Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lene Møller Hansen
|
Hold
|
2024 re/2b (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Senmoderne religiøsitet og religionens rolle
FORLØBETS INDHOLD OG FORMÅL:
Eleverne præsenteres for samt anvender basale religionsfaglige metodebegreber: indefra og udefra-synsvinkler, grader af religiøst engagement minimalisme-maksimalisme, elite og mainstream. Eleverne præsenteres for og anvender nogle forklaringer på religiøsitet: Deprivation og socialisation.
Forløbet fokuserer på religiøsitet, og berører ikke-religiøse i det senmoderne Danmark:
-I forløbet beskæftiger vi os både med individernes religiøsitet og med religionens rolle på statsniveau: Vi arbejder med Folkekirkens særstatus i Grundloven samt det faldende medlemstal.
Vi beskæftiger os endvidere med den formelle religionsfrihed i Grundloven og diskuterer - med udgangspunkt i debatten om omskæring og tørklædeforbud -om der er reel religionsfrihed i Danmark.
-I forløbet kommer vi ind på afsekularisering, herunder forskellige måder at være religiøs på, der fokuseres på synkretismen. Eleverne lærer, at religiøse mennesker kan have forskellige grader af religiøst engagement: Nogle religiøse mennesker er minimalistisk engagerede (kulturrreligiøse), mens andre er maksimalistisk engagerede i deres religion. Eleverne trænes i at anvende en række begreber til at belyse den senmoderne religiøsitet, som fx pluralisme, polarisering og ikke-institutionalisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I islams dogmatiske dimension fokuseres der på Gud, profeterne og Dommedag
-I islams rituelle dimension fokuseres der på følgende søjler: bøn, faste og pilgrimsfærd.
-Vi arbejder med nogle af islams myter - både fra Koranen og Hadith.
-Vi læser klassiske tekster fra Koranen og Hadith og moderne tekster, hvor religiøse aktører forholder sig til islam.
-Vi kommer ind på forskellige måder at være muslim på i det senmoderne Danmark og fokuserer på euroislam (Sherin Khankan og Tariq Ramadan) og den fundamentalistiske bevægelse Hizb Ut Tahrir, og disse bevægelsers forskellige syn på islam. Eleverne præsenteres for Jan Hjärpes model.
Vi anvender Jørgen Podemann Sørensens ritualmodel om ritualets 3 planer på bøn, faste og pilgrimsfærd. Vi berører desuden fagbegrebet myte, og eleverne fortælles, at religiøse myter ofte findes i religionens helligskrifter, at de maksimalistisk troende betragter myterne som sande, og at det ikke er religionsvidenskabens opgave at vurdere om en religiøs myte er sand eller ej.
Vi arbejder med at være muslim i Danmark og læser om hvordan moskeerne er organiseret i Danmark.
Ekskursion: Moskévandring i Nordvest.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Åbenbaring. Hadith-tekst fra Al Bukhari.pdf
-
Religionsvidenskabelig tekstgennemgang religion c-niveau.docx
-
Koranen om modsætninger
-
Læs om islam. Fra Grundbogen til religion C, Systime.
-
QUIZLET
-
Profetens natterejse og himmelfart. Hadith-1.pdf
-
Find2Learn
-
Grundbogen til Religion C, s. 108-109.pdf
-
Gud er skaber-RELIGIØS GRUNDTEKST
-
Sura 57 vers 1-7. Koranen. Allah-RELIGIØS GRUNDTEKST
-
Læs om fagbegrebet Myter og skriv 5 ting, der kendetegner en myte ind på elevfeedback inden modulets start
-
Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 97-102
-
Ritual-myte model
-
To forskellige bud på bønnens betydning i islam.docx
-
Abdul Wahid Pedersen om bøn
-
Fastens betydning Omar Shah.pdf
-
Sura 14, vers 31. Koranen. Faste.pdf
-
Video: Forstå ramadanen på to minutter
-
Barbie Fulla-Ramadan
-
Opsamling på profetens natte- og himmelrejse fra sidst.
-
Jan Hjärpes model
-
Film: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka
-
Opgave 1: Læs om Rambos konversionsmodel og få et overblik over de 7 trin, som man ofte går igennem, når man konverterer, dvs, omvender sig til en religion.
-
Opgave 2:
-
Opgave 3:
-
Kære 2b
-
Hajj Guide
-
Konversion
-
Øvelse til Hjärpes model.docx
-
Læs introduktionen til fænomenet euro-islam fra faktalink.dk nedenfor.
-
Interview med Tariq Ramadan
-
Korsvejen - Der er noget galt i Danmark
-
Fundamentalisme en definition,karakteristika og et skema
-
HUT mål og årsager til partiets etablering.docx
-
Korsvejen - Der er noget galt i Danmark-FILM-RELIGIØS GRUNDTEKST
-
Hvad er jihad i islam. Fra Faktalink.pdf Den lille og den store jihad.
-
Islam Misforstået - 01 Jihad og Hellig Krig-VIDEO (3.25 minutter)
-
Sura 2 vers 190; Sura 9 vers 5; Sura 25 vers 52, Koranen-RELIGIØS GRUNDTEKST
-
Hizb ut Tahrir (HUT) mål og årsager til partiets etablering-RELIGIØS GRUNDTEKST
-
Nogle fundamentalistiske/islamistiske kendetegn:
-
Tekster om Dommedag.pdf
-
LEKTIE: Læs teksten som du skal bruge i din tekstanalyse i modulet.
-
Læs En kortlægning af muslimer i Danmark. Det sorte skæg s 45-68.pdf
-
Arbejdsspørgsma_l til moskeer i DK. Det sorte skæg.docx
-
Udflugt til moskeer. 2b.2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hinduisme
FORLØBETS INDHOLD OG FORMÅL:
•Eleverne anvender Ninian Smarts model om religionens 7 dimensioner på hinduismen.
-Ritualets tre planer som vi har anvendt på Puja for Gudinden
•Eleverne lærer og anvender indefra-begreber til hinduismen: bl.a. atman, brahman, moksha, karma, samsara, reinkarnation, jnana-marga, bhakti-marga, karma-marga, puja, guru.
•Vi arbejder med myten bag kastesystemet.
•Vi arbejder med gudsopfattelsen: polyteisme, antropomorfe
•Vi arbejder med tekstnærhed og anvendelse af religionsfaglig metode og begreber.
Religiøse grundtekster:
Purusha-hymnaen
Forholdet til kroppen og den forgængelige verden
Lallo Devi om puja
Manus Lovbog: Hyldest til hustruen
Samtale mellem Krishna og Arjuna
Film:
Klip: How Lord Ganesha got his Elephant Head
Indiens døtre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Forløbets fokuspunkter:
-De tre centrale myter: Skabelsesmyten, syndefaldsmyten/problemmyten, genopstandelsesmyten/løsningsmyten. Repetition og anvendelse af fagbegrebet myte, herunder skabelsesmyter.
-Den kristne påskes rituelle og mytiske plan.
-Messias-forestillinger i jødedommen omkring år 30. Jesus som messias, herunder Jesus laver undere/mirakler.
-Frelse og om man skal gøre sig fortjent til frelse (gerninger) eller om Jesu sonoffer er nok (tro): Forskellige syn i det nye testamente og forskelle på katolicisme (tro+gerninger) og protestantisme (tro alene). Vi kom ind på den dobbelte udgang og frelsesuniversalisme.
-Kristne ritualer - fokus på Folkekirkens nadverritual hvor eleverne har arbejdet med nadver liturgien og en sognepræst forklaring på hvad man kan få ud af at deltage i ritualet.
-Kristen etik: Det dobbelte kærlighedsbud, den gyldne regel, sindelagsetik og diskussionen om, hvem der er ens næste, herunder begreberne social forpligtigelse og individuel pligt.
Vi har i forløbet om senmoderne religiøsitet arbejdet med folkekirkens organisering og betydning i det senmoderne Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Projektbeskrivelse: 3 centrale kristne myter
-
Skabelsesmyten, problemmyten og løsningsmyten.docx-RELIGIØSE GRUNDTEKSTER
-
Den-kristne-grundfortælling.Kosmos-kaos. Fra-Kristendom-Systime.pdf
-
Fakta om 1. og 2. skabelsesmyte. Fra Kristendom-tro og praksis, Systime.
-
Strukturerede noter til hinduismen 2b.docx
-
Quizlet Myte
-
Den kristne grundmyte. Fra Religionsportalen, Systime.
-
Introduktion til kristendommen
-
Den-kristne-grundfortælling illustreret.Kosmos-kaos. Fra-Kristendom-Systime.pdf
-
Projektbeskrivelse: 4 centrale kristne myter samt grupper:
-
Skabelsesmyten.1. Mosebog kap. 1. & kap. 2 vers 5-25, Det gamle testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT.
-
Syndefaldsmyten. 2. Mosebog kap. 3 vers 1-24, Det gamle testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT.
-
Løsningsmyten. Markusevangeliet, kap. 15 + kap. 16, Det nye testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT
-
Pinseunderet fra Apostlenes Gerninger kapitel 2 vers 1-13 & Helbredelsen af den lamme ved den skønne port fra Apostlenes Gerninger kapitel 3 vers 1-11, Det nye testamente, Bibelen.
-
Grupper og emne:
-
1. Gudsopfattelsen i kristendommen
-
Nadver
-
Individuel opgave: To tekster om nadver.docx
-
Religionsvidenskabelig tekstgennemgang religion c-niveau.docx
-
Cirkeltræning 1-Messiasforestillinger.docx
-
Cirkeltræning 2-Jesus helbreder-Helbredelsen af manden med den visne hånd.docx
-
Cirkeltræning 3-Jesus som eksorcist-Den besatte i gerasenernes land. Lukasevangeliet kapitel 8 vers 26-39, Ny testamente, Bibelen.
-
Cirkeltræning 4-Herrens lidende tjener-Esajas 53, Gamle testamente-Bibelen-En profeti om Jesus som Messias.docx
-
Skabelsesmyten - Isabella og Halima.pptx
-
Problemmyten - Iman Zainab Maryam - Del 1.pptx
-
Problemmyten - Iman Zainab Maryam - Del 2.pptx
-
Løsningsmyten - Mawada Fatima Sara A.pptx
-
Pinse - Ken og Moh.pptx
-
Pinseunderet fremlæggelse - Hani Laura Anika.pptx
-
Basis om Kristendommen (10 min)
-
Pinse - disciplene modtager Helligånden
-
Den dobbelte udgang eller frelsesuniversalisme. Uddrag fra https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/findes-helvede-i-kristendommen.
-
Uddrag fra NT, Bibelen om frelse: Verdensdommen (Matthæusevangeliet kap 25 vers 31-46)+ Fred med Gud (Paulus, Romerbrevet kap 5 vers 1-11)-RELIGIØSE GRUNDTEKSTER
-
Første Mosebog Kapitel 17
-
Legion (English)
-
Opfattelse af Paradis og Helvede.docx
-
Sognepræst Lærke Vaar Wiene fortæller om paradis
-
Sognepræst Lærke Vaar Wiene fortæller om helvede
-
Sognepræst Jakob From Søvndal fortæller om paradis
-
Sognepræst Jakob From Søvndal fortæller om helvede
-
How to Become Pope
-
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
-
Martin Luther: "Om et kristenmenneskes frihed", 1520-uddrag om tro og gerninger-RELIGIØS GRUNDTEKST
-
Forskelle på mellem katolicisme og protestantisme. Fra Grundbogen til religion C, Systime
-
Kristne frelsesveje:
-
Kristen etik. Klippet sammen fra forskellige steder fx https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/naestekaerlighed
-
Næstekærlighed-Kristendom. Fra Religion og kultur - en grundbog (1.udg.), s. 158-159.pdf
-
QUIZLET
-
Opgave 1: Kristen etik – bibelsk etik. Fra Livsideer 2, Systime
-
Opgave 2: Lignelsen om den fortabte søn, Lukasevangeliet, kap. 15 vers 11-19, Det Nye Testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT
-
Opgave 2: "Lignelsen om den fortabte søn" - metodeovervejelser, resumé, budskab, relevans i dag?
-
Begrebet næstekærlighed, herunder "Forskellige syn på næstekærlighed". Uddrag fra: Folkekirkens Skoletjeneste i Gladsaxe/Herlev og Hillerød/Allerød
-
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste-KILDE
-
Folkekirkens nødhjælps forståelse af næstekærlighed-KILDER
-
LEKTIE (for alle):Video. Good Friday tradition in the Philippines re-enacts crucifixion (varer ca. 2 min.) Skriv 3 stikord om ritualet på elevfeedback-KILDE
-
Overblik over kristne ritualer
-
Katolicismens 7 sakramenter/nådemidler
-
Ritualet dåb MED VIDEOER AF KRISTNE DÅBSRITUALER ( Velkommen til verden - barnedåb i en protestantisk folkekirke på Vesterbro; Lones voksendåb d 9 feb Pinsekirken Randers; Catholic Baptism Video; Orthodox Baptism) +Matthæus-evangeliet kap. 3 vers
-
Religion C – stx, august 2017-UVM-læreplan.pdf herunder mere om eksamen:
-
Når du skal læse op til religionseksamen:
-
Slapt og skarpt i religion.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673556396",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673556396",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673556396"
}