Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egaa Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Morten Hoeck
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing up (ca. 20 sider)
"Growing Up" is a central literary theme. Here we are going to read texts about the problems that affect younger lives with a focus on the transition between child and grown-up.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminolo
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
- IT
- Lectio - Jeg er fortrolig med Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Youth Issues (ca 30 sider)
In this course we are going to study texts relating to problems of young people of today's society. Many of the texts we read are non-fiction texts that we use to initiate discussion about certain issues. Those are not objects of analysis, whereas the fictional texts will be the object of literary analysis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminolo
anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
- IT - Jeg er fortrolig med FC
- Lectio - Jeg er fortrolig med Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Gangs in USA (20 pages)
In this subject we will be looking at the various gangs in USA - at their culture, and how they operate.
We will see authentic video material from gang life, read learn about the facts of gang life, and read texts and lyrics about gangs.
As part of the subject you will be asked to choose a gang in your group for special study - and maybe make yourr own gangster rap.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Kreativitet - Sangskrivning
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Introduction to non-fiction analysis
Introduction to analysning non-fiction. The basis of the indtroduction will be the i-Book "Do It, Write".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Horror-From Poe, over Victoria, to King (30 p)
Horror in literature and culture
A reading of the horror genre with a perspective to the Victorian Age. We will be reading classical horror (Poe, Stoker, Stevenson) and more modern horror (King) as well as the theories about horror (Weisberg).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Selvrefleksion - Jeg kan give og modtage konstruktiv faglig respons
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
South Africa (appr. 25 pages)
Forløbet "South Africa" er et områdestudie i et (delvist) engelsktalende land, med fokus på apartheids historie samt de sociale og kulturelle problemstillinger.
Formålet med forløbet er at belyse og reflektere over Sydafrikas historie vedr. apartheid samt de nutidige forhold i landet. Det omfatteer bl.a. en kort historisk gennemgang af landets udvikling fra koloni til selvstændig stat, fra apartheid til frit demokrati. Vi arbejder med tekster af forskellige former og genrer: noveller, taler, spillefilm og dokumentar.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Anne Applebaum: "South Africa still haunted by apartheid's legacy", Washington Post, 2013
-
Humphrey Tyler: "Humphrey Tyler's Eye-Witness Report", 1963
-
Ingrid Jonker: "The Child Who Was Shot Dead by Soldiers at Naynga", 1963
-
Excerpt from Nelson Mandela's statement from the dock at the opening of the defence case in the Rivonia Trial, 1964 (p. 40)
-
Zindzy Mandela: Excerpt from "I am not prepared to sell the birthright of the people to be free", 1985 (p. 41-42)
-
Bring your novel for "værklæsning" today
-
Nelson Mandela: "Nelson Mandela’s address to ANC rally", 2008 (pp. 43-45)
-
Nadine Gordimer: "Once Upon a Time"
-
BBC: "Soweto protest turns violent", 1976
-
"CAPE TOWN: BEHIND THE BEAUTY" (2019) - South Africa Mini Documentary
-
Peter Abrahams: "Me, Coloured" (1954)
-
Richard Attenborough: "Cry Freedom", 1987 (film)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værklæsning (200-500 pages)
Værklæsning på Engelsk B
Det er et krav på Engelsk B, at man skal gennemgå ”et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk”
That means you must read a book.
Alle grupper fremlægger deres værker i selvvalgt form (video, pod-cast, præsentation)
Reading a novel
Reading circles: a group of 4-5 persons select a novel for reading and studying
The Novel must be found in “Bogkælderen”
Læste værker:
Gruppe 1: (Mai Quistgaard, Christina Hoffgaard, Rasmus Marker, Nicolai Terao og Katrine Poulsen)
Værk:The Great Gatsby
Gruppe 2 : (Cecilie Frydensberg, Anna Jensen,Emmeli Friis, Anna Thorup)
Værk: Lord of the flies
Gruppe 3: (Katrine Juhl, Emilie Dürr, Emilie Bjergø)
Værk: The Collector
Gruppe4 : (Kristian Olesen, Vera Hansen, Veronica Jensen)
Værk: Fight Club
Gruppe5: (Liva Sigtenbjerggaard)
Værk: A Thousand Splendid Suns
Gruppe 6:(Malou Riber, Klara Trillingsgaard, Lærke Mammen)
Værk; The Giver
Gruppe 7: (Jonas Clausen, Villads Christensen)
Værk: Fahrenheit 451 by Ray Bradbury
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lingua Franca
A session about English as Lingua Franca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Death Penalty (appr. 15 pages)
In this subject we will look at Death Penalty in the US. We will study the facts (e.g. the methods of execution), and read fictional and non-fictional texts about death penalty.The subject will be wound up with watching the film "Dead Man Walking".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
British Empire (approx 25 p.)
A brief look at Great Britian as a colonial power. The course will focus on the nature of colonialism mostly shown by Rudyard Kipling's "White Man's Burden" and examples from the Jewel of the Crown, India.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Jeg har kendskab til de taksonomiske niveauer
- Kommunikative færdigheder - Jeg har kendskab til at argumentere ud fra et fagligt grundlag
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60033033443",
"T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60033033443",
"H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60033033443"
}