Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jens Heiberg Plovdrup, Selle Liv Mikkelsen
Hold
2023 DA/q (
1q DA
,
1q puljetid DA
,
2q DA
,
2q puljetid DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reklamer
Titel 2
Retorik, argumentation og kommunikation
Titel 3
Hævn som litterært motiv
Titel 4
Forberedelse til Dansk og Historieopgave
Titel 5
Krop og køn
Titel 6
Nyhedsformidling og Fake News
Titel 7
Det syge samfund?
Titel 8
Ungdom: Filmforløb
Titel 9
Fra Oplysning til Det Moderne Gennembrud
Titel 10
Micheal Strunge "Ud af Natten"
Titel 11
Graphic Novels
Titel 12
Forløb#9
Titel 13
Forløb#13
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reklamer
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette medieforløb skal I lære den basale teori bag trykte reklamer samt reklame- og kampagnefilm.
Vi arbejder ud fra Håndbog til dansk og lærerproduceret materiale. Der vil endvidere knytte sig forskellige praktiske eksempler til forløbet.
FAGLIGE MÅL
I skal selvstændigt kunne analysere, fortolke og vurdere reklamer og kampagner ved at anvende relevant teori. I skal kunne forholde jer kritisk overfor reklamers manipulationer.
FAGLIGE TEORIER, MODELLER OG BEGREBER
Laswells kommunikationsmodel (afsender, modtager, budskab, medie og effekt)
Aida-modellen
Maslows behovshierarki
Gallups kompasmodel
Appelformerne patos, etos og logos
Reklametype (afsender-, modtager, produkt- og markedsorienteret)
Farver
Branding og brandingstrategier
Reklamefilmgenrer (lyriske, narrative og oplysende)
Filmiske virkemidler (normal-, frø- og fugleperspektiv, lyd farver, personer/karakterer)
MATERIALER
Håndbog til dansk side 263-271, 318-322 (12 sider)
Diverse selvvalgte reklamer fra Hugo Boss, Coca Cola, McDonald's Rådet for sikker trafik (8 sider)
Analyse af reklamefilm Sony Bravia TV (10 sider)
Total NS: 30
Indhold
Kernestof:
Introduktion til dansk A på HF.pptx
Makkerskabsgrupper for 1.q, 2023, version 3.docx
230817 1qDA Dagens opgaver og program.docx
Husk at medbringe "Håndbog til dansk" :)
230822 1qDA Dagens opgaver og program.docx
Til timen skal I medbringe "Håndbog til dansk". Desuden må I meget gerne lægge mærke til nogle spændende reklamer, som I ser, fx på sociale medier, i tv, i bybilledet m.v.
230825 1qDA Dagens opgaver og program.docx
Sony Bravia Bouncy Balls Commercial (2005)
Ingen lektier, men medbring som altid "Håndbog til dansk" - vi skal læse i den i timen :)
Sony Bravia Bouncy Balls Commercial
230828 Analyse af Sony-reklame.docx
Dansk A 1q.docx
Husk pc til timen samt tegneredskaber, gerne i forskellige farver, da I skal tegne i timen.
Dagens plan og program1q.docx
Medbring pc til timen - I skal skrive opgave.
Dagens plan og program 31-08-2023.docx
1qDA dagens program 5-9-2023.docx
Overvej reklameideer (hvad vil I lave en reklame for?).
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik, argumentation og kommunikation
OM FORLØBET
I dette forløb arbejder vi med sproglig analyse, fortolkning og vurdering. Vi fokuserer på retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen og argumentation. Vi gennemgå de vigtigste begreber, og i forløbet bliver begreberne løbende overført på diverse eksempler.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal ved forløbets slutning kunne:
- Analysere og vurdere monologer og dialoger med fokus på argumentationsteknikken
- Demonstrere kendskab til retoriske virkemidler
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
Forløbet afsluttes ved, at vi ser to afsnit af den norske tv-serie "SKAM", og at eleverne i grupper arbejder med at næranalysere en selvvalgt scene fra ét af de to afsnit ud fra den teori, vi har gennemgået i forløbet. To grupper har fremlagt deres analyse (én gruppe til hvert afsnit) for resten af klassen.
SKRIFTLIGHEDSFORLØB
Ydermere er der i forløbet blevet afholdt en tolærerordning med fokus på at skrive et debatindlæg, som forberedelse til den debatterende artikel. Der har været fokus på, hvordan viden om retorik kan implementeres heri. Dette arbejde er gjort ud for det obligatoriske skriftlighedsforløb i 1. hf.
TEORETISK:
- Aristoteles' tre appelformer
- Argumenttyper
- Fejltyper og argumentkneb
- Taletyper (lejlighedstale, politisk tale, informativ tale)
- Sproghandlinger
- Grices samarbejdsprincip og de fire maksimer
- Høflighedsprincippet
- Face og facework
- Ansigtstruende handlinger og dæmpning
- Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse)
- Ciceros pentagram
- Det verbale, det nonverbale og det ekstraverbale
- Transaktionsanalyse
- Værklæsning: SKAM sæson 3 afsnit 1 og afsnit 9
Total NS: 65
Indhold
Kernestof:
221110 Opgave - energidrikke til børn.docx
1qDA program 101-09-2023.docx
Læs side 157-159 i "Håndbog til Dansk".
221117 Argumenttypeskema.docx
1qDA - dagens plan, 13-09-2023.docx
221117 Mette Frederiksens nytårstale 2022 med grupper.docx
Læs i Håndbog til dansk fra s. 161 og indtil overskriften "Fejltyper og argumentkneb" på s. 165. Skriv gerne ned, hvad der kendetegner de forskellige argumenttyper, mens I læser.
Vigtige fokusområder for retteprocessen.pdf
Hvordan skriver man en indledning.docx
'Du er i skole - vær venlig at aflevere din mobiltelefon!' - Sådan er det på flere lokale skoler - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Frygt for skærme Det var meget værre, da man opfandt telegrafen - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Lærer om mobilfri skolestart I dag har jeg spillet Uno og bordtennis med eleverne - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Samtalen om skærmbrug er kommet for at blive - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Opgaveformulering Word.docx
5a4a79a38256b803937c58a369d6cf0d.pdf
I skal have læst alle fire tekster (1A, 1B, 1C og 1D)
1q DA skriveforløb 1, modul 3.docx
5a4a79a38256b803937c58a369d6cf0d (3).pdf
1q da 03-10-2023.docx
Husk Håndbog til Dansk
argumentationsmodel .pdf
SF da 180517 Avis tekster (2).pdf
https://www.dr.dk/drtv/se/ellen-imellem_-spiser-tykke-mennesker-for-meget-slik-og-kage_317498
221125 1qDA Dagens opgaver og program.docx
Læs 165-167 i "Håndbog til Dansk" færdigt til timen
Kapitel 7 i Begreb om dansk (2).pdf
Gense hjemmefra afsnittet: Spiser tykke mennesker for meget slik og kage?
Bertel Haarder går amok:
Læs s. 184-186: Samarbejdsprincippet og det underforståede (3).pdf
221128 Skriv en tale (2).docx
I skal til timen have læst s. 83-84 i dokumentet "Kapitel 7 i Begreb om dansk" og dokumentet s. 1-3 (frem til appelformer) i dokumentet "Retorik og appelformer".
220930 Retorik og appelformer. Fra Håndbog til dansk.docx
s. 184-186. Samarbejdsprincippet og det underforståede (3).pdf
Medbring computer
221129 Sproghandlinger og samarbejdsprincippet (1).pptx
Husk Håndbog til dansk
Jens Stoltenberg tale (video)
Jens Stoltenberg tale: https://www.aftenposten.no/norge/i/P97oz/jens-stoltenbergs-tale-i-oslo-domkirke
Formativ opgave til kommunikation, talehandlinger og facework.pdf
Samarbejdsprincippet og det underforståede (3).pdf
Sanne og Torben - ark.pdf
Medbring jeres "Håndbog til Dansk"
SKAM (Wikipedia):
Jens Stoltenberg
SKAM (sæson 3, episode 1)
https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57493
Afsnit
DRTV - Skam episode 1
DRTV - Skam episode 9
221215 1qDA Opgave til Skam .docx
Snak sammen i grupperne og aftal evt. at arbejde på jeres analyse hjemmefra til i dag. Opgaven ligger her på timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hævn som litterært motiv
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi på tværs af danskfagets tre søjler og undersøger tekster, der alle behandler hævn i forskelligt omfang. Vi diskuterer, hvordan hævn kommer til udtryk i de forskellige tekster, og vi arbejder med at se sammenhænge mellem teksternes behandling af emnet. Eleverne kommer her til at arbejde med forskellige genrer: Saga, Folkevise, Novelle, Film, TV-serie og Artikel
I slutningen af forløbet kommer der et brud på to moduler, hvor eleverne får genopfrisket retorik og argumentation, da de skal bruge dette i deres Dansk-historie-opgave.
MATERALE
- G.R.R. Martin A Game of Thrones (1996) bd.1. Gyldendal, 2011. pp. 16-24 (scenen, hvor Bran overværer Eddark Stark henrette en formodet desertør).
- "William" (1997) af Jan Sonnergaard, fra novellesamlingen "Radiator"
- Ebbe Skammelsøn
- De to søstre
- Ridder Problemer (2004) af Drengene fra Angora
- Lokes Rapsody (2005) af Martin Brygmann
- Ravnkel Frøjgodes Saga (værk 2)
- Den hvide mands æresdrab fra Kristeligt Dagblad
- "Scott Tenorman Must Die" South Park sæson 5 episode
- "Retfærdighedens Ryttere" (2020) af Anders Thomas Jensen
Eleverne er desuden blevet introduceret for teori til folkeviser og sagagenren.
FORMÅL
Forløbet har haft til formål at styrke elevernes kompetencer ift. at analysere og fortolke forskellige teksttyper, men også at styrke deres evne til at kunne sammenligne tekster, dvs. arbejde komparativt, på tværs af tekstgenrerne.
Total NS: 71
Indhold
Kernestof:
Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved
Wlliam af Jan Sonnergaard.pdf
Argumenttemplet 1q.pdf
190218 Folkeviser.doc
Læs novellen William af Jan Sonnergaard hjemmefra
Arbejdsspørgsmål:
190219 Indsætningsskema til folkeviser.docx
Drengene Fra Angora-Ridder Problemer
190219 Folkeviserne og middelalderen.pptx
190218 Folkeviser.docx
190219 Ebbe Skammelsøn.pdf
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?
Genopfrisk hvordan man analyserer en folkevise
Medbring jeres noter fra sidst
Bilbo Egelund Folkevisen. Gyldendal, 2015.pdf
Sorten Muld - 2 Søstre
190226 Folkeviser og hævn.pptx
Saga Litteraturhistorien på langs og på tværs (1).docx
Bilbo Egelund Folkevisen. Gyldendal, 2015 (1) (1).pdf
Loke - Lokes rapsody (Officiel Musikvideo)
Lokes Rapsody.docx
Ravnkel Frøjsgodes saga (1).pdf
Skriftlig opgave om Sagaer.docx
190228 Saga introduktion.ppt
Ravnkel Frøjsgodes saga
Helhedsmodellen.docx
Skriftlig opgave om Sagaer (1).docx
190308 Arbejdsspørgsmål til kapitel 8-16 i sagaen.docx
190308 Arbejdsspørgsmål til kapitel 8-16 i sagaen (5).docx
190311 Arbejdsspørgsmål til Ravnkel Frøjsgodes saga kapitel 17-20.docx
Den hvide mands æresdrab
Orientering om fagpakker HF, 2024.pptx
Aflevering, sagaer og nutiden.pptx
Vikings (2013 TV Series) HD Trailer
struktur_for_analyserende_artikel_i_dansk_docx.pdf
190314 Arbejdsspørgsmål til Den hvide mands æresdrab.docx
South Park - Wikipedia
Eric Cartman.docx
190326 Arbejdsspørgsmål til South Park (1).docx
190326 Arbejdsspørgsmål til South Park (1) (1).docx
Game of Thrones Bran OCR (1).pdf
Game of Thrones (S01E01) - Ned Stark executes the deserter
Scott Tenorman Must Die - Wikipedia
Hævn Menti
Menti hævn.docx
Læs nedenstående dokument til timens begyndelse
Arbejdsspørgsmål til Game of Thrones.docx
Ingen lektier - Vi skal se film
Den litterære artikel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forberedelse til Dansk og Historieopgave
FORLØBSBESKRIVELSE:
Dette forløb fungerer som et kort repetitions- og introduktionsforløb til elevernes dansk og historieopgave. Over de to moduler repeterer vi retorikforløbets vigtigste parametre.
MATERIALE
"Fredrik Bajer, 1837-1922" af Lene Elmegaard Bladt
"Fredrik Bajer i Folketinget, 9. november 1886" fra Danmarkshistorien
"Kvinde kend din historie" (2021) af Gry Jexen
Total NS: 5
Indhold
Kernestof:
argumenter for og imod.docx
Kvinderne i 1800-tallet - RETORIK.pptx
Medbring bogen "Håndbog til dansk"
Gruppernes fokusområder:
Fredrik Bajer, 1837-1922
Fredrik Bajer i Folketinget, 9. november 1886
Det retoriske pentagram (3).pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krop og køn
FORLØB/FORMÅL:
Forløbet skal illustrere konstruktionen af kønnet i samspil med synet på kroppen over tid igennem litterære nedslag. Igennem arbejdet med kroppen og kønnet skal vi ligeledes blive klogere på os selv - som menneske, krop og muligvis som køn.
MATERIALE:
H.C. Andersen "Skyggen" (1847) I:
adl.dk
https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-hcaeventyr02val-shoot-workid75888
St. St. Blicher "Sildig opvågnen" (1828) (værk)
Amalie Skram “Karens jul” (1885)
Johannes V. Jensen af “Sevilla” I: Intermezzo (1899).
Tom Kristensen “Nat i Berlin” (1921)
Klaus Rifbjerg “Kontakt” og “Fight”
Martin A. Hansen “Agerhønen” (1947)
Peter Seeberg “Forsinkelse” (1962)
Caspar Eric "NIKE" (2015) uddrag
DR1 "Tykke Ida" (2017) dokumentar (Værk 3)
Sekundære materialer:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992. pp. 8-31. 21 NS.
Håndbog til Dansk
Total NS: 96
Indhold
Kernestof:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992.pdf
Femme Fatale .pptx
Johannes V. Jensen Intermezzo (1899) (uddrag af Sevilla) (1).pdf
Sevilla spørgsmål.docx
jensen intermezzo.php
(Gen)læs den vedhæftede tekst af Johannes V. Jensen (s. 11-13 + 20-23). Jeg har ligeledes vedhæftet et link, hvis I synes teksten er svær at forstå. ALLE skal have læst teksten til modulets start
Baggrund for tekst
Opgaver til Barbie.docx
Skyggen. - Det Kgl. Biblioteks tekstportal
Køn og krop Padlet
Hvis du ikke var til modulet i tirsdags, så skal du læse "Skyggen" af H.C. Andersen til i dag.
Arb spm Skyggen.docx
Skram, Amalie. Karens jul, 1885.pdf
Karens Jul.pdf
Skyggen og Karens Jul ppt.pptx
NIKE (Caspar Eric).pdf
Spørgsmål til NIKE.docx
Sildig opvågnen.pdf
Blichers særlige kendetegn.pdf
Skema til karakteristik.docx
Tidslinje.pdf
Arbejdsspørgsmål til sildig opvågnen.docx
Læs "Sildig Opvågnen", hvis du ikke fik den læst færdigt i sidste time eller ikke var tilstede. Mens du læser skal du udfylde "Skema til karakteristik"
Sildig Opvaagen - Resume
Sildig Opvågnen videoer.pptx
Hansen, Martin A. Agerhønen. 1947.pdf
Miljøbeskrivelse skema.docx
ALLE skal have læst "Agerhønen" til i dag!!!
Medbring "Håndbog til dansk"
Håndbog til Dansk Digte.pdf
Agerhønen + Lønningsdag .pptx
Tom Kristensen Nat i Berlin.pdf
Klaus Rifbjerg Kontakt.pdf
Køreplan lyrikanalyse (2).pdf
Den reflekterende artikel
Køn og krop som motiv i kunst og litteratur.pdf
Forsinkelse - Peter Seeberg (2).pdf
Eksistentialisme Krop og Køn.pptx
Dokumentar og reality.pdf
DRTV - Hvilket køn er du?
DRTV - Tykke Ida
Selviscenesættelse og reality krop og køn.pptx
Analyse af dokumentar Tykke Ida .docx
Krop og Køn
Krop og Køn mindmap.pdf
Krop og Køn: danskfaglige parametre.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Nyhedsformidling og Fake News
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi med nyhedsgenren og fokuserer især på falske nyheder og dets forskellige former.
Forløbet indledes med en oversigt over klassiske avistyper, fake news former, samfundsområder og nyhedskriterier samt journalistiske idealer.
Herefter arbejder vi med kilder samt vinkling og undersøger i forlængelse af dette pressenævnets rolle.
Vi læser og analyserer et uddrag fra Orwells klassiker 1984, hvor vi fokuserer tematisk på, når myndigheder/stater manipulerer og misinformerer.
Vi kigger også på fake news på de sociale medier, herunder på præsident Trumps brug af Twitter.
KERNESTOF
- argumenterende tekster
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- nyhedsformidling
- tekster fra sociale medier
- kommunikationsanalyse
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- verdenslitteratur i oversættelse (1984)
Total NS: 40
Indhold
Kernestof:
Avistype.docx
Fake news: Hvad er det egentlig?
210813 Håndbog til dansk om avisjournalistik (3) (6).pdf
Ingen lektier
Fake News, Disinformation og Misinformation.pptx
Plan 2q.pptx
Læs s. 198-200 i "Håndbog til dansk om avisjournalistik" til timen
Pressenævnets medlemmer
210827 Håndbog til dansk om kilder og vinkling (2).pdf
VISAK.pdf
Hvis I ikke var der i fredags (eller ikke fik læst dokumenterne færdigt), så er lektien til i dag at læse nedenstående dokumenter om Nyhedskriterier, Kilder og Vinkling.
Debatterende artikel indledning.docx
den debatterende artikel.html
Gode råd når du læser en tekst.docx
Fox News - Wikipedia
Fox News Channel - Wikipedia, den frie encyklopædi
Lille lektie! Læs om programmet "Tæt på Sandheden" på wikipedia-linket, og se eventuelt afsnittet vi så i onsdags (linket nedenfor).
Tæt på sandheden - Wikipedia, den frie encyklopædi
DRTV - Tæt på sandheden: De gode, gamle rockerdage
Repeter teksterne "Bla bla bothsideism" (4a) og "Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019" (4b). Genlæs derudover det I har skrevet af jeres indledning igennem. I skal være klar til at skrive jeres indledning færdigt OG på
210902 1984 kapitel 4 (1) (6).pdf
210907 Spørgsmål til gruppearbejde 1984 (3) (3).docx
Hav styr på teksterne "Bla bla bothsideism" (4a) og "Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019" (4b). I skal arbejde videre med jeres redegørelse og starte jeres diskussionsafsnit op.
Den debatterende artikel
debatterende artikel struktur.docx
Trump Twitter Archive
Twitter udelukker Trump permanent
Horrible Histories | Fake News Song | Flo and Joan
Bad News - Play the fake news game!
Lav din egen fake news .docx
Løgnefabrikken - de falske nyheder fra Rusland
Når nyhedssatire ender som fake news
Kan du se forskellen?
DRTV - Ultra Snydt
Vil du have knivskarpe nyheder?
DRTV - Tæt på sandheden: Strøtanker
Begreber i fokus: Disinformation, Misinformation og Fake News
Arbejdsspørgsmål til dagens modul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Det syge samfund?
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb beskæftiger vi os med portrætteringen af psykiske lidelser i lyrikken, med særligt fokus på lidelsen angst.
Vi afsøger i forløbet, hvordan psykisk ustabilitet er blevet fremstillet lyrikken, ligesom vi ser på aktuelle skildringer af temaet af de forfattere, som på forskellig vis forholder sig til de krav, unge møder i konkurrencestaten. Ligeledes vil vi undersøge de perioder, hvori lyrikken er nedskrevet.
GENNEMGÅEDE TEKSTER
Den teoretiske baggrund for forløbet er uddrag af "Galskab i litteraturen".
Derudover har vi arbejdet med følgende tekster:
- Tove Ditlevsen: "Angst 1 + 2"
- Søren Ulrik Thomsen: "Angsten" (1981)
- H.C. Andersen: "Jeg har en angst som aldrig før"
- Pär Lägerkvist: "Ångest" (svensk tekst)
- Caspar Eric: "7/11" (2014) (uddrag)
- Tobias Rahim: "F'social angst" (2023)
- Signe Amtoft: "Noter om angst" (2020) (uddrag)
- Vita Andersen: "Depression" (1977)
- Thomas Korsgaard: "Mente I det" (2023) Værk, (kort)Roman
Derudover vil der fokuseres på følgende -ismer:
- Folkelig realisme
- Socialrealisme
- Storbymodernisme
- Ny-realisme
Ligeledes vil der sættes fokus på overgangen til det 21. århundredes litteratur, herunder den Eksperimenterende Realisme.
Total NS: 165
Indhold
Kernestof:
190815 Introduktion til emnet.docx
Læs dokumentet "Introduktion til emnet" der er vedhæftet nedenfor. Skriv noter til spørgsmålene. Vi snakker om teksten, når timen begynder.
Model til analyse af lyrik.docx
190822 H.C. Andersen .pdf
190825 Pär Lagerkvist (2).pdf
Det syge samfund.pptx
Vi arbejder videre med jeres digtanalyser. Jer der ikke var der i fredags skal have læst digtene "Jeg har en angst som aldrig før" af H.C. Andersen og "Ångest" af Pär Lagerkvist (vedhæftet her på timen)
Arbejdsspørgsmål
Angst 2 Tove Ditlevsen.docx
190825 Tove Ditlevsen (1).docx
Socialrealisme og folkelig realisme.pptx
Arbejdsspørgsmål til Tove Ditlevsen
Sygeligt normal
Tema: Tabu og fordomme
Faktaboks Forstærker sproget fordomme .png
Faktaboks Sprog forstærker fordomme .png
Faktaboks Tabu om Psykisk sygdom.png
Faktaboks Fordomme ved Diagnoser1.pdf
Storbymodernisme.pptx
Spørgsmål 7 sprog .pdf
Arbejdsspørgsmål:
Realismer og modernismer oversigt.docx
Vita Andersen Depression.pdf
Nyrealisme (1965-1980).pptx
Eksperimenterende realisme (2000-2020).pptx
Lyrikanalyse Menti
Tobias Rahim.docx
F-social angst
Tobias Rahim social angst.pptx
Arbejdsspørgsmål til 'Mente I det'. Påbegynd disse, hvis I er færdige med at læse. Når I har lavet nedenstående spørgsmål, skal I læse i dokumentet "Håndbog til dansk Podcast" s. 5-11.
Håndbog til dansk - Podcasts (7).docx
Bordplan 2q vol. 2.docx
Alle skal have læst 'Mente I det' til dagens time
MEDBRING BOGEN "Mente I det"
Podcastaflevering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ungdom: Filmforløb
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb arbejder vi med forskellige filmformater - spillefilm, kortfilm og serier.
Der vil være fokus på filmtekniske begreber fra Visuelle virkemidler. Levende billeder pp. 87-115, herunder: Frame, indstilling, scene, sekvens. Identifikation og sympati, plot og konflikter, Clues, Set-up og pay-off, Cliffhanger og Vidensniveau.
Af modeller arbejdes der med Berettermodellen, Treaktersmodellen, Bølgemodellen og Udviklingsmodellen.
Vi ser også kort på remediering.
MATERIALE:
Vikingerne sæson 1, afsnit 1 og 2 (norsk). NRK1, 2016.
Smuk (2022) af Thilde Harkamp
Natten til lørdag (2019) af Cecilie McNair (afsnit 1, 2 og 3)
Sjælevenner (2022) af Gustav Schneider (kortfilm)
Testen (2021) af Laurits Geertz-Hansen (kortfilm)
Druk (2020) af Thomas Vinterberg
Visuelle virkemidler. Levende billeder pp. 87-115
Total NS: 26
Indhold
Kernestof:
Virkemidler i levende billeder.pdf
Vikingane ( 2 )
Natten til lørdag.docx
Lav arbejdsspørgsmålene fra sidst færdigt til modulets begyndelse. Skal afleveres på elevfeedback.
Begreber i fokus (til analyse af filmen): Fremdriftsmidler, Klipning, Udviklingsmodellen og Grænseland.
Arbejdsspørgsmål 'Smuk'
Udviklingsmodellen.png
Arbejdsspørgsmål
Kortfilm.docx
SJÆLEVENNER (Kortfilm)
Testen (Dansk Kortfilm)
Arbejdsspørgsmål til kortfilm
Bordplan 2q vol. 3.docx
Filmanalyse aflevering 2q.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fra Oplysning til Det Moderne Gennembrud
Fra Oplysningstiden til Det Moderne Gennembrud
I det litteraturhistoriske emne har eleverne arbejdet med den litteraturhistoriske udvikling fra Oplysningstiden til Det moderne gennembrud.
FAGLIGE MÅL
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
KERNESTOF
Litterære perspektiver
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og det moderne gennembrud.
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
BAGGRUNDSMATERIALE:
Bertelsen & Kjær-Hansen. 2014. Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime. Heri kapitlerne om Oplysningstiden, Romantikken og Det moderne gennembrud.
KANONFORFATTERE:
- Ludvig Holberg
- Adam Oehlenschläger
- N.F.S. Grundtvig
- Herman Bang
- Henrik Pontoppidan
- Martin Andersen Nexø
Total NS: 145
Indhold
Kernestof:
Rather Homemade Productions
Ludvig Holberg
Oplysningstiden og Ludvig Holberg
Niels Klims underjordiske rejse. Uddrag fra Dansk Læsebog.pdf
Den Danske Ordbog - Moral
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?
211014 Platons Hulelignelse.docx
Nyplatonisme.pptx
211014 Schack Von Staffeldt. Indvielsen.docx
211014 Schack Von Staffeldt. Indvielsen (1).docx
Pocahontas - Vindens Farver (Colors of The Wind)
Universalromantik.pptx
211026 H.C. Andersen. Klokken.pdf
Vindens farver.docx
Personkarakteristik
Informationer om klokken
Den litteraturhistoriske periode
Kreativ opgave (skal løses af alle)
211027 Grundtvig. Som foraarsolen morgenrød (1).docx
Religiøs digtning.pptx
DET KIMER NU TIL JULEFEST.docx
ET BARN ER FØDT I BETLEHEM.docx
DEJLIG ER DEN HIMMEL BLÅ.docx
Analysespørgsmål:
positiv eller negativ Nationalromantik.docx
Natasja - Gi; mig Danmark tilbage
Gi mig Danmark tilbage.docx
Gamle Danske Sange: Der er et yndigt land
Nationalromantik og Adam Oehlenschläger.pptx
Vi arbejder med strukturering af indledning og afslutning
Øvelse indledning og afslutning NIKE.docx
Den røde tråd.pptx
Øvelse Indledning og afslutnig.docx
Vi bruger modulet til at arbejde på jeres næste aflevering
Tekst_1_National_Romantik 2021-4613.mp4
Analyserende artikel komposition (1).docx
Bordplan 2q Da.docx
Johan Krohn: Peters Jul (1866)
Den Store Bagedyst: Højdepunkter
Biedermeier.pptx
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der
To Verdener.pdf
J.P. Jacobsen
To verdener - J.P. Jacobsen
Overvej hvorfor teksten hedder "To verdener"
Spørgsmål 3 litteratur.pdf
Impressionisme og Herman Bang.pptx
instagramprofil.docx
Et Grundskud.pdf
Arbejdsspørgsmål til "Et Grundskud"
Sædelighedsfejden.pptx
Uddrag af Constance Ring.pdf
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag (En idyl) (1900).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Micheal Strunge "Ud af Natten"
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb læser vi digtsamlingen "Ud af natten" af Micheal Strunge.
Eleverne bliver introduceret til Strunge som forfatter, til den litteraturhistoriske periode han skrev i, samt hvordan digtene i digtsamlingen overordnet passer til Strunges forfatterskab.
Vi har i den forbindelse særligt fokus på sproget i digtsamlingen, hvilket vil blive undersøgt ud fra semantiske felter.
Vi ser i forløbet to dokumentarer, der handler om Strunges liv og forfatterskab. Dem sætter vi i relation til digtsamlingen "Ud af natten".
MATERIALE
- "Ud af Natten" (1982) af Micheal Strunge
- "Væbnet med ord & vinger" (2018) af Torben Skjødt Jensen
- "Øgendahl og de store forfattere" (2018), af Mick Øgendahl og Johannes Fonnesberg, sæson 1, episode 3
Total NS: 120
Indhold
Kernestof:
Michael Strunge
220317 Tinderprofil .docx
Strunge - Ud af natten.pdf
Alle skal have læst til og med side 399 i 'Ud af natten' af Micheal Strunge og have skrevet 3 stikord til hvert digt.
Aflevering om Micheal Strunge og digtsamlingen Ud af Natten.docx
Ud af natten - Mentimeter
ChatGPT: Vælg et digt fra side 400-426. Vælg maks to linjer fra digtet og generer et billede derinde. Tag screenshot og send billedet inde på elevfeedback
Bordplan 2q Da (14).docx
Husk bøger til læsebånd
I dette modul får I mulighed for at arbejde videre med jeres afleveringer. Alle skal have vist SLM i løbet af modulet, hvor langt de er nået.
Vi ser dokumentarfilmen "Væbnet med ord og vinger" (2018).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Graphic Novels
FORLØBSBESKRIVELSE
I dette forløb læser og analyserer vi graphic novels, hvor vi fokuserer på billedanalyse, sprog og narrativitet. I forløbet kommer vi ind på det sproglige, det mediemæssige og det litterære stofområde.
Ligeledes vælger eleverne mellem to grafiske romaner, som de skal læse, analysere og udarbejde en aflevering på baggrund af. Denne roman fungerer, som deres selvvalgte værk.
MATERIALE
- Graphic Novels - dansk i dybden. pp. 2-11.
- Art Spiegelman - MAUS. En overlevende fortæller. Politisk revy København, 1987. pp. 1-6, 9-23, 71-93.
- The Walking Dead (2011) af Robert Kirkman & Tony Moore, bind 1 og 2
- The Walking Dead (2010) af Frank Darabont, afsnit 1 og 2
Total NS: 258
Indhold
Kernestof:
Graphic novels - kompendium.pdf
Arbejd selv. Jeg er desværre blevet syg, så modulet i dag er et arbejd selv modul. 1. Start med at overveje, hvad en Graphic Novel egentlig er: Er det noget I har hørt om før? Hvad forbinder I det med? Hvordan tror I sådan en ser ud? Send disse refle
MAUS.pdf
Graphic Novels analyse .png
Graphic Novels analyseteori .png
Maus kap 1 arb spm.doc
Læs første kapitel af MAUS, hvis ikke du var der i torsdags. MAUS er vedhæftet på dette modul.
Arbejd selv!Plan for modulet:1. Lav alle spørgsmålene til kapitel 1 af MAUS, som er vedhæftet nedenfor. Dette har I 30 minutter til. 2. Skriv 3 vigtige ting om selve handlingen ned, OG 3 interessante ting ved måden den grafiske roman er sat op visuel
Maus kap 4 arb spm (1).doc
The Walking Dead Trailer (First Season)
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 1) (2).pdf
Kapitel 2 forside MAUS.png
Kapitel 6 forside MAUS.png
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 2) (1).pdf
Bordplan 2q.pdf
Arbejdsspørgsmål til The Walking Dead:
Det er okay at føle.pdf
Grafiske Romaner .pptx
Analyserende artikel Svære følelser.pdf
Grafiske Romaner Rammen og Stil.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#9
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#13
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771652884", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771652884", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771652884" }