Holdet 2024VH EN (II) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christian Laursen Christiansen, Stine Thorup Nielsen
Hold 2024VH EN (II) (3g EN (II))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN Love in British literature
Titel 2 EKSAMEN Rhetoric and American politics
Titel 3 EKSAMEN Bad or Mad (American literary history)
Titel 4 EKSAMEN Nigerian Perspectives on Empire
Titel 5 EKSAMEN Multicultural Britain
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN Love in British literature

Antal normalsider: cirka 80 sider

Alle Google-slides fra forløbet: https://docs.google.com/presentation/d/1Oh84wKEdQqJegE0K1u0-l4GG6Rz_yJn6gVgDzbc_vdY/edit#slide=id.g2d42878e799_0_269
(HUSK som elev at downloade PowerPointet med alle slides før eksamen, da Google slides ikke kan tilgås under eksaminer)

I dette forløb har vi fokuseret på forskellige syn på og portrætteringer af kærlighed gennem tiden, med særligt fokus på  læreplanens krav om britisk litteraturhistorie. Vi har arbejdet med Renæssancen (Shakespeare), Romantikken samt ganske kort med Modernisme og Postmodernisme (særligt forskellen i søgen efter mening) i den forbindelse.

Genremæssigt har vi arbejdet med drama, poesi, essay og film.

Vi har haft fokus på/arbejdet med disse punkter fra læreplanen:
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder (…)
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk (…) litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien (…)

Vi deltog også i et foredrag med Jesper Gissel (1/11) omkring Shakespeare, hvor der var fokus på teatertraditionerne på Shakespeares tid og hvorfor vi stadig læser Shakespeare i dag.


Kernebegreber/områder fra undervisningen:
- The Renaissance: family life, theater and the dramatic tradition, Elizabethan England, tragedies
- Iambic pentameter as seen in Shakespeare’s work
- The Shakespearean sonnet
- Early Modern English (Shakespeare's English)


KERNESTOF (alt tilgængeligt under undervisningsbeskrivelse - det meste i kompendiet):

Background reading:
"Life in general in Shakespeare's time"
"Wooing and Wedding: Coursthip and Marriage in Early Modern England" by Karen Luon, 2018. https://www.folger.edu/blogs/folger-story/wooing-and-wedding-courtship-and-marriage-in-early-modern-england/
The Renaissance. From Toolbox: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=184
YouTube-video on Romanticism & English literature: https://www.youtube.com/watch?v=AsX7sQbPv8g&t
Modernism and postmodernism in Britain (based on https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=190)

The Elizabethan Era/The Renaissance:
Sonnet 18 by William Shakespeare , 1609
Scenes from Romeo and Juliet:
Act I, scene V (the first kiss)
Act II, scene II (the balcony Scene)
Act V, scene III (the death scene)

Romanticism:
Percy Bysshe Shelley: "Love's Philosophy", 1819
Robert Burns, "A Red Red Rose", 1794
Elizabeth Barrett Browning, "How do I Love Thee", 1845

Modernism:
Article by Ian McEwan “Only Love and Then Oblivion”, 2001 - arguably postmodernism

Postmodernism:
Carol Ann Duffy: "Valentine", 1993
Article by Ian McEwan “Only Love and Then Oblivion”, 2001 - arguably modernism
Film: Baz Luhrmann: Romeo + Juliet, 1996

Supplerende:
"Overview of major historical ages in England"
"Courtly love". https://year10shs.weebly.com/shakespeare---courtly-love-activity.html
Fortolkning af scenen hvor Romeo og Juliet mødes: https://www.youtube.com/watch?v=xzxUg2SrS38
Fortolkning af balkonscenen:  https://www.youtube.com/watch?v=MZBK1zuK2KE
Fortolkning af dødsscenen: https://www.youtube.com/watch?v=6Q6tOsnbUjI

Quizlet-sæt:
The Renaissance: https://quizlet.com/dk/934934150/the-renaissance-flash-cards/?funnelUUID=6f6ffef4-4651-4eb1-b90b-569742eaa413
Sonnet 18: https://quizlet.com/dk/772111934/sonnet-18-by-william-shakespeare-flash-cards/?funnelUUID=fe731874-cf3a-4fc2-b3fa-d9d4bf8c4b23
Shakespearean Tragedy Characteristics+ Romeo and Juliet: https://quizlet.com/dk/779007879/shakespearean-tragedy-characteristics-romeo-and-juliet-flash-cards/?funnelUUID=e43677a9-f189-4d1d-8212-eac62cefb1c3


Online værktøjer, som må bruges til eksamen:
Grammatik og analyse til essay: www.minlaering.dk
engelsk/dansk/engelsk ordbog: www.ordbogen.com
engelsk/engelsk ordbog: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
engelsk/engelsk ordbog: https://www.merriam-webster.com/
Udtale af fx kendte navne: www.forvo.com
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng A 01 Part 1 03-09-2024
Eng A 02 Part 2 Essay 23-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EKSAMEN Rhetoric and American politics

Link til alle Google-slides fra emnet:
https://docs.google.com/presentation/d/1seBTBd_JBIV2vJ2wPanMmzh-QxT6iUcjcxgPdmkVzwY/edit?usp=sharing
(HUSK som elev at downloade PowerPointet med alle slides før eksamen, da Google slides ikke kan tilgås under eksaminer)

Cirka antal normalsider: 40

Forløbets kernestof lever blandt andet op til de følgende krav fra læreplanen:
- ordforråd (…)
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af (…) ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
-       væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i (…) USA


Forløbet har som mål at give eleverne et nuanceret indblik i det amerikanske valgsystem, politiske fokusområder for de to store partier (Republicans, Democrats), samt retorisk analyse af taler og debat. Der arbejdes med fokus på at tilegne sig og beherske et varieret ordforråd indenfor emnet samt at analysere og perspektivere det givne materiale både historisk, kulturelt, og samfundsmæssigt.

I forhold til amerikansk historie, har eleverne arbejdet med: The colonies, the American Revolution, the Constitution, the Civil War (i forbindelse med læsningen af "The Gettysburg Address").

I forhold til amerikansk samfund og kultur, har eleverne blandt andet arbejdet med begreber som: polarization, social media, cultural divides. Vi har reflekteret over hvordan den amerikanske historie har påvirket den amerikanske mentalitet og amerikanske værdier i det moderne amerikanske samfund (som fx independence, rejection of authority, osv.)

Eleverne har som afslutning på emnet arbejdet med en mundtlig aflevering (stillet så den ligner et mundtligt eksamensspørgsmål), hvor de har skullet anvende deres tilegnede viden om retoriske virkemidler og argumentationstricks til at analysere og præsentere Donald Trump's sejrstale.

Eleverne har deltaget i to foredrag, som vi også har bearbejdet i undervisningen.
- Annegrethe Felter Rasmussen (den 23/10): Indføring i de vigtigste temaer for valget og hvordan systemet fungerer, samt den almindelige amerikaners forhold til politik.
- Mads Dalgaard Madsen (den 8/11): En analyse af valgresultatet med fokus på forskellene i de to partiers kampagner samt vælgeradfærd og konsekvenserne af valgresultatet.

Kernestoffet kan findes i kompendiet "00 Rhetoric and American politics" under undervisningsbeskrivelsen. I kompendiet har vi arbejdet med alle tekster PÅNÆR teksterne s. 33-35 om angrebet på kongressen og talen s. 39.

Kernestof:

Taler:
Kamala Harris: “Atlanta, Georgia Rally speech”, 30. juli, 2024
Donald Trump: “Savannah, Georgia rally speech” (uddrag), 25. september, 2024
Abraham Lincoln: "The Gettysburg Address", 1863. Fundet i bogen Liberty, Guns & Babies af Dorthe Hjort Jensen, Systime, 2024. URL: https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144

Uddrag fra bogen American History af David Nye, Systime, 2024. URL: https://ushistory.systime.dk/?id=1
- Discovery to colonization
- The colonies
- Coming of the American Revolution
- Creating a New Nation (1776-1815)
- The Revolution
- The Constitution

Uddrag fra bogen Election Year af Katrine Cohen (red.), Systime, 2024. URL: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
- Checks and balances
- Elections in America
- The Impact of Trump Rhetorics
- SoMe, Media and AI – Who Controls the Public Debate?
- The Impact of Algorithms on Political Public Opinion
- Polarization and Trust
- A Country Divided
- A Belief in Future Prospects
- Cultural Divides

YouTube-videoer:
- How is power divided in the United States government? https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
- Why the Electoral College Exists
https://www.youtube.com/watch?v=Q1zmbVcMiEM
- Presidential debate closing statements from Kamala Harris and Donald Trump
https://www.youtube.com/watch?v=jE3A-I1NuSQ
- “Debunking the myth of the Lost Cause” about the Civil War: https://www.youtube.com/watch?v=XP0_wnaW-a0&t

Oversigtsark:
- The three branches of the US government
- The road to the presidency - infographic
- Overview of key issues for Democrats and Republicans

Quizlet-sæt med ordforråd:
- The American Election: https://quizlet.com/dk/944203977/the-american-election-sn-flash-cards/
- Issues overview: Republicans and Democrats: https://quizlet.com/dk/946457261/issues-overview-republicans-and-democrats-flash-cards/
- Vocabulary for "A country divided": https://quizlet.com/dk/966993762/vocabulary-for-a-country-divided-flash-cards/

Diverse analysemodeller (lærerproduceret):
- Style of language / style of writing
- Devices for speech analysis
- Template for rhetorical analysis

Sprogligt/grammatisk har vi arbejdet med sprogopgaver på Minlæring som træning til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMEN Bad or Mad (American literary history)

Anslået antal normalsider: 20

Forløbet beskæftiger sig særligt med litteraturhistorie i USA, som kan knyttes til det overordnede emne "Bad or Mad". Vi har arbejdet kort med landets tidlige historie og litterære baggrund, samt forbundet den gotiske litteratur med romantikken. Vi har også arbejdet med basale træk ved postmodernismen, og hvordan true crime som genre falder ind under denne litterære periode. I denne forbindelse har klassen også arbejdet med konceptet framing, og hvordan samme fakta kan bruges til at underbygge forskellige argumenter, alt efter hvordan de præsenteres.

Kernestof:
Edgar Allan Poe: “The Tell-Tale Heart” (1843) (Fields of Vision)
Sean Spence: “Bad or Mad” (2004) (fra Wider Contexts)
Karrine Brøndsted & Mathias Larsen (red.): "True Crime" (Narrating Truth, s. 128-133)
Truman Capote, uddrag af "In Cold Blood" (Narrating Truth, s. 142-147)

Supplerende stof:
Doctor Seuss: "How the Grinch Stole Christmas" (audiobook animation, YouTube: https://youtu.be/ZVgHGodD5wY?si=VeCcDgCWA5QjZAo3)
"A Christmas Carol" (animated adaptation, YouTube: https://youtu.be/HqMfGq3okZY?si=NFN1aAMBD7-bdcaa)
Charles Dickens: første to afsnit af "A Christmas Carol" (1844)

Sprogligt og grammatisk fokus:
- præposition/infinitiv kan ikke følges af that-sætning
- komma (og hvordan det adskiller sig fra det danske komma)
- diverse sprogopgaver som træning til terminsprøven
- verber der følges af to-infinitiv, ing-form eller that-sætninger
- valg af præpositioner (ordbogsopslag på Oxford Learner’s Dictionary)
- adjektivers gradbøjning
- brug af linkers til at skabe kohæsion (sammenhæng) i en tekst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN Nigerian Perspectives on Empire

OMFANG: ca. 200 normalsider

Forløbet har til formål at give eleverne et indblik i forskellige nigerianske perspektiver på det britiske imperium og kolonitiden. De tog udgangspunkt i briternes samtidige forståelse af imperiets rolle som en civiliserende magt og deres konkrete fremgangsmåde i koloniseringen af Nigeria, og arbejdede derefter med forskellige nigerianske udlægninger af samme historie.

Forløbet var overordnet styret af disse kernespørgsmål:
• How did the British Empire see (and justify) itself?
• How did the people of Nigeria experience being colonized by Great Britain?
• What role does language play in the establishment of and resistance to empire?

Det primære værk i denne forbindelse var Chinua Achebes roman Things Fall Apart. Fokus her var på brugen af Igbo-vendinger, personkarakteristik, miljøbeskrivelser, forskellige fortællerstemmer, traditioner og konflikter.

I forlængelse af værklæsningen arbejdede de med David Crystals koncepter ”intelligibility” og ”identity” i forhold til brugen af engelsk som fællessprog både i imperiet og efter Nigerias selvstændighed, og kiggede i den forbindelse på Nigerian Pidgin som et eksempel på et postkolonialt fællessprog.
Som opsamling sammenlignede de Abubakar Balewas tale ved Nigerias uafhængighedsceremoni med de udlægninger af Nigerias historie, som de havde mødt i forløbet.

Kernestof:
• Chinua Achebe: Things Fall Apart (1958)
• ”The historical context” fra Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen: Africa Unfold, s. 8-10.
• Mimi Werna: “Nigerian Pidgin – 20 useful words and phrases” fra British Council, 22. April 2020, URL: https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/nigerian-pidgin-words-phrases
• Abubakar Tafawa Balewa, "Independence Day Speech" (1960)

Supplerende stof:
• Chimamanda Ngozi Adichie: “The Danger of a Single Story” fra TED.com (2009), URL: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
• David Crystal: ”New Englishes” (Worlds of English, Systime, 2022), URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=184#c1418
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN Multicultural Britain

OMFANG: Ca. 18 normalsider

Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse for baggrunden for Storbritannien som et multikulturelt samfund, samt for de problematikker, der er opstået som resultat af det. Der var været særligt fokus på Windrush-generationen samt anden generation af caribiske immigranter (både efterkommere af Windrush-generationen og de, der er ankommet senere). Dertil er kommet en analyse af argumentationen fra forskellige modstandere af multikulturalisme, både umiddelbart efter Windrush og i nutiden.

Forløbet er styret af følgende kernespørgsmål:
• What is multiculturalism, and how is it expressed in the UK?
• What were the hopes and aspirations of people emigrating to the UK from the Caribbean?
• How did people from the Caribbean adapt to life in the UK?
• How did the UK react to the arrival of people from the former colonies?


Konceptuelt har de skelnet mellem forskellige former for integration og baggrunden for dem: total assimilation, gensidig integration, og segregation (både juridisk, selvvalgt, og markedsdrevet segregation). Disse koncepter er løbende blevet anvendt til at sætte konflikterne i de læste tekster i kontekst.

Kernestof:
• Lord Kitchener: “London is the Place for Me” (1948) and “Sweet Jamaica” (1952)
• Dan Farson’s interview with Wentworth Day from “People in Trouble” (1958)
• Linton Kwesi Johnson: “Inglan is a Bitch” (1980)
• John Agard: “Listen Mr. Oxford Don” (1985)
• Steve McQueen (dir.): Small Axe: Mangrove (2020)
• Paul Golding: “Rediscover Your British Backbone and Help Me Build this Movement” (2018)

Supplerende stof:
• Kate Nivison: “Just Below the Surface” (1993)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eng A 08 Essay and language tasks 13-03-2025
Eng A 09: Fiction Essay 25-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

KLADDE

Cirka 15 sider

Repetitionsforløb, hvor vi har trænet at analysere og fremlægge forskelligartede tekster, og relatere dem til vores units. Vi har bidraget til at samle noter for alt kernestof til eksamensemnerne.

Vi har også arbejdet med repetition af grammatik (sprogopgaver) samt set Ved Det Grønne Bord som forberedelse til en eventuel mundtlig eksamen.

Anvendte hjælpemidler, som må bruges under prøver:
• Netprøver (udlevering og aflevering af eksamen): https://www.netproever.dk/

• engelsk/dansk/engelsk ordbog: www.ordbogen.com

• Grammatik og analysetermer mm til essay: www.minlaering.dk  
o Engram (mest rettet mod A-niveau grammatik)
o Engram Basis (mest rettet mod B-niveau grammatik)
o Do it, Write! (skriveværksted med hjælp til analyse, fortolkning, struktur på essay mm.)
o Do it, Write! (EN) – (det samme som Do it, Write! men på engelsk)

• engelsk/engelsk ordbog: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
o udtale, forklaringer
o har eksempler på hvad der kommer efter bestemte verber, fx learn to do something

• engelsk/engelsk ordbog: https://www.merriam-webster.com/
o udtale (kun amerikansk engelsk), forklaringer
o hvis du vælger ”Thesaurus” kan du også finde synonymer og antonymer

• udtale af navne: www.forvo.com

• Restudy: https://restudy.dk/fag
o Videoer med gennemgang af både eksamen på engelsk og grammatik

• Alle Quizlet-sæt fra undervisningen: https://quizlet.com/class/24287167/

Ekstra ordbøger, hvis du har brug for flere muligheder:
• engelsk/engelsk ordbog: Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org  

• engelsk/engelsk ordbog: Longman Dictionary of Contemporary English Online https://www.ldoceonline.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer