Holdet 2024 re/cm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Karen Kathrine Winther, Keld Toftgaard Jakobsen
Hold 2024 re/cm (2cm re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Hindunationalisme
Titel 4 Scientology - terapi eller religion?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom

Ét modul er 47 min.

Grundbog: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, 3. UDG., Systime 2012-2019

Kristendom

Kristendomsforløbet indledes med et introforløb, hvor religionsfagets identitet og metode kort præsenteres (Religionsfænomenologisk, religionshistorisk og religionssociologisk) samt begreberne Indefra (emic) og udefra (etic). Desuden præsenteres eleverne for et eksempel på en religionsdefinition (Dorthe Refslund Christensen).

Der arbejdes med religionsfaglige begreber og terminologi, som skal bruges i det videre arbejde med faget (bl.a. Axis mundi, kosmogoni, ætiologisk myte og mytebegrebet generelt samt ritual, herunder overgangsritual).  

I kristendomsforløbet arbejdes indledende med tekster og temaer fra det gamle testamente (GT), som ses som forudsætning for arbejdet med det nye testamente (NT) og kristendommens udvikling.

Fra det gamle testamente arbejdes med:

Skabelsen + syndefaldsmyten (1. Mos kap. 1-3)
Pagtstanken: pagterne mellem guden og hhv. Abraham (Pagtstegnet - 1. Mos 17,1-11) og Moses (De 10 bud - 2. Mos 20, 1-17)
Exodus-myten og højtiden Pesach

Fra det nye testamente arbejdes med Jesus - hvad er hans projekt? Særligt tekstfokus på Bjergprædiken: Matt. 5, 21-28, 43-48, Matt. 7, 12 samt Matt. 22,34-40.

Der arbejdes desuden med kristendommens historiske udvikling og hovedretninger (Ortodoks, katolsk  og protestantisk) med fokus på Paulus´ brev til Romerne kap. 3, 21-31 herunder Paulus´ betydning for den tidlige kristendom samt Luthers betydning for bruddet med den romersk katolske kirke, herunder synet på frelse samt generelt forskellen mellem katolsk og protestantisk kristendom.

Desuden kort om kristendommens historiske udvikling i Danmark (5 skarpe om kristendommens danske historie, dr.dk/undervisning)

Afslutningsvis har vi fokus på ritual/overgangsritual, hvor vi ser på dåbens betydning for kristendommen, herunder hvordan den Gamle pagt (GT) adskiller sig fra den nye pagt (NT)

Kristendommen i et nutidigt perspektiv ses gennem nyfortolkninger ("Gud sagde” - BLÆS BUKKI OG TUE TRACK samt LutherLike - Mathias Obdrup) samt en diskussion af danskernes tro i dag (Vi tror på skabelsen. Ikke Gud).

Senere på året har klassen haft TF2 - Tværfagligt forløb i Dansk og Religion, med fokus på etik, formidling og Innovation

Klassen har arbejdet med etiske problemstillinger ud fra en kristen synsvinkel. Eleverne repræsenterer en kristen kirke, som skal formidle en indefra argumentation til en af eleverne valgt målgruppe. Følgende områder kunne vælges:
• Eutanasi (aktiv dødshjælp)
• Abort
• Homoseksualitet


Fagligt omfang: ca. 48 sider (baggrundslitteratur og primærtekster) samt diverse videoklip. TF forløbet ikke inkluderet.



Faglige mål - indhold og metode:

Eleverne skal kunne:

̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

̶ redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i
europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse

̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof - Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Forløb: Islam

Grundbog: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, 3. UDG., Systime 2012-2019

Kernestof:

-Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster.

-Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Faglige mål: (I forløbet generelt):

̶̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter


Med udgangspunkt i de faglige mål har forløbet særligt fokus på følgende områder:

-Islams tidlige historie - fokus Muhammeds betydning for islams grundlæggelse
-Islams hovedretninger - forskellen mellem shia og sunni
-troens hovedpunkter, herunder Allah (Gud), Hans profeter (Profeternes træ) og dommedagsforestillinger i Koranen og hadith
-Religiøse forpligtigelser - de fem søjler
-Hadj som overgangsritual
-Axis mundi
-sharia, herunder islams 4 grundtyper
-kvindesyn - fokus Submission og Ayaan Hirsi Ali.


Ovenstående sættes så vidt muligt ind i en dansk kontekst og både nutidige og formative tekster anvendes (Koran- og hadith-tekster) med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver.

Fagligt omfang: ca. 37 sider (baggrundslitteratur og primærtekster) samt musikvideo og dokumentar

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hindunationalisme

En indføring i centrale religiøse hinduistiske begreber og guder med speciel fokus på guden Ramas betydning for opblomstringen af en hindunationalistisk identitet i det sekulære Indien, herunder betydningen af Ram Janmabhoomi/Babri Masjid-konflikten.

Mytens betydning for kastesystemet og mytens (mis)brug i det politiske system i Indien i dag inddrages.

Kernebegreber:

-Dharma
-Samsara
-Karma(loven)
-Moksha
-Brahman
-Atman
-Avidya
-Hindutva

Guderne, herunder Trimurti - Brahma, Vishnu (og hans avatarer) samt Shiva

Andre fokuspunkter:

-De tre frelsesveje som det kommer til udtryk i Bhagavadgita

-betydningen af hellig geografi, Axis Mundi, herunder Ganges flodens betydning samt Ram Janmabhoomi, Ramas fødested i Ayodhya

Kernestof
-væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster

Faglige mål:
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

-redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse

-karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver

-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Materiale på engelsk indgår i forløbet.

Omfang fagligt stof, Kernestof ca. 47 sider (baggrundslitteratur og primærtekster) samt dokumentar og filmklip


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Scientology - terapi eller religion?

Scientology - terapi eller religion?

Eleverne skal med anvendelse af elementær religionsfaglig terminologi samt med udgangspunkt i Ninian Smarts religionsmodel undersøge Scientology som bevægelse og tage stilling til om Scientology kan betegnes som en religion.

Vi inddrager Dorthe Refslund Christensens religionsdefinition.

Desuden inddrages Meredith B. McGuires firefeltsmodel med fokus på at placere Scientologys som enten Kirke, Denomination, Sekt eller Kult.

Eleverne skal tage stilling til L. Ron Hubbards betydning for Scientology.

Begreber som hagiografi og esoterisk inddrages i elevernes arbejde.

Eleverne skal fortolke og vurdere grundlæggende sider af Scientologys "religiøse" univers med udgangspunkt i Scientologys selvforståelse (gennem bevægelsens hjemmesider) samt ud fra en religionskritiske synsvinkler (indefra - udefra).

Dokumentaren Going Clear: Scientology & the Prison of Belief, (2015 - på dansk "Scientologys religiøse fængsel") Alex Gibney (instruktør) inddrages.


Faglige mål:

̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

̶ væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.


Omfang fagligt stof ca. 25 sider, samt opslag på Scientologys danske hjemmeside. Desuden afsnit af South Park samt dokumentaren "Going Clear"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer