Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nakskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Lund Hoyer, Kristian Zacho
|
Hold
|
2022b_id (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmik, dans og Lancies
Rytmik, dans og lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold
Mål med forløbet: Der vil i dette forløb blive fokuseret på at indlære eller videreudvikle tekniske og taktiske færdigheder inden for fodbold. De tekniske elementer falder i hovedområderne
driblinger
tæmninger
afleveringer
afslutninger
Inden for hvert område vil du blive undervist i en række specifikke tekniske færdigheder. Taktisk sigter forløbet mod at udvikle din offensive og defensive spilforståelse, både individuelt og teamtaktisk.
1. modul
Boldkontrol. Basale driblinger og tæmninger samt korte indersideafleveringer.
2. modul
Afleveringer i bevægelse. Sammenspilsøvelser og bevægelse uden bold.
3. modul
Afslutninger, inderside- og evt. vristspark.
4. modul
Individuelt forsvar og angreb samt lange afleveringer.
5. modul
Forsvar og angreb som hold, taktisk fokus og skabelonøvelser.
Kamp/praktisk prøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Emne: Musik og Bevægelse
Fokus:
Sammensætning af opvarmningsprogram til musik (rytmeforståelse)
Bevægelseskvaliteter (ex. sving)
Fornuftig sammensætning af program (spændingskurve)
Logisk øvelsesvalg og rækkefølge
Opvarmningsprogrammerne er fremført senere og brugt som opvarmning i efterfølgende forløb.
ca. 12 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Der er arbejdet med grundslag i forhånd og baghånd samt rytme og flow i spillet.
Der er videre arbejdet med:
Serv
Dink
Lob
Flugtning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Svømning
Forløbet hører under nye og klassiske idrætter
Formålet med forløbet er, at eleverne skal tilegne sig færdigheder over 6 gange til at kunne følgende: .
Der vil arbejdes med rygcrawl over 2 moduler og frontcrawl over 4 moduler, og primær fokus har været følgende:
Balancetræning/flyde
Elementskifte
Benspark
armtag
Rotation
Vejrtrækning
Startvending (salto og tallerken)
Hovedspring
Livredningsøvelser
Teoretisk er der arbejdet med hvordan man skaber mere fremdrift og mindsker modstanden i vandet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Håndbold
Der er primært fokuseret på 5 mod 5 håndbold, men 7 mod 7 er også introduceret.
Læringsmål i håndbold
- Aflevere teknisk korrekt og med præcision til medspiller
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse og under pres
- Driblinger med den dominante hånd, både stående og i fart
- Afslutte mod mål fra forskellige positioner - både fra stående, i løb og med hopskud
- Kunne lave individuelle forsvarsbevægelser og aktioner, herunder dække for skud/parader og tacklinger, og kunne flytte sig rundt i forsvaret og bakke sine medspillere op
- Kende til og kunne løbemønstre og timing i spillet mod mål (max 3 skridt med bold og mod mål)
- Kende til og kunne basale angrebsåbninger, som krydsspil eller presspil.
- Generel evne til at placere sig fornuftigt på banen og indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Være en god holdspiller, herunder evnen til at kommunikere konstruktivt såvel verbalt som non-verbalt samt evnen til at udfylde en specifik rolle/position i samspil med andre.
- Kende til de fysiske krav og energiomsætningen for en håndboldspiller og redegøre for forskelle på aerob og anaerob energiomsætning og træning.
- Kunne anvende denne træningsfysiologiske viden til at lave træningsanbefalinger til håndboldspillere og selv kunne lave relevant fysisk træning i praksis
Teoretisk er der koblet til Energiomsætning og træning i håndbold og vi har læst teksten "Fysiske krav og træning i Håndbold"
Vi har desuden arbejdet med "spilhjulet"
Ca. 7 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Padel og Tennis
Vi har arbejdet med net/vægspillene padel og tennis. Af logistiske årsager med 2 baner af hver til rådighed, har klassen været delt op i to grupper hver lektion og har halvvejs byttet mellem de to discipliner.
Faglige mål for forløbet i padel og tennis
Der er fokus på grundslag i både padel og tennis. Derfor er målet at eleven i rimelig grad inden for begge skal:
Taktiske elementer:
• Kunne bevæge sig hen og placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til hvor bolden er
Tekniske elementer:
• kunne udføre forhånds- og baghåndsgrundslag.
• Kende til og i nogen grad kunne udføre for- og baghåndsflugtninger.
Specielt for padel:
• Kende til og i nogen grad kunne returnere lige bold fra bagvæg.
• kunne udføre lob.
• Kunne udføre en serv
Teoretisk er der koblet til træningslære og teksten fra "Idræt C teori i praksis, 2005 kap. 9.2+9.3"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojektet er kørt sideløbende med primært forløbet i Aerobic og step, men startet op inden Padel/tennis var slut. Der har derfor også været fokuseret på teori der har kunnet overlappe, samt fysiske øvelser, men ellers har det primært været slevtræning ved siden af idrætsundervisningen.
Fokus for træningsprojektet har været konditionstræning og eleverne har planlagt og udført træning og efterfølgende evalueret og afleveret træningsrapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Aerobic og step
Forløbsmål:
Formålet med forløbet i aerobic og stepaerobic er, at du lærer grundtrin og nogle variationer i både aerobic og stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal du kunne koordinere ben og armbevægelser, og du skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken. I forløbet kommer du også til selv at sammensætte små koreografier, og her skal du vise, at du kan sammensætte trin til en ny serie, og at du kan opbygge øvelserne, så andre kan lære dem uden at holde pause. Pausen er nemlig vigtig at undgå, så du arbejder kontinuerligt og træner kondition og udholdenhed.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre forskellige trin i både aerobic og stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med
- sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk
- opbygge enkelte af øvelserne, så de gradvist bliver mere komplekse
Teoretisk kobling til fysiologi og kroppen under arbejde
Der skal kunne redegøres for hvad der sker i kroppen under arbejde og hvilke effekter der er af træning.
Der er læst en sammensat tekst om aerobic og step samt en tekst om fysiologi og kroppen under arbejde fra "Idræt C - teori i praksis, 2005"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Badminton
Forløbsbeskrivelse og læringsmål er uddybet i dokumentet "Forløbsmål badminton"
Badminton kobles teoretisk med fysisk aktivitet, sundhed og samfund.
Der er læst to sammensatte tekster fra "Grundbog i idræt C" dele af kap. 2, 8 og 9.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55692422641",
"T": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55692422641",
"H": "/lectio/402/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55692422641"
}