Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Ane Isaksen, Line Cecilia Ejsing
|
Hold
|
2023 En/w (1w En, 2w En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
English and Me
Titel: English and Me
Indhold
Kort introduktionsforløb med fokus på elevernes forforståelse af engelskfaget samt intro til skriftlighed i engelsk.
Eleverne skulle skrive en kort tekst om dem selv og deres forhold til engelskfaget, og i denne forbindelse talte vi bl.a. om formalia, layoutkrav og lignende. Som opvarmning til denne opgave skulle eleverne tale ud fra en række refleksionsspørgsmål for også at træne spontan mundtlighed.
Omfang
- 2 moduler af 90 minutters varighed
Særlige fokuspunkter
- Faglige mål fra læreplanen:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk
hold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende en.
Væsentligste arbejdsformer
- klasseundervisning
- pararbejde
- individuelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Parental Ambitions
Titel: Parental Ambitions
Indhold:
Forløbet behandler emnet ’Parental Ambitions’ igennem tekster fra Storbritannien og USA. Derigennem opnås viden og indsigt i kulturelle og samfundsmæssige forhold. Også tekster med forfattere fra andre kulturer inddrages, hvilket sætter kulturelle forskelle og ligheder i perspektiv.
Teksterne tilhører forskellige genrer, og der har været fokus på de tilhørende metodiske tilgange og den faglige terminologi, herunder både analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Undervejs har vi haft stor fokus på mundtlighed samt skriftlighed som støtte til det mundtlige. Derudover har eleverne arbejdet med den skriftlige eksamensgenre "Summary".
Nøgleord: parental ambitions, pressure, conflict, toxic masculinity, tiger parents, parenting styles
Kernestof
- (Song) Alanis Morissette (1995): Perfect.
- (Short story) John Wain (1953): Manhood.
- (Excerpt from book) Amy Chua (2011): Battle Hymn of the Tiger Mother, chapters 1-3, 5-6, 11.
- (Fairy tale) Allison Fell (1992): The Shining Mountain.
- (Article) Carol S. Dweck (2015): The Secret to Raising Smart Kids.
Supperende:
- (Short film) Perfection.
- (Article) Sophia Chua-Rubenfeld (2011): Why I Love My Strict Chinese Mom.
- (Article) Jacqueline Stenson (2004): Pushing Too Hard Too Young.
- (Article) Jennifer Ludden (2021): Helicopter Parents Hover in the Workplace.
- (Article) Alex Mitchell (2023): Original ‘Tiger Mom’ regrets harsh parenting style: ‘I made a lot of mistakes’.
- (Video). BBC Learning English (2020): What does 'tiger mother' mean?
- (Video). ABC News (2001): Amy Chua/Tiger Mom, "Didn't Expect this Level of Intensity!"
Omfang
- 15 moduler af 90 minutter
Særlige fokuspunkter:
- Genrebevidsthed.
- Indsigt i den engelsktalende verdens omfang med et særligt fokus.
- Tekstanalyse af især fiktion og introduktion til analyse af non-fiktion med brug af den relevante fagterminologi.
- Annotering af tekster/læsning med et fokus.
- Den skriftlige eksamensgenre summary.
- Basal grammatik såsom kongruens, genitiv, adjektiver og adverbier samt verbets tider.
Væsentligste arbejdsformer:
- Klasseundervisning med varierende individuelt, par- og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Listen to the song "Perfect" (see link), and think about how its lyrics express the theme of "Parental Ambitions" (see handout/OneNote). If you did not finish the vocabulary task from last time, please try to do it before today's class :)
-
Song: Alanis Morissette - Perfect
-
Read the first half of 'Manhood' (parts A-D) in your handout or OneNote and annotate "where, when, who what".
-
Read the rest of "Manhood" (parts E-F) in your handout (or in OneNote), and annotate the descriptions of the characters.
-
Complete the pre-reading task about "The Shining Mountain" (handout/OneNote). Your next written assignment (due October 8) will take its point of departure in this fairy tale.
-
Read the rest of "The Shining Mountain" (i.e. pp. 4-6). Annotate the fairy tale elements and the lesson that the father learns. Today, you will get help and time to work on your next written assignment.
-
No homework for today. Remember that the written assignment "1w En - Written Assignment 2 (Summary, The Shining Mountain)" is due Sunday October 8.
-
Complete the pre-reading task 1 on the handout/page "Pre-reading, The Battle Hymn of the Tiger Mother". If you find it difficult to read in class, you can skim-read chapters 1-3 of the same text (handout/OneNote).
-
Homework: Read the page "Modalverber" in the section "Grammar" in OneNote. Today, we are going to work with this page. Remember: Your assignment "1w En - Written Assignment 2 (Summary, The Shining Mountain)" is due Sunday October 8 at 22 p.m.
-
Homework: Read chapter 11 of "The Battle Hymn of the Tiger Mother" and answers the questions about this chapter (see OneNote or below).
-
No homework :) If you want, you can skim-read the article on the link below.
-
Article: Original ‘Tiger Mom’ regrets harsh parenting style: ‘I made a lot of mistakes’
-
Lighting and colour
-
Sound
-
Complete the task on the page "Diary entry" in the section "Parental Ambitions" in OneNote.
-
Lektier: Besvar spørgsmålene på siden "Tællelige og utællelige substantiver" i sektionen "Grammar" i OneNote. Husk, at I kan finde svarene på de links, jeg har sat ind.
-
Lektier: Lav øvelserne om "Tællelige og utællelige substantiver" under "Lektier" på www.Minlæring.dk. (15 min.). Remember to upload (or send) your baby photos if you want :)
-
Homework: Read your assigned article (see below). You can find them in OneNote if you do not have the handout. Annotate/highlight the parts of the text where you can see the "Purpose" and the "Appeals (ethos, pathos, logos)" --> SPACECAT.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1w En - Written Assignment 2 (Summary, The Shining
|
08-10-2023
|
Baby photo
|
01-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Going Mental - part one
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Homework: Prepare brief answers to the questions in "Task 6: Discussion" about The Bell Jar (handout or OneNote).
-
Homework: Re-read the text "The Bell Jar", so you are ready for today's "omlagt skriftlighed" about "1w En - Written Assignment 3 (Summary, The Bell Jar)" that is due Sunday November 19.
-
No homework: Remember that your "Written Assignment 3 (Summary, The Bell Jar)" is due Sunday November 19.
-
Homework: Finish as many exercises as possible about "Genitiv" in the section "Lektier" in Minlærnig (see link).
-
Lektier på Minlæring: Genitiv
-
Optional homework: Read the article "redin', ritin' and ritalin" (6!) pages. You get time to read it today in class.
-
Homework: Check my feedback to your Written Assignment 3. Moreover, read the instructions to "1w En - Written Assignment 4 (Discussion, Going Mental)".
-
1w En - Written Assignment 4 (Discussion, Going Mental).docx
-
No homework. Work on your Written Assignment 4 (Discussion, Going Mental) that is due Sunday December 10. If you want, you can check out the page "Omskrivning med 'do'" in the section "Grammar".
-
No homework :) Work on your Written Assignment 4 (Discussion, Going Mental) that is due Sunday December 10.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Christmas
I dette korte forløb har vi lavet følgende:
- Grammatikopgaver fra Minlærings adventskalender: www.merrychristmas.nu
- Talt om jul ud fra diskussionskort: https://esldiscussions.com/c/christmas.html
- Læst to Christmas Stories med fokus på the semantic field "Christmas"
- Paul Auster, ”Auggie Wren’s Christmas Story” (1990)
- Charles Dickens, "A Christmas Carol" (1843), excerpt (Stave V)
- Skrevet et henholdsvis uformelt og formelt brev til Granny Ethel fra Paul Austers novelle ”Auggie Wren’s Christmas Story”.
- Spillet "The Rudolph Game" med spørgsmål om bl.a. juletrivia og grammatik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Going Mental - part two + opsamling - EKSAMEN
Titel: Going Mental
Omfang
- Ca. 21 moduler af 90 minutters varighed + 3 moduler til opsamling og ca. 165 sider. Emnet er læst delvist i 1hf (LE) og 2hf (AI).
Indhold
Forløbets omdrejningspunkt været fremstillingen af psykiske lidelser samt deres årsager, konsekvenser og behandlingsmuligheder i nyere og ældre tekster i forskellige genrer. Ud over referat og analyse har eleverne undervejs øvet sig i at diskutere emner relateret til deres egen forforståelse af emnet samt brugen af psykiske lidelser som motiv i tekster, herunder f.eks. hvorvidt dette fjerner eller styrker det stigma, som personer med psykiske lidelser kan være underlagt.
Forløbet afsluttedes med værklæsning af romanen ”The Curious Incident of the Dog in the Night-time”, hvor vi undervejs havde fokus på bl.a. narrator/point of view, characterization, structure, suspense og writing style. Derudover introduceres PEE-modellen og citatteknik, og eleverne lavede en skriftlig aflevering, hvor de skulle færdiggøre en række PEE-strukturer om udvalgte analytiske elementer. Værklæsningen blev suppleret af en tur i Aalborg Teater for at se et stykke baseret på romanen, hvorefter vi sammenlignede romanen og teaterstykket, sammenlignede romanen med forløbets tidligere tekster samt læste nogle anmeldelser og så en TED-talk.
Hvis ikke andet er angivet nedenfor, er forløbets tekster taget fra antologien ”Angles” af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen, Gyldendal, 2014, https://angles.systime.dk/?id=134
Kernestof:
- Neuman, Fredric. (2013) ”Determining What Is Normal Behaviour and What Is Not”. Psychology Today. 01.05.2013. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fighting-fear/201305/determining-what-is-normal-behavior-and-what-is-not (4 ns.)
- Sylvia Plath. (1963) “The Bell Jar” (1963), uddrag (4 ns.).
- Chase, David. (1999) ”The Sopranos”, season 1, episode 1 (10 ns.)
- Allen, Arthur (1997). “redin’, ritin’ and ritalin”. (5 ns.)
- O’Hara, Mary (2009). “Mental health is strongest taboo, says research”. (1 ns.)
- Russel, David O. (2013): “Silver Linings Playbook” (20 ns.)
- Haddon, Mark (2003): “The Curious Incident of the Dog in the Night-time”. (ca. 100 ns.)
- Milenski, Paul (1986): "Tickits" (2 ns)
- Rashid, Robia (2017): "Atypical". s01e01. Netflix. (10 ns)
Supplerende materiale:
- TED-Ed. (2019) “Why should you read Sylvia Plath”. https://www.youtube.com/watch?v=wCWl8ZIgCHk
- Books Mandala. (2022). “The Bell Jar by Sylvia Plath (Animated Book Summary). https://www.youtube.com/watch?v=m9YEoYMId94
- World of Trailers (2019). “The Sopranos – Trailer (1999)”. https://www.youtube.com/watch?v=KMx4iFcozK0
- The Guardian (2012). “A Curious Incident on stage: the National does Mark Haddon's novel”. https://www.theguardian.com/stage/2012/jul/25/curious-tale-dog-night-time
- NPR (2014), “The Unadaptable 'Curious Incident' Gets A Stage Adaptation”. https://www.npr.org/2014/10/07/354139148/the-unadaptable-curious-incident-gets-a-stage-adaptation
- Grandin, Temple (2010): “The world needs all kinds of minds" https://www.ted.com/speakers/temple_grandin
Særlige fokuspunkter
- Tekstanalyse af især fiktion og film/serier men også non-fiktion med brug af den relevante fagterminologi.
- De skriftlige eksamensgenrer summary og discussion samt opstart på brødtekst til analytical essay ved hjælp af PEE.
Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning, par- og gruppearbejde samt individuelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hi 1w En ❤
-
Minlæring: Præsens og præteritum
-
Minlæring: Gradbøjning af adjektiver
-
Homework: Find out what "a silver lining" is.
-
Homework: Bring your note sheet for "Silver Linings Playbook".
-
Homework: In case you did not watch the whole movie, you have to do that. It is available on Filmstriben - see the link and use your library login.
-
Filmstriben: Silver linings playbook
-
Homework: Read the statement by Jennifer Lawrence on the link below and consider whether of not you think the movie succeeds in doing what is described.
-
Lawrence on mental health stigma
-
Homework: Read chapters 2-53 of The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Use the study guide while reading if you prefer to have a focus.
-
Summary quiz
-
Homework: Read chapters 59-139 of The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Focus on Christopher's observation skills, chapter 107, the style of writing, and the father. If you want to listen to it, these chapters run from 44.30-02.30.15 on
-
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Mark Haddon Audiobook
-
Pizza Aladdin i Gistrup - Bestil Din Take Away Mad Online Hurtigt og Nemt
-
Homework: Read chapters 149-173 of The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Focus on how the author tries to build up tension, especially in chapter 149. If you want to listen to it, these chapters run from 02.30.15-03.32.00 on the link:
-
Tjek, hvilken pizza du vil have til vores teateraften onsdag den 14. februar
-
Homework: Read the rest of the book (chapters 179-233) of The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Use the study guide while reading if you prefer to have a focus.
-
Read the instructions to your "Written Assignment 5 (PEEs about The Curious". You get time to work on this today.
-
Deltagere:
-
Homework: Read your assigned review and write a few notes so you can give a brief oral summary - see the page "Play vs. novel" in OneNote - "Going Mental".
-
image.png
-
Review A, The Guardian
-
Review B, NPR
-
Tickits.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Post-racist America?! EKSAMEN
Titel: Post-racist America?
Omfang
ca. 30 moduler af 90 min. varighed og læst ca. 85 sider. Emnet er læst delvist i 1hf (LE) og 2hf (AI).
Indhold
Kernestof:
- (Historical background): ”Post-Racist America?”, in: Thomsen, Mathilde and Erlich-Møller, Blanca (2024). “Black Voices”. https://blackvoices.systime.dk/?id=132&L=0
- (Excerpt of a novel): Thomas, Angie (2021). “The Hate U Give”, chapters 1-11 + chapters 22-24.
- Gorman, Amanda (2021). "The Hill we Climb".
- N.W.A (1989). "Straight outta Compton". lyrics.
- Obama, Barack (2015): "Speech on Selma" excerpt.
-Dennis A. Herd (2021): “Pain of police killings ripples outward to traumatize Black people and communities across US”. The conversation.
- Thomas, Angie (2021). "Concrete Rose". Excerpt from "Black Voices". http://blackvoices.systime.dk/?id=283&L=0
Supplerende materiale:
- (Audio files): Reading of THUG. https://www.youtube.com/@genevievemargotta1149/featured
- (Article): “How Code-Switching Explains The World” (2013), https://www.npr.org/sections/codeswitch/2013/04/08/176064688/how-code-switching-explains-the-world%5d%20from%20American%20media%20organization%20National%20Public%20Radio%20(NRP
- (Video): “What is Code-Switching?” (2019), https://www.youtube.com/watch?v=QNbdn0yuUw8
- (Video): “Key & Peele- Obama Meet and Greet” (2005), https://www.youtube.com/watch?v=nopWOC4SRm4
- (Video): “Are Fried Chicken & Watermelon Racist?” (2006), https://www.youtube.com/watch?v=1GgwtjqqZEU
- (Song): Tupac (2019), “2Pac - The Rose That Grew from Concrete ft. Nikki Giovanni”, https://www.youtube.com/watch?v=mQ8TXGzgXIo
- (Interview): “The Hate U Give by Angie Thomas - On the Inspiration Behind the Book”, https://www.youtube.com/watch?v=CorQppCdxEI
- (Excerpt from a review): “#FDL: The Hate U Give-Book vs. Movie”,
https://fondulaclibrary.org/2020/03/12/fdl-the-hate-u-give-book-vs-movie/
- (Excerpt from a review): “The Hate U Give: Book and Movie Comparison”,
https://gctalon.org/5171/archives/5171/
- Four Kinds of Racism. From: Seattle.gov: https://www.seattle.gov/documents/Departments/RSJI/Resources/RSJI-4-Types-of-Racism-August-2021-City-of-Seattle-Office-for-Civil-Rights.pdf
Særlige fokuspunkter
Forløbet har haft fokus på spørgsmålet om, hvorvidt afroamerikanere i nutidens USA fortsat er udsat for racisme. For at få indsigt i amerikansk historie indledtes forløbet med læsning en introduktionstekst om bl.a. slavery, segregation, protests, politics + the election of Obama. Derudover har eleverne skulle researche nøgleord som f.eks. Malcolm X, Black Panthers and the Ten Point Program og Nation of Islam. For at få indsigt i nutidens samfund har vi arbejdet med fænomenet ”code-switching”, stereotyper, TUPAC og police brutality.
Som en del af forløbet deltog eleverne i et foredrag med Gregory Boyd, der beskriver livet som afroamerikaner i USA med inddragelse af temaer som racisme, police brutality og inequality.
Forløbets primære tekst har været romanen ”The Hate U Give” af Angie Thomas. Vi har læst eller lyttet til starten og slutningen af romanen intensivt og ekstensivt med fokus på til dels summary men primært analyse af fiktion, herunder brug af begreber såsom characterization, title, theme og message.
Emnet har også fokuseret på forskellige typer af racisme og hvilken effekt racisme har hos de individer, der oplever det.
Derudover har vi haft fokus på den skriftlige genre ”short analytical essay”, hvor eleverne har trænet at skrive en introduction, en analyse vha. PEE-strukturer samt en conclusion.
Vi har desuden trænet den skriftlige eksamens sprogopgaver med fokus på grammatik såsom ordklasser, verbets tider og adjektiver.
Væsentligste arbejdsformer
Undervisningen har primært bestået af individuelt arbejde og klasseundervisning suppleret med par- og gruppearbejde.
Der har også været fokus på skriftlighed med omlagt skriftlighed til udarbejdelse af skriftlige opgaver og bearbejdning af feedback på skriftlige opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Homework: Bring headphones that work with your laptop. Today, we are going to prepare for the "sprogopgaver" in our next lesson, so if you want, you can read the pages in the section "Grammar" in OneNote at home.
-
Link til Øvesæt med sprogopgaver (også under Lektier på Minlæring)
-
Homework: Brug 1 fordybelsestime inden dagens modul på at forberede jer på et eksamenssæt med sprogopgaver. I forbereder jer ved at læse siderne i sektionen "Grammar" i OneNote. I skal ikke aflevere noget her på Lectio, for opgaverne laves i modulet
-
Homework: Make sure you have your UNI-login because we are going to read an introductory text in an ebook about our new topic "Post-Racist America?".
-
Text: Post-racist America?
-
Lektier: Complete the pre-reading tasks about "The Hate U Give" (handout).
-
Homework: Read (or listen to) chapters 3 and 4 of THUG. Write down 1-2 important quotations from each of the two chapters.
-
THUG Chapter 3
-
THUG Chapter 4
-
Homework: Read (or listen to) chapters 5 and 6 of THUG. Write down 1-2 important quotations from each of the two chapters.
-
Chapter 5
-
Chapter 6
-
Minlæring: Introduction
-
Homework: Re-read the instructions to your Written Assignment 7 (Introduction, THUG) that is due this coming Sunday April 21 at 10 p.m.
-
1w En - Written Assignment 7 (Introduction, THUG).docx
-
The Hate U Give by Angie Thomas.pdf
-
THUG Chapter 7 (19 min.)
-
THUG Chapter 8 (17 min.)
-
Homework: Your Written Assignment 7 (Introduction) is due Sunday April 21 at 10 p.m.
-
Homework: Read or listen to chapter 11 of THUG. Focus on the plot (what happens). We skip chapters 9 and 10, but feel free to read them if you want :)
-
THUG Chapter 11 (22 min.)
-
THUG Chapter 23 (17 min.)
-
Homework: Skim-read or listen to chapter 22 of THUG (16 min.). Focus on the plot (what happens). We skip chapters 12-21, but feel free to read them if you want :)
-
THUG Chapter 22 (16 min.)
-
No homework :) If you are behind on reading, make sure you have read the homework for the previous lessons, as we today finish the book by working with the final chapters 24-26.
-
THUG - Chapters 24-25
-
Brug den ene fordybelsestime på at forberede dig på et sæt sprogopgaver, der handler om følgende emner:
-
THUG - Full book quiz
-
Homework: No homework, but if you have not finished reading / listening to chapters 1-11 and 22-26 of the novel THUG, you have to do that.
-
Homework: Re-read the instructions to your Written Assignment 9 (Essay, THUG) that is due Sunday May 12 at 10 p.m. Today, you get time to get started and work on it.
-
1w En - Written Assignment 9 (Essay, THUG).docx
-
Homework: Bring snacks :)
-
No homework, but bring the two novels we have read this year.
-
The Hill we Climb by Amanda Gorman.docx
-
Concrete Rose by Angie Thomas.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1w En - Written Assignment 6 (Sprogopgaver 1)
|
05-03-2024
|
1w En - Written Assignment 7 (Introduction)
|
21-04-2024
|
1w En - Written Assignment 8 (Sprogopgaver 2)
|
03-05-2024
|
1w En - Written Assignment 9 (Essay)
|
12-05-2024
|
Analytical essay - non-fiction
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
South Africa - EKSAMEN
South Africa – undervisningsbeskrivelse
Titel: South Africa
Omfang
Modultal: 16 moduler af 90 minutters varighed og antal sidetal: ca. 60 siders værk + ca. 20 sider, så i alt ca. 90 siderLæst med LE og AI
Indhold
Kernestof:
- (TEDEd-Talk): Tthula Simpson "How did Apartheid happen, and how did it finally end?" https://www.youtube.com/watch?v=ke4kVFycpYY
- (Song): National Anthem of South Africa (1997). https://www.youtube.com/watch?v=NBKjWRjwMkY
- (Article): Cangolesi, Jeff (2012): "The State of the Rainbow Nation". https://berkleycenter.georgetown.edu/posts/the-state-of-the-rainbow-nation
- (Non-fiction book): Noah, Trevor (2016). “Born a Crime – Stories from a South African Childhood”. New York: Spiegel & Grau. Kapitel 1-4 læst intensivt.
- Gordimer, Nadine (1980). "Country Lovers".
- Malone, Andrew (2013). "Mandela's Passing and the Looming Threat of a Race War against South Africa's Whites"
- Serote, Mongane Wally (1979). "A Dry White Season - For Don m. Banned". poem.
- Sam Wilkinson (2014): "Reggie Yates's Extreme South Africa" episode: "The White Slums". Documentary - mitCFU.dk
- Evans, David (1998): "Dead Man's Shoes"
Supplerende stof:
- (Audiobook): Noah, Trevor (2016). “Born a Crime – Stories from a South African Childhood”. https://www.audible.co.uk/
- (Literary theory): ”How to Analyze Memoirs and Autobiographies”
- (Questions for discussion): “South Africa”. ESL Discussions. https://esldiscussions.com/s/south_africa.html
- (Video): Comedy Central Stand-up (2018). “Trevor Noah Wasn’t Considered Black Growing Up”. https://www.facebook.com/watch/?v=176314893270714
- (Video): The Daily Show with Trevor Noah (2020). ”Trevor Interviews His Grandmother and Brings Back Stories from Soweto”. https://www.youtube.com/watch?v=IpUmVYvzdlI
- (Book club questions): TBR (2020). “16 Born A Crime Book Club Questions” https://mytbr.co/16-born-a-crime-book-club-questions/
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
Forløbet har haft til formål at give eleverne grundlæggende indsigt i historiske og aktuelle forhold i Sydafrika med særlig fokus på apartheid og post-apartheid Sydafrika. For at få indsigt i de historiske forhold har vi set en TEDEd-Talk om apartheids opståen og afslutning, og eleverne har researchet og efterfølgende spillet rollespil som vigtige personer i Sydafrikas historie og samtid. Vi har også læst om landet i dag, og set forskellen mellem hvide og sorte og hvordan racemæssige spændinger stadig er en stor del af Sydafrika i dag.
For at opfylde læreplanens krav om at læse forskellige genrer har eleverne læst kapitel 1-4 af Trevor Noahs bog ”Born a Crime”. I læsningen af bogen har vi arbejdet med en ”reading log” med summaries og fokus på, hvad bogen viser os om Sydafrika under og efter apartheid. Undervejs har vi lavet forskellige samtale- og præsentationsøvelser om de forskellige kapitler, og efterfølgende har vi trænet brug af teori om analyse af autobiographies/memoirs til at analysere udvalgte dele af bogen. Forløbet blev afsluttet med en samtaleøvelse med spørgsmål om bogen samt gruppepræsentationer med analyse af bogen under følgende underemner: Style of writing, Language and power + Colonial past, Identity/”The Chameleon”. Derudover har vi set forskellige videoer med Trevor Noahs standup og et besøg hos hans bedstemor i Sydafrika.
Herudover har vi fortsat trænet analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster med brug af relevant terminologi. I arbejdet med alle teksterne har der været fokus på, at eleverne skulle træne både mundtlighed og skriftlighed - bl.a. ved at analysere en sang mundtligt og skrive et analytical essay om en artikel.
Undervejs i arbejdet med bogen og teksterne har vi inddraget ovennævnte viden om historiske og aktuelle forhold.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Redegøre kort for apartheid i Sydafrika og reflektere over, hvorvidt denne historiske periode stadig havde/har konsekvenser i Sydafrika post-apartheid.
- Analysere en sang og en artikel med brug af relevant fagterminologi samt en memoir med brug af teori om denne genre.
- Skrive et short analytical essay om en non-fiction tekst.
- Perspektivere teksterne til Sydafrikas historie med fokus på apartheid og hvordan Sydafrika er som land i dag.
Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hi 2w En! I hope you've had a great summer vacation :) I look forward to seeing you all again! Homework for today: Make sure you still have access to our OneNote, and bring a pen/pencil.
-
How did South African Apartheid happen, and how did it finally end? - Thula Simpson
-
Homework: Complete the exercises about "Verbalkongruens med 'to be'" in the section "Lektier" in Minlæring (19 min.).
-
Minlæring: Lektier - Verbalkongruens med "to be"
-
Homework: Complete the exercises about "Verbalkongruens med 'to have'" in the section "Lektier" in Minlæring (19 min.).
-
Minlæring - Lektier: Verbalkongruens med "to have"
-
Homework: Bring your handouts about the text "The State of the Rainbow Nation". If you want, you can start working on the written assignment, but that is what we are going to do together today.
-
2w En - Analytical essay (non-fiction, South Africa).docx
-
Quizlet: Dead Man's Shoes
-
Homework: Complete the exercises about "Adjektiver eller adverbier" in the section "Lektier" in Minlæring (18 min.).
-
Minlæring, Lektier: Adjektiver eller adverbier
-
Homework: Remember that your written assignment "2w En - Short analytical essay (non-fiction, South Africa)" is due Thursday August 22 at 22 p.m. Bring your book "Born a Crime" :)
-
Homework: Hand-in your written assignment "2w En - Short analytical essay (non-fiction, South Africa) no later than Thursday August 22 at 22 p.m.
-
Homework: Re-read your notes about Born a Crime in your "Reading log", and bring your book "Born a Crime".
-
Homework: Re-read your reading logs about "Born a Crime" because we will start analyzing the chapters today.
-
Homework: No homework, but if you want, you can take a look at the questions in the attached PP that we will work with today.
-
Trevor Noah - Born a Crime - Talking about chapters 1-4.pptx
-
Homework: Læs undervisningensbeskrivelsen af forløbet "South Africa", så du kan stille eventuelle spørgsmål til den i dag. Den ligger både i OneNote under sektionen "South Africa" og i lectio under "Studieplan".
-
Homework: decide what topic you want to talk about in your next assignment. It can be anything you like as long as you feel passionate about it
-
Andrew Malone - Mandela's Passing and the Looming Threat of a Race War Against South Africa's Whites OCR.pdf
-
A Dry White Season (1).docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Short analytical essay (non-fiction, South Africa)
|
22-08-2024
|
Speaker's Corner
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
The Divided States
The Divided States
Omfang: Ca. 10 moduler af 90 minutters varighed og ca. 30 siders tekst.
Kernestof:
- Wich m.fl. (2025): "Chapter 1: How the System Works" from "Election Year", Columbus. Tilgængelig på systime
- FitzGerald, James (2024) "The seven swing states set to decide the 2024 US election". BBC. http://bbc.com/news/articles/c511pyn3xw3o
- Harris, Kamala (2024): Remarks by Vice President Harris to Kick Off Nationwide “Fight for Reproductive Freedoms” rally. Excerpt. Findes i kapitel 5 i "Election Year" på systime: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
- Nason, Craig (2022). "I Survived Columbine 23 Years Ago. Is America Finally Tired of All This Death? by Craig Nason". From "Liberty, Guns and babies", Columbus. Findes på systime: https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
- LaPierre, Wayne (2022). "An Important Message from Wayne LaPierre". From "Liberty, Guns and babies", Columbus. Findes på systime: https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
Supplerende stof:
- 4 Channel News (2020): "How to become President of the United States: a simple guide". Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=vsYclkV6RPY&t=2s
- Interactive map - US election from abcnews.go.com
- TED-talk (2021): "The End of Roe v. Wade -- and What Comes Next | Kathryn Kolbert | TED". Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=y4yeroE4Ar4
- CBS News (2024): "JD Vance, Tim Walz on addressing school shootings, gun violence in U.S." Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=PEoil9M4kEc
- McCormack, Will & Govier, Michael (2020). "If Anything Happens I Love You". From "Liberty, Guns and babies", Columbus. Findes på systime: https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
Særlige fokuspunkter
Eleverne lavede herudover selv research, hvor de skulle kendetegne det demokratiske parti og det republikanske parti.
I dette mini-forløb undersøgte vi det amerikanske valgsystem, de politiske partier og to af de sager der splitter USA i vores tid; abort og våben. Fokus var at reflektere, diskutere og forsøge at belyse politiske emner fra begge sider.
Eleverne blev trænet i analytiske og kommunikative færdigheder, samt vurdere og stille sig kritiske overfor politiske udsagn. I arbejdet med emnet arbejdede eleverne både selvstændigt og i par, ligesom de også øvede præsentationer.
Vi arbejdede også med skriftlighed ifm. opgave 6C, hvor fokus var på short film, intro til analyse af short film og skrive analytisk essay om short film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
United Kingdom - EKSAMEN
United Kingdom
Omfang: ca. 26 moduler af 90 minutters varighed, antal sider ca. 55.
Kernestof:
- Gavron, Sarah (2020): "Rocks". Movie
- Kenyatta, Jomo (1938): "The Gentleman of the Jungle"
- Singh, Khushwant (1950): "Karma"
- Lowe, Keith (2020): "Five times immigration changed the UK" BBC. https://www.bbc.com/news/uk-politics-51134644
- McAuley, Joseph (2021): "Am I British?". BBC World
- Kureishi, Hanif (1994): "My Son the Fanatic"
-Malkani, Guatam (2005): "Paki". excerpt. Findes på systime i "Everyone is Here": https://everyoneishere.systime.dk/?id=140&L=0
- Financial Times (2023): "The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK | FT Film". Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=wO2lWmgEK1Y
- Williams, Zoe (2024): "It’s clearer than ever that Brexit has failed – let’s not inflict its miseries on young people". The Guardian
- BBC (2019): "Broke" 2. episode. Findes på mitCFU.
- Sinmaz, Emine (2023): "UK families ‘eating less healthily’ due to cost of living crisis". The Guardian
Supplerende stof:
- Knowlegdia (2021): "How did The British Empire rule the World?". Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
- National Anthems: Rule Brittania (1740), God Save the King (1745), Land of Hope and Glory (1902)
- The Generalist Papers (2022): "A Short History of the English Language". Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=iSSTv8-2358
- Crystal, David: "David Crystal on English as a Global Language" & "David Crystal on New Englishes" from systime: Worlds of English chapter one.
- TEDtalk (2019): "2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly | Heather Hansen | TEDxOdense". Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9dum2Z4B3js
- Powerpoint: Brexit - causes and consequences
Særlige fokuspunkter:
I arbejde med United Kingdom har eleverne læst om landets historie, kultur og samtid. Fokus har været på landet som kolonimagt, oplevelsen som koloniseret og afkolonisering . Vi har også undersøgt hvilke problematikker landet står overfor idag, og har læst om immigration, brexit og cost of living crisis.
I arbejde med ELF var undervisningen organiseret som projektarbejde og eleverne lavede gruppepræsentationer.
Teksterne har været en blanding af fiktion og non-fiktion og vi har også set en film. Elevernes analytiske begrebsapparat er styrket ligesom der også har været fokus på at perspektivere tekster og have overblik over flere problematikker/tematikker.
Vi har trænet kommunikation, præsentation og mundtlighed.
Eleverne har trænet skriftlighed som omlagt skriftlighed - men de analytiske essays har ikke knyttet sig an på tema og er derfor foregået sideløbende.
Eleverne har primært arbejde i par eller individuelt og med opsamling som klassediskussion eller præsentationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Grammatik og skriftlighed (TILLADTE HJÆLPEMIDLER)
Grammatik og skriftlighed (TILLADTE HJÆLPEMIDLER)
Omfang: Begge år
Kernestof:
Minlæring - iBøger
- Engram
- Engram basis
- Engram Grundforløb
- Do it Write
- Do it Write (EN)
Systime:
- Getting started
- Getting started A
- The English Handbook https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146&L=0 (Digitalt undervisningsmateriale)
- OneNote (Digitalt undervisningsmateriale): samarbejdsområdet er lukket
- www.ordbogen.com (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://en.oxforddictionaries.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.merriam-webster.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- www.dictionary.com (Digitalt undervisningsmateriale)
- www.Lectio.dk (Digitalt undervisningsmateriale): studieplaner, opgaver
- www.minlæring.dk eller https://app.minlaering.dk/dashboard (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.thesaurus.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
Eleverne har gennemgået ordklasserne og grammatiske regler, samt stilleje og forskellige tekstgenre. De har skrevet analytical essays i alle genre, og kender til formalia, analyse, citatbrug og kildehenvisninger.
Metoden har været blandet - individuelt arbejde, pararbejde, grppearbjede og lærerstyret og med øvelser fra minlæring og div. grammatikbøger, ligesom de også har løst og arbejde med funktionelle grammatikopgaver.
OM TILLADTE HJÆLPEMIDLER
I skal have onenote som en app/klient på computeren og kunne tilgå den offline.
Det kan være en fordel at anvende Edge som browser.
Eksempler på tilladte offline hjælpemidler
- Materiale, arbejde, opgaver, noter, grammatikker, bøger
Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt
Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt for eksaminanderne at bruge digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070235321",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070235321",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58070235321"
}