Holdet 2023 TyF/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anna Søgaard Hanusová
Hold 2023 TyF/m (1m TyF, 2m TyF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Märchen
Titel 2 Die deutschsprachigen Länder
Titel 3 Deutschland damals und heute
Titel 4 Sport und Körper
Titel 5 Sagen aus dem Harz_Sprogrejse til Thale, Harz
Titel 6 Gewalt und Verbrechen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Märchen

Kendskab til genret eventyr, læsning og analyse af tyske eventyr, både som tekst og lille film. Der læses og arbejdes også med to digte inspireret af eventyret tornerose, som analyseres og sammenlignes. Elever skriver også deres eget eventyr, samt spiller i grupper et eventyr som teater, hvor de laver deres egne replikker og taler frit.

Faglige mål: produktive og receptive kompetencer, tekstanalyse af genret eventyr samt lyrik, opbygning af ordforrådet til emnet eventyr, grundlæggende tysk grammatik (verber, ordstilling, ledsætninger, konjunktioner).

Kompetencer: evnen til at være med og være på i undervisningen- evnen til at arbejde målrettet med faglig udvikling (indsigt i egne styrker og udviklingsområder)

Arbejdsformer: gruppearbejde, individuel- og pararbejde, fremlæggelser, øvelser osv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1- lydfil 15-12-2023
Opgave 2 26-01-2024
Rettelse af eventyr-stile 05-02-2024
Opgave 3 22-03-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Die deutschsprachigen Länder

VI arbejder med forskellige fakta og interessante tekster om de tysktalende lande. Formålet er, at opnå kendskab til både Tysklands, samt de andre tysktalende landes geografiske og kulturelle forhold.

Vi kommer ind på, hvordan man laver en rigtig "Wiener Schnitzel", hvordan man fejrer et 300 års jubilæum i Liechtenstein, samt om schweizer jernbaner+alper.

VI repeterer og fortsætter med gennemgang af grundlæggende tyske grammatik.
Vi øver læse, lytteforståelse, samt de produktive sprogfærdigheder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4_skriftlig 06-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Deutschland damals und heute

Deutschland damals und heute - Tyskland dengang og i dag. Et forløb om både historiske forhold samt nutidig situation i Tyskland med fokus på tysk historie og kultur. Kendskab til Tysklands udvikling og historie med fokus på Tysklands opdeling efter 2. verdenskrig, DDR, genforening samt de udfordringer, der fortsat er i dag mellem de gamle og de nye delstater. Tysklands nutidig position og styrker.

Faglige mål: Produktive og receptive kompetencer øves, fortsat fokus på udtale, resumé af tekster, stikord, samt implementering af grundlæggende tysk grammatik i mundtlighed (især bøjning af verber, ordstilling, ledsætninger). Ordforråd med fokus på historie, DDR. Mundtlig sprogfærdighed. Grundlæggende genrekendskab og tekstanalyse.

Studiekompetencer: Viden om tysk kultur, historie, viden om Tyskland i dag som "ideernes land", samt argumenter for tysk sprog som en fordel

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 - Deutsch ist ein Plus 29-08-2024
Min Læring_arbejd selv mens lærerne er på kursus 06-09-2024
Opgave 2 - Deutschland damals und heute 07-10-2024
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Sport und Körper

Forløbet beskæftiger sig med emnet sport og krop. Vi beskæftiger os generelt med bevægelsens vigtighed for kroppen og dens sundhed Vi ser på skønhedsidealer, på risici ved at tage anaboliske steroider, beskæftiger os med begrebet "Körperkult" og arbejder med senmoderne forklaringer på, hvorfor man dyrker kroppen så meget i dag.   

Vi arbejder med relevant ordforråd som fx. kropsdele, idrætsgrene osv.

Der arbejdes også med transparente ord, vi øver grundlæggende tysk grammatik i samspil med det nye ordforråd.

Receptive færdigheder: læse og lytteforståelse med fokus på relevant ordforråd. Kunne forstå talt tysk standardsprog om kendte emner, formidlet gennem forskellige medier.

Produktive færdigheder: både mundtligt og skriftligt

Små samtaler om både hverdagsemner og om emner, som eleverne har arbejdet med. Kunne føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.

Grundlæggende tysk grammatik som verber og ordstilling, arbejde med ordbogsopslag, grundlæggende regler for udtale.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 - Sport und Körper 04-12-2024
Opgave 4 - opgave/test i skolen 15-01-2025
OPgave 5 - video, eksamenstræning 19-02-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sagen aus dem Harz_Sprogrejse til Thale, Harz

Sprogrejse til Thale, Harz, med fokus på sagnene og myterne fra Harzen, som fx. Walpurgisnacht, Sage von der Rosstrappe og Sage vom Hexentanzplatz.

Undervisning - 1-2 moduler op til turen plus selve turen, 8 moduler (3 dage på destinationen med program - i Thale, besøg på "Brocken" og i "Brockenhaus", besøg på "Hexentanzplatz" og i "Walpurgishalle" med kunst til Goethes Faust, Bodetal Therme, Mythe Stadtrallye in Thale, DDR Museum i Thale.
Derudover turen frem+tilbage, hvor der blev arbejdet med tekster og fx postkort på hjemturen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Gewalt und Verbrechen

Forløbet om vold og forbrydelse.
Vi arbejder med både Krimi genren, dens kendetegn og med diverse tekstmateriale, som har vold og forbrydelse som emner. Tekstbegrebet forstås bredt. Både tekster, film, sange, lydfil indgår i tekstgrundlaget. Der arbejdes fx. med både tekst og filmatisering af Ferdinand von Schirachs Anatomie, hvor eleverne har muligheden for at sammenligne teksten med filmatiseringen, tale om ligheder og forskelle i fx. kronologie, perspektiv osv.

Eleverne træner ordforrådet, som er typisk for krimigenren, samt vold og forbrydelse. Vi arbejder med både produktive og receptive kompetencer, tekst og lytteforståelse, personkarakteristik, billedebeskrivelser mm.

Fokus på brug af faste vendinger, grundlæggende tysk grammatik som bøjning af verber, ordstilling og pronominer.

Fokus på eksamenslignende opgave som resumé af en tekst, fri tale ud fra stikord, personbeskrivelse med direkte og indirekte informationer om personen, arbejder med citater og perspektivering.
Træning af kommunikative strategier. Hvad gør jeg, når jeg mangler et ord?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 6 - prøve, eksamenstraining 09-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde