Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skolerne i Oure Sport & Performance
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Ditte Büchert
|
Hold
|
2024 PS_C1 (3.g ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Udfordringer i en digital ungdomstid
I dette forløb har eleverne arbejdet med unge og stress/coping med særligt fokus på betydningen af de sociale medier. I forlængelse heraf har de arbejdet med kognition, opmærksomhed og hukommelsen, med særligt fokus på de konsekvenser det kan have for unge, at de skal forholde sig til en online virkelighed i det senmoderne samfund.
Omfang ca. 45 sider
Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlin- ger”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
2 - Barndommens betydning
I dette forløb har eleverne arbejdet med den moderne spædbarnsforskning ved Stern, Bowlby og Ainsworth, hvor eleverne har haft særligt fokus på betydningen af tilknytning samt konsekvenserne ved omsorgssvigt. Eleverne har tilegnet sig viden inden for et udviklingspsykologisk samt et socialpsykologisk perspektiv (risiko og resiliens) + en afstikker til den genetiske disponering. Herudover har eleverne arbejdet med et "offentligt omsorgssvigt" i daginstitutionerne, med fokus på voksennomerring.
Omfang: ca. 55 sider
Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlin- ger”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
3 - Mønsterbrud
Eleverne har i dette forløb arbejdet tematisk med mønsterbrud i en definition som et brud med den negative sociale arv. Med fokus på nyere forskning på området (risiko/resiliens, omdrejningspunkter, beskyttende faktorer) har eleverne arbejdet med psykologiske årsagsforklaringer på mønsterbrud med særligt fokus på den sociale indlæringsteori (model-indlæring og egenvurdering af mestringsevne).
Omfang: ca. 40 sider
Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
4 - Socialpsykologi - bander
Dette forløb er et socialpsykologisk forløb, hvor eleverne primært har haft fokus på overordnet teori om roller og individets ageren i grupper. Eleverne har i den forbindelse arbejdet med forskellige gruppe- og samarbejdsøvelser. Tematisk har vi arbejdet med pigebander.
Omfang: ca. 40 sider
Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psy- kologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykolo- gisk viden”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
5 - Mobning i et paradigmeskift
Fokus i dette forløb er på mobning i et paradigmeskift, hvor årsagsforklaringerne har gået fra at være individfokuseret til at betragtes som en konsekvens af uhensigtsmæssige gruppedynamikker. I temaet er der bl.a. fokus på konsekvenser af mobningen både for gruppen men særligt for det enkelte individ og dets selvopfattelse og identitetsdannelse.
Omfang: ca. 40 sider
Faglige mål:
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psy- kologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672895567",
"T": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672895567",
"H": "/lectio/152/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672895567"
}