Titel
1
|
Senmoderne religiøsitet og religionens rolle i DK
FORLØBETS INDHOLD OG FORMÅL:
Eleverne præsenteres for samt anvender basale religionsfaglige metodebegreber: indefra og udefra-synsvinkler, grader af religiøst engagement minimalisme-maksimalisme, elite og mainstream.
I forløbet fokuseres, der hovedsageligt på forskellige måder at være religiøs på i det senmoderne Danmark, men ikke-religiøsitet berøres også:
-I forløbet beskæftiger vi os både med individernes religiøsitet og med religionens rolle på statsniveau: Vi arbejder med Folkekirkens særstatus i Grundloven (dvs. at der ikke er sekularisme, og at der ikke er religionslighed). Vi kommer også ind på, at ca. 70% af den danske befolkning er medlem af Folkekirken, men at det ikke er ensbetydende med, at 70% er troende kristne. Vi ser et afsnit af "De unge præster" for at belyse Folkekirkens pluralisme.
Vi kommer også ind på, at der er religionsfrihed i DK.
-I forløbet kommer vi ind på afsekularisering, herunder forskellige måder at være religiøs på; der fokuseres på synkretismen. Eleverne lærer, at religiøse mennesker kan have forskellige grader af religiøst engagement: Nogle religiøse mennesker er minimalistisk engagerede (kulturrreligiøse), mens andre er maksimalistisk engagerede i deres religion. Eleverne trænes i at anvende en række begreber til at belyse den senmoderne religiøsitet, som fx pluralisme, spiritualitet, polarisering og ikke-institutionalisering. Thomas Ziehes teoribegreber om senmodernitet: Ontologisering, formbarhed, kulturel frisættelse, individualisering.
Vi berørte desuden kort helliggørelse af nye områder eksemplet Hummel og Company Karma da vi arbejdede med teorien "Religion smurt tyndt udover".
-Vi så eksempler på individualiserede former for religiøsitet og ikke-religiøsitet i forbindelse med ritualer i forbindelse med døden og på gravsteder.
-Vi kommer også ind på sekulariseringstendenser, herunder at nogle mennesker fravælger religion i det senmoderne samfund:
Elevernes præsenteres for begrebet religion smurt tyndt udover, herunder trivialisering og mere sekulær brug af symboler, praksis og figurer, der traditionelt set kun har været brugt i religiøs sammenhæng.
-Projektarbejde, hvor omdrejningspunket var følgende problemstilinger, og hvor eleverne skulle anvende det, som de havde lært i forløbet:
Hvordan bruger man yoga i det senmoderne Danmark? Hvad kendetegner de forskellige syn på yoga?
Kan troen på reinkarnation og Folkekirke-kristendom kombineres i det senmoderne Danmark?
FELTARBEJDE:
-Feltarbejde/ekskursion til Lindehøj Kirke for at indgå i et gruppearbejde om Senmoderne Folkekirke arrangeret af Skoletjenesten Gladsaxe/Herlev.
|