Holdet 2024 24 sa/cd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Hans Peter Søgård Andersen
Hold 2024 24 sa/cd (1cd sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politiske partier og ideologier
Titel 2 Identitetsdannelse og sociale mønstre
Titel 3 Velfærdsstat og økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politiske partier og ideologier

Faglige mål og kernestof:
Formålet med dette forløb er at undersøge hovedtrækkene i de politiske partier og ideologier i Danmark, herunder konservatismen, liberalismen og socialismen. Der sættes endvidere fokus på sammenhængen mellem samfundets udvikling og de dominerende politiske skillelinjer, herunder sondringen mellem fordelingspolitik og værdipolitik, ligesom forskellige modeller til forklaring af parti- og vælgeradfærd (Downs og Molin) introduceres. Identitetspolitik og populisme, samt forskellig vælgeradfærd er også centrale temaer. I forløbet kommer vi også omkring ”mediernes rolle” og de 5 nyhedskriterier, samt ”Det postfaktuelle samfund” (Fake News).Forløbet inkluderer et mindre projektforløb med afsæt i rollespillet "Spillet om magten".

De faglige mål, der især er i fokus i dette forløb er således:
- at skelne mellem forskellige typer af argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering.  
- på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i dialog og diskutere en faglig problemstilling.
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.
- anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitetsdannelse og sociale mønstre

Formålet med dette forløb er dels at undersøge identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, herunder rammerne for identitetsdannelsen i henholdsvis det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, dels at undersøge forskellige sociale mønstre og forskelle, herunder sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre. Levevilkårs- og livsstilsbegreberne indgår i denne sammenhæng, ligesom der sættes fokus på social arv og social mobilitet. I tilknytning hertil introduceres centrale teoretiske grundbegreber med tilknytning til socialisationsprocessen, fx primær og sekundær socialisation, normer, social kontrol, roller og grupper.
Endelig undersøger vi de kulturelle forskelle i identitetsdannelsen - særligt i forhold til integrationen i Danmark

De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre.
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
– at demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– at formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Velfærdsstat og økonomi

Faglige mål og kernestof:
Formålet med dette forløb er dels at undersøge nogle grundlæggende makroøkonomiske sammenhænge (herunder det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål og virkningen af finans- og strukturpolitik) og forholdet mellem markedsstyring og politisk styring i forskellige velfærdsmodeller, dels at sætte fokus på velfærdsstatens centrale prioriteringsproblemer. I tilknytning hertil undersøges de kortsigtede og langsigtede udfordringer for den universelle velfærdsstat (herunder den demografiske udvikling og globaliseringen), ligesom den danske velfærdsstats styrker og svagheder overvejes.

De faglige mål, der særligt er i fokus, er således:
– at undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
– at formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
– at anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer