Holdet 2022 22 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christina Puhakka Egholm
Hold 2022 22 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EXAM: Transitions (2)
Titel 2 SRP 1
Titel 3 The Evil Within
Titel 4 EXAM: Immigrants - Clash of Cultures
Titel 5 EXAM: Transitions (3) - Montana 1948
Titel 6 EXAM: Black Lives Matter
Titel 7 SRP 6 (Innovation)  IKKE  eksamen historie
Titel 8 The British Empire
Titel 9 Images of Edinburgh (studietur)
Titel 10 From the Cold War to the 2024 US election
Titel 11 EXAM: Postmodern 'Dick Lit'
Titel 12 EXAM: Minimalism (Hemingway)
Titel 13 Romantic and Victorian Poetry
Titel 14 EXAM: Shakespeare - Romeo and Juliet
Titel 15 Tilladte hjælpemidler - eksamen/terminsprøve

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 The Evil Within

Et forløb om vold og ondskab - i forskellige former og forskellige grader. Det spænder over en bred vifte fra den meningsløse tilfældige vold over det voldelige parforhold til skoleskyderier, konflikten i Nordirland og nynazisme. Der arbejdes især med novelleanalyse, men inddrages også nonfiction og en spillefilm (American History X).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EXAM: Immigrants - Clash of Cultures

Kultursammenstød ved ud- og indvandring. Kultursammenstød mellem generationer.
Der læses novellerne "Who's Irish?", "Clothes" og "My Son the Fanatic", sagprosa ("You Can't Go Home Again") og poesi ("Immigrants in Our Own Land"). Vi afslutter forløbet med filmen "Brick Lane".
I 2g i forbindelse med forløbet om British Empire læses også Salman Rushdie: The New Empire Within Britain (1983), som bruges som perspektivering til forløbet Immigrants - Clash of Cultures.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EXAM: Transitions (3) - Montana 1948

I forlængelse af temaet "Transitions" fra grundforløbet og 1g arbejder vi med romanen "Montana 1948" af Larry Watson. Der trænes såvel ekstensiv som intensiv læsning.
Temaer i romangennemgangen:
- growing up
- loyalty
- ethical dilemmas
- displacement
- prejudice
- history
Romanen fortolkes både psykologisk, psykoanalytisk (Freud) og religiøst.
Som perspektivering og yderligere træning af fortolkningsmetoder læses novellen "First Love" sidst i forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM: Black Lives Matter

Inklusiv SRP 5- og SRO-forløb med musik.
Forløbet fokuserer på afroamerikaneres vilkår, forhold og rettigheder (eller mangel på samme) gennem historien og frem til i dag. Der er korte nedslag ved slavetid, borgerkrig, lynchings, borgerrettighedsbevægelsen, hiphopkultur og endelig Black Lives Matter-bevægelsen i nutiden som følge af politivold og drab.
En bred vifte af analysemetoder trænes i forløbet, da der både arbejdes med noveller, digte, sangtekster, taler, spillefilm og dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRP 6 (Innovation) IKKE eksamen historie

Produkt: Udarbejdelse af interreligiøse rum på hhv. Silkeborg Gymnasium og en international lufthavn.

HIS: stedsanalyse (med både historisk, arkitektonisk og antropologisk vinkel)
REL: religiøse rum og ritualer i kristendom, islam og buddhisme
ENG: engelsk som lingua franca
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 The British Empire

Introduktion til det britiske imperium.
Til start undersøger eleverne i grupper tidligere britiske kolonier og formidler deres viden.
Herefter læses centrale tekster af Kipling og Orwell med henblik på at undersøge den imperialistiske tankegang. Til slut inkluderes et postkolonialt perspektiv med udblik til både nutidens Storbritannien (via Salman Rushdie) samt nutidens Indien (via Slumdog Millionaire).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 From the Cold War to the 2024 US election

Forløbet kører parallelt med et forløb i historie om Den Kolde Krig, og der arbejdes tværfagligt med "forforståelse" som videnskabsteoretisk begreb og med fokus på fagenes metoder.

I engelsk undersøger vi først vores egen forforståelse om USA, deres rolle internationalt (nu og historisk) samt amerikanske præsidenter.
Dernæst ser vi tilbage på den amerikanske antikommunisme under den kolde krig med nedslag i McCarthyism, propaganda i musik og kortfilm, Cubakrisen (i både historie og engelsk analyseres spillefilmen "Thirteen Days") samt analyse af taler af Kennedy og Reagan.

Vi trækker trådene op til nutiden ved at undersøge, hvordan antikommunistisk retorik også spiller ind i den aktuelle valgkamp mellem Trump og Harris. Valgkampen følges, og vi analyserer taler, kampagnefilm og kandidaternes brug af sociale medier.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EXAM: Postmodern 'Dick Lit'

Dette forløb undersøger provokerende og grænsesøgende postmoderne litteratur og film under genren "Dick Lit". Som optakt til forløbet (i forbindelse med studietur til Edinburgh) ses filmen "Trainspotting". Undervejs i forløbet læses uddrag af Dick Lit-romanerne "Apathy and other small victories", "Average American Male" samt "Survivor" (alle fra antologien Broken Things), og herefter er der værklæsning af romanen Fight Club, hvis filmatisering vi også ser og diskuterer.
NB! Ved årets afslutning vender vi tilbage til det postmoderne i Baz Luhrmans filmatisering af Romeo and Juliet (her dog uden Dick Lit-elementet).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay - fiction 05-12-2024
Fight Club chapter summary 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 EXAM: Minimalism (Hemingway)

Forløbet behandler Hemingways minimalisme gennem analyse og fortolkning af "Mr and Mrs Elliot", "Hills Like White Elephants", "The Killers" og "The Light of the World".
Tekstlæsningen har fokus på:
- Iceberg theory
- The Code Hero / Exploration of masculinity
- The Lost Generation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romantic and Victorian Poetry

I forløbet undersøges den romantiske digters selvopfattelse, samfundssyn og fascination af begreber som Imagination, Individuality, Nature og Art. Vi læser Blake, Wordsworth, Shelley og Keats.
Browning og Tennyson læses som eksempler på victorianske digteres forsøg på at sætte ord på den nye moralske og eksistentielle usikkerhed, 1800-tallets videnskabelige opdagelser medfører.
Fra forløbets start trænes hhv. nykritisk og nyhistorisk læsning med diskussion af udbyttet ved de forskellige tilgange.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 EXAM: Shakespeare - Romeo and Juliet

Vi læser uddrag af Shakespeares "Romeo and Juliet" med fokus på de komplekse hovedpersoner, forskellige former for kærlighed, hadets konsekvenser, tidsperspektiver og skæbnebegrebet.
Vi fokuserer desuden på Shakespeares sprog, billedsprog og sonnetformen, der yderligere belyses gennem Sonnet 18 og 130.
---
Romeo and Juliet ses i sin helhed i Baz Luhrmans postmoderne udgave som spillefilm fra 1996.
Uddragene fra stykket er:
The Prologue
Act 1, scene 1 + scene 5 (from l. 40)
Act 3, scene 1 (ll. 105-132) + scene 5 (ll. 1-62)
Act 4, scene 3, ll. 14-58 (Juliet’s soliloquy)
Act 5, scene 1 + scene 3, ll. 92-120 (Romeo’s soliloquy) + ll. 148-170 (Juliet’s suicide) + ll. 222-310 (ending)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Tilladte hjælpemidler - eksamen/terminsprøve

Minlæring: https://minlaering.dk/ --> Engram + Engram Basis
Ordbogen.com
Longman's Dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Oxford Advanced Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Cambridge Dictionaries: https://dictionary.cambridge.org/
Dictionary by Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/
Thesaurus: https://www.thesaurus.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer