Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Malte Damgaard Hansen, Rumle Bonde Krarup
|
Hold
|
2023 DA/r (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til danskfaget
Vi har arbejdet med tre tekster, der skal vise nogle af danskfaget facetter.
Materiale:
Kirsten Hammann: “Jeg civiliserer mig om morgenen”. I: Mellem tænderne. Gyldendal, 1992.
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla. 26. august 2020, Operaen på Holmen, København
“Do It For Denmark!”, Spies Rejser 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Argumentation og retorik
Forløbet arbejder med retorik og argumentation, hvor elever bliver introduceret til og arbejder med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter.
Forløbet har ligeledes et besøg ved Ungdommens folkemøde inkluderet.
Materiale:
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (https://hbdansk.systime.dk/), Afsnittene 4.9: retorik & 4.10. argumentation
Greta Thunberg: Tale ved FN's klimatopmøde 2019
Ann-Sophie Greve Møller: "Greta Thunberg deler vandene med desperat klima-tale", Kristeligt Dagblad, 25.09.19.
Kampagnefilm: Ørsted
Reklamer: Long cigaretter, Persil-vaskemiddel, Marmelit-konserveringsmiddel, Palmolive-sæbe.
Headspace.dk: Hjemmesideanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Klassedanmark
Forløbet introducerer til nyere litteratur, sprog og medier, som på forskellige måder behandler, diskuterer og problematiserer et klasse-Danmark.
Eleverne har blandt andet arbejdet med begreberne: etnolekt, sociolekt, autofiktion, social mobilitet, mønsterbryder
Indhold:
Bech, Glenn (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal (uddrag)
Foss, Kristian Bang (2010): Frank vender hjem, Gyldendal (uddrag)
Hassan, Yahya (2013): “Ghettoguide” i YAHYA HASSAN, Gyldendal
Lawson, Marco (2022): Middagen
Nielsen, Kaspar Colling (2010): ‟Opgangen” i Mount København, Gyldendal
Prinsesser på blokken, DR3 (afsnit 1)
Vakili, Babak (2021): ‟Blokken” (1:4 af Generationen)
Wilken, Thomas: ‟Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer”, Information 24.04.2019
Albertsen, Anita Nell Bech & Mikkelsen, Dorthe Hedegaard & Timmermann, Ditte Eberth (2023): Oppe og nede. På social sightseeing i Velfærdsdanmark, Dansklærerforeningens Forlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Skriftlighedsforløb
Formålet med forløbet er at højne elevernes skrivekompetencer generelt, men der er et særligt fokus på skriveprocessen og det at skrive sammenhængende.
Der er blevet arbejdet med udgangspunkt i et skriftlighedskompendium kompendium: https://drive.google.com/drive/folders/1lrwUwAdb2d_wvybJZU1xoI_aCNs7N7IW
Fokusområder har været:
Sætningskoblinger
Før-skrivning
Disposition
Præsentation
Resumé
Citatbrug
Afsnitsinddeling
Korrektur
Eleverne har arbejdet stilladseret med en opgavebesvarelse af "Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C. Andersen, inklusiv genaflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Mellemkrigstiden
Forløbet har fungeret som optakt til elevernes Historieopgave. Der har været fokus på den litterære periode, som strækker sig fra afslutningen af 1.verdenskrig frem til afslutningen af 2. verdenskrig. Eleverne har arbejdet med modernistiske og realistiske strømninger, herunder socialrealisme, ekspressionisme og surrealisme.
Indhold:
Brug litteraturhistorien: Mellemkrigstiden: oprør og elendighed
Digtere, divaer og dogmebrødre. DR. Dansk kultur i 100 år (1918-1930)
VÆRK 2 (litterært fokus) Bech, Bodil: Vi der ejer natten (1934)
Ditlevsen, Tove: Appelsiner (1948) (uddrag)
Herdal, Harald: Før jul (1933) (uddrag)
Kristensen, Tom: Det blomstrede slagsmål (1920)
Kernn-Larsen, Rita: Festen (1935)
Kernn-Larsen, Rita: Surrealistisk kvindefigur (1939)
Munch, Edvard: Skriget (1893)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Det blomstrende slagsmål
|
10-01-2024
|
Vi der ejer natten (1934)
|
23-01-2024
|
1r DA skr. Læringsprøve
|
26-01-2024
|
Læringsterminsprøve i dansk
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Kortfilm
I forløbet om kortfilm har vi arbejdet med de film, vi har set, udfra en generel medieanalyse, der har haft fokus på både de filmsproglige virkemidler og på dramaturgi. Derudover er filmene belyst med og diskuteret ud fra Richard Raskins 7 parametre for kortfilm.
"Sommersohntag" (2008) af Fred Breinersdorfer & Sigi Kamml
"Suspendu" (2015) af Elie Grappe
"Under bæltestedet" (2006) af Alexander Kølpin
VÆRK 2: "Knæler" (2019) af Roberta Hilarius Reichhardt
"Untamed" (2015) af Juliette Viger
Larsen, Ole Schultz: Fremdrift og spænding. Fra Håndbog til dansk
- Isbjergsmodellen (s. 5) og Raskins 7 parametre (s. 6) fra kompendiet "Prisvindere - kortfilm fra OFF"
(Omfang ca. 15 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sommersøndag
|
01-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Minimalisme
Eleverne har primært læst minimalistiske tekster af Helle Helle, og vi har fokuseret på at udpege minimalistiske træk. Forløbet slutter med en perspektivering til impressionismens skrivestil.
Materiale:
Mads Rangvid, Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningens Forlag / Systime (2014)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Læste tekster:
"Fasaner", Helle Helle
"Roligt, ungt par", Helle Helle
"En stol for lidt", Helle Helle
"Globryllup", Helle Helle
"Slik" Naja Marie Aidt
"Frøkenen", Herman Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Modsætninger og magtforhold
|
25-03-2024
|
Skriveøvelser (adjektiver og fortæller)
|
09-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Æt, ære og skæbne
Gennem en læsning af Ravnkel Frøjsgodes Saga præsenterer forløbet sagagenren: landnamstiden, sagatiden, sturlungetiden, betydningen af ære, slægt og samfund, friprosateorien/bogprosateorien, genealogi og fortælleteknik. I forløbet arbejdes også med stilistiske træk og øvelser i litterær analyse.
Forløbet inddrager desuden folkevisegenren som et perspektiv til sagagenren. Her arbejdes med ophav, ridderviser, knittelvers, formelsprog, reduktionsteknikker/syrebadsteknik. Og som perspektiv til en tematisk læsning af "Germand Gladensvend" inddrages kortfilmen "Dennis".
Tekster:
VÆRK 3 (litterært fokus): Ravnkel Frøjsgodes Saga
Litteraturens Veje (Fibiger et al.; 2010):
"Æt og Ære", s. 34
"Sagatiden", s. 40-42
"Sagaen som genre", s. 42-45
“Om folkeviser”, in Kjær-Hansen, Barbara -Kennebo, Peter-Bertelsen, Tinne Serup Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 34-39
"Ebbe Skammelsen"
"Germand Gladensvend"
(ca. 55 ns)
Eleverne har arbejdet med en kreativ skriveøvelse om "Ebbe Skammelsøn".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Remediering: Ebbe Skammelsøn
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Eksamensforberedelse
For at starte året godt ud, gennemgår vi, over 5 lektioner, de helt overordnede idéer bag de to forskellige skriftlige eksamensformer. Som øvelse til den analyserende artikel kommer i til at arbejde med Martin Andersen Nexøs novelle Lønningsdag. Ved den debatterende artikel vil jeg forsøge at skrive en artikel, der forhåbentlig vækker jeres lyst til at debattere.
Jeg vil gennemgå dokumenter med jer, som bliver nyttigt for jer gennem året, og især til når i skal op til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsnit til en analyserende artikel
|
29-08-2024
|
En debatterende artikel
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Oplysningstiden
Forløbet introducerer til oplysningstiden
Eleverne kommer blandt andet til at arbejde med begreberne: fornuft, oplysning, frihed, borgerskabet, (oplyst) enevælde, demokrati, naturfilosofi, videnskab, den videnskabelige revolution, trykkefrihed, syllogisme
Eleverne vil blandt andet blive introduceret til disse personer: Ludvig Holberg, Voltaire, Johann Friedrich Struensee, René Descartes, John Locke, Isaac Newton,
Kernebegreber:
klassicisme
rokoko
Brorson
pietisme
komedie
Ludvig Holberg
Molière
Lille Grønnegadeteatret
Johannes Ewald
epistel
den naturvidenskabelige revolution
fornuft
frihed
fremskridt
borgerskabet (ny samfundsklasse)
Den franske revolution i 1789
Erasmus Montanus
Jeppe på bjerget
Materiale:
Holberg, Ludvig (1723): Erasmus Montanus, DR (film fra 1973)
Holberg, Ludvig (1723): Jeppe på bjerget (uddrag)
Sørensen, Mimi & Rangvid, Mads (2024): Brug litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S (Oplysningstiden: nar og norm)
Larsen, Ole Schultz & Nielsen, Grete Ravn (2024): Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S (uddrag)
Kjær-Hansen, Barbara et al. (2012): Litteraturhistorien – på langs og på tværs (4. 1720 - 1800: Oplysningstiden)
ns: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Romantikken
Forståelse af den kulturhistoriske periode 'romantikken' (1800 - 1870)
- Hvilke undergrene er der indenfor perioden?
- Hvilke kanonforfattere er romantikkere?
- Hvordan kan man se på en tekst at den er romantisk?
- Hvad er romantik i det hele taget?
Der arbejdes kronologisk med perioden. Vi starter i universalromantikken (ca. 1800 - 1810) og bevæger os derfra op gennem nationalromantikken (ca. 1810 - 1850), biedermeier (ca. 1820 - 1870), poetiske realisme (ca. 1820 - 1850) og romantismen (ca. 1830 - 1850).
Desuden arbejdes der med den analyserende artikel. Hvordan laver man en god indledning? Hvor meget skal de forskellige dele fylde? Hvilke elementer er de vigtigste? Hvordan anvender man citater?
Materialer:
Sørensen, Mimi & Rangvid, Mads (2024): Brug litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S (uddrag)
Kjær-Hansen, Barbare, Kennebo, Peter & Bertelsen, Tinne Serup (2024): Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime (uddrag)
Christensen, Søren Vrist (2019): Videoer om romantikken og dens undergrene
Lütken, Gerd & Fibiger, Johannes (2024): Litteraturens veje, Systime (uddrag)
Holm, Anders (2024): Grundtvig introduktion og tekster (uddrag)
Oehlenschläger, Adam (1802): Guldhornene
Grundtvig, N.F.S. (1820): Danmarks Trøst
Blicher, St. St. (1828): Sildig opvågnen
ns: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 - Dokumentaren
Forståelse for dokumentaren
- Hvordan defineres en dokumentar?
- Hvilke undergenrer hører inde under "dokumentaren"?
- Hvordan kan man genkende de forskellige slags dokuemntarer?
- Hvordan henviser man til en dokumentar, når man skriver en artikel?
Desuden arbejdes der med den analyserende artikel. Hvordan laver man en god sammenhængende artikel? Hvordan skal layoutet se ud?
Kernebegreber:
Supertotal, Total, Halvtotal, Halvnær, Nærbillede, Ultranær billedbeskæring
Farvesymbolik
Varme / Kolde farver
Realtid, Tidsforkortelse, Tidsforlængelse, Flashback, Flashforward
Håndholdt kamera / Kamera på stativ
Zoom
Panorering
Fugle- / Normal- / Frøperspektiv
Kryds- / Parallelklipning
Klippetempo
Reallyd
Effektlyd
Synkron / Asynkron lyd
Musik
Stemning
Varmt / Koldt lys
Hårdt / Blødt lys
Konflikt
Plot
Præmis
In medias res
Rammefortælling
Hovedperson
Biperson
Protagonist / Antagonist
Fakta / Fiktion
Den autoritative, observerende, performative, poetiske, deltagende, refleksive dokumentar
Materiale:
Granild, Dorte & Wolfhagen, Mette (2016): DOX - Forløb i medier, L&R Uddannelse: København (s. 14-18 & 32 - 44)
Filmcentralen: Filmiske virkemidler & Filmens dramaturgi.
Schou, Hans & Olsen, Mimi (2020): Levende billeder – grundbog i mediefag, Systime (Dokumentargenrer)
P3 (2023): Helt væk på piller (20 min.), CFU
Rasmussen, Jonas Poher (2021): Flugt (90 min.), DR
Satrapi, Marjane (2007): Persepolis (100 min.), DVD
Wilmont, Simon (2017): Olegs krig - en barndom i krigens skygge (5 min.), DR
DR (2024): Kvindefængslet (5 min.), DR
ns: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13 Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Teknologi, udvikling, retfærdighed og ligestilling er et par af de ord, der kendetegner "det moderne gennembrud", men som også er nøglebegreber i vores egen hverdag. Selvom "det moderne gennembrud" fandt sted for 150 år siden (1870-1900), er periodens tanker langt fra lang væk fra vores egne. I dette forløb skal vi dykke ned i de kanonforfattere, der formede tidens litteratur og se på nogle af de tendenser der dominerede.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne...
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur fra hele perioden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteratur historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Kernebegreber:
arbejderklasse
brandesianisme
Dansk Kvindesamfund
darwinisme
determinisme
drama
fritænker/ateist
handskemoral
impressionisme
industrialisering
kritisk realisme
kvindebevægelsen
ligestilling
naturalisme
patriarkat
positivisme
proletariat
radikalisme
realisme
religionskritik
samfundskritisk litteratur
seksualmoral
sædelighedsfejden
udviklingsroman
videnskab
køn, kirke og klasse
urbanisering
Materialer:
Sørensen, Mimi & Rangvid, Mads (2024): Brug litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S (Det moderne gennembrud: ud med Gud)
Larsen, Ole Schultz & Nielsen, Grete Ravn (2024): Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S (uddrag)
Kjær-Hansen, Barbara et al. (2012): Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime (6. 1870-1890: Det moderne gennembrud)
Bødtcher-Hansen, Maja & Mose, Susan (2019): Det moderne gennembrud #MeToo, Gyldendal
Ibsen, Henrik (1881): "Gengangere"
Pontoppidan, Henrik (1885): "Naadsensbrød"
Bang, Herman (1880): "Pernille"
Skram, Amalie (1897): "Det røde gardin"
Pontoppidan, Henrik (1887): "Ane-Mette"
ns: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14 Litteratur fra 1900-tallet
Litteratur i 1900-tallet
Den gymnasiale uddannelse handler om, at vi som institution skal give jer som elever en almen uddannelse. Det betyder, at I skal få en dybere forståelse for den verden der omgiver jer. Det betyder også noget andet, at I skal forstå jer selv. Og lige præcis dér er danskfaget et perfekt fag at gå til. For hvis man gerne vil forstå sig selv, kan det nemlig hjælpe at forstå de generationer, der går forud for en selv. Og hvis litteraturen ikke skulle kunne give os den indsigt, så ved jeg ikke hvad der skulle kunne. Så hop med på tur, når vi forsøger at få en forståelse for den verden der omgav vores forfædres verden.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne...
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur fra hele perioden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteratur historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Kernebegreber:
realisme
modernisme
industrialisering
arbejderklassen
arbejderbevægelsen
klasseforskelle
kapitalisme
urbanisering
socialrealisme
fortæller
Karen Blixen
Materiale:
Sørensen, Mimi & Rangvid, Mads (2024): Brug litteraturhistorien, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S (Århundredskiftet: industriens tid)
Larsen, Ole Schultz & Nielsen, Grete Ravn (2024): Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S (uddrag)
Kjær-Hansen, Barbara et al. (2012): Litteraturhistorien – på langs og på tværs (7. 1890-2000: Modernisme og realisme)
Poulsen, Henrik (2012): Grundbog til dansk - på de gymnasiale uddannelser, Systime (3.6 Litteraturen i det 20. århundrede)
Jensen, Johannes V. (1906): "Bo'l"
Hansen, Martin A. (1947): Soldaten og pigen"
Seeberg, Peter (1962): "Patienten"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Betonblokken
I dette forløb vil I bl.a. blive introduceret til betonblokken og kulturblandinger mellem nordiske statsborgere med forskellige etniske baggrunde og andre nordiske statsborgere med forskellige etniske baggrunde.
Kernebegreber:
autofiktion
realisme
realistisk fremstilling
fiktion
symbolik
ghetto
den brune guldalder
parallelkultur
tosprogethed
flersprogethed
hybridsprog
multietnolekt
identitetsskabende sociolekt
kriminalitet
stigmatisering
marginalisering
opvækstfortælling
klasseskel
miljø(karakteristik)
personkarakteristik
opvæksthistorie
autencitet/autentisk
bindestregsidentitet
fremmedsprog
identitet
gadesprog
slang
sprogtone
bandeord
racisme
social og økonomisk ulighed
dobbeltkulturel baggrund
stereotyper
Materiale:
Jon Helt Haarder & Helle Egendal (2024): Blokland - betonblokkens litteraturhistorie
Ole Schultz Larsen (2015): Håndbog til dansk
Sara Rahmeh (2023): Betonhjerter
Athena Farrokhzad (2014): "Vitsvit"
Maria Navarro Skaranger (2015): Alle utlendinger har lukka gardiner
ns: 300
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Læringsprøve 3.0
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130114869",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130114869",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130114869"
}