Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Michael Odgaard
|
Hold
|
2024 fy/e (1e fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 1 Introduktion til fysik
1.2 Fysikkens metoder
(Fysiske størrelser, enheder, præfikser, målinger og usikkerhed, anvendelse og omskrivning af formler)
Faglige mål:
- Eleverne skal kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Fokus på tilegnelse af grundlæggende ordforråd og kendskab til fysiske metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 2 Energi
2.1 Energiformer
(Energiformer og energiomdannelse, termodynamikkens 1. og 2. hovedsætning, energibevarelse)
2.2 Energiberegninger
(Brændværdi, elektrisk effekt, specifik varmekapacitet, nyttevirkning)
2.3 Stof og varme
(Temperaturskalaer, tilstandsformer, specifik smelte- og fordampningsvarme)
2.4 Energiforsyning
(Produktion af elektricitet, bæredygtighed og alternative energikilder)
Kernestof:
- Energi: beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- Energi: eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Udførsel af eksperimenter med varierende grad af lærerstyring fra "kogebogsvejledning" til planlægning af eget eksperiment på baggrund af formål.
Gruppearbejde om forskellige metoder til produktion af elektricitet, herunder fordele og ulemper samt overvejelser om bæredygtighed og alternative energikilder.
Eksperimenter:
- Måling af elektrisk effekt
- Vands specifikke varmekapacitet
- Nyttevirkning af husholdningsapparater
- Vands specifikke fordampningsvarme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vands specifikke varmekapacitet
|
19-12-2024
|
Vands specifikke fordampningsvarme
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lyd og lys
Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 3 Bølger, lyd og lys
3.1 Bølger
(Periodiske fænomener, periode og frekvens, amplitude og bølgelængde, længde- og tværbølger, bølgeligningen)
3.2 Bølgers egenskaber
(Interferens, refleksion, brydning og totalrefleksion, diffraktion)
3.3 Lyd
(Lydbølger, lydstyrke og tone, strengeinstrumenters fysik)
3.4 Lys
(Elektromagnetiske bølger og det elektromagnetiske spektrum, diffraktion i optisk gitter og gitterligningen)
Kernestof:
- Lyd og lys: grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- Lyd og lys: det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- Lyd og lys: fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Udførsel af eksperimenter med varierende grad af lærerstyring, herunder demonstrationseksperimenter og selvstændige eksperimenter ud fra udleveret vejledning.
Eksperimenter:
- Stående bølger på en streng
- Lydens hastighed (demonstrationseksperiment udført i fællesskab)
- Bølgelængde af laserlys
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bølger på en streng
|
17-02-2025
|
Bølgelængde af laserlys
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomfysik
Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 4 Atomfysik
4.1 Atommodeller
(Atomets byggesten og opbygning, Bohrs atommodel)
4.2 Atomer og lys
(Lys som partikler, fotoner, fotonenergi, partikel-bølge dualiteten, atomare emissions- og absorptionsspektre)
Kernestof:
- Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede: atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- Lyd og lys: det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Demonstrationseksperiment.
Besøg i udstillingen "Fra forsker til folk" med fem danske forskeres bidrag til naturvidenskab, herunder særligt fokus på Niels Bohr, dobbeltspalteeksperimentet og emissionsspektre.
Eksperimenter:
- Atomare emissionsspektre (demonstrationseksperiment)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Indhold:
Michelsen, En verden af fysik C, Gyldendal 2017, kapitel 5 Universet
5.1 Verdensbilleder
(Det klassiske verdensbillede ifølge Aristoteles og Ptolemæus, den videnskabelige revolution og udviklingen af det moderne verdensbillede med Kopernikus, Tycho Brahe, Kepler og Galilei)
5.2 Solsystemet
(Enheder i Solsystemet, Solen og planeterne, dag og nat, årstider, månefaser, sol- og måneformørkelser)
5.3 Kosmologi
(Stjerner, galakser og Mælkevejen, Big Bang teorien og Universets udvikling, rødforskydning og Hubbles lov)
Kernestof:
- Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede: grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede: Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- Lyd og lys: det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Undervisningens tilrettelæggelse:
Klasseundervisning med vekslen mellem tavleundervisning og individuelt eller gruppearbejde med opgaver.
Gruppearbejde om verdensbilledernes udvikling med produktion af kort præsentation.
Gruppearbejde om planeterne i Solsystemet med produktion af plakat om en udvalgt planet.
Udførsel af eksperiment efter udleveret vejledning.
Eksperimenter:
- Afstandskvadratloven
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Astronomiske fænomener (videoaflevering)
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forberedelse til eksamen
Gennemgang af formelle krav og procedure for eksamen.
Repetition af stof på baggrund af foreløbige eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419561934",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419561934",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419561934"
}