Titel
7
|
7. Druk
I dette tematiske forløb har eleverne beskæftiget sig med temaet druk og alkoholkultur. Der har både været fokus på at arbejde med analysemodeller til forskellige medier, herunder romaner, film, maleri, kampagnefilm og komedien.
I forbindelse med analyser af reklamefilm og malerier har eleverne arbejdet med billedanalyse med fokus på Roland Barthes teori om det denotative, det konnotative og det tekstlige niveau.
I forløbet har der været lavet nedslag i bestemte perioder, herunder oplysningstiden med fokus på Holbergs komedier, modernismen og den ekspressionistisk skrivestil., samt autofiktion i nyere litteratur Et formål med forløbet har også været at eleverne skulle reflektere over, hvilken rolle alkohol spiller i ungdomskulturen i dag.
Afslutningsvis skrev eleverne en debaterende artikel om drukkulturen blandt unge.
Læste tekster:
"Udslidt", Brennekilde, 1889 (maleri)
"Hip, hip, hurra", P.S. Krøyer. 1888 (maleri)
"Man kan da aldrig få for meget pølse", kampagnefilm, 2019, Trygfonden og kræftens bekæmpelse.
"Natten", Max Beckmann, 1918, maleri
Tom Kristensen, “det blomstrende slagsmål”,
Klaus Rifbjerg “Tømmermænd”
Klip fra "Jeppe på bjerget", 1981, instruktør Kaspar rostrup, film,
Værklæsning:
"Jeppe på bjerget", Ludvig Holberg,1722 (komedie), "Hvis der skulle komme et menneske forbi", Thomas Korsgaard, 2017 (roman), "Druk", Thomas Vinterberg, 2020 (film).
Faglitteratur:
lærerpowerpoint
https://indidansk.dk/analysehjul/reklamefilm/
https://indidansk.dk/relationsmodeller/
Scan af “Romantyper efter 2000” fra 3. udgave af Litteraturhistorien på langs og på tværs” Bertelsen, Systime,
216-219, s.73-75, 81-83, 89-90, 147-149, 258-260 i “Litteraturhistorien på langs og på tværs” Bertelsen, Systime, 2.udgave 2016 .
|