: 49, 52-54, 56, 62-64, 70-73, 76-78
-
Herrens lidende tjener (Es 52, 13-53,12).docx
-
Lukas 3, 1-22 + Lukas 4, 1-44 (KILDETEKST).docx
-
Bjergprædikenen, læsespørgsmål i matrix ('24).doc
-
Lignelseslæsning - Den barmhjertige samaritaner (Luk 10, 25-37 + 3Mos 19, 18).docx
-
Filosofisk pligtetik.docx
-
Nytteetik.docx
-
Passionshistorien (Mark 11).docx
-
Cecilie Rubrows to modeller for moderne teologi (fra Religion nr. 3 okt. 2015).pdf
-
Thorkild Grosbøll - Præsten tror ikke på Gud (red.).doc
-
Pinsekirken har ændret kristendommen + ApG, 2.doc
-
Religion and Irreligion in Denmark and the USA, Danskernes Akademi ved Ph.d. Phil Zuckerman (20min, 2011)
-
Mig og Gud og mig (Ud&Se, okt, 2014).doc
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam (religion C bog)
Forløbet tager udgangspunkt i Muhammad og den formative periode. Opmærksomheden rettes i begyndelsen af forløbet på muslimernes fælles grundlag i tro og praksis (teologi, antropologi, eskatologi, forhold til jødedom/kristendom, de fem søjler, sharia), og senere på forskellige muslimske stemmer ifm. muslimsk identitet og identitetsdannelse, herunder synet på brug af tildækning for kvinder. Forløbet slutter med et kig på islam i Vesten og i dagens Danmark (overvejende sociologisk), herunder konversion og radikalisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Forløbets første halvdel er bygget kronologisk op ud fra de klassiske skrifter, hvorfra enkelte uddrag læses: Vedaerne (kastesystemet, offeritual, polyteisme), Upanishaderne (atman, brahman, karma, samsara, moksha, yoga, askese), Bhagavadgita (de tre frelsesveje, dharma som kastepligt) og Manus Lovbog (de 4 livsstadier, varna-ashrama-dharma). Eleverne introduceres også for de mest centrale guddomme.
Forløbets anden halvdel fokuserer på hinduisme i nutiden: kvindesyn, overgangsritualer (særligt bryllup), puja, askese og yoga samt livet som tamilsk hindu i DK.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Allan Poulsen: Hinduismen, Systime; sider: 7, 13-14, 29-50, 68-77, 91-92, 94-96, 100-108, 116-117, 126-131, 175-176
-
Til morgenrøden - Originaltekst i oversættelse (fra Rgveda, V, 80) .docx
-
Det altgennemtrængende jeg.docx
-
Manus Lovbog - om kastepligter og livsstadier.pdf
-
Dokumentar: "Indiens hellige mænd" (2019), 46min
-
Alle læser den tildelte lektie GRUNDIGT og de andres lektie SKIMMES HURTIGT.
-
ISKCON og Osho .pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology
Kort indføring i Scientology som både kontroversiel og moderne ny religion.
Fokus på tro (især antropologi og frelse), praksis (auditing), organisation, opposition og kontroversielle sider - under stadig inddragelse af indefra/udefra-distinktionen. Der samles op med brug af Max Webers teori om karisma og rutinisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116601678",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116601678",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62116601678"
}