Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Ingeborg Gade
|
Hold
|
2024 me/hf (1hf me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virkemidler, dramaturgi og praksis
Introduktionsforløbet er en blanding af teori og praksis.
Teori: Lære filmsprog og dramaturgi og lære at analysere medieprodukters brug af filmiske og dramaturgiske virkemidler
Praksis: Idéudvikling, synopsis, storyboard/skudliste, manus og pitch. Derudover forholde sig til distribuering af egen produktion og mulighederne indenfor diverse delingsværktøjer.
Prøve kræfter med en produktion fra start til slut som forberedende øvelse til eksamensproduktionen.
Kernestof:
Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog
Afsnittene: ”Filmens grundelementer”, ”Filmiske virkemidler”, ”filmens dramaturgi” og ”Analysemodeller”
”Grundkompendie i Mediefag C – virkemidler og dramaturgi i film og tv-mediet” (lærerproduceret materiale om billedbeskæring, kamerabevægelser, farver, klipning, lyd og dramaturgi)
Supplerende:
DORTHE S. GRANILD: FEMO – genvej til filmiske frames: https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
Tidligere eksamensproduktioner
Viste filmklip:
Kamera:
Mike Nichols: "The Graduate" (1967) - Fokusskift, Over-the shoulder
Steven Spielberg: "Saving private Ryan" - Håndholdt
Klipning:
Steven Spielberg: "Jaws" (1975) – Kontinuitetsklipning
Jean-Pierre Jeunet: "Delicatessen" (1991) - Parallelklipning
Stanley Kubrick: "A Space Odessey 2001" (1968) - Match cut
James Cameron: "Titanic" (1998) - Kontinuitetsklipning
David Kronenberg: "A history of violence" (2005) - krydsklipning og last minute rescue
Alfred Hitchcock: "The Birds" (1963) - pistolskud
Sylvester Stallone: "Rocky IV" (1985) - Montage, parallelklipning, Match Cut
Nikolaj Steen: introen til "Old boys" (2009) - elliptisk klipning
Lyd:
Steven Spielberg: "Saving private Ryan" (1998) - Subjektiv lyd, incidental musik
Barry Levinson: "Good Morning Vietnam" (1987) - kontrapunktisk lyd
Steven Spielberg: "Jaws" (1975) – ledemotiv
Lys og farver:
James Cameron: "Titanic" (1998) - High Key
Frank Miller: "Sin City" (2005) - Low Key og farver
Dramaturgi og fortælleforhold
Phillip Sansom: "Det sorte hul" (2008)
Ben Jacobson: Candy Crime (2011)
Thomas Vinterberg: "Druk" (2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal have fokus på dramaturgien i "Druk". Du skal derfor læse s. 15 - 17 i vores Grundkompendie om 3 modeller, som mange film er bygget op efter (Berettermodellen, Plot-point-modellen og Bølgemodellen). Grundkompendium, mediefag.pdf
-
Vi skal arbejde med billedbeskæringer, perspektiv, billedkomposition. I skal derfor skimme 2-3 i grundkompendiet og 1-5 i begrebsoversigten. Begge er i teams GRUNDKOMPENDIE (Webvisning )
-
DBA, FEMO OG 3-Akter
-
I første modul klipper I jeres lille øvelse sammen. For dem, der ikke klipper har jeg en øvelse i Da vinci, som er et gratis program, som både Androidbrugere og Macbrugere kan anvende:
-
Fast Five - Opening Scene
-
I skal lave en plan for jeres lille faktaproduktion - oversigt. Hvad er det første, der skal vises, hvad er det næste osv. Husk at afsætte cirka sekunder på hver del.
-
Læs om lys og farver
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genreforløb med fokus på gys
Formålet med forløbet:
• Anvende filmsprogets terminologi i forbindelse med filmanalyse
• Redegøre for grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold
• Genreanalyse
• Træne mundtlighed
Derudover har eleverne arbejdet specifikt med forskellige filmgenrer, hvor de gruppevis har set en genrefilm og arbejdet med den ift. genrens historiske udvikling, genrens kendetegn, ikonografi, struktur, og tema.
De har mundtligt fremlagt deres arbejde for resten af holdet
Kernestof:
Filmcentralens filmleksikon: ”Genrer og filmgenrer”: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrer-og-genrefilm
Horrorfilmen
Erling Sørensen: ”Genrefilm og filmgenrer”: Afsnittet ”Genrefilm” og ”Horrorfilm”.
Supplerende:
Gennemgang af Rikke Shubarts inddeling af gyset i fem underkategorier /(fra bogen "I lyst og Død" fra 1993) Teenagergyset, Det fysiske gys/Splatter, Det videnskabelige gys, Det pykologiske gys, Det dæmoniske gys
Lærerproduceret materiale
Anvendte film og filmklip i forløbet:
Hisham Zaman: «Bawke» (2005) - eks. på et melodrama – hele filmen
Pixar: "For the birds" (2012) og "Knick knack" (2014)
Nikolaj Tarp: ”AQUALORIUS” (2009) – hele filmen
J. A. Bayona: "El orfanato" (2006) - hele filmen
Klip fra: Milos Forman: «Hair» (1979) - musical
Klip fra John Mc Tiernan: «Die Hard» (1988) – action
Klip fra Anders Thomas Jensen: «De grønne slagtere» (2003) - komedie/gys/drama
Klip fra Hideo Nakatas ”Dark water” (2002) - gys
Ryan Murphy og Brad Falchuk: ”American Horror Story” – intro til 1. Afsnit af ”Murder House” (2011)
Teenagegyset:
Wes Craven: "Scream 3" (2000) - klip
Det fysiske gys/Splatter:
Tobe Hooper: "The Texas Chain Saw Massacre" (1973) – klip
Nyhedsindslag fra TV2 fra 1992: http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2016/03/gys.html
Det videnskabelige gys
Ridley Scott: "Alien" (1979) - klip
Det pykologiske gys:
Martin Scorsese: Cape Fear (1991)
Jonathan Demme: “The Silence of the Lamps” (1991)
Den dæmoniske gyser:
William Friedkin: "Exorcisten" (1973)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar
Grundlæggende dramaturgiske principper inden for dokumentarer
• Grundlæggende træk ved fakta og fiktion - og blandinger
• Genkende fakta- og fiktionskoder og forklare brugen af disse
• Karakterisere de forskellige typer af dokumentarer (den observerende, autoritative og interaktive/deltagende), deres fortællemåder og filmsprog.
Kernestof:
Anders Dahl m. fl.: ”Levende billeder – grundbog i mediefag”: Afsnit om ”Den autoritative dokumentar”, ”Den observerende dokumentar” og ”Den interaktive dokumentar”
Dorthe Granild og Mette Wolfhagen: "DOX" s. 18-26
Supplerende:
Lærerproduceret materiale
Klip fra Lumiere-brødrenes første produktioner (1895)
Klip fra Robert Flahertys "Nanook of the North" (1922)
Klip fra Leni Riefenstahl: “Triumph des Willens” (1935)
Klip fra TV2 programmet Operation X: “Narret til porno” (2006) - interaktiv/deltagendedokumentar
Klip fra DR1 dokumentaren: ”Præster under anklage” (2010) - Autoritativ dokumentar
Klip fra Janus Metz: ”Amardillo” (2010) - Observerende dokumentar
Klip fra Operation X: https://nyheder.tv2.dk/video/2022-07-02-operation-x-konfronterer-forening--jeg-tilkalder-politiet-6308936094112
Klip fra DR-dokumentar: Kvindefængslet 2: https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-
faengselsbaby_512936 – de første tre minutter.
Klip fra BBC, Blue Planet II - Predator fish leaps out of water to catch bird https://www.youtube.com/watch?v=ANxlmqF0wj8&t=29s
Magnus von Horn:
Hele film/episoder i forløbet:
TV2: "Gerningsstedet - Amagermanden" (2014)
Christian Sønderby Jepsen: "Blodets Børn" (2013)
DR: Nemme Penge: S1:E1 Luksusvilla i Kroatien og det syge liv i Dubai (2025)
Magnus von Horn: "Pigen med nålen" (2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Fokus i forløbet har været elevernes eksamensproduktion fra præproduktion til postproduktion. Forløbet har været omkring følgende emner: Idéudvikling, Raskins parametermodel (gode råd til kortfilm), centrale arbejdsfunktioner og gruppesamarbejde, synopsis, præproduktion, produktion og postproduktion i teori og praksis, målgrupper, kommunikation, tværmedialitet.
Olsen, Mimi og Hans Oluf Schou: Levende billeder – grundbog i mediefag Systime. Følgende sider fra afsnit 2: Praktisk produktion - fra ide til distribution:
Idéudvikling, hvordan?,
Medieprodukter i flere dele,
Vejen videre i processen,
Billedkomposition,
Lydsidens mange lag,
Promovering,
Medieret og Etik.
Supplerende:
Gennemgang af eksempler på forskellige forskellige kortere mediefagsproduktioner tværmedielt såsom spots, instagram og portrætdokumentar: https://sites.google.com/apps.odder-gym.dk/produktionerifleredele/eksempler-p%C3%A5-forskellige-genrer-og-formater
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362146184",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362146184",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362146184"
}