Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2023 Fr (N1 Fr, N2 Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderfransk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La Francophonie
|
17-11-2023
|
Min første fransk opgave
|
17-11-2023
|
Min første video
|
23-11-2023
|
Mon style
|
07-12-2023
|
Min yndlingsscene* i filmen De urørlige
|
12-12-2023
|
SO 2 Fransk
|
24-01-2024
|
SO2 Fransk
|
24-01-2024
|
Mon hobby
|
06-02-2024
|
Mon hobby
|
06-02-2024
|
Mes loisirs
|
09-02-2024
|
Regelmæssige verber i præsens og faire
|
09-02-2024
|
La chasse au génitif
|
20-02-2024
|
La chasse au génitif
|
20-02-2024
|
BILLEDBESKRIVELSESOPGAVEN
|
30-03-2024
|
Videoprojekt "Vejret"
|
30-03-2024
|
"Min hverdag"
|
28-04-2024
|
Delprøve 1
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
75,00 moduler
Dækker over:
68 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La France et la gastronomie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les entreprises et la culture dans le mark.
I dette forløb arbejder vi med kommunikation i franske og danske virksomheder, jobsamtaler, jobsøgning, arbejdsmarket, arbejdsløshed i Frankrig .
Der sættes fokus på virksomheden Chanel.
Vi også arbejder med at "brande " en by og region og markedsfører en by og tre turistatraktionner på Sydsjælland.Kravet er også, at beskrivelsen skal bestå af et appellerende og effektivt sprog samt billeder, så din målgruppe får lyst til at blive kommende turister.
Materiale:
Artikel:
" Stages en entreprise" de "Modes de vie" de 12-19 mai, 2019
Film: Coco avant Chanel, instr. Anne Fontaine, 2009
https://www.youtube.com/watch?v=R_gnDVs9Phw&t=3s
Avis de recherche , "Alter ego " , p.38-39
Le texte "Je vais bien, ne t’en fais pas / p. 16-17 / Olivier Adam / Le Dilettante / 1999
La nouvelle "Les SDF" , le premier et le deuxième chapitres
.
Videoklip:
C'est quoi, être SDF ? - 1 jour, 1 question
Le centre d'hébergement "Le Refuge"
La chanson "Les restos du Coeur"
Documentaire sur Coco, Oct 16, 2017
La chanson de Keira Knightley " Le tourbillon de la vie"
https://learningapps.org/watch?v=pzjii3hoj20
"Chanel No 5"
https://www.youtube.com/watch?v=E_hjM35VPn
Les femmes SDF , Edpuzzle til vidéoen.
Skriftlige opgaver:
Écrivez un CV
Un projet "Brand din egen by-projektet"
Eleves egen reklame
Arbejdsformer:
Interaktivt: edpuzzle, flashcards
Brætspil: ansættelsessamtale i en tøjbutik
Lytteforståelse
Deltage i samtale
Arbejde med projekt
Arbejde med reklamen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bon retour, mes chers élèves.pptx
-
Padlet "Mes vacances d'été"
-
Lad dem fortælle to ting om deres sommerferie i par.docx
-
Kære elever:)
-
Film og TV-serier
-
Opgaver til filmen.docx (den 1.del)
-
Opgaver til filmen ( den 2.del).docx
-
1. Kahoot "Coco avant Chanel"
-
Tip til træning af din udtale: Skriv det, du vil sige, ned og indsæt sætningerne i dette Text To Speech Reader Onlin
-
Documentaire sur Coco
-
Fais ta propre publicité (Lav din egen reklame)
-
La publicité.docx
-
Coco avant Chanel.pptx
-
Kast en terning - Online Terningekast
-
De uregelmæssige modalverber er devoir,
-
Fransk begyndersprog A digital, hhx, gammel ordning, 2. juni 2020.pdf
-
-
Comment écrire un CV
-
Når du er blevet færdig med at skrive dit CV, skal du gå i gang med at øve dig mundtligt i at præsentere dig selv og tale om dine fritidsinteresser og arbejdserfaringer på fransk. Du kan gå tur alene eller med din body på skolen (eller udenfor) og øv
-
ØV:
-
Le devoir 1. Vocabulaire pour le jeu 'l'entretien d'embauche(jobsamtale)
-
Nu er du klar til at præsentere dit CV for 3-4 kammerater.
-
Les questions (CV).docx
-
Le film Intouchables – interviews
-
Jeg søger et jobopslag le 12.09.24.docx
-
Arbejdsark den 17.09.2024.docx
-
Ma lettre de motivation.docx
-
Journée carrière.docx
-
Model til at beskrive et billede.pptx
-
https://create.microsoft.com/da-dk/templates/brochurer
-
Commercialisez votre ville et région.docx
-
Tip til træning af din udtale: Skriv det, du vil sige, ned og indsæt sætningerne i dette tekstlæserprogram
-
Plan pour votre présentation
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Coco Ch - portfolio
|
19-08-2024
|
Coco Chanel . portfolio
|
28-08-2024
|
Coco Chanel - porfolio
|
28-08-2024
|
En videooptagelse: projet
|
09-10-2024
|
Le projet"Commercialisez votre ville et région"
|
09-10-2024
|
Delprøve 1 "Coco Chanel"
|
16-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La durabilité: climat et inégalités
Forløbet har fokus på Verdensmål 13 og 7 om om klima med fokus på Frankrig og unge franskmænds perspektiv på centrale klimaudfordringer både i Frankrig og globalt.
Formål:
At introducere eleverne til FN’s verdensmål 13 og i mindre grad verdensmål 7
At træne ordforråd knyttet til klima og bæredygtighed.
At træne elevernes innovative kompetencer ved at organisere og forberede en klimademonstration
At træne sproglige og kommunikative kompetencer
At gøre eleverne bevidste om klimamæssige udfordringer, bæredygtige tiltag og løsninger
At reflektere over deres eget engagement i klimaindsatsen
Kernestof og faglige mål:
Forstå hovedpunkterne, når der kommunikeres på fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
Læse og forstå ubearbejdede fransksprogede tekster
Analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Perspektivere den erhvervede viden om franske kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold.
Et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på klima som emne
Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
Aktuelle historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Frankrig
Interkulturel kommunikativ kompetence
Innovative kompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portfolio SO3
|
31-10-2024
|
Portfolio SO3 plakat /video
|
15-11-2024
|
Lav en kampagne
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'identité og la normalité
Formålet med dette forløb er at undersøge og forstå begreberne normalitet og identitet gennem litteratur og personlige refleksioner. Eleverne vil blive opfordret til at analysere og diskutere, hvordan disse begreber manifesterer sig i forskellige kontekster og kulturer.
Eleverne ser filmen "Den ottende dag", lytter til Stromae "Tous les mêmes".
Der sætter fokus på kønsstereotyper( billeder).
I dette forløb arbejder vi med kortfilmen "L'amour artificiel" og analyserer "Les stréotypes hommes-femmes".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriv en blog
|
08-01-2025
|
Mes meilleurs souvenirs des vacances d'hiver
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La Francophonie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63262840144",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63262840144",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63262840144"
}