Titel
8
|
Straffens historie
Vores 3 overordnede områder:
- Kendetegn ved Danmark i renæssancen og enevælden (ca. 1500-1700), oplysningstiden (ca. 1750-1800), industrialiseringen (ca. 1850-1900) og mellemkrigstiden
- De dominerende strafformer i de nævnte perioder
- årsagerne til ændringerne i synet på straf
Man skal efter forløbet kunne:
- Definere de fire forskellige strafprincipper
- beskrive de centrale kendetegn ved det danske samfund i renæssancen og enevælden, oplysningstiden, industrialiseringen og mellemkrigstiden
- beskrive og forklare de dominerende strafformer i de angivne perioder
- kunne analysere både tekst- og billedkilder samt fremstillinger og inddrage dem i besvarelsen af forløbets spørgsmål
Baggrundsmateriale/fremstillinger
- Lisbeth Quass: Højesteret afsiger dom om udsmidning af Gellerup-familier, Berlingske Nyhedsbureau 22. august 2013, http://www.b.dk/nationalt/hoejesteret-afsiger-dom-om-udsmidning-af-gellerup-familier
- Anne Okkels: Kriminalitet og straf, Gyldendal, 2011, ISBN: 9788702101829, s. 21
- Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorie, Systime, 2008, ISBN: 9788761628633 s, 73-79
- Johnny Thiedecke: Er vi alle forbrydere? Historien om kriminalitet og straf i Danmark, Pantheon, 1996, ISBN: 87-90108-24-8, s. 61, 63
- John Andersen m.fl: Heksenes historie, Dansklærerforeningen, 1988, ISBN: 8772750715, s.12-14
- Synet på forbryderen under renæssance og enevælden (1500-1800), fra: Sarah Giersing og Mette Boritz, Nationalmuseet, Ret og rimeligt – forbrydelse og straf på enevældens tid
- Renæssancens straffepraksis – en oversigt, her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 52
- Kagen og dens klienter, her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 62-63
- Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1700-talstema-oplysningstid-og-reformpolitik/
- Jørgen Olsen: Oplysningstiden. Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. 7
- Strafferetten i oplysningstiden: Tyge Krogh: om straffenes hensigt (1999), her fra: Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275 s. 61-63
- Anne Lykke og Annette Faye Jacobsen: Familie i Danmark. 1550 til år 2000, Systime, 2008, s. 56-64
- Poul Duedahl: Anbragt, steriliseret og udskrevet, her fra: https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/03/De_uoenskede-Introtekst_PoulDuedahl.pdf
- Ulrik Dahlin, 29. april 2022, Information: Rapport om åndssvageforsorgen i Danmark er et studie i vold og tvang
- Iversen, K., Pedersen, U.N. 2022. Kapitel 3: Dansk kolonihistorie - fra glemsel til anger?. Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel Columbus. (om synsvinkler på gerningsmænd og ofre i forhold til debatten om undskyldninger ift. fortiden)
'Fortællingen om Vridsløselille – Starten på en ny æra', 2018, Kriminalforsonet, fundet på: https://kriminalforsorgen.dk/om-os/nyt-og-presse/nyheder/fortaellingen-om-vridsloeselille-starten-paa-en-ny-aera/
Kilder:
- Retspraksis over for skøger og andre, Her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse. Samfundets bund i renæssancens Danmark, G.E.C. Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 60-61
- Beccaria om tortur og om dødsstraf, Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. 64-65 + 67-70
- Uddrag af Struensees reformer, her fra: Johnny Thiedecke: Europa i opbrud, Pantheon, 2005, s. 150-151
- Henrettelsen af Anders Sjællænder 1882 (Wm. Fleurons reportage), Her fra: Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, ISBN: 87-00-56143-6, s. 93-95
Film:
- Serie: Straffens rædsler, DRK, 2016. Afsnit 1-3 (Dødsstraf, Fængselsstraf og Skamstraf)
- I den bedste mening, afsnit 2, Gutterne fra Livø, DR2, 2011
- En kongelig affære, 2012, Instruktør: Nikolaj Arcel
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks og Europas historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
|