Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Malene Cramer Engebjerg
|
Hold
|
2024 if/x (2x if/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
MyApp
Der arbejdes med udvikling af en lille customized app. Formålet er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne får stillet en meget simpel app til rådighed, som kan omregne fra danske kroner til euro. Herefter skal eleverne bruge app’en, modificere den og til sidst udvide den.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Kernestof:
Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sporing af brugere på internettet
Vi har i dette forløb arbejdet med internettets opbygning, IP adresser, DNS, HTTP, HTML, klient-server arkitektur og it-sikkerhed herunder kryptering.
Vi har desuden arbejdet med cookies, overvågning og beskyttelse af egen digital identitet på internettet. Herunder valg af gode passwords, social engineering, phishing mails og afpresning. Vi har set dokumentaren "Hackerne angriber os" og "Privatliv til salg" samt en lille YouTube video: "Hvis din bagerjomfru var en app".
Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter.
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed.
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Supplerende:
Kryptografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Science App til Løvens hule
I er jo vilde med ”Mat med Lassen”, men glem alt om ham efter dette forløb! I skal nemlig udvikle jeres egen innovative science app. Next stop: Løvens hule!
Vi skal bruge innovative arbejdsmetoder.
Derudover skal vi se på personaer, brugsmønstre samt interaktionsdesign - herunder Gestaltlovene og Don Normans designprincipper.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
Programmering
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hacker workshop
Vi får besøg fra AAU.
Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige
aspekter af it-sikkerhed
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsforme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Modellering af data
Vi har i dette forløb arbejdet med databaser, simple SQL forespørgsler, ER-diagrammer, primærnøgler, kardinaliteter, fremmednøgler, tabelskitser og oprettelse af tabeller i SQL.
Som afsluttende eksempel har vi lavet en database og en app for en simpel version af Spotify, og I skal lære at kategoriseret IT-produkter vha. 4P-modellen.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SLUK!
Vi har arbejdet med uddrag af bogen "SLUK" af Imran Rashid, hvor vi blandt andet har arbejdet med Skinners teori om, at belønningsmønstre skal være variable og uforudsigelige samt Foggs teori om "behavior design". Desuden har vi set dokumentaren "Når mobilen tager magten".
Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemers og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
Supplerende:
Digital dannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
AalborgHustagram
I dette forløb har vi arbejdet med udvikling af en simpel version af Instagram - AalborgHustagram - i App Lab fra code.org efter princippet: use-modify-create. Udover programmering har vi set på trelagsarkitekturen, brugsmønstre, modellering af data og hvordan man læser fra og skriver til en tabel i datalaget i App Lab. Desuden har vi arbejdet med usability evaluering samt interaktionsdesign - herunder Gestaltlovene og Don Normans designprincipper. Endelig har vi set på, hvordan man sikkert kan opbevare passwords vha. salt og hashing.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige
aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitektur ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer
Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- client-server arkitektur
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
Supplerende:
- trelagsarkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711748",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711748",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733711748"
}