Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 24 sa/cd - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Hans Peter Søgård Andersen
Hold
2024 24 sa/cd (
1cd sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Politiske partier og ideologier
Titel 2
Identitetsdannelse og sociale mønstre
Titel 3
Velfærdsstat og økonomi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Politiske partier og ideologier
Faglige mål og kernestof:
Formålet med dette forløb er at undersøge hovedtrækkene i de politiske partier og ideologier i Danmark, herunder konservatismen, liberalismen og socialismen. Der sættes endvidere fokus på sammenhængen mellem samfundets udvikling og de dominerende politiske skillelinjer, herunder sondringen mellem fordelingspolitik og værdipolitik, ligesom forskellige modeller til forklaring af parti- og vælgeradfærd (Downs og Molin) introduceres. Identitetspolitik og populisme, samt forskellig vælgeradfærd er også centrale temaer. I forløbet kommer vi også omkring ”mediernes rolle” og de 5 nyhedskriterier, samt ”Det postfaktuelle samfund” (Fake News).Forløbet inkluderer et mindre projektforløb med afsæt i rollespillet "Spillet om magten".
De faglige mål, der især er i fokus i dette forløb er således:
- at skelne mellem forskellige typer af argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering.
- på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i dialog og diskutere en faglig problemstilling.
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.
- anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
Indhold
Kernestof:
Artikel (liberalisme).doc
Ideologianalyseark (Liberalisme).docx
Artikel (Socialisme).docx
Artikel (konservativ): Ansvar og fællesskab.doc
Ideologianalyseark (konservatisme).docx
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 100-120, 124-127, 143-156
Handout - Lektion 4 - Ideologiske forgreninger.docx
opblødning af ideologier.pptx
Handout - Lektion 4 - Anonymicerede principprogrammer.docx
Citater ideologier
disse opgaver arbejder vi med i lektionen
Explainer - Det Amerikanske Valgsystem (fra sidste præsidentvalg)
Molins Model på CO2-afgift.docx
Spillet om magten 1cd 2024
Handout 2b - roller i spillet om magten.docx
Handout 2 Research på politiske partier.doc
Gruppe 1
Handout 3 - mærkesager og valgprogram.docx
Handout 3, HP, 2024.pptx
baggrundsviden om kommunikation, HP.pptx
Handout - Lektion 12 - Faglige forventninger til diskussionen.docx
SlaptOgSkarpt version 2.1 2.docx
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati, magtdeling i DK.pptx
makkerpar uge 48 Celina Vestergaard Myrhøj Anna Frank Hockerup Frida Breinholm Olsen Gaia Carol Thøgersen Astrid Høgslund Esther Margrethe Brænder Gustav Ørgaard Sørensen Laurits Engelbrecht Hansen Esther Nielsen Albek Rasmus Wolfsen Madsen Klara Lin
ideologier og politiske partier, rigtigt eksamensspørgsmål, HP ver 2.docx
Partier og ideologier, det skal du kunne til testen.docx
Ideologier og politiske partier, rigtigt eksamensspørgsmål, besvarelse HP.docx
Video - Hans Rosling - Medier viser ikke verden.wmv
Spørgsmål til Borgen (når vi har set filmen)
Merethe studievejleders lektie: 1g'ernes valg af valgfag .docx
samf metode HP, kort version.pptx
Spørgsmål til Borgen
The Social Dilemma, arbejdspørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Identitetsdannelse og sociale mønstre
Formålet med dette forløb er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre. Levevilkårs- og livsstilsbegreberne indgår i denne sammenhæng, ligesom der sættes fokus på social arv og social mobilitet. I tilknytning hertil introduceres centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper.
Endelig undersøger vi de kulturelle forskelle i identitetsdannelsen - særligt i forhold til integrationen i Danmark
De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre.
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
– at demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– at formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Indhold
Kernestof:
Menneskerettigheder dilemmaer.wmv
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 29-78
Makkerpar uge 2
Menneskedyret del 7.wmv
Identitet og sociale grupper: lille explainer
handout familietyper og socialiseringsformer.pptx
samf metode HP, kort version.pptx
handout skilsmisser, statistik (2023).pptx
Makkerpar uge 3 Celina Vestergaard MyrhøjAlberte Holmgaard Grønfeldt Frida Breinholm OlsenRasmus Vangsgaard SimonsenAstrid HøgslundSofus Drachmann Bekkevold Gustav Ørgaard SørensenKlara Lindberg Schjødt Esther Nielsen AlbekAnna Frank Hockerup Nanna P
I dine følelsers vold, Stefan Hermann, artikel, 2022, elevopgave.docx
egen identitet handout 2023.pptx
Gratis online personlighedstest | PJKP
Makkerpar uge 4 Celina Vestergaard MyrhøjJohanne Gottfred Jepsen Frida Breinholm OlsenAlberte Holmgaard Grønfeldt Astrid HøgslundRasmus Vangsgaard SimonsenGustav Ørgaard SørensenSofus Drachmann Bekkevold Esther Nielsen AlbekKlara Lindberg Schjødt Nan
PerkerDansk Afsnit 2 Danskhed
Tvungen vuggestue til børn i ghettoomra_der.docx
indfødsretsprøve
Svend Brinkmann, det er en løgn de unge bilder sig ind.docx
Tvungen vuggestue til børn i ghettoområder.docx
1) Hvad karakteriserer det traditionelle samfund?2) Hvordan adskiller det moderne samfund sig fra det traditionelle?3) Forklar forskellen på Gemeinschaft og Gesellschaft
Makkerpar uge 8 Celina Vestergaard MyrhøjMaya Bertelsen Frida Breinholm OlsenAsger Elmstrøm Lauritsen Astrid HøgslundJohanne Gottfred Jepsen Gustav Ørgaard SørensenAlberte Holmgaard Grønfeldt Esther Nielsen AlbekRasmus Vangsgaard Simonsen Nanna Pape
Tilliden til videnskab vakler videnskab.dk.docx
1) Hvad er det ’senmoderne’ samfund?2) Hvad mener Giddens med følgende begreber:a) aftraditionalisering?b) individualiseringc) adskillelsen af tid og rum’?
Makkerpar uge 9 Celina Vestergaard MyrhøjIda Wingaard Wagner Frida Breinholm OlsenMaya Bertelsen Astrid HøgslundAsger Elmstrøm Lauritsen Gustav Ørgaard SørensenJohanne Gottfred Jepsen Esther Nielsen AlbekAlberte Holmgaard Grønfeldt Nanna Pape Mortens
Handout Ziehegruppearbejde.docx
Gruppe 1
Ziehe 1cd 2025.xlsx
Forbedredelse til prøve i næste time: Husk Bourdieau
Handout - Lektion 2 - Intro til Bourdieu lærerpræsentation.pptx
handout - sammenligning af Giddens, Ziehe og Beck.pptx
uge 10 Celina Vestergaard MyrhøjFilippa Johanne Lodahl MeldgaardFrida Breinholm OlsenIda Wingaard Wagner Astrid HøgslundMaya Bertelsen Gustav Ørgaard SørensenAsger Elmstrøm Lauritsen Esther Nielsen AlbekJohanne Gottfred Jepsen Nanna Pape MortensenAlb
statistikbanken HP intro.mp4
handout kap 4 miniprojekt 2025.pptx
Uge 12: Makkerpar (ny) Celina Vestergaard MyrhøjMagne Würtz Andersen Frida Breinholm OlsenNicoline Lau Kleener Astrid HøgslundAsger Bølling Nyholm Gustav Ørgaard SørensenNanna Thusgård Bjørnø Esther Nielsen AlbekSofie Agerbo Nielsen Nanna Pape Morten
kriterier for mundtlig redegørelse handout.pptx
SlaptOgSkarpt version 2.1 2.docx
Prøveeksamen Bourdieau og social arv, ældre sæt, HP.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Velfærdsstat og økonomi
Faglige mål og kernestof:
Formålet med dette forløb er dels at undersøge nogle grundlæggende makroøkonomiske sammenhænge (herunder det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og virkningen af finans- og strukturpolitik) og forholdet mellem markedsstyring og politisk styring i forskellige velfærdsmodeller, dels at sætte fokus på velfærdsstatens centrale prioriteringsproblemer. I tilknytning hertil undersøges de kortsigtede og langsigtede udfordringer for den universelle velfærdsstat (herunder den demografiske udvikling og globaliseringen), ligesom den danske velfærdsstats styrker og svagheder overvejes.
De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
– at anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
Indhold
Kernestof:
Offentlige udgifter, fordeling på poster, handout.docx
com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Peter Brøndum m.fl.: Luk samfundet op! (blå udg.), Columbus; sider: 172-192, 196-220
aldersgruppers bidrag til den offentlige sektor handout.pptx
Uge 14: makkerpar Celina Vestergaard MyrhøjIngeborg Marie HansenRasmus Wolfsen MadsenFrida Breinholm OlsenMagne Würtz Andersen Astrid HøgslundNicoline Lau Kleener Gustav Ørgaard SørensenAsger Bølling Nyholm Esther Nielsen AlbekNanna Thusgård Bjørnø N
Et overblik over dansk økonomi
puslespil forskellige modeller af stater
Handout - Lektion 2 - Velfærdsmodeller.doc
Alex Vanopslagh
Afsnit
Handout - Lektion 3 - Øge arbejdskraftsudbuddet.docx
De økonomiske vismænd efterår 2024, finanspolitik, fremskrivninger, HP.docx
HP, præsentation, figurer til dine noter.pptx
økonomiske mål opgaveark handout, HP 2024.docx
Vismand - Poe
Multiplikatoreffekten: Se denne video, hvis du vil være rigtig klog på nationaløkonomi
Handout - Lektion 10 - Oversigtsark om økonomisk politik.doc
Handout - Lektion 8 - Økonomisk politik.docx
Teoriprøven - Luk Samfundet Op
Økonomi og fordeling eksamenseksempel.docx
økonomi og velfærdsstat begreber repetition.docx
Eventyret om The Beatles | Musikipedia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616573489", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616573489", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616573489" }