Holdet 2022 Bi KIT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution TEC
Fag og niveau Kommunikation/IT A
Lærer(e) Jacob Kestner
Hold 2022 Bi KIT (B1i KIT, B2i KIT, B3i KIT)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Our Website
Titel 2 Eksamensopgave kit C
Titel 3 Sepstrup oplysningskampagne
Titel 4 Quick: Illustrator + Photoshop + Figma
Titel 5 Our game
Titel 6 AI - om kunstig intelligens
Titel 7 Repetition l+ll
Titel 8 Our Food
Titel 9 Our Logo
Titel 10 Our Christmas Card
Titel 11 Øve-eksamensprojekt
Titel 12 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Our Website

Målsætning:
Der arbejdes indenfor mediet webdesign og målsætningen er et kreativt og interaktivt kommunikationsprodukt i fx Wix eller Prezi.

Formål:
At udvikle elevernes kreative og refleksive beherskelse af de digitale kulturteknikker til løsning af kommunikationsopgaver og -problemer.

Metode:
Projektarbejde, understøttet af faglige input fra lærer, klassediskussioner, refleksionsøvelser og feltarbejde.

Materialer:
Grundbog: Kommunikation & It C, Systime, især Leksikon/Webdesign (s. 241-262)
Grundbog: Kommunikation & It A, Systime, kap. 9: Webkommunikation (s. 437-448)
Video: Usability, Jakob Nielsen, (20 min.) https://www.youtube.com/watch?v=xKOlga_xkKA
Video: Dark patterns (7 min.) https://darkpatterns.org
Skriv netop til nettet, Marie Louise Pedersen, K-forum, d. 17. august 2010.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Our Website 27-01-2023
Our Website 27-01-2023
Our Website 27-01-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksamensopgave kit C

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sepstrup oplysningskampagne

Sepstrup oplysningskampagne

I dette projekt skal I udarbejde en oplysningskampagne ud fra Preben Sepstrups kampagnemodel.
I skal selv vælge emne og fokus for jeres projekt og analysere jer frem til en vinkel, som kan identificeres som et informationsproblem. Det er oplagt at I laver flere kommunikationsprodukter, fx plakater og en hjemmeside.

Teori, metoder og værktøjer i projektet
• Sepstrups kampagnemodel
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Maslows behovspyramide
• Medfødte og kulturbestemte behov
• B/R matrix
• Persona (og programmet xTensio)
• Toulmins argumentationsmodel
• Tænk-højt test
• Jakob Nielsens hallway method
• Mediespecifik teori afhængig af gruppens medievalg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Quick: Illustrator + Photoshop + Figma

Intro og øvelser i de tre programmer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Our game

Eleverne laver deres eget computerspil med programmet GameMaker Studio 2.0. Vi arbejder i to eller fire-mandsgrupper og får undervejs støtte fra litteratur (bl.a. Level Up), gennemgår tutorials (Yoyo Games) og får måske besøg af en spiludvikler fra Tunnel Vision Games (Philip Hundevad Nymann, CEO), som vi har mulighed for at pitche vores spil-ideer til. Vi slutter med at aflevere et skriftligt ‘Game Design Document’ og en præsentation af spillet for klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 AI - om kunstig intelligens

Teoretisk gennemgang af kunstig intelligens og løbende hands-on øvelser i nye AI-programmer.

Læs lektien (DR.dk nyhed) og forbered et eller to gode spørgsmål til klassen omkring fremtiden for levende billeder, kunstig intelligens og etik/moral.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition l+ll

Repetition og tilløb til årsprøven.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Our Food

Producenten af et madprodukt (fx Heinz ketchup) ønsker en øget markedsføringsindsats med to mål. Som udgangspunkt vil de ramme en målgruppe i Danmark med en reklamevideo udsendt gennem et socialt medie. Som et yderligere mål ønsker de at skabe international brand awareness ved at udsende en film med skjult reklame gennem et medie med fokus på delbarhed (imgur.com).

Projektet er delt ind i tre faser:
A. Afsenderanalyse
B. Produktion af reklamefilm til et socialt medie
C. Produktion af skjult reklame via imgur.com

Gruppearbejde med løbende præsentationer for klassen.

Genintroduktion til video, fx: Fortælleforløb, beskæring, kameravinkel, synkron/asynkron lyd, manuskript, storyboard og shotliste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Our Logo

I skal med en professionel tilgang og tilhørende værktøjer producere et logo, en designmanuel til logoet og en plakat til det lille mejeri Søtoftes Gårdmejeri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Our Christmas Card

3D Blender programmet - udforsk og lav julekort.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Øve-eksamensprojekt

Projektarbejde i mindre grupper omkring eksamensopgave, Systime 'Kommunikation og IT A'.

https://kommita.systime.dk/?id=378
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Eksamensprojekt

Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer