Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jens Heiberg Plovdrup, Selle Liv Mikkelsen
Hold 2023 DA/q (1q DA, 1q puljetid DA, 2q DA, 2q puljetid DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reklamer
Titel 2 Retorik, argumentation og kommunikation
Titel 3 Hævn som litterært motiv
Titel 4 Forberedelse til Dansk og Historieopgave
Titel 5 Krop og køn
Titel 6 Nyhedsformidling og Fake News
Titel 7 Det syge samfund?
Titel 8 Ungdom: Filmforløb
Titel 9 Fra Oplysning til Det Moderne Gennembrud
Titel 10 Micheal Strunge "Ud af Natten"
Titel 11 Graphic Novels
Titel 12 Forløb#9
Titel 13 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reklamer

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette medieforløb skal I lære den basale teori bag trykte reklamer samt reklame- og kampagnefilm.

Vi arbejder ud fra Håndbog til dansk og lærerproduceret materiale. Der vil endvidere knytte sig forskellige praktiske eksempler til forløbet.

FAGLIGE MÅL
I skal selvstændigt kunne analysere, fortolke og vurdere reklamer og kampagner ved at anvende relevant teori. I skal kunne forholde jer kritisk overfor reklamers manipulationer.

FAGLIGE TEORIER, MODELLER OG BEGREBER
Laswells kommunikationsmodel (afsender, modtager, budskab, medie og effekt)
Aida-modellen
Maslows behovshierarki
Gallups kompasmodel
Appelformerne patos, etos og logos
Reklametype (afsender-, modtager, produkt- og markedsorienteret)
Farver
Branding og brandingstrategier
Reklamefilmgenrer (lyriske, narrative og oplysende)
Filmiske virkemidler (normal-, frø- og fugleperspektiv, lyd farver, personer/karakterer)

MATERIALER
Håndbog til dansk side 263-271, 318-322 (12 sider)
Diverse selvvalgte reklamer fra Hugo Boss, Coca Cola, McDonald's Rådet for sikker trafik (8 sider)
Analyse af reklamefilm Sony Bravia TV (10 sider)

Total NS: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retorik, argumentation og kommunikation

OM FORLØBET
I dette forløb arbejder vi med sproglig analyse, fortolkning og vurdering. Vi fokuserer på retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen og argumentation. Vi gennemgå de vigtigste begreber, og i forløbet bliver begreberne løbende overført på diverse eksempler.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal ved forløbets slutning kunne:
- Analysere og vurdere monologer og dialoger med fokus på argumentationsteknikken
- Demonstrere kendskab til retoriske virkemidler
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning

Forløbet afsluttes ved, at vi ser to afsnit af den norske tv-serie "SKAM", og at eleverne i grupper arbejder med at næranalysere en selvvalgt scene fra ét af de to afsnit ud fra den teori, vi har gennemgået i forløbet. To grupper har fremlagt deres analyse (én gruppe til hvert afsnit) for resten af klassen.

SKRIFTLIGHEDSFORLØB
Ydermere er der i forløbet blevet afholdt en tolærerordning med fokus på at skrive et debatindlæg, som forberedelse til den debatterende artikel. Der har været fokus på, hvordan viden om retorik kan implementeres heri. Dette arbejde er gjort ud for det obligatoriske skriftlighedsforløb i 1. hf.


TEORETISK:
- Aristoteles' tre appelformer
- Argumenttyper
- Fejltyper og argumentkneb
- Taletyper (lejlighedstale, politisk tale, informativ tale)
- Sproghandlinger
- Grices samarbejdsprincip og de fire maksimer
- Høflighedsprincippet
- Face og facework
- Ansigtstruende handlinger og dæmpning
- Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse)
- Ciceros pentagram
- Det verbale, det nonverbale og det ekstraverbale
- Transaktionsanalyse
- Værklæsning: SKAM sæson 3 afsnit 1 og afsnit 9

Total NS: 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hævn som litterært motiv

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi på tværs af danskfagets tre søjler og undersøger tekster, der alle behandler hævn i forskelligt omfang. Vi diskuterer, hvordan hævn kommer til udtryk i de forskellige tekster, og vi arbejder med at se sammenhænge mellem teksternes behandling af emnet. Eleverne kommer her til at arbejde med forskellige genrer: Saga, Folkevise, Novelle, Film, TV-serie og Artikel

I slutningen af forløbet kommer der et brud på to moduler, hvor eleverne får genopfrisket retorik og argumentation, da de skal bruge dette i deres Dansk-historie-opgave.

MATERALE
- G.R.R. Martin A Game of Thrones (1996) bd.1. Gyldendal, 2011. pp. 16-24 (scenen, hvor Bran overværer Eddark Stark henrette en formodet desertør).
- "William" (1997) af Jan Sonnergaard, fra novellesamlingen "Radiator"
- Ebbe Skammelsøn
- De to søstre
- Ridder Problemer (2004) af Drengene fra Angora  
- Lokes Rapsody (2005) af Martin Brygmann
- Ravnkel Frøjgodes Saga (værk 2)
- Den hvide mands æresdrab fra Kristeligt Dagblad
- "Scott Tenorman Must Die" South Park sæson 5 episode
- "Retfærdighedens Ryttere" (2020) af Anders Thomas Jensen

Eleverne er desuden blevet introduceret for teori til folkeviser og sagagenren.

FORMÅL
Forløbet har haft til formål at styrke elevernes kompetencer ift. at analysere og fortolke forskellige teksttyper, men også at styrke deres evne til at kunne sammenligne tekster, dvs. arbejde komparativt, på tværs af tekstgenrerne.

Total NS: 71
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forberedelse til Dansk og Historieopgave

FORLØBSBESKRIVELSE:
Dette forløb fungerer som et kort repetitions- og introduktionsforløb til elevernes dansk og historieopgave. Over de to moduler repeterer vi retorikforløbets vigtigste parametre.

MATERIALE
"Fredrik Bajer, 1837-1922" af Lene Elmegaard Bladt
"Fredrik Bajer i Folketinget, 9. november 1886" fra Danmarkshistorien
"Kvinde kend din historie" (2021) af Gry Jexen

Total NS: 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Krop og køn

FORLØB/FORMÅL:
Forløbet skal illustrere konstruktionen af kønnet i samspil med synet på kroppen over tid igennem litterære nedslag. Igennem arbejdet med kroppen og kønnet skal vi ligeledes blive klogere på os selv - som menneske, krop og muligvis som køn.

MATERIALE:
H.C. Andersen "Skyggen" (1847) I: adl.dk https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-hcaeventyr02val-shoot-workid75888
St. St. Blicher "Sildig opvågnen" (1828) (værk)
Amalie Skram “Karens jul” (1885)
Johannes V. Jensen af “Sevilla” I: Intermezzo (1899).
Tom Kristensen “Nat i Berlin” (1921)
Klaus Rifbjerg “Kontakt” og “Fight”
Martin A. Hansen “Agerhønen” (1947)
Peter Seeberg “Forsinkelse” (1962)
Caspar Eric "NIKE" (2015) uddrag
DR1 "Tykke Ida" (2017) dokumentar (Værk 3)


Sekundære materialer:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992. pp. 8-31. 21 NS.
Håndbog til Dansk

Total NS: 96
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nyhedsformidling og Fake News

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi med nyhedsgenren og fokuserer især på falske nyheder og dets forskellige former.
Forløbet indledes med en oversigt over klassiske avistyper, fake news former, samfundsområder og nyhedskriterier samt journalistiske idealer.
Herefter arbejder vi med kilder samt vinkling og undersøger i forlængelse af dette pressenævnets rolle.
Vi læser og analyserer et uddrag fra Orwells klassiker 1984, hvor vi fokuserer tematisk på, når myndigheder/stater manipulerer og misinformerer.
Vi kigger også på fake news på de sociale medier, herunder på præsident Trumps brug af Twitter.


KERNESTOF
- argumenterende tekster
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- nyhedsformidling
- tekster fra sociale medier
- kommunikationsanalyse
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- verdenslitteratur i oversættelse (1984)

Total NS: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det syge samfund?

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb beskæftiger vi os med portrætteringen af psykiske lidelser i lyrikken, med særligt fokus på lidelsen angst.
Vi afsøger i forløbet, hvordan psykisk ustabilitet er blevet fremstillet lyrikken, ligesom vi ser på aktuelle skildringer af temaet af de forfattere, som på forskellig vis forholder sig til de krav, unge møder i konkurrencestaten. Ligeledes vil vi undersøge de perioder, hvori lyrikken er nedskrevet.  


GENNEMGÅEDE TEKSTER
Den teoretiske baggrund for forløbet er uddrag af "Galskab i litteraturen".
Derudover har vi arbejdet med følgende tekster:
- Tove Ditlevsen: "Angst 1 + 2"
- Søren Ulrik Thomsen: "Angsten" (1981)
- H.C. Andersen: "Jeg har en angst som aldrig før"
- Pär Lägerkvist: "Ångest" (svensk tekst)
- Caspar Eric: "7/11" (2014) (uddrag)
- Tobias Rahim: "F'social angst" (2023)
- Signe Amtoft: "Noter om angst" (2020) (uddrag)
- Vita Andersen: "Depression" (1977)
- Thomas Korsgaard: "Mente I det" (2023) Værk, (kort)Roman

Derudover vil der fokuseres på følgende -ismer:
- Folkelig realisme
- Socialrealisme
- Storbymodernisme
- Ny-realisme

Ligeledes vil der sættes fokus på overgangen til det 21. århundredes litteratur, herunder den Eksperimenterende Realisme.

Total NS: 165
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ungdom: Filmforløb

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi med forskellige filmformater - spillefilm, kortfilm og serier.
Der vil være fokus på filmtekniske begreber fra Visuelle virkemidler. Levende billeder pp. 87-115, herunder: Frame, indstilling, scene, sekvens. Identifikation og sympati, plot og konflikter, Clues, Set-up og pay-off, Cliffhanger og Vidensniveau.
Af modeller arbejdes der med Berettermodellen,  Treaktersmodellen, Bølgemodellen og Udviklingsmodellen.
Vi ser også kort på remediering.

MATERIALE:    
Vikingerne sæson 1, afsnit 1 og 2 (norsk). NRK1, 2016.                            
Smuk (2022) af Thilde Harkamp            
Natten til lørdag (2019) af Cecilie McNair (afsnit 1, 2 og 3)      
Sjælevenner (2022) af Gustav Schneider (kortfilm)    
Testen (2021) af Laurits Geertz-Hansen (kortfilm)
Druk (2020) af Thomas Vinterberg                                       
Visuelle virkemidler. Levende billeder pp. 87-115

Total NS: 26
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fra Oplysning til Det Moderne Gennembrud

Fra Oplysningstiden til Det Moderne Gennembrud
I det litteraturhistoriske emne har eleverne arbejdet med den litteraturhistoriske udvikling fra Oplysningstiden til Det moderne gennembrud.

FAGLIGE MÅL
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

KERNESTOF
Litterære perspektiver
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og det moderne gennembrud.
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

BAGGRUNDSMATERIALE:
Bertelsen & Kjær-Hansen. 2014. Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime. Heri kapitlerne om Oplysningstiden, Romantikken og Det moderne gennembrud.

KANONFORFATTERE:
- Ludvig Holberg
- Adam Oehlenschläger
- N.F.S. Grundtvig
- Herman Bang
- Henrik Pontoppidan
- Martin Andersen Nexø

Total NS: 145
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Micheal Strunge "Ud af Natten"

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb læser vi digtsamlingen "Ud af natten" af Micheal Strunge.
Eleverne bliver introduceret til Strunge som forfatter, til den litteraturhistoriske periode han skrev i, samt hvordan digtene i digtsamlingen overordnet passer til Strunges forfatterskab.
Vi har i den forbindelse særligt fokus på sproget i digtsamlingen, hvilket vil blive undersøgt ud fra semantiske felter.

Vi ser i forløbet to dokumentarer, der handler om Strunges liv og forfatterskab. Dem sætter vi i relation til digtsamlingen "Ud af natten".

MATERIALE
- "Ud af Natten" (1982) af Micheal Strunge
- "Væbnet med ord & vinger" (2018) af Torben Skjødt Jensen
- "Øgendahl og de store forfattere" (2018), af Mick Øgendahl og Johannes Fonnesberg, sæson 1, episode 3

Total NS: 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Graphic Novels

FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb læser og analyserer vi graphic novels, hvor vi fokuserer på billedanalyse, sprog og narrativitet. I forløbet kommer vi ind på det sproglige, det mediemæssige og det litterære stofområde.

Ligeledes vælger eleverne mellem to grafiske romaner, som de skal læse, analysere og udarbejde en aflevering på baggrund af. Denne roman fungerer, som deres selvvalgte værk.

MATERIALE
- Graphic Novels - dansk i dybden. pp. 2-11.
- Art Spiegelman - MAUS. En overlevende fortæller. Politisk revy København, 1987. pp. 1-6, 9-23, 71-93.
- The Walking Dead (2011) af Robert Kirkman & Tony Moore, bind 1 og 2
- The Walking Dead (2010) af Frank Darabont, afsnit 1 og 2


Total NS: 258
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer