Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Christel Bach
|
Hold
|
2024VH if (II) (2g3g if (II))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til programmering, App-programmering
Praktisk opgave: Programmering af webapp med codeLab (javaScript)
Små introducerende apps
Valuta app, BMI beregner
Større app (storyapp eller quizapp) i mindre grupper
Emner:
Ideudvikling
Målgrupper, Mivervamodellen
Modellering og Flowchart.
variabler, sekvenser, løkker (for loop), forgreninger (if-sætninger)
Blokprogrammering og JavaScript (note)
noter samt følgende sider i Informatik C, v Ken Mathiasen, Praxis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Webprojekt om sikkerhed, arbejdsprocess
webprojekt
Projekt der samler alle delprocesser op for udvikling af system.
Emner:
Arbejdsprocessmodeller (iterativ model og vandfaldsmodellen, nyt i dette projekt)
Ideudvikling(mindmap og andre teknikker)
Innovation (KIA modellen og 4p)
Digital identitet (branding)
Digital identitet (sikkerhed)
målgruppe (Minerva)
wireframes (hifi og lowfi)
tænke-højt-test
design med
farvelære, gestaltlove og jacob nielsens 10 usability regler,
implementation (konstrolstrukturer)
-med javascript (nyt i dette projekt)
og html-formularer (nyt i dette projekt)
Database (E/R, tabelskitser samt relevante inplementationer med eksempler på SQL-sætninger)
Introducerende sikkerhedsperspektiver omkring identitetstyveri (digital identitet)
Implementationsperspektiver: CMS og AI
(wix og debugging med chatGPT)
Div referencer og links:
wix: https://da.wix.com/
Kapitel 2.1 (og evt 2.4) samt 3.1 i bogen LIKE af Mehlsen og Hendricks
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-03-04-falske-billeder-af-trump-bekymrer-eksperter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Elevoplæg, selvvalgt emne
Eleven vælger individuelt at fordybe sig i et informatikrelevant emne blandt en række muligheder:
AI og Machine Learning
Alan Turing
Ansigtsgenkendelse
API (Application Programming Interface)
Autonome biler
Big data
Bitcoin
Bluetooth
Brugertracking
Compilere
Cookies
Deep learning
eBoks
Esport
Hvad er et godt password?
Hvem indsamler oplysninger om dig? Disconnect og Ghostery.
Intelligens og Eliza-test
Internettets fysiske opbygning
IoT - Internet of Things
Komprimering
Kryptering
Kunstig intelligens
Kvantecomputere
Nanorobotter
NemID - MitID
Neurale netværk
NFC - Near Field Communication
Robotter der dræber
Selvkørende biler
Sorteringsalgoritmer
SSH - Secure Shell
Stregkoder
Søgemaskiner - hvordan virker de?
The dark Web
UX - hvad laver en Usability experience designer?
Virtual reality
XP - Extreme Programming
Javascript
Unity
CMS
Python
Betalingssystemer
JQuery, bibliotek til webudvikling
Bootstrap, bibliotek til webudvikling
PHP, backend programmering
Blender3d, 3d modellering
Afleveringsform: En video på 5-10 minutter samt en powerpoint med centrale pointer og kilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747677",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747677",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747677"
}