Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Carsten Filskov Sørensen
|
Hold
|
2024 sa/v (1v sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Magt og fordeling I (Grundforløbet)
Grundforløbet er koordineret mellem skolens undervisere i samfundfag og omfatter samme lærestof og mål. Det er dog forskellige lærere, der har stået for den pratiske undervisning. Materialet i dette forløb, er samlet i et enkelt modul fra opstarten af studieretningsforløbet, så eleverne har det samlet på ét sted.
Der har været fokus på politiske ideoloiger med fokus på liberalisme, konservatisme og og socialisme. Der er så igen blevet koblet til de politiske partier. Det har dog ikke været et hovedformål i forløbet at gennemgå detaljer i alle partiers politik. Derimod har der været fokus på de 3 velfærdsmodeller - den residale, den selektive og den universielle. Der er blevet arbejdet med kendetegn og fordele og ulemper ved alle modellerne.
Eleverne er desudenn blevet introduceret for livsstil og livsformer, minervamodellen, Maslow m.m. Endeligt har der været fokuset på social ulighed via dokumentarfilm. Det er så igen blevet koblet til livsstilsbegrebet og Pierre Bourdieus teori.
Som en særlig del af grundforløbet har der været afholdt en tværfaglig dag med samfundsfag og matematik (PT0). Eleverne har her primært regnet samfundsrelevante opgaver. De er i løbet af forløbet blevet introduceret til, hvordan man læser en tabel og tyder en graf.
Forløbet har især haft fokus på følgende faglige begreber og teorier:
Liberalisme
konservatisme
Sociallisme
Residual velfærdsmodel
Selektiv velfærdsmodel
Universel velfærdsmodel
Retsprincip
Skønsprincip
Forsikringsprincip
De politiske partier
Maslows behovspyramide
Molins model
Kaare Strøms Model
Downs Model
Magtens 3-deling og begrænsninger heri
Stat-marked- civilsamfund
Livsformer
Livsstil/Minervamodel
Fordelingspolitik og værdipolitik
Pierre Bourdieus teori - herunder habitus og kapitalformer.
Listen er ikke udtømmende.
De faglige mål, der har været mest i fokus i forløbet har været:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sociologi og straf
Forløbet har haft to ben. Dels har der været en generel indføring i sociologien med fokus på sociale forskelle, teorier om identitsdannelse m.m. Dels har det være en introduktion til retssamfundet, kriminalitetsteori og forskellige straffeformer og tilhørende formål.
De vigtigste faglige teorier og begreber, der har været i fokus var:
Levevilkår
Basil Bernsteins sprogteori
Social mobilitet
Social arv
Social strateficering - herunder de 5 socialgrupper
Generations-og karrieremobilitet
Økonomisk og social ulighed
Absolut og relativ fattigdom
Marginalisering
Livsstile
Livsformsanalyse
Pierre Bourdieus teori - herunder kapitaler og habitus
Anthony Giddens og senmoderniteten
Thomas Ziehe og senmoderniteten
Ulrich Beck og senmoderniteten
Alex Honnets anerkendelsesformer
Zygmund Baumann - frontstage og backstage.
Risikofaktorer for at blive kriminel
Kriminalitetsteorier - herunder Kant, Hegel og Bentham
Forskellige strafformer og deres forskellige formål og effekt.
Opbygningen af det danske retssystem
Præcedensprincippet
Mulighederne for at anke.
Listen er ikke udtømmende.
De faglige mål, der især har været i fokus i forløbet var:
Eleverne skal kunne:
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Magt og fordeling II
Forløbet bygger direkte videre på grundforløbet. Hvor der i grundforløbet primært var fokus på ideologier og dilemmaer ved fordeling og ulighed, er det nu det systemiske, der er i centrum. Fokus er altså på opbygningen af det danske politiske system, de centrale aktører m.m.
Faglige begreber og teorier, der især har været i centrum var:
Demokratiformer - herunder direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurencedemokrati og deltagelsesdemokrat
-Valg og folkeafstemninger
-Den parlamentariske styringskæde.
-Valgsystemer
-Magtformer - herunder Direkte magt, indirekte magt, bevidsthedskontrollerende magt, diskursiv magt og institutionel magt
-Kernevælgere og marginalvælgere
-Partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser
-Klassepartier
-Catchallpartier
-Parlamentarisme - herunder positiv og negativ parlamentarisme
-EUs rolle i dansk politik - og herunder de fire eu-forbehold.
-Faserne i lovgivningsprocessen
-Marshalls medborgerbegreb
Listen er ikke udtømmende.
De faglige mål, der især har været i fokus i forløbet var:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomisk styring i en toldkrig
Der er tale om et klassisk økonomiforløb, hvor eleverne først er blevet introduceret for de centrale økonomiske størrelser og derefter har anvendt det til at diskuere aktuelle udfordringer og løsningsforslag. Der har været meget fokus på prioriteringen mellem de økonomiske mål, på det økonomiske kredsløb og de forskellige politiske værktøjer, der findes til at styre eller justere økonomien.
Eleverne er så blevet præsenteret for de aktuelle nøgletal og mest udtalte styrker og svagheder ved den danske økonomi. Det har vi brugt til at diskutere, hvordan vi i Danmark og EU bør forholde sig til den aktuelle situation med en truende toldkrig.
De økonomiske teorier og faglige begreber, der især har været i fokus i forløbet er:
-De økonomiske mål
-Konkurrenceevnen
-Aktuelle nøgletal for dansk økonomi
-Det økonomiske Kredsløb
-Multiplikatoreffekt
-Lav- og højkonjunktur og deres kendetegn
-Aktiv finanspolitik - herunder kontraktiv og ekspansiv
-Penge/rentepolitik - herunder kontraktiv og ekspansiv
-Strukturpolitik
-Arbejdsmarkedspolitik herunder stramingsstrategien og opkvalificeringsstrategien
-Økonomiske reformer og deres historik
-Velstand
-Udfordringer for økonomien - herunder demogafisk udvikling, outsourcing, globalisering, social dumpning.
-Konkurrencestaten
-Princippet om komparative fordele
-Virkningerne af en toldkrig.
Listen er ikke udtømmende
De faglige mål, der især har været i fokus i forløbet er:
Eleverne skal kunne:
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839669892",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839669892",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839669892"
}