Holdet 2024 Sa/2a3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Steffan Toft Ohrt Jensen
Hold 2024 Sa/2a3g (2a3g Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Identitetsdannelse i det senmoderne
Titel 2 Tema 2: Velfærd, ideologi og økonomi
Titel 3 Tema 3: Demokrati og deltagelse
Titel 4 Tema 4: Indvandring og Det multikulturelle Samfund
Titel 5 Tema 5: Integration, Polarisering og Fremtiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Identitetsdannelse i det senmoderne

- på vej mod netværksidentiteten?

1. Indholdselementer
- De forskellige samfundstyper - traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Socialisationsformerne - primær, sekundær, tertiær og dobbeltsocialisering
- Anthony Giddens' teori om det senmoderne samfund
- Thomas Ziehes teori om det senmoderne samfund
- Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet
- Netværkssamfundet og netværksindividet
- Identitetsdannelse på nettet - herunder Goffman, Meyrowitz og Honneths teori
- Er netværkssamfundet godt eller skidt for individet? - herunder Sherry Turkle, Giddens og Alain de Bottons teori
- Struktur- vs. aktørforklaringer
- Social arv, social mobilitet og push- og pull-faktorer ift. mønsterbrydning
- Bourdieus teori i tilknytning til social arv samt diskussionen mellem Bourdieu, Ejrnæs og Giddens/Ziehe ift. social arv

2. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

3. Kernestof

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

4. Materialer

4.1. Kernestof
- "Netværkssamfundet" s. 12-13
- "Luk samfundet op" (2. udg.) s. 56-58, 61 og  85 i uddrag
- "Luk samfundet op" (ibog) om Anthony Giddens' teori på følgende sider
   - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365
   - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=418
   - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=417
   - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416
- "Luk samfundet op" (ibog) om Thomas Ziehes teori på følgende sider
   - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=364
   - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419
- "Samf på B" (ibog) - afsnittet "Hartmut Rosa – 
fremmedgørelse i 
accelerationssamfundet" på dette link: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
- "Sociologi - viden, teori og metode" (2. udg.) s. 247-253
- "Samf på B" s. 48-51
- "Sociologisk Set" (1. udg.) s. s. 54-59, s. 100-101 og s. 109-110
- Restudy-videoen ”Sociologi teorier” (kun afsnittet om Bourdieu). Link: https://restudy.dk/forloeb/601/video/75853204  
- Restudy-videoen ”Pierre Bourdieu – habitus og den symbolske vold”. Link: https://restudy.dk/forloeb/610/video/75853359
- Youtube-video-gennemgang af forskellen på Bourdieu, Ejrnæs og Giddens/Ziehe ift. synet på social arv. Link: https://www.youtube.com/watch?v=Q9PkPv6Js8U  
- "Sociologi" (1. udg.) s. 120-121

4.2. Supplerende stof
- Læsning af fokus-gruppeinterview med 1.g-elever om det senmoderne samfund
- Kronik "På med studenterhuen!" (uddrag). 21. juni. 2016. Link: http://www.b.dk/kronikker/paa-med-studenterhuen  
- "Interview: Det ville være nemmere, hvis der var et standardliv, man kunne leve" (uddrag). Politiken.dk. 12. januar. 2023. Link: https://politiken.dk/kultur/boger/interview_boger/art9117445/%C2%BBHvis-man-lige-streger-Jehova-over-s%C3%A5-t%C3%A6nker-jeg-Kraftedeme-Det-er-sgu-rigtigt%C2%AB
- Figur 9.4 "Udvalgte indikatorer på 19-årige drenge og pigers trivsel i 2009, 2013 og 2017. Fra: VIVE: "Børn og Unge i Danmark – Velfærd og trivsel 2018”.
- Dokumentar "Når moibilen tager magten". Afsnit 1. Tv2. 2015
- Kvantitativt materiale om befolkningens brug af sociale medier
- - Videointerviews om unges redigering af udseende på sociale medier, som findes på denne side: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-06-22-redigerer-sig-til-det-perfekte-ydre-likes-er-anerkendelse
- Uddrag fra serien "Stik mig smuk". Afsnit 1. 2024
- "Løgn, grimhed og bekendelser. Internettets nye stjerner smider maskerne". Zetland. 1. juni 2016. Link: https://www.zetland.dk/historie/sOJrGk76-aopXLwdn-ff822
- "Det perfekte er det nye normale" (uddrag). Information. 4. august. 2016
- Interview fra GoMorgen Danmark omkring unge og sociale medier. 4. april 2016
- Deadline-interview med influenceren Cecilie Haugaard. link: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?faust=CFUTV1136195. 1. februar. 2024
- Podcast "Likes og livet: Sociale mediers indflydelse på ung" fra podcasten " Vi elsker eksperter". 21. marts. 2024. Link: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/likes-og-livet-sociale-mediers-indflydelse-p%C3%A5-unge/id1644340566?i=1000649969350
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Tema 2: Velfærd, ideologi og økonomi

- Kan fremtidens danske velfærd sikres?

1. Indholdselementer

- Velfærdstrekanten og velfærdsstatsmodellerne
- Ideologierne
- Partiernes placering på den traditionelle højre-venstre-akse og en kobling til velfærd
- Velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer
- Løsninger på velfærdsstatens interne udfordringer: nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
- Partiadfærd - Molins Model
- De samfundsøkonomiske mål
- Det økonomiske kredsløb
- De økonomiske politikker: Finans-, penge- og strukturpolitik og kort om EU's betydning for DK's mulighed for at føre økonomisk politik
- Konkurrencestaten og forskellen til velfærdsstaten

2. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af  fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

3. Kernestof

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og  arbejdsmarkedsforhold.

4. Materialer

4.1. Kernestof

- "Tre velfærdsmodeller" i Luk samfundet op (ibog). Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=441  
- De tre klassiske ideologier i "Luk samfundet op" (ibog) på følgende sider:
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=384
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=383
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=382
- "Velfærdsstatens udfordringer - klemmerne" i "Samf på B" (ibog). Link: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405
- " Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien" i "Luk samfundet op (ibog). Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410
- "Molins Model" i "Politikens kernestof" (ibog). Link: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=208
- Elevernes forskellige selvfundne statistikker her: https://samfundsstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=279   
- De samfundsøkonomiske mål i "Luk samfundet op" (ibog) på følgende sider:
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=404
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=456
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=455
- "Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb". "Luk samfundet op" (ibog). Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405
- Video-introduktion til det økonomiske kredsløb: https://www.youtube.com/watch?v=yoIhF7Nvn0k&ab_channel=CoagmentoDet økonomiske kredsløb
- "Udsving i økonomien". "Luk samfundet op" (ibog). Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=403
- "Figur over det økonomiske kredsløb". Link: https://www.luksamfundetop.dk/8/kapitel-8/figurer/
- De økonomiske politikker finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik i "Luk samfundet op" (ibog) på følgende sider:
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=459
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=458
  - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=457
- "Udvikling mod en konkurrencestat". "Ulighedens mange ansigter" (ibog). Link: https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=185
- "Uligheden i det danske samfund og konkurrencestaten". "Ulighedens mange ansigter" (ibog). Link: https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209

4.2. Supplerende stof
- "Regeringens ’allerstørste satsning’ er svær at se: Hvor er den ekstra velfærd?" | Indland | DR . 9. september. 2024. Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringens-allerstoerste-satsning-er-svaer-se-hvor-er-den-ekstra-velfaerd
- Forskelligt kvantitativt empiri og statistik til arbejdet med velfærdsstatens interne udfordringer
- "Formand for Konservative Studerende: Drop SU'en. Jeg er så træt af at høre på mine medstuderendes curlingbarnsklynkeri" (uddrag). Politiken.dk. 9. april. 2024. Link: https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art9841063/Drop-SUen.-Jeg-er-s%C3%A5-tr%C3%A6t-af-at-h%C3%B8re-p%C3%A5-mine-medstuderendes-curlingbarnsklynkeri?srsltid=AfmBOooZUu0buH2FNY22iA07DGvhSL7Y9JunBgWdEyEXBQlqSWWw2XVO
- TV-udsendelse - "Farvelfærd" (om de ældre) DR2. 2014. Link: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031409242200
- Podcast "Mettes tilbagetrækning" fra DR-podcasten "Genstart". 23/8 2024. Link: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/mettes-tilbagetr%C3%A6kning/id1500746737?i=1000666299831
- "Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen)" (1:8). Link: https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8
- Udvalgte økonomiske nøgletal for dansk økonomi, efteråret 2023
- "Vismændene: Regeringen må stramme op, ellers koger dansk økonomi over" (uddrag). Politiken.dk. 10. oktober. 2023.
- "Tabel 1: Nøgletal for dansk økonomi". August 2024. Fundet via Økonomi- og indenrigsministeriets hjemmeside. Link: https://oem.dk/media/10049/faktaark-prognosen.pdf
- "Svend Brinkmann: Konkurrencestatens reformer skaber vækst. Men ødelægger de mon mere, end de gavner?". Altinget.dk. 22. juni. 2022. Link: https://www.altinget.dk/etik/artikel/svend-brinkmann-konkurrencestaten-har-et-stramt-greb-om-vores-dannelse-kan-vi-loesne-det?fbclid=IwAR2cq_xW8pko1IxZ7GYdHjIiw8qxO-eM5rXjhpZMjhOJ5cHaeWGyES8yMfw
- ”Befolkningsfremskrivninger”. Danmarks statistik. Dst.dk. 30. maj. 2018
- ”Simon Emil Ammitzbøll i debatindlæg: Skattelettelser ER velfærd” (uddrag). Politiken.dk. 5. september. 2017.
- ”Universel velfærd er snart fortid” (uddrag), Af Andreas Baumann – Ugebrevet Mandag Morgen. Publiceret i Berlingske, den 25. januar. 2014.
- ”Danskernes syn på pensionsalderen”, Meningsmåling fra Epinion, 1. oktober 2024
- ”Pelle Dragsted hælder vand ud over statsministerens brændende platform” (uddrag). politiken.dk. 18. marts 2023.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om økonomi 02-10-2024
Synopsis-aflevering 1 - Velfærd, ideologi og økono 10-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Tema 3: Demokrati og deltagelse

- Hvordan får vi et levedygtigt demokrati?

1. Indholdselementer
- Det amerikanske politiske system og partierne og udfordringer for det amerikanske demokrati
- Amerikanske præsidentvalgsystem, negative campaigning og voting og forskellige vælgertyper
- Eastons model og demokratiformerne
- Demokratiforståelserne konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
- Demokrati og køn - herunder mandatmodellen og deskriptiv repræsentation
- Teledemokrati
- Postfaktuelt demokrati og ekkokamre
- Forskellige deltagelsesformer og Habermas og deliberativt demokrati
- Magt, lovgivningsproces og den parlamentariske styringskæde
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder medborgerskabsbegrebet
- Demokrati i et globalt perspektiv og David Helds teori
- Medierne og demokratiet herunder nyhedskriterierne og Bourdieus kritiske tilgang til medierne
- Kort om EU

2. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

3. Kernestof

Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

4. Materialer

4.1. Kernestof
- "USA - historie, samfund og religion" (ibog) følgende sider:
  - https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=376
  - https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=377
  - https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=378
  - https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=379
- "USA's udfordringer" (ibog). Link: https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
- "Luk samfundet op (ibog) følgende sider:
  - "Hvad er et demokrati". Link: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=391
  - "Demokrati i praksis. Det danske politiske system og magt". Link:
     https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=390
  - "Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati". Link:
     https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438
- "Køn og ligestilling" s. 91-95
- "B-bogen" s. 24-28 og s. 69-75
- "Luk samfundet op" (3. udg.) s. 154-158
- "Politikbogen" s. 305-307
- "Medier og politisk kommunikation" (3. udg.) s. 79-84
- "Fra demokrati til lov". Video fra folketinget.dk. Link: https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.101/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_radcli0t?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_radcli0t&flashvars%5bstreamerType%5d=auto
- Restudy-video "Medier". Link: https://restudy.dk/forloeb/601/video/75853221
- "MedierNU" s. 161-167
- "Sociologi ABC" s. 159-160

4.2. Supplerende stof
- Republikansk valgvideo: https://youtu.be/bHlb0z1vZm8?si=8DGp0SlZFHliMVAY
- Demokratisk valgvideo: https://youtu.be/PWarVaHd8h4?si=HIBQjeFK-0ML4hNJ
- Uddrag fra amerikansk præsidentdebat mellem Harris og Trump. Link: https://www.youtube.com/watch?v=T89NYFjEAiM
- DR Explainer "Demokratiets fald?". Link: https://www.dr.dk/nyheder/udland/usa-er-i-krise-men-hvad-er-gaaet-galt-i-verdens-aeldste-moderne-demokrati
- "Folkeafstemninger undergraver demokratiet" (uddrag). Blogindlæg af Uffe Ellemann på berlingske.dk. d. 27. juni 2016.
- "Alternativet vil kopiere Finland". Jyllands-Posten. 14. august. 2015
- "Vælger: »Jeg har faktisk hverken respekt for eller tillid til højre- eller venstrefløjen længere«" (uddrag). 8. oktober 2022. Politiken.dk. Link: https://politiken.dk/danmark/politik/folketingsvalg_2022/art8952682/24-%C3%A5rige-Jon-har-mistet-tilliden-til-politikerne.-Det-samme-har-mange-andre.-Er-vi-p%C3%A5-vej-mod-amerikanske-tilstande
- Dokumentar "Uffes Alternativ" afsnit 2 (uddrag). 2015
- "Ekspert: Vi låser os inde i ekkokamre med vores meningsfæller". dr.dk. 2. januar. 2017. Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ekspert-vi-laaser-os-inde-i-ekkokamre-med-vores-meningsfaeller#!/00:54
- www.180grader.dk og www.24nyt.dk som eksempler på alternative nyhedssider
- "Flere og flere deltager i online demokrati". dst.dk. 2020. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2020/2020-03-11-flere-danskere-deltager-i-online-demokrati
- Deadline-interview med Johannes Andersen: "Storbyelitens blinde vinkler". Deadline. 26. november. 2024. Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-storbyelitens-blinde-vinkler_490821?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1N8HZJ0WZca766v7xTB0wGsSCzrtXdMobLe0pmBsvlxnd6Jx4QM8sjy4c_aem_FgQ2XbAKF1-Yku96iNf1SQ
- Podcast "Alt er (igen) politisk". Afsnit fra podcasten "Udsyn" på DR. 10. oktober. 2024. Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2024/udsyn-alt-er-igen-politisk-11802401173
- Forskellige elever læste den ultrakorte beskrivelse af forskellige af EU's institutioner i pjecen "EU på 5 minutter". Produceret af Europaparlamentet i Danmark. 24. juli. 2024
- "10 måder hvorpå EU påvirker dit liv". Videnskab.dk. 2. juni. 2024. Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/10-maader-hvorpaa-eu-paavirker-dit-liv/
- Dokumentar: "Kampen om kemikalierne". 2008
- "Ali Aminali: "37 timers arbejdspligt er det, Fatma og Mustafa har brug for"". Altinget. dk. 27. april. 2023. Link: https://www.altinget.dk/artikel/37-timers-arbejdspligt-er-det-fatma-og-mustafa-har-brug-for
- Kort indslag fra TV-avisen om den daværende regerings ønske om at indføre nyttejobs.  7. september. 2021
- "Regeringen vil indføre kvindelig værnepligt på lige fod med mænd". Dr.dk. 13. marts. 2024. Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-indfoere-kvindelig-vaernepligt-paa-lige-fod-med-maend

Eleverne deltog desuden i forbindelse med forløbet i et ligestillingsevent på Aalborg Katedralskole, hvor de skulle lave forskelligartede produkter i tilknytning til ligestilling.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produkter fra ligestillingsarrangement 19-11-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 4: Indvandring og Det multikulturelle Samfund

Hvordan håndterer vi integration i et multikulturelt samfund?

1. Indholdselementer
• Introduktion til velfærdsstaten og det multikulturelle samfund
• Integrationstyper: assimilation, segregation, pluralisme og integration
• Thomas Hylland Eriksens identitetstyper og integrationsdilemmaer
• Kontaktteorien og integrationsmekanismer
• Strukturel og kulturel integration, herunder Segmented Assimilation Theory
• Mediernes rolle i integrationsdebatten: framing, agenda-setting og bias
• Analyse af aktuelle sager: burkaforbuddet, muslimske friskoler, parallelsamfund
• Økonomiske perspektiver: beskæftigelse, velfærd og finanspolitisk holdbarhed
• Politisk håndtering: policy-design og balancen mellem konkurrencestat og mangfoldighed
• Globaliseringens betydning for migration og EU’s asyl- og migrationspolitik
• Flygtningekonventionen og dilemmaet omkring midlertidig versus permanent integration
• Elevernes egne politikforslag og deltagelse i klassebaserede debatter og rollespil
• Forberedelse af synopsis med anvendelse af teorier og empiri

2. Faglige mål
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger, herunder integration og mangfoldighed
• Anvende faglige teorier og begreber til at forklare sociale, kulturelle og politiske problemstillinger
• Indsamle, bearbejde og vurdere materiale, herunder kvantitativt og kvalitativt data, medier og cases
• Udarbejde og præsentere politikforslag med fokus på økonomiske og værdipolitiske afvejninger
• Formulere faglige problemstillinger og præsentere faglige sammenhænge på struktureret og nuanceret vis
• Argumentere fagligt for egne synspunkter og deltage i nuanceret samfundsdebat
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag og i et globalt perspektiv

3. Kernestof
Sociologi
• Integration og identitet
• Kontaktteorien og mediers rolle i meningsdannelse

Politik
• Politisk styring, policy-design og integration
• Flygtninge- og migrationspolitik nationalt og internationalt
• Velfærdsstatens udfordringer og multikulturel sameksistens

Økonomi
• Arbejdsmarked, beskæftigelse og finanspolitisk bæredygtighed
• Økonomiske konsekvenser af migration og integration

4. Materialer
4.1 Kernestof
• “Luk Samfundet Op” (ibog), kapitel 5.2, Integrationstyper - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=302#c327
        • “Luk Samfundet Op” (ibog), kapitel 5.2, "Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=301
• Samfundsfag B – Kapitel 5: Teorier om mediepåvirkning - https://samfundsfagb.systime.dk/?id=178
• Artikler om burkaforbuddet, parallelsamfund og friskoler
            - https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-06-hijab-niqab-eller-burka-se-hvad-maskeringsforbuddet-daekker
            - Støttepartier vil have afskaffet omstridt burkaforbud
31. juli 2019 Folketidende.dk (Lolland-Falsters Folketidende) 426 ord Id: e7496c18
            - Sikkerhed retfærdiggør ikke burkaforbud
18. august 2009 Nordjyske.dk 221 ord Id: e1a2cbad
            - Jarlov indrømmer: Ja, det ér et burkaforbud
14. oktober 2017 Jyllands-Posten Sektion 1 Side 6 (Indland), Freja Elke Bang Mie Louise Raatz... 425 ord Id: e67547de
• "Billeder på integration. Kulturmøder, samfundsforandringer og projektmetoder" (ibog), kapitel 4.4, Beskæftigelsen blandt forskellige indvandrergrupper - https://bpi.systime.dk/?id=181&L=10
• "Velfærdsstaten under pres" (ibog), kapitel 3.6, Er finanserne holdbare? - https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151&L=10
• “Luk Samfundet Op” (ibog), kapitel 9.6, Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien - https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410#c2181
• Samfundsfag B – Kapitel 8, Økonomisk politik, Arbejdsmarkedspolitik - https://samfundsfagb.systime.dk/?id=199#c720
• INTERNATIONAL POLITIKS KERNESTOF – Kapitel 7.4, Migration - https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154&L=10&loopRedirect=1
• Psykologiens veje - Kapitel 22, Kulturmøder, Kontaktteorien - https://psykveje.systime.dk/?id=5556&L=10#c12489
• "Billeder på integration. Kulturmøder, samfundsforandringer og projektmetoder" (ibog), kapitel 3.1, Introduktion, Hvad er kulturel integration? - https://bpi.systime.dk/?id=153&L=10#c551

4.2 Supplerende stof
• Danmarks Statistik, Indvandrere og efterkommere - https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/indvandrere-og-efterkommere
• Danmarks Statistik, Beskæftigelse og arbejdsløshed - https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/beskaeftigelse-og-arbejdsloeshed/
• Danmarks Statistik, Indvandrere i Danmark 2024 - https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/Publikationer/VisPub?cid=52300
• GLOBALIS, Flygtningekonventionen, 2020 - https://globalis.dk/konventioner/flygtninge/flygtningekonventionen
• Det europæiske råd, EU's migrations- og asylpolitik - https://www.consilium.europa.eu/da/policies/eu-migration-policy/
• Globalnyt, 4.260 milliarder kroner i 2022: Pengeoverførsler mellem familier er meget vigtigere end du tror, 2023 - https://globalnyt.dk/4-260-milliarder-kroner-i-2022-pengeoverfoersler-mellem-familier-er-meget-vigtigere-end-tror/
• Mandag morgen, 2016, Folkeskolen er et mikrokosmos for integration i samfundet -  https://www.mm.dk/artikel/folkeskolen-er-et-mikrokosmos-for-integration-i-samfundet
• København Universitet, 2021, Virksomheder får bedre redskaber til at tiltrække udenlandsk arbejdskraft - https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/2021/virksomheder-faar-bedre-redskaber-til-at-tiltraekke-udenlandsk-arbejdskraft/#:~:text=Med%205%2C7%20mio.%20i%20st%C3%B8tte%20fra%20Innovationsfonden%20vil,som%20skal%20identificere%20barrierer%20og%20potentialer%20i%20virksomhederne.
• Altinget, 2021, Forskere: Parallelsamfundsaftalen er danmarkshistoriens største boligsociale eksperiment - https://www.altinget.dk/by/artikel/forskere-parallelsamfundsaftalen-er-danmarkshistoriens-stoerste-boligsociale-eksperiment

Eleverne deltog desuden i et oplæg med forfatteren Louise Meyer om hendes bog "Mit had", der omhandler ekstremisme og Yaqoub Ali. Op til besøget læste de artiklen "Tidligere islamist afslører terrorplaner i hjertet af København i ny bog". Politiken.dk. 12. marts. 2024. Link: https://politiken.dk/danmark/art9797348/Tidligere-islamist-afsl%C3%B8rer-terrorplaner-i-hjertet-af-K%C3%B8benhavn-i-ny-bog?srsltid=AfmBOoqHEueVv0Ht3IlZLt6sA45G-fn1xiBSdHgO7ZlJNhiFXSlBxsCO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 5: Integration, Polarisering og Fremtiden

Hvordan skal EU håndtere integration, polarisering og fremtidige udfordringer?

1. Indholdselementer
• EU’s historiske udvikling, traktater og institutionelle opbygning
• Magtens tredeling i EU og sammenligning med nationalstater
• Overstatsligt vs. mellemstatsligt samarbejde og konsekvenser for demokrati og suverænitet
• Joseph Nyes begreb om soft power vs. hard power i EU’s globale rolle
• Brexit: årsager, befolkningsgrupper, retorik og økonomiske konsekvenser
• Populisme og nationalisme som udfordringer for EU-samarbejdet
• Rollebaseret debat om EU’s fremtid
• EU’s rolle som økonomisk kæmpe og udenrigspolitisk aktør – dilemmaer og perspektiver
• Økonomisk vækst, velstandsfordeling og ulighed i EU
• Klimapolitik og EU’s grønne omstilling, herunder kvotesystemet og Doughnut-økonomi
• Energi og stormagternes spil – afhængighed og strategier

2. Faglige mål
• Forklare EU’s opbygning og institutioner og sammenligne med nationale systemer
• Forstå og diskutere begreber som suverænitet, soft power og integration
• Vurdere økonomiske og politiske konsekvenser af EU’s beslutninger og politikker
• Anvende samfundsvidenskabelige metoder til analyse af EU’s udvikling og fremtid
• Argumentere fagligt for egne holdninger og deltage i nuancerede diskussioner
• Udvikle hypoteser og undersøge empirisk materiale i forbindelse med EU-relaterede cases
• Reflektere over EU’s rolle globalt og internt, herunder klimapolitik og ulighed

3. Kernestof
Sociologi
• Identitet, nationalisme og populisme
• Polarisering og politisk adfærd i EU

Politik
• EU’s opbygning, beslutningsprocesser og magtfordeling
• Demokrati, suverænitet og overstatsligt samarbejde
• Brexit og populisme som udfordringer for europæisk integration

Økonomi
• Økonomisk vækst, velstandsfordeling og klimapolitik
• EU som økonomisk aktør og diskussion af ulighed og grøn omstilling

Metode
• Kvantitativ og komparativ  

4. Materialer

4.1 Kernestof
• Samfundsfag B – Kapitel 4: Den Europæiske Union og magtfordeling
○ Den Europæiske Union  - https://samfundsfagb.systime.dk/?id=166
○ EU's institutioner og beslutningsproces - https://samfundsfagb.systime.dk/?id=167
• TED Talk: Joseph Nye – Global Power Shifts - https://www.ted.com/talks/joseph_nye_global_power_shifts
• Samfundsfag B - Kapitel 3: Ideologier og partier -
○ De politiske partiers adfærd | Samfundsfag B - https://samfundsfagb.systime.dk/?id=159
• ANERKENDELSE: Populister til eksamen. 10. januar 2025 Weekendavisen Sektion 4 (IDEER) Side 4 XENIA HEIBERG HEURLIN... 1484 ord Id: ea8b2960
• International politisk kernestof - Kapitel 5 og 8
○ 5.5: Den Europæiske Union (EU): Økonomisk kæmpe og udenrigspolitisk dværg? - https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
• International politisk kernestof - Kapitel 8
○ 8.2: Verdens energiforbrug - https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151
○ 8.3: Stormagternes spil om relative fordele - en neorealistisk synsvinkel - https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150
                ○ 8.5: EU's klimapolitik - https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
                ○ 8.7: Brug din viden, Opgave 8.3. Skriftlig opgave - https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=209
• Why it's time for 'Doughnut Economics' | Kate Raworth | TEDxAthens - https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=doughnut+economics&&mid=736A278461F282783F7F736A278461F282783F7F&&FORM=VRDGAR

4.2 Supplerende stof
• Information: “Blød magt kan blive Danmarks vigtigste våben i en ustabil verden” - Blød magt kan blive Danmarks vigtigste våben i en ustabil verden - https://www.information.dk/moti/2017/01/bloed-magt-kan-danmarks-vigtigste-vaaben-ustabil-verden?destination=node/596870%3Fpage%3D0
• Explainity-videoer om Brexit
○ Brexit explained (explainity® explainer video) - https://www.youtube.com/watch?v=yPnI64y-qIg&t=70s
○ 'Brexit - part 2' explained (explainity® explainer video) - https://www.youtube.com/watch?v=i64TPZSE7ng&t=11s
• UK Now og Europa-Kommissionens rapporter om Brexit
○ Konsekvenserne af brexit - Europa-Kommissionen - https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/relations-united-kingdom/new-normal/consequences-brexit_da
○ United Kingdom and the IMF - https://www.imf.org/en/Countries/GBR
• Mentimeter-aktiviteter og rollebaseret debatmateriale
• The world factbook - Countries - https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/
• Transparency International. Corruption Perceptions index - 2023 Corruption Perceptions Index - https://www.transparency.org/en/cpi/2023
• Elevaktiviteter såsom hypoteseøvelser, gruppearbejde og debatter
• Global Footprint Network - 2023 Corruption Perceptions Index - https://www.transparency.org/en/cpi/2023
International politisk kernestof - Kapitel 8.6: 8.6: To grundholdninger til klimapolitik - https://internationalpolitikskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147#c722
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer