Holdet 2022 24 la11 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Esben Harboe Odgaard
Hold 2022 24 la11 (3 la11)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - In Angulo cum libello
Titel 2 Martials epigrammer
Titel 3 Seneca og stoisk filosofi
Titel 4 Catuls kærlighedsdigte

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - In Angulo cum libello

Introforløb - konstruerede latinske tekster

I dette forløb introduceres eleverne for den latinske grammatik. I første omgang fungere forløbet som en reintroduktion af den basale latinske grammatik, de lærte i AP latin-forløbet, dvs. simpel sætninganalyse, det latinske kasus-system og oversættelse af enkle latinske sætninger til dansk. Efterhånden introduceret den mere avancerede latinske grammatik - herunder et særligt fokus på det latinske verbalsystem, som eleverne kun i ringen grad har beskæftiget sig med tidligere. Desuden arbejdes der med oversættelsesteknikker i forbindelse med de længere konstruerede latinske sætninger, som eleverne kommer til at støde på i løbet af introforløbet. På indholdssiden læser vi konstruerede tekster fra Henrik Bolt-Jørgensens "In Angulo cum Libello", der omhandler det romerske dagligliv og kultur omkring år 1 i Syditalien. Tekster fungerer dermed som et glimrende supplement til de kulturfænomener, eleverne støder på, når de skal læse de autentiske tekster senere.

Oversigt over anvendte materialer:

Grammatik:
- Bendix, Nina og Margit Kiil-Jørgensen: "Via ad Sapientiam - introduktion til latinske grammatik", Klassikerforeningens Kildehæfter, 2018
- Diverse lærernoter og hjælpeark, produceret af undertegnede

Lærebøger, konstruerede latinske tekster m. gloser og grammatiske øvelser:
- Bolt-Jørgensen, Henrik: "In Angulo cum Libello", vol. I-II, Mørch og Wagner, 1998, kap. 1-5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Martials epigrammer

Poesi - autentisk tekst

Forløbet omhandler digteren Martial (ca. 40-100 e.Kr.). Vi begynder med en kort introduktion til Martials liv, karriere og stil, hvorefter vi begynder med nogle af hans korteste epigrammer. På denne måde introduceres eleverne dels til det autentiske latin gennem forholdvis lette og overskuelige tekster, men de introduceres også til Martials satiriske stil. Fordi digtene er korte burde eleverne relativt let forstå digtenes budskab og form, som er en forudsætning for de indholdsanalyser, der også kræves på c-niveau, og som al deres viden om latinsk grammatik og oversættelse til dansk gerne skulle munde ud i. Ved at begynde med de korte epigrammer, møder i også Martial ved hans karrieres begyndelse på samfundets bund i Rom, og får dermed også et sjældens indblik i, hvordan den romerske underklasses dagligdag så ud. Vi læser herefter de lidt længere digte 3.12 og 11.35, der omhandler Martials forhold til sine patroner, hvorigennem de romerske digteres væsentligste indtægtskilde, clientela-systemet, introduceres og uddybes. Vi slutter af med at læse 5.58 og 10.47 og får derigennem introduceret den epikuræiske filosofi, som vi igen støder på hos Catul (digt 5) og møder "modpolen" til hos Seneca og den stoiske filosofi.

Fokuspunkter:
- Martials humor (udseende, sex, penge)
- Clientela-systemet (klient-patronforholdet)
- Den epikuræiske filosofi (carpe diem, hedoné, at undgå smerte)

Statarisk læste tekster på latin:

Martial (alle tekster hentet fra thelatinlibrary.com)
Epigrammer: 3.8, 9.10, 5.43, 1.37, 1.10, 10.8, 3.12, 11.35, 5.58, 10.47

De statarisk læste latinske tekster har et omfang, der svarer til 4 sider

Supplerende stof (omfang 12 ns.):
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia - Grundbog i oldtidskunskab", systime 2012, s. 164-165 (Epikuræismen)
- Intro til Martial (lærernote)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Seneca og stoisk filosofi

Prosa - autentisk tekst

Fokuspunkter:
- Det stoiske filosofiske system - herunder begreberne fortuna, fata, nomos, fysis, affectus, ratio og den stoiske ro.
- Stoikernes pantheistiske gudssyn (brev 41)
- Senecas argumentation for vigtigheden af filosofi i hverdagen.

Statarisk læste tekster på latin:
- Lucius Annaeus Seneca Minor: Epistulae Morales 16, kap. 3, 4 og 5

Latinske tekster i dansk oversættelse:
- Seneca, "Moralske Breve til Lucilius" nr. 41, oversat af Madsen og Gregersen
- Seneca, Brev 16, oversat af Jørgensen og Høeg (befinder sig sammen med den latinske tekst i hæftet "God Latin 4 - Seneca"

Sekundær litteratur:
- Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen: "Paideia - Grundbog i oldtidskunskab", systime 2012, s. 160-163 (Stoicismen)
- PowerPoint med stoiske nøglebegreber
- Poweroint om Senecas liv - suppleret med introtekst fra Jørgensen og Høeg, "God latin"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Catuls kærlighedsdigte

Beskrivelse:

Forløbet har fokus på Catuls kærlighedsdigtning. Vi følger Catuls forhold til Lesbian (Clodia) - fra deres forelskelse og forhold, der går imod de romerske konventioner (5) over Lesbias utroskab (70, 72) til Catuls bearbejdning af bruddet med Lesbia (8, 51, 85).

Fokuspunkter:
- Catul som epikuræer (digt 5)
- Catuls forhold til Lesbia (Clodia)
- Catuls beskrivelser af følelser, herunder hans sammenstilling af kærlighed og had

Tekster på latin:
Catul carmina: 5, 8, 51a, 70, 72, 85

De statarisk læste tekster har et omfang på 5 sider.

Perspektivtekster:
- John Keats' gravsten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer