Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Camilla Bjørn Andersen
|
Hold
|
2024 ma/r (1r ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende matematik
de elementære regningsarter
Regningsarternes Hierarki
Parenteser: plus og minus parenteser. at gange ind i parentes og gange parenteser med hinanden.
Brøker: addition og subtraktion af brøker. gange et tal men en brøk, gange brøker men hinanden. dividere et tal med en brøk, dividere en brøk med et tal, dividere to brøker med hinanden.
Potenser og rødder: definition og regneregler.
Ligninger: løsning af ligninger både i hånden og i Maple
Procentregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Renteformlen
Vi har i dette forløb kigget på følgende:
- Stigning i procent, herunder en udledning vha. et eksempel som skulle fremlægges.
- Renteformlen, herunder en udledning vha. et eksempel. Derudover har nogle elever isoleret de forskellige konstanter i formlen.
- Renteformlen i Maple.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktionsbegrebet og funktioner
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende:
- Generel notation, dvs. hvad betyder f(3) og f(x)=3
- Koordinatsystemet
- Repræsentationsformerne - Tabel, graf, sproglig, forskrift.
Her tager teorien udgangspunkt i pdf'en "Funktionsbegrebet"
- Hvordan man tegner grafer i Maple.
- Forskriften for en lineær funktion, herunder grafen og konstanternes betydning både sprogligt og grafisk.
- Forskriften for en eksponentiel funktion, herunder konstanternes betydning.
- Grafen for en eksponentiel funktion, herunder definitionsmængde, værdimængde og monotoniforhold.
- Fordoblings- og halveringskonstant (nogle få elever har set beviset for fordoblingskonstanten)
- Hvordan man opstiller en lineær og en eksponentiel model
- Topunktsformlerne for lineære og eksponentielle funktioner , både bevis og opgaver i Maple
- Regression herunder import af data fra Excel til Maple
- Forskriften for et andengradspolynomie, og konstanternes betydning for grafen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Vi har i dette forløb haft om følgende:
- Ugrupperede observationer, herunder hyppighed, frekvens, middeltal, median, kvartilsæt, outliers, stolpediagram og boksplot
- Grupperede observationer, herunder histogram, sumkurve og fraktiler
- Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Vi har i dette forløb arbejdet med:
- Sandsynlighedsfelter, herunder udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion.
- Hændelser, herunder komplementære hændelse og uafhængige hændelser (supplerende stof).
- Symmetrisk sandsynlighedsfelt herunder formlen P(A)=k/n
- Multiplikations- og additionsprincippet
- Fakultet, pascals trekant og formlen K(n,r)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometri
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende:
- Grundlæggende om trekanter, herunder areal, omkreds og median.
- Ensvinklede trekanter.
- Enhedscirklen og hvordan cosinus, sinus og tangens aflæses i den.
- Retvinklede trekanter, herunder Pythagoras, cosinus, sinus og tangens i retvinklede trekanter.
- Konstruktion af trekanter i GeoGebra.
Videoer af konstruktion af trekanter i GeoGebra findes i Teams
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059827",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059827",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059827"
}