Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Morten Hoeck
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up (ca. 20 sider)
Titel 2 Youth Issues (ca 30 sider)
Titel 3 Gangs in USA (20 pages)
Titel 4 Introduction to non-fiction analysis
Titel 5 Horror-From Poe, over Victoria, to King (30 p)
Titel 6 South Africa (appr. 25 pages)
Titel 7 Værklæsning (200-500 pages)
Titel 8 Lingua Franca
Titel 9 Death Penalty (appr. 15 pages)
Titel 10 British Empire (approx 25 p.)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up (ca. 20 sider)

"Growing Up" is a central literary theme. Here we are going to read texts about the problems that affect younger lives with a focus on the transition between child and grown-up.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner – analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminolo anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler – demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
  • IT
  • Lectio - Jeg er fortrolig med Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Youth Issues (ca 30 sider)

In this course we are going to study texts relating to problems of young people of today's society. Many of the texts we read are non-fiction texts that we use to initiate discussion about certain issues. Those are not objects of analysis, whereas the fictional texts will be the object of literary analysis.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner – analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminolo anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler – demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
  • IT - Jeg er fortrolig med FC
  • Lectio - Jeg er fortrolig med Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Gangs in USA (20 pages)

In this subject we will be looking at the various gangs in USA - at their culture, and how they operate.

We will see authentic video material from gang life, read learn about the facts of gang life, and read texts and lyrics about gangs.

As part of the subject you will be asked to choose a gang in your group for special study - and maybe make yourr own gangster rap.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet - Sangskrivning
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Introduction to non-fiction analysis

Introduction to analysning non-fiction. The basis of the indtroduction will be the i-Book "Do It, Write".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Horror-From Poe, over Victoria, to King (30 p)

Horror in literature and culture

A reading of the horror genre with a perspective to the Victorian Age. We will be reading classical horror (Poe, Stoker, Stevenson) and more modern horror (King) as well as the theories about horror (Weisberg).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film – perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
  • Selvrefleksion - Jeg kan give og modtage konstruktiv faglig respons
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 6 South Africa (appr. 25 pages)

Forløbet "South Africa" er et områdestudie i et (delvist) engelsktalende land, med fokus på apartheids historie samt de sociale og kulturelle problemstillinger.

Formålet med forløbet er at belyse og reflektere over Sydafrikas historie vedr. apartheid samt de nutidige forhold i landet. Det omfatteer bl.a. en kort historisk gennemgang af landets udvikling fra koloni til selvstændig stat, fra apartheid til frit demokrati. Vi arbejder med tekster af forskellige former og genrer: noveller, taler, spillefilm og dokumentar.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værklæsning (200-500 pages)

Værklæsning på Engelsk B

Det er et krav på Engelsk B, at man skal gennemgå ”et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk”

That means you must read a book.

Alle grupper fremlægger deres værker i selvvalgt form (video, pod-cast, præsentation)

Reading a novel
Reading circles: a group of 4-5 persons select a novel for reading and studying
The Novel must be found in “Bogkælderen”

Læste værker:

Gruppe 1: (Mai Quistgaard, Christina Hoffgaard, Rasmus Marker, Nicolai Terao og Katrine Poulsen)
Værk:The Great Gatsby

Gruppe 2 : (Cecilie Frydensberg, Anna Jensen,Emmeli Friis, Anna Thorup)
Værk: Lord of the flies

Gruppe 3: (Katrine Juhl, Emilie Dürr, Emilie Bjergø)
Værk: The Collector

Gruppe4 : (Kristian Olesen, Vera Hansen, Veronica Jensen)
Værk: Fight Club

Gruppe5: (Liva Sigtenbjerggaard)
Værk: A Thousand Splendid Suns

Gruppe 6:(Malou Riber, Klara Trillingsgaard, Lærke Mammen)
Værk; The Giver

Gruppe 7: (Jonas Clausen, Villads Christensen)
Værk: Fahrenheit 451 by Ray Bradbury

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lingua Franca

A session about English as Lingua Franca
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 10 British Empire (approx 25 p.)

A brief look at Great Britian as a colonial power. The course will focus on the nature of colonialism mostly shown by Rudyard Kipling's "White Man's Burden" and examples from the Jewel of the Crown, India.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Jeg har kendskab til de taksonomiske niveauer
  • Kommunikative færdigheder - Jeg har kendskab til at argumentere ud fra et fagligt grundlag
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde