Holdet 2024 fy/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Michael Odgaard
Hold 2024 fy/e (1e fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fysik
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger, lyd og lys
Titel 4 Atomfysik
Titel 5 Universet
Titel 6 Forberedelse til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fysik

Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 1 Introduktion til fysik
1.2 Fysikkens metoder
(Fysiske størrelser, enheder, præfikser, målinger og usikkerhed, anvendelse og omskrivning af formler)

Faglige mål:
- Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Fokus på tilegnelse af grundlæggende ordforråd og kendskab til fysiske metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 2 Energi
2.1 Energiformer
(Energiformer og energiomdannelse, termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning, energibevarelse)
2.2 Energiberegninger
(Brændværdi, elektrisk effekt, specifik varmekapacitet, nyttevirkning)
2.3 Stof og varme
(Temperaturskalaer, tilstandsformer, specifik smelte- og fordampningsvarme)
2.4 Energiforsyning
(Produktion af elektricitet, bæredygtighed og alternative energikilder)

Kernestof:
- Energi: beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- Energi: eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Udførsel af eksperimenter med varierende grad af lærerstyring fra "kogebogsvejledning" til planlægning af eget eksperiment på baggrund af formål.
Gruppearbejde om forskellige metoder til produktion af elektricitet, herunder fordele og ulemper samt overvejelser om bæredygtighed og alternative energikilder.

Eksperimenter:
- Måling af elektrisk effekt
- Vands specifikke varmekapacitet
- Nyttevirkning af husholdningsapparater
- Vands specifikke fordampningsvarme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vands specifikke varmekapacitet 19-12-2024
Vands specifikke fordampningsvarme 30-01-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger, lyd og lys

Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 3 Bølger, lyd og lys
3.1 Bølger
(Periodiske fænomener, periode og frekvens, amplitude og bølgelængde, længde- og tværbølger, bølgeligningen)
3.2 Bølgers egenskaber
(Interferens, refleksion, brydning og totalrefleksion, diffraktion)
3.3 Lyd
(Lydbølger, lydstyrke og tone, strengeinstrumenters fysik)
3.4 Lys
(Elektromagnetiske bølger og det elektromagnetiske spektrum, diffraktion i optisk gitter og gitterligningen)

Kernestof:
- Lyd og lys: grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- Lyd og lys: det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- Lyd og lys: fysiske egenskaber ved lyd og lys.

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Udførsel af eksperimenter med varierende grad af lærerstyring, herunder demonstrationseksperimenter og selvstændige eksperimenter ud fra udleveret vejledning.

Eksperimenter:
- Stående bølger på en streng
- Lydens hastighed (demonstrationseksperiment udført i fællesskab)
- Bølgelængde af laserlys
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bølger på en streng 17-02-2025
Bølgelængde af laserlys 27-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atomfysik

Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 4 Atomfysik
4.1 Atommodeller
(Atomets byggesten og opbygning, Bohrs atommodel)
4.2 Atomer og lys
(Lys som partikler, fotoner, fotonenergi, partikel-bølge dualiteten, atomare emissions- og absorptionsspektre)

Kernestof:
- Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede: atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- Lyd og lys: det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Demonstrationseksperiment.
Besøg i udstillingen "Fra forsker til folk" med fem danske forskeres bidrag til naturvidenskab, herunder særligt fokus på Niels Bohr, dobbeltspalteeksperimentet og emissionsspektre.

Eksperimenter:
- Atomare emissionsspektre (demonstrationseksperiment)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Universet

Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 5 Universet
5.1 Verdensbilleder
(Det klassiske verdensbillede ifølge Aristoteles og Ptolemæus, den videnskabelige revolution og udviklingen af det moderne verdensbillede med Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler og Galilei)
5.2 Solsystemet
(Enheder i Solsystemet, Solen og planeterne, dag og nat, årstider, månefaser, sol- og måneformørkelser)
5.3 Kosmologi
(Stjerner, galakser og Mælkevejen, Big Bang teorien og Universets udvikling, rødforskydning og Hubbles lov)

Kernestof:
- Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede: grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede: Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Lyd og lys: det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Gruppearbejde om verdensbilledernes udvikling med produktion af kort præsentation.
Gruppearbejde om planeterne i Solsystemet med produktion af plakat om en udvalgt planet.
Udførsel af eksperiment efter udleveret vejledning.

Eksperimenter:
- Afstandskvadratloven
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Astronomiske fænomener (videoaflevering) 02-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forberedelse til eksamen

Gennemgang af formelle krav og procedure for eksamen.
Repetition af stof på baggrund af foreløbige eksamensspørgsmål.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer