Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Thisted Gymnasium STX og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Betina Nyborg Lind
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal og grundlæggende regneteknik
Regningsarternes hieraki
Reduktion af tal og bogstavudtryk
Regning med parenteser
Regning med brøker (simpel)
Ligningsløsning, førstegradsligninger
Formler er ligninger
Potenser, rødder
Brøkregning
Kvadratsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og rentesregning
Procent af og procent ud af
Lægge procent til og trække procent fra (K=K0*(1+r) )
Relativ vækst
Vækstrate
Fremskrivning og tilbageskrivning med fremskrivningsfaktor
Kapitalfremskrivning
Bestemme K0, r, n ud fra kapitalfremskrivningsformlen
Månedlig til årlig rente og omvendt, fra kort til lang og omvendt
Gennemsnitlig rente
Argumentation: Kapitalfremskrivningsformel udledt ud fra eksempel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri og trigonometri
Generelt om trekanter: Vinkler, vinkelsum, areal
Ensvinklede trekanter, skalafaktor
Retvinklede trekanter: Pythagoras' læresætning, Definition af sin og cos (enhedscirkel), vinkler i retvinklet trekant
Konstruktion med passer og lineal (Papir og blyant)
Konstruktioner i GeoGebra
Konstruktionsbeskrivelser
Argumentation:
Bevis for Pythagoras' læresætning
Bevis for vinkler i retvinklet trekant v.h.a. ensvinklede trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner - Lineære
Regneforskrift for lineær funktion
Graf for lineær funktion
Hældningskoefficient
Afskæring med y-aksen
Formel for a og b ud fra to punkter
Tegne graf for lineær funktion ud fra regneforskrift
Lineær regression
Beregne funktionsværdier
Bestemme x til en kendt y-værdi
a's betydning for grafen (voksende/aftagende)
Argumentation:
Udledning af formel for hældningskoefficient a ud fra to punkter ved hjælp af ensvinklede trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentiel funktion
Regneforskrift for eksponentiel funktion
Fremskrivningsfaktor
Vækstrate og vækstprocent
Afskæring med y-værdi
Formler for a og b for eksponentiel funktion ud fra to punkter
a's betydning for grafen (voksende/aftagende)
Eksponentiel regression
Beregning af funktionsværdier
Bestemme x til en kendt y-værdi
Logaritmeregneregler
Fordobling - og halveringskonstant - formel og grafisk
Argumentation:
Udlede formel for fremskrivningsfaktoren a for eksponentiel funktion ud fra to punkter.
Udlede formel for fordoblingskonstant for eksponentielt voksende funktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træning til terminsprøve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deskriptiv statistik
Ugrupperede observationer
Observationssættets størrelse,
Typetal,
Middelværdi
Lille data sæt:
Bestemme kvartilsæt ved at tælle
Større observationssæt:
Frekvens
Kumuleret frekvens
Trappediagram
Aflæsning af kvartilsæt på trappediagram
Pindediagram
Boksplot
Grupperede observationer:
Gruppering af data
Hyppighed
Middelværdi
Typeinterval
Frekvens
Kumuleret frekvens
Sumkurve
Histogram
Kvartilsæt aflæst på sumkurve
Kvartilbredde
Variationsbredde
Udvidet kvartilsæt
Outlier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
Kombinatorik
Tælletræ
Multiplikationsprincip (antal)
Additionsprincip (antal)
Permutationer P(n,r)
Kombinationer K(n,r)
Fakultet (n!)
Pascals trekant
Hændelse
Sandsynlighed for hændelse
Sandsynlighedsfelt
Multiplikationsprincip (sandsynlighed)
Additionsprincip (sandsynlighed)
Samlet sandsynlighed Symmetrisk sandsynlighedsfelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Annuiteter - Lån og opsparing - Supplerende
Annuitetsopsparing
Formel for annuitetsopsparing
Annuitetslån
Formel for annuitetslån
Stående lån
Serielån
Opstilling af lånetabeller i regneark
Ydelse
rente
Afdrag
Hovedstol
Restgæld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Trigonometri #2
Areal af vilkårlig trekant
Argumentation:
Sinus og cosinusformler for retvinklet trekant ud fra definition af sin og cos i enhedscirkel
Areal af vilkårlig trekant v.h,a retvinklede trekanter
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Supplerende stof - anvendelse af matematik
Arbejde med opgaver med forskellige problemstillinger i grupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Træning til eksamen
Repetition
Træning af mundtlig og skriftlig fremstilling i matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085835063",
"T": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085835063",
"H": "/lectio/263/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65085835063"
}