Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anders Olesen, Sara Elizabeth Krenchel Enemark
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eventyr og intertekstualitet
Vi arbejder med følgende tre tekster:
"Den grimme Ælling" af H.C. Andersen (1843)
"Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan (1899)
"Den grumme ælling" af Rune T. Kidde (2005)
Vi analyserer teksterne og arbejder med dem ud fra de intertekstuelle referencer, vi kan genkende fra primær-teksten "Den grimme Ælling".
Vi har lært følgende begreber "pastiche" og "parodi", som hver knytter sig til "Ørneflugt" og "Den grumme ælling".
Vi har talt om arv og miljø, og hvordan disse kommer til udtryk i de tre tekster.
Eleverne har set eksempler på 3 trykte reklamer med intertekstualitet. Det var:
- en reklame for "Smirnoff Apple", hvor Newton er afbilledet.
- en reklame for "Allbrain" morgenmadsprodukt, hvor Snehvide var afbilledet med teksten "More fruit than before".
- et screenshot af det sidste billede til "Desperate Housewifes", hvor de fire hovedpersoner griber et rødt æble fra "Kundskabens Træ", hvor slangen ses til højre i billedet. Dette er et eksempel på en intertekstuel reference til Edens Have.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eventyr og intertekstualitet
|
28-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Familie
Tematisk forløb, hvor fokus er på FAMILIEN, samtidig med at vi arbejder med, hvordan vi analyserer forskellige tekstgenrer.
Hist hvor vejen slår en bugt af HC. Andersen, 1829 (Digt)
Det Waagepetersenske familiebillede af Wilhelm Bendz,1830 (Maleri)
Sat ud af Erik Henningsen, 1892 (Maleri)
BARNDOM af Yahya Hassan, 2013 (Digt)
Min familie af Sebastian Bune, 2017 (Roman) - værklæsning og aflevering
Af: Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard, 2017 (Romanuddrag)
Har man sagt A af Nanna Goul, 2017 (novelle).
Blomster af Jakob Ejersbo, 2000 (Novelle)
En lille tur af Helle Helle, 2000 (Novelle)
Kødet af Astrid Saalbach, 1985 (novelle)
Ebbe SkammelsØn af ukendt forfatter, Middelalderen (Folkevise)
Barndommens Gade, (Spillefilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hist hvor vejen slår en bugt, spørgsmål (1).docx
-
Familieforløb 1hf.pdf
-
Malerier, familieforløb, spørgsmål.docx
-
Yahya Hassan, Barndom, spørgsmål.docx
-
Arbejdsspørgsmål, Korsgaard, 1q NY.docx
-
Gruppearbejde i de nye grupper, Har man sagt A.docx
-
PKL 1 refleksionsopgave_1p.docx
-
Svar på spørgsmålene fra 6.oktober (se under præsentation) til novellen "Blomster". Vi gennemgår i dag.
-
I finder "En lille tur" i kompendiet. Det er den fjerde, sidste tekst. Her er kompendiet, hvis I ikke har det med. Husk at gemme det på jeres computer.
-
folkeviser ppt (2).ppt
-
Ebbe Skammelsøn, arbejdsspørgsmål.docx
-
Her er spørgsmål til kapitlerne fra kapitel 11 og frem til 33. Gem dem på computeren og skriv ned, når I kommer til kapitlerne.
-
Husk at læse i bogen "Min familie" og hav bogen med i dag!
-
skumringstime tusmørke invitation 2023.docx
-
Kap. 11- 33 Min familie (1).docx
-
Husk bogen "Min familie"
-
SEBASTIAN BUNE, arbejdsspørgsmål til Min familie.docx
-
Læs "Min familie" færdig til i dag!
-
Lav spørgsmålene færdige til "Min familie" fra lektionen i mandags. De fraværende mandag skal også lave det. Find det på mandagens lektion.
-
Lav spørgsmålene færdige til "Min familie" !
-
Spørgsmål til interviewet med Sebastian Bune i Information.docx
-
INTERVIEW, Sebastian Bune, Information.docx
-
Caspar Eric Uden titel.docx
-
DRTV - FOMO
-
Filmiske virkemidler Perspektiver i dansk (3) (1).pdf
-
Medbring jeres blå/lilla bog "Håndbog til dansk"
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PKL
|
11-10-2023
|
Min familie af Sebastian Bune
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar
Vi ser forskellige dokumentarfilm og analyserer dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
HO: Det moderne gennembrud (EKSAMEN)
2q har ifm. historieopgaven haft et længere danskfagligt forløb omhandlende det moderne gennembrud (1870-1890). Hovedfokus har været:
- Klasse.
- Køn og kvindens status.
- Brandes' ord: "sætte problemer til debat"
- Litteraturen skal vise virkeligheden og være realistisk.
- Impressionisme.
- Darwin: videnskab frem for religion
Følgende kernetekster er blevet analyseret, fortolket og perspektiveret til emnet:
- Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
- Henrik Pontoppidan: "Et Grundskud"
- Rinna Hauch: "En fortælling om et barn" (1875)
- Amalie Skram: "Forrådt" (uddrag) (1892)
- Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (filmatiseret teaterudgave fra 1970'erne)
- Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Endvidere har klassen set "1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner" (del 2), DR TV.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Digtsamling: Lille Drama i Ti Dele
Vi har arbejdet med digtsamlingen "Lille Drama i Ti Dele" af Naja Marie Aidt.
Centrale temaer og motiver:
• Digtsamlingen præsenterer motivet fra barn til voksen
• Et centralt tema er erotik
• Digtsamlingen indeholder intertekstuelle referencer
• Digtsamlingen præsenterer motivet hjem ude hjemme (dannelsestanke)
• Et tema er ensomheden i storbyen eller storbyens barske side
• Faren
• Livets uforudsigelighed, bump på vejen, man lærer af sine fejl er også et centralt tema
• Et tema er også voksenlivet og dets ansvar
• Lille Drama i Ti Dele: dramatiske episoder i en persons liv. Det er også fortællende og sammenhængende.
Eleverne har arbejdet i grupper og holdt oplæg. Ligesom vi har gennemgået digtene på klassen.
Eleverne har særligt arbejdet med forståelsen af digtene ved hjælp af semantiske skemaer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken (EKSAMEN)
Vi arbejder med perioden romantikken (1800 - 1870) og ser på de forskellige undergenrer, der prægede dansk kunst og litteratur i 1800-tallet:
I forløbet har vi fokus på følgende temaer inden for perioden:
- Universalromantik (naturen smelter sammen med det guddommelige) og dualisme (men denne sammensmeltning kan kun opnås i digtningen, mens virkeligheden er en anden).
- Nationalromantik (i krisetid vender vi blikket mod nationen og fortidens dyder).
- Biedermeier (harmonisøgende kunst og litteratur, hvor idyl og familien er i centrum. Som med nationalromantikken fejes krise og problemer ind under gulvtæppet, og især familien ses som den trygge havn, der er afgrænset fra den urolige omverden).
- Romantisme (kan ses som bagsiden af den biedermeieridylliske facade. Angst, utryghed, drifter osv. trænger sig på, og mennesket er splittet).
Kernetekster:
Schack Staffeldt - "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger - "Der er et yndigt land" (1819)
N.F.S. Grundtvig - "Det er så yndigt at følges ad" (1855)
Emil Aarestrup - "Angst" (1838)
Emil Aarestrup - "På Sneen" (1838)
Vi har også set "1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814" samt læst om de forskellige genrer i "Litteraturens veje" (Systime).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
LSO: "Meter i sekundet" og eksistentialisme
Årets LSO-emne omhandler filmatiseringen af romanen "Meter i sekundet" og dens fortolkning af den danske højskoletradition, udkantsdanmark og eksistentialisme.
Vi arbejder med begrebet eksistentialisme, , Grundtvigs tanker om ”skolen for livet” og ”det levende ord” samt begreber og metoder, der knytter sig til filmanalysen. Helt centralt har dog været formalia ifm. de store skriftlige opgaver på HF.
Følgende materiale anvendes:
Hella Joof: "Meter i sekundet" (filmatisering af Stine Pilgaards roman), 2023
Danmarks Nationalleksikon om N.F.S. Grundtvig:
https://danmarkshistorien.lex.dk/N.F.S._Grundtvig_%22Oplysning%22,_1839
Forfatterweb om "Skolen for livet":
https://forfatterweb.dk/oversigt/grundtvig-n-f-s/zgrundtvig05
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyhedsformidling (EKSAMEN)
Forløb om nyhedsformidling og nyhedsprioriteringer i den trykte avis, i TV og på netaviserne. Vi fokuserer på følgende:
- Nyhedstrekanten / den omvendte nyhedstrekant samt Hey-You-See-So
- De fem nyhedskriterier (væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet og konflikt)
- Artiklen som genre
- Forskellige avistyper (omnibusaviser, tabloidaviser og lokalaviser) og deres læsere
- Nyhedsgenrerne nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende nyhedsjournalistik, servicejournalistik
- Reportagegenren og fortællende journalistik
- Fakta- og fiktionskoder
Det teoretiske grundlag findes i "Håndbog til dansk", ss. 198-219.
Vi arbejder med disse artikler:
- Katja Mejborn: ”Leder i Livgarden dømt for krænkende sexbeskeder: Nu er han også tiltalt for voldtægt” (BT, 20. september 2024)
https://www.bt.dk/krimi/leder-i-livgarden-doemt-for-kraenkende-sexbeskeder-nu-er-han-ogsaa-tiltalt-for
- Herman Bang: "Branden" (Nationaltidende, 4. oktober 1884)
- Martin Gøttske: ”På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne, luftalarmer og eksplosioner” (Information, 4. marts 2022)
https://www.information.dk/udland/2022/03/paa-flugt-ukraine-side-side-kampvogne-luftalarmer-eksplosioner
Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen: "Som om solen kom for tæt på" (Jyllands-Posten, d. 4. november 2004)
Derudover har vi analyseret første episode af ”Ryd forsiden” (DR, 2019) samt dagens TV-Avisen d. 3. oktober 2024 (DR) og remedieret H.C. Andersens eventyr "Den lille pige med svovlstikkerne” til en nyhedsartikel med fokus på nyhedstrekanten og nyhedskriterierne sensation, identifikation og væsentlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dagens opgave.docx
-
Håndbog til dansk om nyhedskriterier.pdf
-
Leder i Livgarden dømt for krænkende sexbeskeder: Nu er han også tiltalt for voldtægt
-
Nyhedstrekanten - Hyggeopgaver.doc
-
Medbring "Håndbog til dansk", tak.
-
Håndbog til dansk, 3. udg (DA), Systime, 2017; sider: 210-218
-
Læs siderne 210-218 i "Håndbog til dansk" med fokus på især nyhedsjournalistikken og den fortællende nyhedsjournalistik.
-
Arbejde omkring Ryd Forsiden.docx
-
Medbring "Håndbog til dansk" samt orientér dig i spørgsmålene i arbejdsarket. I skal arbejde med dem i timen, så de skal ikke besvares, men du skal overveje dem, og de skal være i baghovedet, mens vi ser de sidste femten minutter af dokumentaren.
-
Analyse af en TV-avis.docx
-
Medbring noget du kan skrive med (blyant eller kuglepen)
-
I skal være færdige med spørgsmålene til den TV-Avis, vi så sammen i fredags (fra torsdag d. 3. oktober klokken 21.00). Hvis I vil se den igen, kan den findes på DR.dk.
-
Spørgsmål til Bangs 'Branden'.docx
-
Herman Bang - Branden.pdf
-
Håndbog til dansk om genrer.pdf
-
"Branden" skal være færdiglæst inden lektionsstart. Hvis ikke du nåede at besvare alle spørgsmålene til reportagen, skal de som minimum være læst og tænkt over.
-
Spørgsmål til På flugt fra Ukraine, 2q.docx
-
information.dk-På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne luftalarmer og eksplosioner.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sportsdigte
Et forløb med fokus på digtanalyse og de faglige begreber og metoder, der knytter sig til denne.
Udgangspunktet er sportsdigte: digte om sport, bevægelse, kroppen, forløsning og heltedyrkelse (herunder dyrkelse af de maskuline).
Et andet fokus for forløbet er kreativ skrivning, projektarbejde og mundtlige fremlæggelser.
Vi arbejder med følgende digte:
Klaus Rifbjerg: "Kuglen"
Machacha: "HPF" (om Mike Tyson) og "Lion" (om Zlatan)
Jørgen Leth: "Jeg havde vundet", "Mit løb", "En dag måtte jeg indrømme", "Kvartfinalen", "Under træning spillede jeg", "Drømmen om at eje en baghånd" og "Reginald Harris" (med en kort diskurs til den poetiske dokumentarfilm "En forårsdag i helvede" (1977) af netop Leth, hvorfra vi ser et uddrag).
Peter Laugesen: "På stadion"
Claus NIvaa: "Måltid"
Johannes V. Jensen: "Glædesangen" (som et eksempel på vitalismen). I den forbindelse læser vi også Sarah Huss Jønssons "Den brede vitalisme" (artikel).
Husk model til lyrikanalyse på ss. 296-297 i "Håndbog til dansk".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Holberg og oplysningstiden
Kort forløb om oplysningstiden (1700-1800) med fokus på følgende epistler skrevet af Ludvig Holberg:
Epistel 29: om kvinder og ægteskab
Epistel 89: om sælsomme ægteskaber
Epistel 91: om kaffe, te og tobak
Epistel 395: om censur for umodne personer
Vi diskuterer rationalisme som begreb, mennesket som fornuftsvæsen, tidens idealer, det oplyste enevælde og Holbergs litteratur og teater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nytårstaler (EKSAMEN)
Et kort forløb med fokus på analyse af taler - eksemplificeret ved den særlige genre: nytårstalen.
Vi har fokus på følgende kernebegreber og -metoder:
Retorisk analyse/det retoriske pentagram.
Retoriske virkemidler.
De tre appelformer.
Toulmins argumentationsmodel (særlig fokus på påstand, belæg og styrkemarkører).
Vi arbejder med følgende nytårstaler:
Mette Frederiksens nytårstale d. 1/1-2025
Hella Joofs nytårstale d. 1/1-2025 i Deadline.
Børnenes nytårstaler 2024 og 2025 (Unicef)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Realismer og modernismer (EKSAMEN)
Forløbet handler om realisme og modernisme i det. 20. århundredes litteratur og fokuserer på forskellen herimellem.
De to ismer sættes indledningsvist op imod hinanden som modsætninger, som undervejs i forløbet nuanceres, og vi fokuserer på forskellige former for realismer og modernismer. Følgende kernebegreber er centrale:
Det folkelige gennembrud/folkelig realisme
Naturalisme
Socialrealisme
Symbolisme
Ekspressionisme
Vi arbejder med følgende tekster:
Martin Andersen Nexø – Lønningsdag (en Idyl), 1900.
Martin A. Hansen – Roden, 1955.
Peter Seeberg – Hullet, 1962.
Tom Kristensen - Det blomstrende Slagsmaal, 1920.
Rudolf Broby-Johansen - Foraaret kommer til caféen, 1922.
Karen Blixen - Babettes gæstebud (uddrag), 1950, samt Gabriel Axels filmatisering fra 1987 som perspektivtekst og eksempel på remediering.
Emnet har desuden et litteraturhistorisk perspektiv samt et særligt fokus på sproglige kendetegn og virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Skriftlighed og akademisk skrivning
Kort forløb om skriftlighed forud for de sidste afleveringer og ikke mindst jeres SSO.
Vi arbejder med såkaldt akademisk skrivning og læser i den forbindelse "Akademisk skrivning - do's and don'ts" af Emil Johansen: https://www.opgavekorrektur.dk/akademisk-sprog/
Derudover arbejder vi med skriftlighed, typiske stavefejl, sætningsopbygning, forskelle på tale- og skriftsprog, den personlige stemme og generel grammatik på "God Stil" ("Min Læring") og i "Håndbog til dansk".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Litteratur de sidste fem år (EKSAMEN)
Med udgangspunkt i onlinebogen fra Systime "De seneste fem års litteratur" diskuterer vi og arbejder med de nyeste tendenser i dansk litteratur. Vi fokuserer på følgende tendenser:
- autofiktion og performativ biografisme
- køn, krop og seksualitet
- steder (det digitale rum er også et sted)
- kulturmøder
- tidens realismeformater
- økokritik
Teksterne, vi læser, er:
Stine Pilgaard: "Meter i sekundet" (uddrag)
Julie Steen Knudsen: "Revnerne i isen"
Julie Steen Knudsen: "Spor efter fugle" (uddrag)
Guldimund: "Hvordan ser Gud ud?"
Guldimund: "Forstår du?"
Guldimund: "Møns Klint"
Glenn Bech: "Farskibet" (uddrag) og "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (uddrag)
Sulka: "La nu vær (H. V. H.)"
Tobias Rahim: "Når mænd græder"
Anne Mari Borchert: "Lykkelig med M" (uddrag)
Ifm. arbejdet med Julie Steen Knudsens digte og økokritik inkluderer vi også digte af Jens Blendstrup og Theis Ørntoft samt laver en kort parallel til Steen Steensen Blichers "Lærken" (1838).
Ifm. arbejdet med autofiktion ser vi Instagram-posts fra og interviews med Glenn Bech (bl.a. ét hvor han har en samtale med sin mor) og diskuterer den kunstneriske frihed og moralske forpligtelser ifm. den ekstremt nærgående form for litteratur. Her inddrager vi artiklen fra Kristeligt Dagblad: "Hvor langt kan man som forfatter gå i skildringen af sine forældre?" af Julie Minnet Høgholm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663563285",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663563285",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663563285"
}