Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Niels Magnus Christensen
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Et sygt sundt samfund?
Fælles forløb for af GF-klasser.
Grundforløb: Et sygt sundt samfund?
Fælles forløb for af GF-klasser. Der arbejdes med
Socialisation – livsstile og socialisering
Social ulighed i sundhed - social arv og mobilitet
Politik – ideologierne
Økonomi – velfærdsstatstyper, konkurrencestaten. Interne og eksterne udfordringer.
Kildeliste til grundforløbet Et sygt sund samfund? 2023
Bøger og ibøger:
1. Boserup Skov, Oliver et al. Samf på B, kapitel 3. Social arv og hvorfor den er svær at bryde, Mønsterbrydning; Kapitel 11 Ulighed på sundhedsområdet., Columbus, 2019.
2. Brøndum, Peter. Banke Hansen, Thor. Columbus, 2019. Ibog Luk samfundet op. kapitel 4.2 Livsstile;
2.3 Hvad er Socialisering; Figur 2.5 Multisocialiseringsmodellen; kapitel 9 Den klassiske velfærdsstat versus konkurrencestaten; 9.6: Løsninger: Nedskærings- udvidelses- og omprioriteringsstrategien.
3. Donkin, Ida. Sygt sund, kapitel 3.1 Vanens magt, kapital 5.1 Pres på sundhedsvæsnet, 6.3 Bør staten gøre dig sund? Columbus, 2014.
4. Greve, Bent. et al. Samf NU B, kapitel 1 Kropsidealer og doping - Det refleksive projekt. Systime, 2011.
5. Jensen, Ole Hedegaard. Samfundsfag B, kapitel 3 Politiske ideologier; Politiske partier; Figur 3.1 Ideologierne i hovedtræk, kapitel 7 Konkurrencestaten; Kapitel 11 Sundhed og ulighed. Systime, 2019.
6. Malling, Søren. et al. Samf NU C kapitel 6.1.1-3 Velfærd - rammen om et godt liv; 6.2.2 Den sociale kontrakt, 6.2.1 Krise og pres på den danske velfærdsmodel. Systime, 2017.
7. Plough Lindberg, Christine. Bojesen, Rasmus. Sundhedskapital - Investeringer i kroppen, 1. udgave 2021, Forfatteren og Samfundslitteratur 2021, S. 36-38.
Statistikker:
https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/nyt/GetAnalyse.aspx?cid=31651 s. 3, 4, 5 og 7
Links:
https://www.berlingske.dk/politik/la-og-venstre-folks-sundhed-er-deres-eget-ansvar
https://www.liberalalliance.dk/politik/sundhed/
https://konservative.dk/sundhedsudspil-2021/
https://enhedslisten.dk/politikomraade/sundhed-og-psykiatri
https://enhedslisten.dk/2021/08/10/el-tandlaegen-skal-vaere-gratis-vi-begynder-med-de-unge-under-25-aar
https://herning-ikast-brande.enhedslisten.dk/nyheder/2019/05/vi-vil-gore-en-forskel
https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/ideologien-siver-ud-af-sundhedspolitikken
https://twitter.com/LiberalAlliance/status/1005781121609666560
https://www.information.dk/indland/2018/07/paa-sundhedsomraadet-overbyder-partierne-hinanden
http://hage.dk Skræmmebillede, 4/12-2021
Supplerende materiale:
https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-snydt-af-skoenne-loefter_225068
https://tv.tv2.dk/2015-04-25-13-aarige-kristina-ville-forstoerre-sine-laeber-saa-galt-gik-det
https://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE9587269/helt-unge-piger-vil-have-tatoveret-fregner-jeg-har-afvist-mange/
https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/peter-falktoft-jeg-har-bedt-smilebright-fjerne-annoncer-og-reklamer
https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/kunde-om-mymuscle-jeg-saetter-det-ikke-paa-min-krop-igen
https://www.information.dk/debat/2014/10/unge-opdrages-modstaa-presset-konkurrencestaten
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik i en brydningstid?
Vi arbejder med ideologierne, populisme og identitetspolitik. I forlængelse af dette partierne, værdi- og fordelingspolitik og regeringsdannelse. I forbindelse med at se på lovgivningsarbejdet i folketinget ser vi på partiadfærdsmodeller.
Afslutningsvist skal vi arbejde med politisk deltagelse, demokrati, medborgerskab og ligestilling. I den forbindelse ser vi på de sociale mediers rolle og polariseringstendenser i Danmark.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Unge i det senmoderne samfund
I dette forløb skal vi arbejde med repetion af grundlæggende sociologi, individet, dets identitet, sociale grupper og deres samspil. Fokus er mønstre, kendetegn, forandringsprocesser, kulturelle mønstre.
Forløbet introducerer eleverne til forholdet mellem samfund og individet. Undervejs indrager vi teoretikere som Giddens, Ziehe, Bourdieu og Hartmut Rosa. Har vi frit valg på alle hylder til at vælge vores egen vej i livet eller spiller de strukturelle faktorer som social arv ind, når man bliver til den man bliver? Her vil vi igen inddrage Bourdieus begreber om habitus til at forstå mønstrene (fra grundforløbet). Vi afslutter med at se på den negative udvikling i unges trivsel. Vi tager udgangspunkt i en kvantitativ undersøgelse.
Kernestof:
Sociologi
* Identitetsdannelse og socialisering
* Sociale og kulturelle forskelle.
Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ligestilling mellem kønnene
Kort forløb hvor vi arbejder specifikt med ligestilling mellem mænd og kvinder anno 2025.
Vi arbejder med empiri - kvalitative og kvalitative data.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk økonomi i krise?
Dansk økonomi i krise?
Vi arbejder med dansk økonomi, status og muligheder, herunder de vigtigste økonomiske politikker. Alt tager udgangspunkt i kredsløbsmodelen.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967312575",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967312575",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967312575"
}