Holdet 2024VH if (II) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Christel Bach
Hold 2024VH if (II) (2g3g if (II))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til programmering, App-programmering
Titel 2 Reklamespilsprojekt
Titel 3 Webdesign og Webprogrammering
Titel 4 Robotter, AI og hardwareprogrammering
Titel 5 Databaser og datamodellering
Titel 6 Sikkerhed
Titel 7 Webprojekt om sikkerhed, arbejdsprocess
Titel 8 Elevoplæg, selvvalgt emne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til programmering, App-programmering

Praktisk opgave:  Programmering af webapp med codeLab (javaScript)

Små introducerende apps
Valuta app, BMI beregner
Større app (storyapp eller quizapp) i mindre grupper

Emner:
Ideudvikling
Målgrupper, Mivervamodellen
Modellering og Flowchart.
variabler, sekvenser, løkker (for loop), forgreninger (if-sætninger)
Blokprogrammering og JavaScript (note)




noter samt følgende sider i Informatik C, v Ken Mathiasen, Praxis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Webdesign og Webprogrammering

Praktisk opgave: Webprogrammering med website med HTML og CSS
Website for en lille virksomhed, design til udvalgt målgruppe
Klient-server arkitektur.
Upload på webserver.

Layout med css, Interaktionsdesign og brugervenlighed på websider og farvelære.
Debugging med ChatGPT.
Indtastningsfelter og andre formulaelementer.
Gestaltlove.

HTML, CSS, farvekoder i Hex og rgb

https://www.w3schools.com/html/default.asp
https://brackets.io/
https://htmlcss.dk/en/farver/
https://html-hajen.dk/CSS/NamedColors.htm
https://www.w3schools.com/css/css_colors.asp
https://www.iloveimg.com/crop-image

https://www.000webhost.com/
https://multimediedesigneren.dk/farveteori-og-farvehjul/
https://www.dyna.dk/viden/farver-i-webdesign

https://www.nielsgamborg.dk/?p=gestaltlovene

Forelæsning af Jonas Frichs Pedersens om interaktionsdesign (AU foredragsrække til gymnasierne)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Robotter, AI og hardwareprogrammering

Selvkørende biler
ESA Mission Zero og Raspberry Pi
Programmering på emulator
(Python, programmering på emulator til raspberry Pi med SenseHat)
hardwareprogrammering på små robotter (Sphero)
Kunstig intelligens (AI) Historie
Turing test
Eliza
Principper for Generativ AI vs klassisk AI (koncepterne prediction, classification og Clustering)
Mønstergenkendelse med https://quickdraw.withgoogle.com/
Oplæring af egen AI med https://teachablemachine.withgoogle.com/train/image

Tema om AI i anvendelse med selvvalgt emne.

Noter
Links

https://www.moralmachine.net/

https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem-skal-selvkoerende-biler-slaa-ihjel-nu-har-hele-verden-svaret/


https://artsandculture.google.com/experiment/assisted-melody/cAGcgh18Zi7DqQ?hl=en
https://web.njit.edu/~ronkowit/eliza.html
Turingtesten: https://course.elementsofai.com/da/1/3

https://www.salesforce.com/dk/blog/2021/01/hvad-er-kunstig-intelligens.html

Andreas Mogensen på den internationale rumstation viser RaspberryPi in action:
https://www.instagram.com/p/CzVz3SksUCt/?igshid=bGprYzZoeTlkNWt0&img_index=1

https://www.dr.dk/nyheder/udland/selvkoerende-taxa-slaebte-kvinde-seks-meter-under-sig-nu-inddrages-tilladelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Databaser og datamodellering

Datamodellering

E/R diagrammer, tabelskitser, nøgler,  relationer,  Simple SQL sætninger, oprettelse af database i SQLite og SQL forespørgsler i  SQLite

Projekt: modellering og implementation af en webshop database efter efter valg

Noter

Links:
https://sqlitebrowser.org/

E/R diagrammer
https://youtu.be/-jfOXlt2sng

SQLite browseren:
https://youtu.be/E3sokrlYoWQ


https://www.w3schools.com/sql/


https://www.w3schools.com/sql/sql_insert.asp
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sikkerhed

Begreberne (C.I.A.) Countability, Integrety og Availability
Adgangskontrol: Password sikkerhed og Captcha. Passwordstørrelser og password kompleksitet

Privacy versus digitale fodspor
Netværkskommunikation og IP adresser.
Hashfunktioner
Binære koder
Symmetrisk Kryptering og dekryptering med XOR og  shift-cipher.
Asymmetrisk kryptering (RSA introduktion)

Noter

Links

https://sikkerdigital.dk/borger/spot-svindel/saadan-spotter-du-falske-profiler


https://dkr.dk/it/identitetstyveri


https://www.borger.dk/internet-og-sikkerhed/Identitetstyveri/Hvordan-undgaar-jeg-identitetstyveri?NavigationTaxonomyId=3198da62-ad57-491b-85eb-f1663bf4e94d  


https://www.cfcs.dk/da/forebyggelse/vejledninger/passwords/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Webprojekt om sikkerhed, arbejdsprocess

webprojekt
Projekt der samler alle delprocesser op for udvikling af system.
Emner:
Arbejdsprocessmodeller (iterativ model og vandfaldsmodellen, nyt i dette projekt)
Ideudvikling(mindmap og andre teknikker)
Innovation (KIA modellen og 4p)
Digital identitet (branding)
Digital identitet (sikkerhed)
målgruppe (Minerva)
wireframes (hifi og lowfi)
tænke-højt-test
design med
farvelære,  gestaltlove og jacob nielsens 10 usability regler,
implementation (konstrolstrukturer)
-med javascript (nyt i dette projekt)
og html-formularer (nyt i dette projekt)
Database (E/R, tabelskitser samt relevante inplementationer med eksempler på SQL-sætninger)
Introducerende sikkerhedsperspektiver omkring identitetstyveri (digital identitet)

Implementationsperspektiver: CMS og AI
(wix og debugging med chatGPT)

Div referencer og links:
wix: https://da.wix.com/
Kapitel 2.1  (og evt 2.4) samt 3.1 i bogen LIKE af  Mehlsen og Hendricks
https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-03-04-falske-billeder-af-trump-bekymrer-eksperter




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Elevoplæg, selvvalgt emne

Eleven vælger individuelt at fordybe sig i et informatikrelevant emne blandt en række muligheder:
AI og Machine Learning
Alan Turing
Ansigtsgenkendelse
API (Application Programming Interface)
Autonome biler
Big data
Bitcoin
Bluetooth
Brugertracking
Compilere
Cookies
Deep learning
eBoks
Esport
Hvad er et godt password?
Hvem indsamler oplysninger om dig? Disconnect og Ghostery.
Intelligens og Eliza-test
Internettets fysiske opbygning
IoT - Internet of Things
Komprimering
Kryptering
Kunstig intelligens
Kvantecomputere
Nanorobotter
NemID - MitID
Neurale netværk
NFC - Near Field Communication
Robotter der dræber
Selvkørende biler
Sorteringsalgoritmer
SSH - Secure Shell
Stregkoder
Søgemaskiner - hvordan virker de?
The dark Web
UX - hvad laver en Usability experience designer?
Virtual reality
XP - Extreme Programming
Javascript
Unity
CMS
Python
Betalingssystemer
JQuery,  bibliotek til webudvikling
Bootstrap, bibliotek til webudvikling
PHP, backend programmering
Blender3d, 3d modellering

Afleveringsform: En video på 5-10 minutter samt en powerpoint med centrale pointer og kilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer