Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anders Larsen
|
Hold
|
2024 ng/h (2h ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Geologi
Geologiforløbet har indeholdt gennemgang af pladetektonik, med dertil hørende gennemgang af vulkanisme og vulkan typer. I pladetektonikken er typer af pladerende gennemgået, ligesom bjergkædedannelser, hotspots og jordskælv er gennemgået. Yderligere er jordens opbygning blevet behandlet i forbindelse med gennemgangen af pladebevægelser.
Geologiske ressourcer, herunder olie, naturgas og malm er behandlet. Kulstofkredsløbet og jordbundsdannelse er ligeledes beskrevet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - forstå og kritisk anvende enkle geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde - indkredse geofaglige problemstillinger og opstille og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- Formidling
- Selvrefleksion - Du skal kunne bruge konstruktiv kritik til at forbedre din læring.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere - studie- og notatteknikker og anvendelse af forskellige strategier i forbindelse med planlægningen, forberedelse, læsning og notetagning
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Fremtidens energiforsyning
I dette forløb arbejder klassen med energiproduktion, energivalg og miljøkonsekvenser. Vi arbejder med Parisaftalens målsætninger. Vi ser på statistik om energiproduktion og energiforbrug. Eleverne perspektivere til deres tidligere arbejde med strålingsbalancen. Eleverne introduceres kulstofkredsløbet, denne viden perspektiveres til en bæredygtig udnyttelse af reserver og ressourcer. Holdet arbejder desuden med dannelsen af de fossile energikilder herunder, olie og gas (skifergas). Eleverne udarbejder en præsentation af en alternativ energitype med et tilhørende eksperiment. Vi har set på, hvordan samfundet kan påvirke vores energivalg gennem afgifter og kvoter. Eleverne arbejder med interaktive GIS-data.
Særlige arbejdsformer:
- Gruppearbejde
Eksperimentielt: Forskellige forsøgsopstillinger under elevpræsentationer: solenergi, vandturbine, Vindmølle-model og jordvarmeanlæg
Kernestof:
– produktionen og dens afhængighed af ressourcegrundlag og teknologisk udvikling
– produktionens miljøkonsekvenser og bæredygtighed.
– det globale kulstofkredsløb
– energiteknologiernes udvikling og samfundsmæssige betydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vejr og klima
I dette forløb har det primære fokus punkter været de globale vindsystemer, nedbør samt det globale klima, herunder klimaforandriger.
Der er arbejdet med hydrotermfigure og analyse af disse, samt arbejdet med nedbørsformer (Stigningsregn, ITK-nedbør samt monsoon regn), desuden er klimabælter, plantebælter, klimamodeller og den thermohaline cirkulation blevet behandlet.
Konsekvenser af klimaændringer er ligeledes gennemgået.
Der er lavet en rapport der dækker stort set hele dette forløb, hvor 10-12 spørgsmål er besvaret i grupper af 4 elever.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - sætte geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
forstå og kritisk anvende enkle geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Fødevarer
Dette forløbs formål er at give eleverne kendskab til geografiske problemstillinger omkring verdens fødevare forsyning. Der er udvalg 3 fokus punkter:
1. Befolknings geografi
2. Fødevare politik
3. Dyrkningsforhold
4.Vand og dets kredsløb
Disse tre fokus punkter vil bruges til at belyse problemstillinger omkring verdens nuværende fødevare forsyning, og dervedf give eleverne et bred fundament, således at de bliver i stand til at diskutere og perspektivere relevante problemstillinger.
Der vil skulel udarbejdes en individuel skriftlig opgave, hvor eleven besvarer fire problemstillinger der knytter sig til en eller flere af fokuspunkterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – ud fra konkrete data og observationer give en samlet beskrivelse af udviklingsforløb i naturen og menneskets omgivelser
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne - at være bevidst om dine styrker og svagheder i samarbejde med andre.
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521245141",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521245141",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521245141"
}