Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
TEC
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT A
|
Lærer(e)
|
Jacob Kestner
|
Hold
|
2022 Bi KIT (B1i KIT, B2i KIT, B3i KIT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Our Website
Målsætning:
Der arbejdes indenfor mediet webdesign og målsætningen er et kreativt og interaktivt kommunikationsprodukt i fx Wix eller Prezi.
Formål:
At udvikle elevernes kreative og refleksive beherskelse af de digitale kulturteknikker til løsning af kommunikationsopgaver og -problemer.
Metode:
Projektarbejde, understøttet af faglige input fra lærer, klassediskussioner, refleksionsøvelser og feltarbejde.
Materialer:
Grundbog: Kommunikation & It C, Systime, især Leksikon/Webdesign (s. 241-262)
Grundbog: Kommunikation & It A, Systime, kap. 9: Webkommunikation (s. 437-448)
Video: Usability, Jakob Nielsen, (20 min.) https://www.youtube.com/watch?v=xKOlga_xkKA
Video: Dark patterns (7 min.) https://darkpatterns.org
Skriv netop til nettet, Marie Louise Pedersen, K-forum, d. 17. august 2010.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Our Website
|
27-01-2023
|
Our Website
|
27-01-2023
|
Our Website
|
27-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamensopgave kit C
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sepstrup oplysningskampagne
Sepstrup oplysningskampagne
I dette projekt skal I udarbejde en oplysningskampagne ud fra Preben Sepstrups kampagnemodel.
I skal selv vælge emne og fokus for jeres projekt og analysere jer frem til en vinkel, som kan identificeres som et informationsproblem. Det er oplagt at I laver flere kommunikationsprodukter, fx plakater og en hjemmeside.
Teori, metoder og værktøjer i projektet
• Sepstrups kampagnemodel
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Maslows behovspyramide
• Medfødte og kulturbestemte behov
• B/R matrix
• Persona (og programmet xTensio)
• Toulmins argumentationsmodel
• Tænk-højt test
• Jakob Nielsens hallway method
• Mediespecifik teori afhængig af gruppens medievalg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Quick: Illustrator + Photoshop + Figma
Intro og øvelser i de tre programmer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Our game
Eleverne laver deres eget computerspil med programmet GameMaker Studio 2.0. Vi arbejder i to eller fire-mandsgrupper og får undervejs støtte fra litteratur (bl.a. Level Up), gennemgår tutorials (Yoyo Games) og får måske besøg af en spiludvikler fra Tunnel Vision Games (Philip Hundevad Nymann, CEO), som vi har mulighed for at pitche vores spil-ideer til. Vi slutter med at aflevere et skriftligt ‘Game Design Document’ og en præsentation af spillet for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
AI - om kunstig intelligens
Teoretisk gennemgang af kunstig intelligens og løbende hands-on øvelser i nye AI-programmer.
Læs lektien (DR.dk nyhed) og forbered et eller to gode spørgsmål til klassen omkring fremtiden for levende billeder, kunstig intelligens og etik/moral.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition l+ll
Repetition og tilløb til årsprøven.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Our Food
Producenten af et madprodukt (fx Heinz ketchup) ønsker en øget markedsføringsindsats med to mål. Som udgangspunkt vil de ramme en målgruppe i Danmark med en reklamevideo udsendt gennem et socialt medie. Som et yderligere mål ønsker de at skabe international brand awareness ved at udsende en film med skjult reklame gennem et medie med fokus på delbarhed (imgur.com).
Projektet er delt ind i tre faser:
A. Afsenderanalyse
B. Produktion af reklamefilm til et socialt medie
C. Produktion af skjult reklame via imgur.com
Gruppearbejde med løbende præsentationer for klassen.
Genintroduktion til video, fx: Fortælleforløb, beskæring, kameravinkel, synkron/asynkron lyd, manuskript, storyboard og shotliste.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Our Logo
I skal med en professionel tilgang og tilhørende værktøjer producere et logo, en designmanuel til logoet og en plakat til det lille mejeri Søtoftes Gårdmejeri.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Our Christmas Card
3D Blender programmet - udforsk og lav julekort.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Øve-eksamensprojekt
Projektarbejde i mindre grupper omkring eksamensopgave, Systime 'Kommunikation og IT A'.
https://kommita.systime.dk/?id=378
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54221767621",
"T": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54221767621",
"H": "/lectio/680/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54221767621"
}