Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Anna Søgaard Hanusová
Hold
2023 TyF/1 (
1g TyF1
,
2g TyF1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Märchen
Titel 2
Die deutschsprachigen Länder
Titel 3
Deutschland damals und heute
Titel 4
Sport und Körper
Titel 5
Sagen aus dem Harz_Sprogrejse til Thale, Harz
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Märchen
Kendskab til genret eventyr, læsning og analyse af tyske eventyr, både som tekst og lille film. Der læses og arbejdes også med to digte inspireret af eventyret tornerose, som analyseres og sammenlignes. Elever skriver også deres eget eventyr, samt spiller i grupper et eventyr som teater, hvor de laver deres egne replikker og taler frit.
Faglige mål: produktive og receptive kompetencer, tekstanalyse af genret eventyr samt lyrik, opbygning af ordforrådet til emnet eventyr, grundlæggende tysk grammatik (verber, ordstilling, ledsætninger, konjunktioner).
Kompetencer: evnen til at være med og være på i undervisningen- evnen til at arbejde målrettet med faglig udvikling (indsigt i egne styrker og udviklingsområder)
Arbejdsformer: gruppearbejde, individuel- og pararbejde, fremlæggelser, øvelser osv.
Indhold
Kernestof:
Märchen_Merkmale.pdf
Repeter til i dag bøjning af regelmæssige verber og af hjælpeverber. Medbring dit grammatikark.
Repeter til i dag bøjning af regelmæssige verber og af hjælpeverber. Medbring dit grammatikark (hvis du har en).
Rollelæsning.pdf
Rotkäppchen.pdf
Lav til i dag øvelse 2 "Bekannte Märchen" på side 65 i den vedhæftede dokument. Forbind "Schlüsselwörter" med det passende eventyr.Märchen_Merkmale.pdf
Bliv til i dag færdig med at læse og notere overskrifter/stikord til eventyret "Rotkäppchen". Vi startede på eventyret i skolen i grupper, så læs til i dag færdig i jeres grupper og noter stikordene/overskrifterne færdigt. Noter også, hvis der er ste
Weihnachtsquiz Dezember ist Weihnachtszeit GOETHE.docx
Side 75/øvelse 7.1 (side 7 i pdf filen): Kig i tabellen og oversat det, du ikke forstår. Lav derefter din egen top 3 over de interpretationsmuligheder, der er i tabellen. Dvs. hvilket emne (Thema) synes du er det, som eventyret handler mest om? (top
Medbring grammatikbogen "Alles in Allem". Har du ikke fået bogen, sørg for at gå ned til Morten i bogdepotet og få bogen.
Lav til i dag i bogen Alles in allem (den grønne grammatikbog) på side 35 og 35 øvelse 1 og øvelse 3. Begge øvelser handler om bøjning af verber i præsens. Behøver du hjælp, finder du bøjninger på side 32 eller på jeres grammatikark. Medbring løsning
Medbring høretelefoner og Alles in allem bogen.
Die Wassernixe - Arbeitsblatt - Version 1.pdf
Lav til i dag den sidste øvelse "Ausstieg" i vedhæftet "Rottkäpchen" (rødhætte) dokument. Beslut, om det er rigtigt eller forkert og hvis det er forkert, hvorfor. Rotkäppchen.pdf
Medbring Alles in allem
Die Wassernixe - E-Text.pdf Die Wassernixe - Arbeitsblatt - Version 1.pdf
Der er lagt lektier ind på Min læring til i dag, det er om regelmæssige verber. GÅ ind og lav den. De står på forsider af min læring, ellers er her linket: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=246446
Eventyr aflevering 1g.docx
SKRIVEMODUL - Repeter til i dag bøjning af hjælpeverber og regelmæssige verber i præsens, præteritum og perfektum. Repeter, hvad der kendetegner et eventyr. Medbring en opladt computer.
Bliv til i dag færdig med at læse og forstå eventyret "Wassernixe". Husk - der er glosser i siden, slår resten op i ordbogen, noter, hvis der er nogle ord/sætninger/afsnit, du ikke forstår, så tager vi dem sammen i klassen. Die Wassernixe - E-Text.pd
Medbring den grønne Alles in allem bog.
Lav til i dag øvelse nr. 1 i dokumentet - ordforråd til vores nye eventyr "Frau Holle". Frau Holle Hörverstehen ELEVER.docx
Frau Holle Hörverstehen ELEVER.docx
Kig til i dag på min rettelse af jeres genaflevering af eventyr. Ret det sidste til. Er der spørgsmål til mine rettelser? Nogle grammatiske emner, du havde fejl i, som du fortsat ikke forstår og vil have forklaret? Så send mig en pb via Teams, så jeg
Lav lektier på min læring - to øvelser til ordstilling i hovedsætninger, når verballeddet består af to verber.Minlæring_lektier_ordstilling i hovedsætninger
Dornröschen AFSNIT TEXT .pdf
Redemittel .docx
Medbring Alles in Allem grammatikbogen.
lyrik teori.pdf
Minlæring_modalverber
Medbring bogen Alles in Allem.
dornroschen.2_gedichte.doc
Dornroschen_Gedichte_AUFGABEN.docx
Lav til i dag lektier på Min læring til modalverber. I nogle af øvelserne kan det være en fordel at have en bøjningstabel foran sig, som er rigtig fin i Alles in Allem bogen på side 60. Når du skal arbejde med betydning af modalverber, er der fin for
Tysk du kan tale_Bliv ved med at tale.docx
Var du ikke i skolen i går eller har du ikke nået det, læs og forstår (sprogligt) de to digte i dette dokument: dornroschen.2_gedichte.doc
Læs og forstår til i dag den anden digt: Josef Wittmann: Dornröschen. Noter svar på de første 3 spørgsmål. (spørgsmål er i dokumentet _AUFGABEN)dornroschen.2_gedichte.doc
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1-Lydfil
12-12-2023
Opgave 2
24-01-2024
Rettelse af eventyr stile-skrivemodul
06-02-2024
Opgave 3
18-03-2024
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Die deutschsprachigen Länder
VI arbejder med forskellige fakta og interessante tekster om de tysktalende lande. Formålet er, at opnå kendskab til både Tysklands, samt de andre tysktalende landes geografiske og kulturelle forhold.
Vi kommer ind på, hvordan man laver en rigtig "Wiener Schnitzel", hvordan man fejrer et 300 års jubilæum i Liechtenstein, samt om schweizer jernbaner+alper.
VI repeterer og fortsætter med gennemgang af grundlæggende tyske grammatik.
Vi øver læse, lytteforståelse, samt de produktive sprogfærdigheder.
Indhold
Kernestof:
Aufwärmung/opvarmning: Kleidung/Klamotten:Kleidung Wortschatz.jpg der-wortschatz-zum-thema-kleidung-bildworterbucher_96318_1.jpg German Clothing Vocabulary | Super Easy German 170
Læs og forstår til i dag teksten: Deutschland bei Touristen beliebt wie nie. Noter, hvad du ikke forstår.Deutschland bei Touristen beliebt wie nie – DW – 05.03.2019
Deutschland bei Touristen beliebt wie nie – DW – 05.03.2019
Medbring opladt computer.
Medbring Alles in allem bogen.
wiener-schnitzel-so-wirds-gemacht_Glossar.pdf
Wiener Schnitzel – so wird’s gemacht | Deutsch lernen mit Videos
Microsoft Forms_quiz
Læs i den grønne Alles in allem bog på side 74 - 76 -> om de sammensatte verber. Lav derefter på side 76 og 77 øvelse 1 om de løs sammensatte verber. Eksempel på sætning 1.: (aufstehen): Ich STEHE immer um 6 Uhr AUF. Så man skal bøje verbet efter gru
Walpurgisnacht.docx
Var du ikke i skolen i går, lav til i dag denne quiz (i microsoft forms).uizzen kan besvares ud fra denne video om "Wiener Schnitzel"Vi samler i starten af timen op på videoen.Medbring Alles in allem bogen.
Besvar i dag spørgsmål 1 - 4 i dokumentet om "Walpurgisnacht".Repeter til i dag som en del af elevtiden grammatik, som vi gennemgik i år, især bøjning af regelmæssige verber og hjælpeverber, verbets tider, ordstilling i ledsætninger og nexus (sætte x
Europas Kleinste: (03) Liechtenstein – DW – 23.07.2014
300 Jahre Liechtenstein.docx
Teksten 300 Jahre Liechtenstein
Im Nostalgiezug durch die Alpen
Læs til i dag teksten om "overraskende faktaer i Schweiz". Forstår så meget som muligt. Marker, hvad du ikke forstår. Lav derefter din top 3, hvilke faktaer du synes er mest interessante/imponerende.Schweiz_überraschende Fakten.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4_skriftlig
06-05-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Deutschland damals und heute
Deutschland damals und heute - Tyskland dengang og i dag. Et forløb om både historiske forhold samt nutidig situation i Tyskland med fokus på tysk historie og kultur. Kendskab til Tysklands udvikling og historie med fokus på Tysklands opdeling efter 2. verdenskrig, DDR, genforening samt de udfordringer, der fortsat er i dag mellem de gamle og de nye delstater. Tysklands nutidig position og styrker.
Faglige mål: Produktive og receptive kompetencer øves, fortsat fokus på udtale, resumé af tekster, stikord, samt implementering af grundlæggende tysk grammatik i mundtlighed (især bøjning af verber, ordstilling, ledsætninger). Ordforråd med fokus på historie, DDR. Mundtlig sprogfærdighed. Grundlæggende genrekendskab og tekstanalyse.
Studiekompetencer: Viden om tysk kultur, historie, viden om Tyskland i dag som "ideernes land", samt argumenter for tysk sprog som en fordel
Indhold
Kernestof:
Deutschland Land der Ideen - Arbeitsblatt-ELEVER.docx
Blev du ikke færdig med alle øvelser i går i skolen, så lav disse to øvelser hjemme til i dag:
Skriv et postkort fra din ferie til en ven/veninde/bedsteforældre. Du bestemmer hvem du skriver til og hvor du skriver fra. Det kan være fra en ferie i DK eller i udlandet. Upload teksten her på elevfeedback. Der skal være mindst 1 sætning i præsens,
Deutsch ist ein Plus
Minlæring_ordstilling i ledsætninger
Argumenter_Deutsch ist ein Plus
Medbring grammatikbogen Alles in allem (den grønne) og opladt computer med adgang til "Min læring".
Medbring stikord (på tysk), som vi arbejdede på sidst i modulet i går. Det var stikord til spørgsmålet: "Warum ist es ein Vorteil, Deutsch zu sprechen, Warum ist Deutsch ein Plus"?
Deutsche Geschichte Übung.docx
Minlæring_lektier_ledsætninger
Medbring Alles in allem bogen. Husk også dit hæfte og noget at skrive med.
Mens jeg er til mødet: A. Oversæt følgende sætninger til tysk, læg dem på elevfeedback: (find hjælp til ledsætninger og konjunktioner i Alles in ALlem side 40+41)
Bertolt Brecht_Der Nachbar.pdf
Er der noget, som du vil spørge om i forhold til skrivemodulet på torsdag, så er der mulighed for det i dag.
Vi starter med at samle op på øvelsen om tysk historie. SÅ, hav årstallene og tidslinjen klar.Deutsche Geschichte Übung.docx
Husk, vi skrive en afleveringsopgave i modulet i dag. Så - går ind på opgaver og forberedt dig til i dag. Medbring noget at skrive med, medbring Alles in Allem bogen og dit laminerede grammatikark.
Vi samler lige i starten af modulet kort op på "Der Nachbar" digtet, så sørg for at have læst og forstået digtet. Bertolt Brecht_Der Nachbar.pdf
Lektier til i dag: Lav øvelse 2.1 Inhalt til digtet "Der Nachbar". Det er på side 3 i pdf filen/side 125 øverst i højre hjørne i bogen. Du skal for hver vers krydse af, om det er rigtigt eller forkert i forhold til digtets indhold. Bertolt Brecht_Der
Medbring Alles in allem bogen.
Medbring alles in allem bogen.
intro DDR dk og billeder.pdf
praepositionen_dativ_akkusativ.pdf
Medbring Alles in Allem i bogen i dag. Medbring også papiret med 3 spørgsmål på tysk (og 3 svar på bagsiden) til teksten intro DDR dk og billeder.pdf
Undersøg (på dansk) til i dag, hvad der sker efter 2. verdenskrig? Hvorfor opstår DDR og BRD?
!!!Jeg skal aflevere en kat til en hasteoperation hos dyrlægen kl. 8 og kan derfor først være på EG ca. 8:30!!! Dvs. I skal lige arbejde lidt selvstændigt i starten af modulet!Indtil jeg kommer, skal I lave følgende øvelse på Min Laering, som handler
Lav til i dag i Alles in Allem side 83, øvelse 3, sætning 5 - 12. (vi har lavet 1-4 i skolen). I får lige hjælp - i sætning nr. 11, vor skal I bruge dativ. Resten af sætningerne burde være med nogle præpositioner som er entydig akk eller dat. Oversig
Deutsch Espergæde Nachkriegszeit.docx
Quizlet
Deutschland nach 1945 - Simpleshow Mauerfall.docx
Hvis du ikke var i skolen i tirsdags, så ser lige denne video hjemmefraTil ALLE: Find ud af til i dag følgende:- Wer waren "die Trümmerfrauen"? Was war ihre Aufgabe?
Redemittel .docx
Hvis du ikke var i skolen i går, eller ikke nåede at notere svarene, så ser videoen: simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer og noter svarene på spørgsmålene, som står i dokumentet: Deutschland nach 1945 - Simpleshow Mauerfall.docx Vi samler
Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
Eingemauert fragen.docx
Medbring høretelefoner! Sørg for at din computer har strøm.
Bliv til i dag færdig med at forberede og øve din tekst (en af de 3 tekster i opgave 3 i dokumentet Deutsch Espergæde Nachkriegszeit.docx ), som du har fået tildelt i din gruppe i går. Grupperne er disse:
Afsnit
Vil du flygte fra DDR
Leben-im-geteilten-berlin AUFGABEN.pdf
Bliv til i dag færdig med at besvare spørgsmålene til videoen: Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW DeutschSpørgsmålene ligger i dette dokument Eingemauert fragen.docx . Medbring udfyldt.
Deutsch lernen (B2/C1) | Leben im geteilten BerlinLeben-im-geteilten-berlin AUFGABEN.pdf
Find ud af til i dag, hvad/hvem "Stasi" var og hvad deres opgaver var? Noter lidt ned på tysk.
Es ist 15 Uhr Kurzgeschichte.pdf Es ist 15 Uhr AUFGABEN.docx
Was hast du heute vor? | Easy German 494Uhrzeit: informell (2) | Grammatik | Wie spät ist es?
Oversæt følgende glosser, hvordna kunne du forklare dem på tysk? noter. Was bedeuten folgende Wörter? Erkläre sie auf Deutsch.
Es ist 15 Uhr AUFGABEN.docx
Bliv til i dag færdig med din orienterende læsning (=hurtig gennemlæsning uden at slå ordene op) af novellen "Es ist 15 Uhr". Noter ned på dansk, hvad du har forstået og hvilke afsnit du slet ikke har forstået/hvor du mistede tråden. Es ist 15 Uhr Ku
Kurzgeschichte - Merkmale.pdf
Bliv til i dag færdig med spørgsmål 4, 5 og 6 i dokumentet "Es ist 15 Uhr Aufgaben". Læg besvarelsen ind på elevfeedback (til dagens modul, en per gruppe, skriv, hvem der har været med itl at udarbejde det).Bliv også færdig med at læse+forstå teksten
Kurzgeschichte - Merkmale.pdf Es ist 15 Uhr Kurzgeschichte.pdf
Goodbye Lenin_Aufgaben.docx
Lav til i dag den første opgave i dette dokument. Forbind "ordforklaringen - Beispiel" med "glossen - Überschrift" og med det rette billede. Der er en tabel under øvelsen, hvor du kan skrive kombinationerne ind. Medbring.Har du ikke været i skolen i
Ser til i dag de første 53 minutter af "Goodbye Lenin", hvis du ikke var i skolen eller har misset noget af det. Den kan ses MitCFU på cfu, lånt til jer under jeres materialer.Lav opgave 4 i dokumentet. Hvad har indtil videre ændret sig i DDR efter m
Vi skal snakke om Tysk A niveau, får besøg af nogle A-niveau elever og vi taler også om næste uges afleveringsopgave.
Vi har i går set filmen "Goodbye Lenin" videre, vi nåede til 1 time 31 minutter. Filmen er lånt ud til jer på cfu: MitCFU Hvor I kan logge ind og se det, I mangler at se. (Især dem, der var på ekskursion i går.)Noter ud over det til opgaven 4, hvad h
Medbring noget at skrive med og din lamineret grammatik underlag og evt. notater til teksten/andre notater på papir/dit hæfte.
Forbered til i dag teksten: Sport macht glücklich_nur Text.docx
30 Jahre Mauerfall: Zehn Fakten wie es dazu kamDie friedliche Revolution | Politik Direkt
Lav til i dag Aufgabe 3 og Aufgabe 4 i følgende dokument. Det er en "Wahrheit-Lüge" opgave og en tabell, hvor du skal skrive, hvad der har ændret sig i DDR fra før til efter murens fald. Vil du gense noget af teksten, log på mitcfu.dk med dit uni log
Die friedliche Revolution | Politik Direkt30 Jahre Mauerfall: Zehn Fakten wie es dazu kam
2024_2025 Deutschland damals und heute_Undervisningsbeskrivelse.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1 - Deutsch ist ein Plus
29-08-2024
Opgave 2 - Deutschland damals und heute
23-10-2024
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Sport und Körper
Forløbet beskæftiger sig med emnet sport og krop. Vi beskæftiger os generelt med bevægelsens vigtighed for kroppen og dens sundhed Vi ser på skønhedsidealer, på risici ved at tage anaboliske steroider, beskæftiger os med begrebet "Körperkult" og arbejder med senmoderne forklaringer på, hvorfor man dyrker kroppen så meget i dag.
Vi arbejder med relevant ordforråd som fx. kropsdele, idrætsgrene osv.
Der arbejdes også med transparente ord, vi øver grundlæggende tysk grammatik i samspil med det nye ordforråd.
Receptive færdigheder: læse og lytteforståelse med fokus på relevant ordforråd. Kunne forstå talt tysk standardsprog om kendte emner, formidlet gennem forskellige medier.
Produktive færdigheder: både mundtligt og skriftligt
Små samtaler om både hverdagsemner og om emner, som eleverne har arbejdet med. Kunne føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
Grundlæggende tysk grammatik som verber og ordstilling, arbejde med ordbogsopslag, grundlæggende regler for udtale.
Indhold
Kernestof:
Ich bin der Stier_afsnit.pdf
Sportart am Körper erkennen | Tim Gabel
Körperteile (Interaktive Übungen)
waschbrettbauch.pdf
Bliv til i dag færdig med at læse og forstå teksten. Besvar spørgsmål 1 på den sidste side i pdf filen. Ich bin der Stier_afsnit.pdf
Was ist Körperkult.pdf
Redemittel .docx
Medbring Alles in allem bogen
Was ist Körperkult.pdf Was ist Körperkult_Aufgaben.docx
Ingen lektier til i dag, øv grundlæggende grammatik som bøjning af alle typer verber og ordstilling i ledsætninger til prøven i morgen.
Medbring noget at skrive med.
I starten af timen samler vi lige op på øvelsen 1 Richtig-Falsch til teksten "Körperkult". Was ist Körperkult_Aufgaben.docx Was ist Körperkult.pdf
Schönheitsideale im Laufe der Zeit
Ziehe_soziologische Theorie.pdf
Medbring alles in allem bogen.
Læs og forstår til i dag teksten færdigt. Ziehe_soziologische Theorie.pdf Lav også opgave 1 i vedhæftet dokument - hvad kendetegner traditionel og så nuværende senmoderne samfund. ziehes soziologische theorie_AUFGABEN.docx Medbring løsningen.
Transvulcania_Reportage.docx
Lav til i dag øvelse 2. "Schlüsselwörter erklären" i "Aufgaben" dokumentet. Par det rigtig nr. fra Box1 med det rigtige bogstave fra Box 2, så sætningerne giver mening i forhold til de begreber, der bliver introduceret i teksten "Ziehe soziologische
Basiswissen Bundestagswahl
Bundestagswahl-Quiz
Hvis du har brug for det, så genser reportagen Transvulcania om ultraløb på La Palma. Besvar spørgsmål 1 - 17 i det vedhæftede dokument så godt du kan. Transvulcania_Reportage.docx
BODO WARTKE Neue Freundin med Lücken.docx
2024_2025 Undervisningsbeskrivelse Sport und Körper.docx
Program og pakkeliste.docx
Undersøg til i dag, hvordan den tyske valg er gået, hvilke partier fik hvor mange stemmer? Prognoserne for regeringsdannelse?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 3 - Sport und Körper
03-12-2024
Opgave 4 - opgave/test i skolen
15-01-2025
Opgave 5 - video, eksamenstraining
04-03-2025
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sagen aus dem Harz_Sprogrejse til Thale, Harz
Sprogrejse til Thale, Harz, med fokus på sagnene og myterne fra Harzen, som fx. Walpurgisnacht, Sage von der Rosstrappe og Sage vom Hexentanzplatz.
Undervisning - 1-2 moduler op til turen plus selve turen, 8 moduler (3 dage på destinationen med program - i Thale, besøg på "Brocken" og i "Brockenhaus", besøg på "Hexentanzplatz" og i "Walpurgishalle" med kunst til Goethes Faust, Bodetal Therme, Mythe Stadtrallye in Thale, DDR Museum i Thale.
Derudover turen frem+tilbage, hvor der blev arbejdet med tekster og fx postkort på hjemturen.
Indhold
Kernestof:
DieSagevonderRosstrappe.pdf
Walpurgisnacht.docx
Program og pakkeliste.docx
Die Sage von der Walpurgisnacht.docx
Sagn kendetegn.docx
Sage vom Hexentanzplatz.docx
Rollespil Hexentanzplatz.docx
opgaver på sprogrejsen_rollespil_postkort.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
Forløbet om vold og forbrydelse.
Vi arbejder med både Krimi genren, dens kendetegn og med diverse tekstmateriale, som har vold og forbrydelse som emner. Tekstbegrebet forstås bredt. Både tekster, film, sange, lydfil indgår i tekstgrundlaget. Der arbejdes fx. med både tekst og filmatisering af Ferdinand von Schirachs Anatomie, hvor eleverne har muligheden for at sammenligne teksten med filmatiseringen, tale om ligheder og forskelle i fx. kronologie, perspektiv osv.
Eleverne træner ordforrådet, som er typisk for krimigenren, samt vold og forbrydelse. Vi arbejder med både produktive og receptive kompetencer, tekst og lytteforståelse, personkarakteristik, billedebeskrivelser mm.
Fokus på brug af faste vendinger, grundlæggende tysk grammatik som bøjning af verber, ordstilling og pronominer.
Fokus på eksamenslignende opgave som resumé af en tekst, fri tale ud fra stikord, personbeskrivelse med direkte og indirekte informationer om personen, arbejder med citater og perspektivering.
Træning af kommunikative strategier. Hvad gør jeg, når jeg mangler et ord?
Indhold
Kernestof:
Krimi teori ØVELSER.pdf
Tysk du kan tale_Bliv ved med at tale.docx
Læs til i dag denne dokument, sat dig ind i, hvad der kendetegner krimi genren. Krimi teori.pdf
quizlet Nasentropfen
Krimi teori.pdf
Hvis du ikke blev færdig med det i skolen, så bliv færdig med øvelse 3 i denne dokument: ordklasserne. Substantiv - hvad hedder verbet - hvad hedder personen, der gør det. Krimi teori ØVELSER.pdf
Læs til i dag krimien Nasentropfen og forstår så meget som muligt. Quizletten hjælper dig med de vigtigste svære glosser. Vi arbejder med teksten i dag. Ingrid Noll_ Nasentropfen.docx
Ingrid Noll_Nasentropfen_AUFGABEN.docx
Anatomie_Ferdinand von Schirach.pdf
2gTyF1 Nasentropfen_personkarakteristik.docx
Medbring 1, 2, 3 bogen.Send mig til i dag jeres p-point på Teams til AH, bare en person fra gruppen. Husk at anføre på p-pointen, hvem der har været i gruppen.
Ordforråd øvelser Gewalt und Verbrechen.pdf
Medbring 1,2,3 bogen. Læs til i dag teksten "Anatomie". Vi så filmen i timen i sidste uge. Har du ikke set filmen, findes den på "mitcfu.dk", udlånt til Jer. Så man kan bare gå derinde og se den.Noter, hvad du ikke forstår i teksten. Noter også, hvor
Husk noget at skrive med.
Repeter til i dag: Ordforråd til Gewalt+Verbrechen emnet, bøjning af verber (regelmæssige og hjælpeverber), samt ordstilling i hoved og ledsætninger.
Summertime_spørgsmål til filmen 2.docx
Lav til i dag følgende øvelser til teksten og filmen Anatomie: Øvelse 2 (side 203), øvelse 4 og 5 (side 204).Lav en personbeskrivelse af den unge mand, der bliver kørt ned (Nico). Brug 1. direkte informationer og 2. indirekte informationer, både fra
Medbring Eins, zwei, drei bogen og Alles in allem bogen!
Lav til i dag i bogen "Eins, zwei, drei":1. på side 31, øvelse 2, "omskriv følgende ord", lav 2. - 6. 2. På side 31, øvelse 3, "overbegreber", lav 2. - 7. Eksempel: 1: rot-blau-gelb = Farben
Medbring Eins, zwei, drei bogen og Alles in allem.
Medbring Eins, Zwei, Drei bogen og en opladt computer! Og noget at skrive med/markere med.
Arbejd til i dag med Summertime filmen. Noter, hvorfor det er en krimi, dvs hvilke krimi kendetegn der findes. Forberedt mundtlig resumé ud fra de billeder og glosser, der er i dokumentet. Husk at bruge faste vendinger, som du finder i bogen Eins, Zw
Har man ikke set Summertime krimi, er den lånt ud til jer på mitcfu. Så går ind og kig under "mine materialer".
Einsam_EKSAMENSTRÆNING_kortversion.pdf
2024_2025_undervisningsbeskrivelse_Gewalt_und_Verbrechen.docx
Læs til i dag i bogen Eins,zwei,drei kapitler 4 og 5,side 51-58 og side 66. Medbring bogen Eins,Zwei,Drei og medbring noget at skrive med og evt. Markere med i en tekst.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 6 - prøve, eksamenstraining
22-04-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861034", "T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861034", "H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861034" }