Holdet 2022 HI1u 2-6s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Midtsjællands Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI1u 2-6s (HI1u/, HI2u+/, HI3u/)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. DK's tilblivelse og Middelalder
Titel 2 DHO - Danmark besat!
Titel 3 Renæssancen
Titel 4 Imperialisme
Titel 5 Den industrielle revolution
Titel 6 Det danske demokrati
Titel 7 Romerriget
Titel 8 Holocaust
Titel 9 Forbandet ungdom
Titel 10 Den kolde krig
Titel 11 Israel - En stat i Mellemøsten
Titel 12 Kontrafaktisk historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. DK's tilblivelse og Middelalder

Dette er holdets første forløb. Fokus i forløbet er at lære, hvordan vi arbejder i historie. Vi kommer til at arbejde med historiefagets værktøjer, metoder samt teoretiske begreber.

Tematisk ligger fokus på Danmarks tilblivelse og Den europæiske middelalder.
Periodisk befinder vi os i tiden fra 500 e.v.t. til ca. 1500 e.v.t.  

Vi skal berøre spørgsmålene:
- Hvad er historie og kildekritik?
- Hvornår startede Danmarkshistorien?
- Danmark og danerne - hvornår møder vi danerne, og hvad er tegnene på en stat?
- Jellingestenene, Konger og deres magt i og omkring Danmark.
- Valdemarerne, Økonomi og kirkens rolle.
- Middelaldersamfundet - Konge, adel, bonde
- Kirkens og kristendommens betydning
- Hansestæderne

Materiale:
- Grundbog: Fokus 1. Siderne: 64-94, 95-111, 125-154
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO - Danmark besat!

DHO

DHO

Forløbet ledte frem mod dansk-historieopgaven og havde fokus på besættelsestiden i Danmark. Undervejs har vi vekslet mellem et nationalt, globalt og lokalt perspektiv, dog overvejende nationalt.
Vi har arbejdet med begreber som erindringsfælleskab, kollektiv erindring, erindringspolitik og erindringshistorie.
Vi har arbejdet med temaerne: 9. april, modstandsbevægelse, nazisme og tysk besættelsesmagt, befrielsen.
Eleverne er løbende blevet trænet i at kunne læse og analysere kilder som en optakt til DHO skriveprocessen.


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks historie (besættelsestiden)
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
Fremstillingsmateriale:
- Iversen, Kristian og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel, Columbus, 2020:
- Falbe-Hansen, Rasmus: Historie i levende billeder, Columbus, 2013
side 34-36 + side 39-40
- Sørensen, Jakob: Modstandsbevægelsen, Systime, 2019
Side 179-182 (vedhæftet d. 25/3 2022)

Kilder:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Renæssancen

I dette synkrone forløb har vi arbejdet med renæssancen. Til dette har vi arbejdet med periodisering herunder begreberne brud og kontinuitet. Vi har dernæst arbejdet med billedanalyse og problemstillinger. I forløbet har vi også lavet en kort afstikker til opdagelsen af Amerika og beskæftiget os med den moralske konflikt, som dette medførte.

I forløbet har vi arbejdet med følgende emner:
• Humanisme
• Kunst
• Naturvidenskab
• Opdagelserne

Baggrundslitteratur:
• Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 2: Kap. 8: Renæssancen og tidlige moderne tid, Columbus, 2023, ibog
• Kauffelt, Søren & Nielsen, Lasse: Den lille hjælper til historie, Columbus, 2021, s. 50-53, 74-77
• Inge Adriansen mfl. Fokus 1 - Fra antikken til reformationen,  Gyldendal, 2009 s. 156-167
• Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, kap 5 „Renæssance og reformation“, 2023, ibog
Inge Adriansen mfl. Fokus 2 - fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal, 2009 s. 9-16


Kilder:
• "Mirandola: Om menneskets værdighed, 1486" i Inge Adriansen mfl. Fokus 1 - Fra antikken til reformationen,  Gyldendal, 2009
• "Diverse billeder", ”Den sidste nadver” af Leonardo da Vinci, 1498 ”Madonna og barn” af Leonardo da Vinci, 1513  ”Bacchus og Ariadne” af Tizian, 1523. ”Skolen i Athen” af Raphael, 1510. '"Den Vitruvianske Mand" af Leonardo da Vinci, 1490
• "Nicolaus Kopernikus: Om Himmellegemernes Kredsløb, 1543" i Peter Frederiksen:  Vores Verdenshistorie 1, Columbus, 2019
• "Galileis Erklæring 1633" i  Peter Frederiksen:  Vores Verdenshistorie 1, Columbus, 2019
• "Sepulveda: Om de indfødtes natur, 1550"
• "Las Casas: Indianermassakren" i Inge Adriansen mfl. Fokus 2 - fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Imperialisme

I dette forløb har vi arbejdet med imperialismen ca. 1870-1914. Vi har arbejdet med imperialisternes menneskesyn og årsagerne til imperialisme. Derudover har vi lavet et nedslag i historien om imperialisme i Congo. Efterfølgende har vi arbejdet med afkolonisering og historiesynet i dette perspektiv.

Vi har arbejdet med menneskesyn, årsag/virkning, dannelse af problemstillinger, historiesyn og skriftlig redegørelse.


Baggrundslitteratur:
• Ulrik Grubb mf. - Europa og de andre, Gyldendal, 2012, s. 123-126
• Mikkel Thrane Lassen & Jesper Skov - Den europæisk koncert - Kap 7: Racisme og imperialisme, Systime, ebog
• Larsen, Henrik & Smitt, Thorkil : En Europæisk Verdenshistorie, Gyldendal, 2019 s. 170-173
• Skov, Jesper & Lassen, Mikkel: Den europæiske koncert : Europas historie 1814-1914, 2019, ebog, kap 8: ”Det store sammenbrud”
• Imperialismeteori fra Munk, Morten, Afrikas historie : mødet mellem sorte og hvide, Systime, 2016
• Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 3, Columbus, 2020, ebog, kap 19: Afkolonisering i Afrika
• Kauffeldt, Søren & Nielsen, Lasse: Den lille hjælper til historie, "Årsag- og konsekvensmodel" & "Redegørelse", Columbus, 2021, ibog

Kilder:
• Billede i Judge Magasin, ca. 1900 fra: https://www.collegesidekick.com/study-guides/atd-sanjac-ushistory2/1898-2 tilgået d. 6/10-2023
• Salmonsens Leksikon: Uddrag fra leksikon i Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3, Columbus, 2020,
• Engelsk tegning, 1926 fra: Munk, Morten, Afrikas historie : mødet mellem sorte og hvide, Systime, 2016
• Jules Ferry: Forsvar for den franske imperialisme i Martin Husted: Globalisering 1850-1914 – da verden blev mindre, Systime, 2015
• Kort over Afrika 1880 og 1914 fra: Adriansen, Inge m.fl.: Fokus 2:  Fra oplysningstid til  Gyldendal, 2009
• Sortes vidneudsagn om overgreb i Morten Hilligsø Munk, Afrikas historie, Systime, 2016, ibog
• John A. Hobson: Imperialismen, et studie, 1902 i Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime, 2014
• Naser Khader: Os og de primitive samfund i Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 3, Columbus, 2020

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Den industrielle revolution

I dette forløb har vi arbejdet med den industrielle revolution i England. Forløbet tager udgangspunkt i slutningen af 1700-tallet frem til ca. midten af 1800-tallet.

I industrialiseringsdelen af forløbet har vi arbejdet synkront med forskellige elementer med begyndelse i 1700-tallet med udviklingen og effektiviseringen af dampmaskinen, som efterfølgende tillod andre teknologier. Efterfølgende har vi arbejdet med selve leve- og arbejdsforholdene under industrialiseringen. Dernæst har vi arbejdet med forskellige teorier om, hvorfor industrialiseringen begyndte i England. Til slut har vi kigget på de forskellige udviklingstrin for at skabe et overblik over den efterfølgende udvikling.

Vi har arbejdet med periodisering, formulering af problemstillinger, årsag/virkning, samt fokuseret på at blive mere tekstnær kildekritik.

I forløbet har vi arbejdet med følgende emner.
• Teknologi
• Leve- og arbejdsforhold
• Imperialismeteori (Hvorfor England)
• Statistik om industrialiseringen
• Industrialiseringen i perspektiv


Baggrundstekster:
• Kauffelt, Søren & Nielsen, Lasse: Den lille hjælper til historie, Columbus, 2021, s. 46-49, 74-77
• Frederiksen, Peter: Grundbog til historie: Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig, Systime, 2015 s, 9-14
• Folkersen, Helle: Industrialiseringen, kap: "Den teknologiske baggrund" Systime, 2023, ibog
• Christophersen, Steen og Hansen, Lars: Storbritanniens historie, , kap 9: Et industrisamfund opstår + Hvorfor England (1750-1914), Columbus, 2020, ibog
• Thorhauge, Sally Industri: 4.0 - Nye industrihistorier fra fire byer i Danmark, kap 2: Industrialiseringens udviklingstrin, ibog

Kilder:
"Fabriksregler fra Whittaker & Sons, Waterfoof Mills, 1851" fra Frederiksen, Peter, Vores verdenshistorie 2, Kap 10: Oplysningstiden: Revolutionernes kraft - Industrialiseringens konsekvenser og virkninger, Columbus, 2023, ibog
Forskellige billeder om arbejdsforhold fra https://industrialiseringen.systime.dk/?id=223, https://industrialiseringen.systime.dk/?id=222, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Cholera_395.1.jpg , https://www.historycrunch.com/living-conditions-in-industrial-towns.html#/,
"David Landes: Why Europe? Why then? (1998)" fra Folkersen, Helle: Industrialiseringen, Kap 9:  Perspektiver på den industrielle revolution, Kap 9: kilder til kapitlet
"Andre Gunder Frank: Reorient (1998)" fra Folkersen, Helle: Industrialiseringen, Kap 9:  Perspektiver på den industrielle revolution, Kap 9: kilder til kapitlet
"Statistik om industrialiseringen" fra https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=79
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det danske demokrati

19. maj 2024
20:27

I dette diakrone forløb arbejder vi med dannelsen af demokratiet i Danmark samt dettes udvikling. Forløbet tager udgangspunkt i tiden fra midten af 1800-tallet, hvor Danmark overgår til at være et demokrati  og slutter med i Grundloven i 1915. I forløbet arbejder vi med, hvordan demokratiet udviklede sig fra at være noget, som få mennesker kunne deltage i til at nærme sig dét demokrati, som vi kender i dagens Danmark.

Vi har lavet følgende nedslag:
- Enevælde
- Demokratiet indføres
- Junigrundloven 1849
- Forfatningskampen
- Grundloven 1915
- Kvinders stemmeret

I forløbet har vi arbejdet med problemstillinger og generel eksamenstræning, hvor eleverne har skullet præsentere et eksamenssæt.

Baggrundslitteratur
• Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, kap 7 "Enevælden og Oplysningstiden, Systime, 2015, ibog
• Folketinget: "Dit demokrati - hvem må stemme" fra https://www.youtube.com/watch?v=l5iRg-JX5J4
• Adriansen, Inge m.fl.: Fra oplysningstiden til imperialisme - Fokus 2, Gyldendal, s. 114-123
• DR: Historien om Danmark  fra https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572 [20:40-25:00 & 31:00-59:00]
• Danmarkshistorien: "Video om de 7 f´er" fra https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-historien-om-de-syv-fer
• Folketinget: "Grundlovens og folkestyrets udvikling" fra https://www.ft.dk/da/folkestyret/grundloven-og-folkestyret/grundlovens-og-folkestyrets-udvikling
• Frederiksen, Peter: Vores Danmarkshistorie, uddrag fra kap 6 ”Fra helstat til nationalstat” Columbus, 2024, ibog
• Adriansen, Inge m.fl.: Fra oplysningstiden til imperialisme - Fokus 2, kap. "Systemskiftet" & "Toblokssytemet" Gyldendal, ibog

Kilder:
• Ændringer i Dansk Kvindesamfunds Formålsparagraf, 1871-1915 fra  
https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152
• Den gennemsete Grundlov, 28. juli 1866 (uddrag) fra
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-gennemsete-grundlov-af-28-juli-1866  
• Grundloven af 1915 (uddrag) fra
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmarks-riges-grundlov-af-5-juni-1915/#indhold4
• Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 1888
https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romerriget

I dette forløb har vi arbejdet med Romerriget. I starten af forløbet skabte vi os et overblik over emnet ved at lave plakater. Efterfølgende har vi arbejdet med, hvorledes Romerriget lykkedes med at ekspandere fra bystat til imperium. Vi har desuden arbejdet med, hvordan den gennemsnitlige familie så ud herunder ægteskaber, gennemsnitsalder osv. Dernæst har vi arbejdet med det demokratiske system og slavers forhold og rettigheder. I forløbet har vi derudover arbejdet med, hvordan Augustus kom til magten og iscenesatte sig selv. Til sidst har vi arbejdet med gladiatorkampe, hvor vi har lavet historiebrugsanalyser på diverse film/serier om Romerriget for til sidst at lave vores egne skuespil om kendte fortællinger fra Romerriget.

I forløbet har vi arbejdet med tekstnær kildekritik og historiebrug.

Baggrundstekster:
• Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: En europæisk verdenshistorie, kap. 2 "Roms erobringer, 2019, ibog
• Carlsen, Jesper: Romerrigets historie, kap 4 "far, mor og børn" + kap 5 "Det evige Rom - underholdning", Systime, 2011, ibog
• Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, kap 2: "Romerriget - Den tidlige bystat ÷753 til ÷300", Systime, 2008, ibog
• Historieportalen: "Slaver" fra https://historieportalen.systime.dk/?id=171
• Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie, kap 3: Romerriget - Den romerske hær og Julius Cæsar", Columbus, 2019, ibog
• Carlsen, Jesper: Romerrigets historie, Systime, 2011, s. 85-87


Kilder:
• "Polybius: om romerne og karthagerne" fra https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=520>  
• "Diverse kilder om børn" fra  Peter Ørsted ”Liv og arbejde i det romerske imperium” Gyldendal 2001
• "Plinius, Om min hustru" fra https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=159#c386
• "Gravindskrifter fra Rom og andre byer i Romerriget" fra https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=159&L=10#c395  
• "Augustus' politiske testamente" fra https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=514  
• "Klips fra Gladiator, Spartacus og The Simpsons" fra https://www.youtube.com/watch?v=lKn-Agk-yAI, https://www.youtube.com/watch?v=jPxerGBlN-U,  https://www.youtube.com/watch?v=OUiCYrwubwk & https://www.youtube.com/watch?v=258wHVHnQIU
"Tyske valgplakater, 1918" fra https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=160&L=10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Holocaust

I dette forløb har vi arbejdet med massemordet på ca. 6 millioner jøder også kaldet holocaust. Forløbet startede med nazisternes magtovertagelse i 1933 og sluttede ved 2. verdenskrigs afslutning i 1945. Forløbet er tilrettelagt efter Stantons 10 faser, dog med en sluttelig diskussion af begrebet "ondskab".

I forløbet har vi arbejdet med følgende emner:
• Hvad var holocuast?
• Nazisme og magtovertagelse
• Stantons 10 faser.
• Propaganda og indoktrinering
• Antijødiske lovgivning
• Wannsee-konferencen
• Udryddelse
• Benægtelse
• Ondskab

Baggrundslitteratur:
• Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: En Europæisk Verdenshistorie, Gyldendal, 2024, ibog, kap 11
• Solvej Berlau og Stine Thuge: Vejen til folkedrab, Columbus, 2024, ibog, kap. 3+8+18
• Bjerre, Jacob Halvas: Holocaust, Frydenlund, 2024, ibog, kap. 8+13
TED-ed: How did Hitler rise to power? Fra: https://www.youtube.com/watch?v=jFICRFKtAc4
• Dokumentar: "Skæbnefortællinger fra Auschwitz, afsnit 2" fra: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Sk%C3%A6bnefort%C3%A6llinger%20fra%20Auschwitz%20(2)&orderby=title&SearchID=f856ac81-a052-4f24-8d98-d436ba77f6d4&index=1

Kilder:
• Diverse nazistiske propagandabilleder:
○ "La Peril Juif" fra https://historieportalen.systime.dk/?id=1525
○ "Der Stürmer-forside, Mai 1934" fra: https://historieportalen.systime.dk/?id=1525
○ "Tegninger fra Der Giftpilz" fra: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155 og https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=833&L=10
○ "Billede: Deutsche kauft nicht bei Juden" fra: https://historieportalen.systime.dk/?id=1528
• Billede: "Die Nürnberger Gesetze, 1935" fra: https://andenverdenskrig.systime.dk/?id=189
• Trailer til filmen "Wannsee-konferencen" fra: https://www.youtube.com/watch?v=dA6HEAbX8JE
• Uddrag fra "Wannsee-protokollen" fra: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
• "Heinrich Himmlers tale om folkemordet, den 4. oktober 1943" fra: https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=202
• "Heinrich Himmlers tale om mordet på kvinder og børn, den 24. maj 1944" fra: https://holocaustkildesamling.ibog.frydenlund.dk/?id=203
• "Milgrims lydighedsforsøg" fra: https://www.youtube.com/watch?v=2UFIsaN0hZo
"Zygmunt Bauman: Holocaust som et produkt af det moderne samfund" fra: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165#c515
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forbandet ungdom

Vi har i forløbet arbejdet med ungdom i efterkrigstidens Danmark og udbygningen af velfærdsstaten i 1960'erne. Der har derfor været fokus på baggrunden for ungdomsoprøret. Herefter har vi bevæget os op til nyere tid med forskellige nedslag i strømninger ungdomskulturer i Danmark.

I forløbet har vi lavet følgende nedslag:
• 1950´erne
• Ungdomsoprøret
• Rødstrømpebevægelsen
• 1980´erne
• Firserne og frem
• Nutidens unge

Litteratur:
• Funder, Bent: Danmark Kulturhistorie 1945-2003, Systime, 1. udgave, 2003 s. 34-39
• DR2: Husker du ungdomsoprøret?, 2018, 44 minutter, fra https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031805091915
• DR: Husker du 70´erne?,2 min, fra: https://www.dr.dk/levnu/fritid/oliekrise-roedstroemper-og-parcelhuse-husker-du-70erne#!/
• Frederiksen, Peter. Vores Danmarkshistorie. Columbus, 2021, e-bog, ”seksuel revolution og rødstrømperne”, kap 8
• Frederiksen, Peter: Vores Danmarkshistorie, Columbus 2021, Side 263-268

Kilder:
• Creedence Clearwater: Fortunate son, 1969 fra: https://www.youtube.com/watch?v=ZWijx_AgPiA
•  Hvordan rødstrømperne blev rødstrømper, 1970 fra https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175&L=10
• Rødstrømpe-Manifest, 1971 fra https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=383
• Uddrag af Lov om svangerskabsafbrydelse af 13. juni, 1973 fra https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/lov-om-svangerskabsafbrydelse-af-13-juni-1973-abortloven
• Statistik: Arbejdsstyrken fordelt på køn, 1960-1991 fra https://www.kvinfo.dk/kilde.php?kilde=336
• Tegning "En kvindes dag" fra Kvinde kend din krop, Tiderne skifter 1975, fra https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
• Billede: "The yuppie handbook" fra https://denvelklaedtemand.dk/2019/09/yuppie-dengang-i-1980erne.html
• Sang: Larsen, Kim:  Midt om natten, 1983 fra https://www.youtube.com/watch?v=HbIWhjqPUTI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den kolde krig

Vi har i dette forløbet arbejdet med den kolde krig fra dens begyndelse efter 2. verdenskrig til Sovjetunionens ophør.

I dette forløb har vi arbejdet med årsagskæder ifm. forståelse af de forskellige stedfortræderkrige. Derudover har vi arbejdet med historiebrug og kort om erindringshistorie.
Til sidst i forløbet har vi arbejdet med historiografi ifm. amerikansk og sovjetisk historieskrivning.

Vi har lavet følgende nedslag:
• Den kolde krigs begyndelse
• Koreakrigen
• Cubakrisen
• Vietnamkrigen
• Tyskland og muren
• Historieskrivning
• Eksamenstræning.

Litteratur:
• Nikolajsen, Karsen & Ohnesorge, Thomas: Den Kolde Krigs Verden, Systime, 2024, ebog, kap. 1.1 "Den Kolde Krigs begyndelse" fra: https://denkoldekrigsver-den.systime.dk/?id=148&L=10
• Nikolajsen, Karsen & Ohnesorge, Thomas: Den Kolde Krigs Verden, Systime, 2024, ebog, kap. 2.1 "Koreakrigen" fra: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=157
• Nikolajsen, Karsen & Ohnesorge, Thomas: Den Kolde Krigs Verden, Systime, 2024, ebog, kap. 3.1 "Cubakrisen - På randen til atomkrig" fra: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=162
• Nikolajsen, Karsen & Ohnesorge, Thomas: Den Kolde Krigs Verden, Systime, 2024, ebog, kap. 2.2 "Vietnamkrigen 1961-1975"  fra: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=158
• Karsten Nikolajsen & Thomas Ohnesorge: Den Kolde Krigs Verdem. Systime, 2022, ebog, kap 4: „Berlin – brændpunkt i den kolde krig” fra: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=132
• Carl-Johan Bryld. Verden efter 1914. 3.udgave. Systime 2015, ebog, kap. 6 ”Den kolde krig” -> ”Hvem havde ansvaret” fra: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=638

Kilder:
• "Telegramudveksling mellem Sovjet og USA, 1946" fra https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=632&L=10
• "Truman-doktrinen, 1947" fra: https://ideologi.systime.dk/?id=310&L=10#c525
• Kurt Thinggaard: Cubakrise igen - bare omvendt, NORDJYSKE Stiftstidende,  Torsdag 20. januar 2022
• Figur: "Offentlighedens tillid til regeringen og politikerne i Washington, 1958-2021" fra: https://vietnam.systime.dk/?id=249#c582
• "Møde mellem Gorbatjov og DDR’s partisekretær Egon Krenz" fra https://koldkrig.systime.dk/?id=1956
• "Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1960" fra: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=213
• "Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig 1964" fra: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=212
• "David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig 1965" fra: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=211
• "Melvyn P. Leffler om baggrunden for Den Kolde Krig, 1994" fra: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=210
• Atlantpagten 4. april 1949. Fra: Carl-Johan Bryld & Harry Haue ”Kilder til den nye verden” Systime 2000
• Kort over den militære opdeling af Europa: Nato og Warszawapagten. Fra https://koldkrig.systime.dk/?id=248
• Tabeller. BNP oversigt. Fra: http://ibog.verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=201


Videoer:
• Here's How the Truman Doctrine Established the Cold War fra: https://www.youtube.com/watch?v=Jb8aW46T3bg
• "The Korean War Explained on Maps: Causes, Timeline, and Lasting Impact" fra: https://www.youtube.com/watch?v=z0oKvKVtsZc
• "The history of the Cuban Missile Crisis" fra: https://www.youtube.com/watch?v=bwWW3sbk4EU
• "The Media (The Vietnam War)" fra: https://www.youtube.com/watch?v=QAT1KA3Xjbs
• "Vietnam Veterans Memorial Dedicated 40 Years Ago" fra: https://www.youtube.com/watch?v=K7UBCW0z2ao
• "Platoon (1986) - Barnes Crosses the Line Scene (3/10)" fra: https://www.youtube.com/watch?v=tlLSqeVA_no
• "Platoon (1986) - The Death of Sgt. Elias Scene (7/10)" fra https://www.youtube.com/watch?v=QEv3zzKyiFQ
• "Her er misforståelsen, der væltede Berlinmuren" fra: https://www.youtube.com/watch?v=nutkbqgmxto
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Israel - En stat i Mellemøsten

I dette forløb har vi arbejdet med Israel-Palæstinakonflikten fra zionismens fremkomst i 1870 til i dag.  Forløbet er et diakront forløb, hvor vi har lavet nedslag i forskellige perioder med henblik på at følge konfliktens udvikling. Slutteligt har vi diskuteret, hvorvidt konflikten kan ses som et folkedrab ud fra Stantons 10 stadier, som er gennemgået i et tidligere forløb.

Formålet med forløbet har været at forstå kompleksiteten i den nuværende konflikt gennem dennes historiske rødder.

Et fokus for forløbet har været diskursanalyse, hvor vi har arbejdet med, hvordan begge sider af konflikten bruger sproget til at opnå støtte.

Vi har i forløbet lavet følgende nedslag:
- Det zionistiske projekt
- Det britiske mandat
- Israels oprettelse
- Nakba
- Seksdageskrigen og bosættelserne
- Oslo-aftalerne
- PLO og Hamas
- Fredsprocessen strander (ca. 1995-2014)
- Konflikten i dag

Litteratur:
• Mortensen, Henrik Wiwe: Israel – En stat i Mellemøsten, Systime, 2011, s. 11-13, 50-53,
• Ryg Olsen, Knud & Søndberg, Olaf: Grundbog til historie: Fra kold krig til globalisering, Systime, 2009 s. 254-256
• Vestermark, Birgitte: Det moderne Mellemøsten, Frydenlund, s. 74-78
• "De arabisk-israelske krige 1967 og 1973" i Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 i dansk perspektiv, Systime, ebog, 2024, kap. 11 „Mellemøsten“
• Mortensen, Henrik Wiwe: Israel – En stat i Mellemøsten, Systime, 2011, ebog, kap 12: „Fredsproces i Mellemøsten – alt at vinde (ca. 1991-1995)“, "kap 13: „Fredsprocessen strander – Benjamin Netanyahu til magten (ca. 1995−2005)“ & kap. 14: „Perspektiver på Palæstinakon-flikten – hvor er freden? (ca. 2004-2017)  fra: https://israel.systime.dk/?id=143&L=10
• Hansen, Birthe & Jensen, Carsten: Terrorisme på tværs, kap. 7. „Nationalistisk terrorisme“, Frydenlund, 2025 ibog, fra: https://terrorismepaatvaers.ibog.frydenlund.dk/?id=202
• DR: Hvad betyder en tostatsløsning, og hvorfor er det aldrig lykkedes? Fra: https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvad-betyder-en-tostatsloesning-og-hvorfor-er-det-aldrig-lykkedes


Kilder:
• "Kanaan i mosebog 1 og 2" fra: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_mos/12 og https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_mos/23
• "Uddrag af Theodor Herzls bog Den Jødiske Stat, 1896" fra: Mortensen, Henrik mfl.: Israel-Palæstina: Historie, samfund, religion, Systime, 2014
• "Sir Henry McMahons andet brev til Sharif Hussein, 1915" fra: https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=224"
• "Sykes-Picot-aftalen, maj 1916"  fra: https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=225
• "Balfour-deklarationen, 2. november 1917" fra: fra https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=226
• "Peel-kommissionens forslag vedr. Palæstina, 1937" fra: https://israel.systime.dk/?id=261
• "Ben-Gurion: Israels uafhængighedserklæring, 1948" fra: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=306&L=10&loopRedirect=1
• Arbejderen: "Nakba-demonstration 2024" fra: https://arbejderen.dk/kalender/koebenhavn-nakba-demonstration-2024/
• "Kort over udviklingen af Israels grænser" fra: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=769#c3056
• "FN-resolution 242, 22. november 1967" fra: https://israelinfo.dk/fra-seksdageskrigen-til-freden-med-egypten/
• "Politiken d. 19. september, 1978  om Camp David-aftalerne 17. sept. 1978" fra: https://israelinfo.dk/fra-seksdageskrigen-til-freden-med-egypten/
• "Oslo-aftalen: Principerklæring om fredsprocessen, 1993" fra: https://israel.systime.dk/?id=296&L=10#c512>
• "PLO´s logo" fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Palestine_Liberation_Organization
• "Hamas´ logo" fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas
• "Hjælp os med at rive muren ned! Roskilde Festival giver stemme til millioner af palæstinensere, 2012" fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/hj%C3%A6lp-os-med-rive-muren-ned-roskilde-festival-giver-stemme-til-millioner-af-pal%C3%A6stinensere
• "Tidslinje" fra: https://fjernenaboer.dk/temapakke/palaestina-israel/tidslinie/
• "FN´s Folkedrabskonvention 1948" fra:  https://folkedrab.dk/kilder/kilde-fns-folkedrabskonvention-1948

Videoer:
• "Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina" fra: https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs
• "What is Zionism?" fra: https://www.youtube.com/watch?v=LvegAmzDeTc
• "Hvordan kan det være, at englænderne valgte denne strategi under 1. verdenskrig?" fra: https://israel.systime.dk/?id=153
• "Israeli settlements, explained " fra: https://www.youtube.com/watch?v=E0uLbeQlwjw
• "How The Oslo Accords Almost Ended The Israeli-Palestinian Conflict" fra: https://www.youtube.com/watch?v=nERZr_d343w&t
• "Why Did Israel Build a Wall Around the West Bank?" fra: https://www.youtube.com/watch?v=wIP0TMkuqGw
• "VIDEO Krasnik i ophedet interview om Gaza" fra: https://www.dr.dk/nyheder/udland/video-krasnik-i-ophedet-interview-om-gaza
• "Explainer: Amnesty Internationals folkedrabs rapport" fra: https://www.youtube.com/watch?v=bYyKLVu498s&rco=1
• "Trump vil overtage Gaza" fra: https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-trump-vil-overtage-gaza_504206
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kontrafaktisk historie

I dette kronologiforløb har vi arbejdet med kontrafaktisk historie.

Ved kontrafaktisk historie opstiller man alternative scenarier for at opnå en bedre forståelse for den begivenhed man undersøger.

I forløbet har eleverne har skullet bestemme deviationspunktet og udarbejde kontrafaktiske modeller med årsagskæder af både faktiske og kontrafaktiske hændelser gennem brug af ChatGPT, hvori de har skullet vurdere de kontrafaktiske scenarier.

Vi har derudover arbejdet historiografisk med analyse af kontrafaktiske argumenter i vores bøger.

Vigtige begreber til kontrafaktisk historie er:
- Deviationspunkt
- Kausalitet
- Kontingens
- Determinisme

Vi har arbejdet kontrafaktisk i følgende nedslag:
• Slaget i Teotoburgerskoven, 9 e.v.t.
• Pave Urbans tale, 1095
• Den sorte død, 1347-1351
• Frederik d. 7 og Grundloven, 1848/49
• Fashoda-affæren, 1898
• Besættelsen 9. April 1940
• Cubakrisen 1962 og Stanislav Petrov 1983

Litteratur:
• Lund, Christian & Larsen, Brian: På sporet af historien, Gyldendal, ebog, kap. 19 ”kontrafaktisk historie”
• Thomassen, Birgitte: 1. Verdenskrig, "Kriser og krig i Afrika, Fashoda 1898", His2rie, ebog fra https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=186&L=10

Kilder:
• "Pave Urban kalder til korstog, 1095" fra https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
• Ubegribeligt: "Kontrafaktisk Part II" [9:40-25:55] fra https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/kontrafaktisk-part-ii-11162405337
• "P1 Forklarer: Kontrafaktisk historie" fra https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-forklarer/2022/kontrafaktisk-historie-11162200039
• "Verdens undergang i sigte" fra "Derfor historie" fra https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
• "Nye forestillinger om mennesket" fra "Pestens Tid" https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
• DR: Historien om Danmark "Grundloven, folket og magten" [16:10-24:00] fra https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_474372

Videoer:
• "The Simpsons - Homer travels back in time" fra https://www.youtube.com/watch?v=P1hmiaNReCg
• "Fashoda Incident" fra https://www.youtube.com/watch?v=CRarvXfd9Wc
• "The history of the Cuban Missile Crisis" fra https://www.youtube.com/watch?v=bwWW3sbk4EU
"What if the Cold War Went Nuclear?" fra https://www.youtube.com/watch?v=e3AzwBPnUxs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer