Holdet 2024 if/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Malene Cramer Engebjerg
Hold 2024 if/x (2x if/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 MyApp
Titel 2 Sporing af brugere på internettet
Titel 3 Science App til Løvens hule
Titel 4 Hacker workshop
Titel 5 Modellering af data
Titel 6 SLUK!
Titel 7 AalborgHustagram

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 MyApp

Der arbejdes med udvikling af en lille customized app. Formålet er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne får stillet en meget simpel app til rådighed, som kan omregne fra danske kroner til euro. Herefter skal eleverne bruge app’en, modificere den og til sidst udvide den.  

Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer


Kernestof:

Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation

Programmering
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sporing af brugere på internettet

Vi har i dette forløb arbejdet med internettets opbygning, IP adresser, DNS, HTTP, HTML, klient-server arkitektur og it-sikkerhed herunder kryptering.

Vi har desuden arbejdet med cookies, overvågning og beskyttelse af egen digital identitet på internettet. Herunder valg af gode passwords, social engineering, phishing mails og afpresning. Vi har set dokumentaren "Hackerne angriber os" og "Privatliv til salg" samt en lille YouTube video: "Hvis din bagerjomfru var en app".

Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter.

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed.

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- internettets teknologi og sikre kommunikationsformer

Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation

Supplerende:
Kryptografi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Science App til Løvens hule

I er jo vilde med ”Mat med Lassen”, men glem alt om ham efter dette forløb! I skal nemlig udvikle jeres egen innovative science app. Next stop: Løvens hule!
Vi skal bruge innovative arbejdsmetoder.

Derudover skal vi se på personaer, brugsmønstre samt interaktionsdesign - herunder Gestaltlovene og Don Normans designprincipper.

Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer

Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer



Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system

Programmering
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Interaktionsdesign
- design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper
- principper for interaktionsdesign



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hacker workshop

Vi får besøg fra AAU.

Faglige mål:

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige
aspekter af it-sikkerhed

Kernestof:

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsforme
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Modellering af data

Vi har i dette forløb arbejdet med databaser, simple SQL forespørgsler, ER-diagrammer, primærnøgler, kardinaliteter, fremmednøgler, tabelskitser og oprettelse af tabeller i SQL.

Som afsluttende eksempel har vi lavet en database og en app for en simpel version af Spotify, og I skal lære at kategoriseret IT-produkter vha. 4P-modellen.

Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer

Innovation
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer


Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde

Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SLUK!

Vi har arbejdet med uddrag af bogen "SLUK" af Imran Rashid, hvor vi blandt andet har arbejdet med Skinners teori om, at belønningsmønstre skal være variable og uforudsigelige samt Foggs teori om "behavior design". Desuden har vi set dokumentaren "Når mobilen tager magten".

Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemers og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd

Supplerende:
Digital dannelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 AalborgHustagram

I dette forløb har vi arbejdet med udvikling af en simpel version af Instagram - AalborgHustagram - i App Lab fra code.org efter princippet: use-modify-create. Udover programmering har vi set på trelagsarkitekturen, brugsmønstre, modellering af data og hvordan man læser fra og skriver til en tabel i datalaget i App Lab. Desuden har vi arbejdet med usability evaluering samt interaktionsdesign - herunder Gestaltlovene og Don Normans designprincipper. Endelig har vi set på, hvordan man sikkert kan opbevare passwords vha. salt og hashing.


Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige
aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitektur ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer

Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer

Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer


Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- client-server arkitektur

Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Interaktionsdesign
- design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign


Supplerende:
- trelagsarkitektur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer