Espergærde Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Espergærde Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Espergærde Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Anna Søgaard Hanusová
Hold
2023 TyF/m (
1m TyF
,
2m TyF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Märchen
Titel 2
Die deutschsprachigen Länder
Titel 3
Deutschland damals und heute
Titel 4
Sport und Körper
Titel 5
Sagen aus dem Harz_Sprogrejse til Thale, Harz
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Märchen
Kendskab til genret eventyr, læsning og analyse af tyske eventyr, både som tekst og lille film. Der læses og arbejdes også med to digte inspireret af eventyret tornerose, som analyseres og sammenlignes. Elever skriver også deres eget eventyr, samt spiller i grupper et eventyr som teater, hvor de laver deres egne replikker og taler frit.
Faglige mål: produktive og receptive kompetencer, tekstanalyse af genret eventyr samt lyrik, opbygning af ordforrådet til emnet eventyr, grundlæggende tysk grammatik (verber, ordstilling, ledsætninger, konjunktioner).
Kompetencer: evnen til at være med og være på i undervisningen- evnen til at arbejde målrettet med faglig udvikling (indsigt i egne styrker og udviklingsområder)
Arbejdsformer: gruppearbejde, individuel- og pararbejde, fremlæggelser, øvelser osv.
Indhold
Kernestof:
Märchen_Merkmale.pdf
Repeter til i dag bøjning af regelmæssige verber og af hjælpeverber. Medbring dit grammatikark.
Rollelæsning.pdf
Rotkäppchen.pdf
Lav til i dag øvelse 2 "Bekannte Märchen" på side 65 i den vedhæftede dokument. Forbind "Schlüsselwörter" med det passende eventyr. Märchen_Merkmale.pdf
Lav til i dag i bogen Alles in allem (den grønne grammatikbog) på side 35 og 35 øvelse 1 og øvelse 3. Begge øvelser handler om bøjning af verber i præsens. Behøver du hjælp, finder du bøjninger på side 32 eller på jeres grammatikark. Medbring løsning
Medbring bogen Alles in Allem og grammatikarket
Weihnachtsquiz Dezember ist Weihnachtszeit GOETHE.docx
Deutsch lernen: Nikolaus - Deutsch Training
Lav til i dag i bogen Alles in allem på side 36 øvelse 4. Du skal tage sætningerne fra øvelse 1 og bøje verberne ikke i præsens, men i præteritum. Hjælpen finder du på dit grammatikark eller i bogen på side 32 og 33.medbring Alles in Allem.
Medbring overskrifter til eventyret "Rotkäppchen". Hvis din gruppe ikke blev helt færdig, så færdiggør det til i dag. Hvis din gruppe manglede rigtig meget, så sørg for at have læst teksten færdig og medbring de overskrifter du har, suppleret med evt
Lav til i dag på side 73 øvelse 1.1: Inhalt. Du skal sætte udsagn a-j i den korrekte rækkefølge, så de kommer til at danne et slags resumé af rødhætte eventyret. Rotkäppchen.pdf
Medbring bogen Alles in Allem (den grønne)
Rotkäppchen.pdf Die Wassernixe - Arbeitsblatt - Version 1.pdf
Lav til i dag følgende øvelser på Min læring på regelmæssige verber. Lektien står på forsiden af min læring, her er ellers også linket til lektien: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=246428Lektiens varighed: 28 minutter.
Eventyr aflevering 1g.docx
SKRIVEMODUL - Repeter til i dag bøjning af hjælpeverber og regelmæssige verber i præsens, præteritum og perfektum. Repeter, hvad der kendetegner et eventyr. Medbring en opladt computer.
Die Wassernixe - E-Text.pdf
Vi laver også undervisningsevaluering i dag.
Medbring opladt computer og alles in allem bogen.
Frau Holle Hörverstehen ELEVER.docx
Del til i dag Wassernixe eventyret op i "fortællerskridt", i det du udfylder skemaet på side 2 i pdf filen "Wovon handelt die Wassernixe". Du skal dele handlingen op i udgangsposition (børnene falder i vandet, bliver taget af nøkken til fange), 1., 2
Lav til i dag det første øvelse i dokumentet. "1. Wortschatz". Forbind ordene fra venstre spalte med ordforklaringerne i højre spalte. Frau Holle Hörverstehen ELEVER.docx
Dornröschen AFSNIT TEXT .pdf
Kig i dag på mine rettelse af din genaflevering af eventyr stilen. Skriv til mig på forhånd en pb på teams, hvis der er noget, du ikke forstår (fx. kongruens, ordstilling)...Så jeg kan forklare det i plenum (og ikke nævne nogen).
Frau Holle eventyret: Besvar spørgsmålet 3.5 -> dvs. færdiggør sætningen+ledsætningen. Frau Holle Hörverstehen ELEVER.docx
Og medbring Alles in Allem bogen.
Lav lektier på min læring - to øvelser til ordstilling i hovedsætninger, når verballeddet består af to verber.Minlæring_lektier_orstilling i hovedsætninger
lyrik teori.pdf
Minlæring_Modalverber
læs og forstå det første digt i dokumentet: Josef Reding: Mädchen, pfeif auf den Prinzen! Noter, hvis der er noget, du ikke forstår. dornroschen.2_gedichte.doc
Medbring bogen Alles in allem
dornroschen.2_gedichte.doc
Dornroschen_Gedichte_AUFGABEN.docx
Lav til i dag lektier på modalverber på Min Læring. Brug evt. bøjningstabel i Alles in Allem på side 60 og betydning af de forskellige modalverber på Min Læring.https://app.minlaering.dk/lektier?vis=260099
Tysk du kan tale_Bliv ved med at tale.docx
Læs til i dag og forstår digtet nr. 2: Josef Wittmann: Dornröschen. Noter de ting, du ikke kan forstå, så vi kan samle op på dem.dornroschen.2_gedichte.doc
Deutschland bei Touristen beliebt wie nie – DW – 05.03.2019
DEUTSCHLAND BEI TOURISTEN BELIEBT WIE NIE.docx
Har man ikke nået det i sin gruppe i undervisningen i onsdags, skal man lægge svarene på første 5 spørgsmål til digtet Josef Wittmann Dornröschen på elevfeedback. Vi arbejder med resten i dag.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1- lydfil
15-12-2023
Opgave 2
26-01-2024
Rettelse af eventyr-stile
05-02-2024
Opgave 3
22-03-2024
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Die deutschsprachigen Länder
VI arbejder med forskellige fakta og interessante tekster om de tysktalende lande. Formålet er, at opnå kendskab til både Tysklands, samt de andre tysktalende landes geografiske og kulturelle forhold.
Vi kommer ind på, hvordan man laver en rigtig "Wiener Schnitzel", hvordan man fejrer et 300 års jubilæum i Liechtenstein, samt om schweizer jernbaner+alper.
VI repeterer og fortsætter med gennemgang af grundlæggende tyske grammatik.
Vi øver læse, lytteforståelse, samt de produktive sprogfærdigheder.
Indhold
Kernestof:
Deutschland bei Touristen beliebt wie nie – DW – 05.03.2019
DEUTSCHLAND BEI TOURISTEN BELIEBT WIE NIE.docx
Har man ikke nået det i sin gruppe i undervisningen i onsdags, skal man lægge svarene på første 5 spørgsmål til digtet Josef Wittmann Dornröschen på elevfeedback. Vi arbejder med resten i dag.
der-wortschatz-zum-thema-kleidung-bildworterbucher_96318_1.jpg Kleidung Wortschatz.jpg
Bliv til i dag i jeres grupper færdige med stikord til teksten "Deutschland bei Touristen beliebt som nie". En fra gruppen skal poste gruppens stikord på Elevfeedback til dagens time.
Bliv til i dag færdig med at forberede præsentation af jeres billede til teksten "Deutschland bei Touristen beliebt wie nie" De 10 billeder findes midt på siden med overskriften: "Zehn Gründe, warum Touristen Deutschland lieben."- beskriv billedet- V
Medbring Alles in Allem bogen
Microsoft Forms_quiz
Wiener Schnitzel – so wird’s gemacht | Deutsch lernen mit Videos
wiener-schnitzel-so-wirds-gemacht_Glossar.pdf
Lav til i dag følgende øvelser fra den grønne ALles in Allem grammatikbog: side 76/øvel 1: sætning 6 - 10. (de første 5 lavede vi i skolen). Side 77/øvelse 3: sætning 2 - 7. (vi lavede sætning 1). Husk at tjekke, om verbet er regelmæssig eller uregel
Var du ikke i skolen sidste mandag, lav til i dag denne quiz (i microsoft forms). Quizzen kan besvares ud fra denne video om Wiener Schnitzel. Vi samler i starten af timen op på videoen.Repeter til i dag som en del af elevtiden grammatik, som vi genn
Europas Kleinste: (03) Liechtenstein – DW – 23.07.2014
300 Jahre Liechtenstein.docx
Schweizer_Sprachgebiete_Karte.png Schweiz_überraschende Fakten.docx
Im Nostalgiezug durch die Alpen | Deutsch lernen mit Videos
Microsoft Forms_quiz_Zug_Alpen
Hver af jer har fået tildelt et af de 8 billeder, som findes til teksten om Liechtenstein. Var man ikke i skolen i går, vælger man ud af de 8 det billede, man bedst kan lide. Læs teksten under dit billede og inddrag informationerne i beskrivelse af d
Walpurgisnacht.docx
Wolfshäger Hexenbrut Walpurgis Wolfshagen im Harz
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4_skriftlig
06-05-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Deutschland damals und heute
Deutschland damals und heute - Tyskland dengang og i dag. Et forløb om både historiske forhold samt nutidig situation i Tyskland med fokus på tysk historie og kultur. Kendskab til Tysklands udvikling og historie med fokus på Tysklands opdeling efter 2. verdenskrig, DDR, genforening samt de udfordringer, der fortsat er i dag mellem de gamle og de nye delstater. Tysklands nutidig position og styrker.
Faglige mål: Produktive og receptive kompetencer øves, fortsat fokus på udtale, resumé af tekster, stikord, samt implementering af grundlæggende tysk grammatik i mundtlighed (især bøjning af verber, ordstilling, ledsætninger). Ordforråd med fokus på historie, DDR. Mundtlig sprogfærdighed. Grundlæggende genrekendskab og tekstanalyse.
Studiekompetencer: Viden om tysk kultur, historie, viden om Tyskland i dag som "ideernes land", samt argumenter for tysk sprog som en fordel
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie. Wie war dein Urlaub? | Nicos Weg | DW Deutsch Lernen
LINKS til online øvelser: hjælpeverbum sein-haben i perfektum:http://www.schubert-verlag.de/aufgaben/xg/xg04_11.htm
Eine Postkarte an Nina | Wie war dein Urlaub? | DW Deutsch Lernen
Deutschland Land der Ideen - Arbeitsblatt-ELEVER.docx
Medbring noget at skrive med og et hæfte, så du kan begynde at tage notater og lave ordlister i hånden.
Jeg er blevet indkaldt til et møde i første halvdel af modulet. Derfor får I her et overblik over, hvad I skal arbejde i den første del af modulet. Jeg kommer dog i klassen og sætter jer i gang. 1. Dänemark, ein Land ...? Vi har set en slags "reklame
Deutsch ist ein Plus
Skriv et postkort fra din ferie til en ven/veninde/bedsteforældre. Du bestemmer hvem du skriver til og hvor du skriver fra. Det kan være fra en ferie i DK eller i udlandet. Upload teksten her på elevfeedback. Der skal være mindst 1 sætning i præsens,
I sidste time sluttede vi af med at I skulle lave sætninger til filmen "Deutschland, Land der Ideen - øvelse 5 og 6 i dokumentet. Deutschland Land der Ideen - Arbeitsblatt-ELEVER.docx . Sætningerne skal postes på "en Padlet" ved at trykke på denne l
Minlæring_verbet i ledsætninger
Medbring Alles in allem den grønne grammatik bog og en opladt computer med adgang til "Min læring".
Deutsche Geschichte Übung.docx
Minlæring_lektier_ordstilling i ledsætningerFå hjælp til ledsætninger i Alles in Allem, kapitel 4, side 39 - 41. Ser først videoen om ledsætninger på MIn læring før du laver øvelser. Er der nogle øvelser eller sætninger, der giver anledning til spørg
Medbring alles in allem bogen og dit hæfte og noget at skrive med.
Bertolt Brecht_Der Nachbar.pdf
Vi starter med at samle op på øvelsen om tysk historie. SÅ, hav årstallene og tidslinjen klar.Deutsche Geschichte Übung.docx
Er der noget, som du vil spørge om i forhold til skrivemodulet på torsdag, så er der mulighed for det i dag.
Husk, vi skrive en afleveringsopgave i modulet i dag. Så - går ind på opgaver og forberedt dig til i dag. Medbring noget at skrive med, medbring Alles in Allem bogen og dit laminerede grammatikark.
intro DDR dk og billeder.pdf
Lektier til i dag: Lav øvelse 2.1 Inhalt til digtet "Der Nachbar". Det er på side 3 i pdf filen/side 125 øverst i højre hjørne i bogen. Du skal for hver vers krydse af, om det er rigtigt eller forkert i forhold til digtets indhold.
Medbring Alles in allem bogen.
medbring Alles in allem bogen
Medbring alles in allem bogen
Pga. et møde mødes vi i klassen først kl. 10:30. Indtil da skal I lave følgende øvelse på relative pronominer: Alles in Allem, side 82, øvelse 1. Medbring løsningen til timen, vi starter med at rette øvelsen.
praepositionen_dativ_akkusativ.pdf
Medbring Alles in Allem i bogen i dag. Medbring også papiret med 3 spørgsmål på tysk (og 3 svar på bagsiden) til teksten "intro DDR dk og billeder.pdf
Undersøg (på dansk) til i dag, hvad der sker efter 2. verdenskrig? Hvorfor opstår DDR og BRD?
intro DDR dk og billeder.pdf Deutsch Espergæde Nachkriegszeit.docx
Lav til i dag i Alles in Allem side 83, øvelse 3, sætning 6 - 12. (vi har lavet 1-5 i skolen). I får lige hjælp - i sætning nr. 11, vor skal I bruge dativ. Resten af sætningerne burde være med nogle præpositioner som er entydig akk eller dat. Oversig
Quizlet_Deutschland nach 1945
Deutsch Espergæde Nachkriegszeit.docx
Hvis du ikke var i skolen i tirsdags, så ser lige denne video hjemmefraTil ALLE: Find ud af til i dag følgende:- Wer waren "die Trümmerfrauen"? Was war ihre Aufgabe?
Bliv til i dag færdig med lektierne på Min læring til "relative pronominer". Vi arbejdede med øvelserne i timerne, færdiggør det, du ikke nåede i timen.
Deutschland nach 1945 - Simpleshow Mauerfall.docx
simpleshow erklärt den Fall der Berliner MauerDeutschland nach 1945 - Simpleshow Mauerfall.docx
Eingemauert fragen.docx
Medbring høretelefoner! Sørg for at din computer har strøm.
Vil du flygte fra DDR
Medbring høretelefoner og opladt computer. Vi arbejder videre med videoen Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
Leben im geteilten BerlinLeben-im-geteilten-berlin AUFGABEN.pdf
Oversæt til i dag disse glosser:
Es ist 15 Uhr Kurzgeschichte.pdf Es ist 15 Uhr AUFGABEN.docx
Uhrzeit: informell (2) | Grammatik | Wie spät ist es?Was hast du noch heute vor?| Easy German 494
Es ist 15 Uhr AUFGABEN.docx
Bliv til i dag færdig med orienterende læsning af novellen "Es ist 15 Uhr". Noter på dansk det, du har forstået og det, du ikke har forstået (fx. bestemt side/afsnit, hvor du føler, at du mister tråden). Es ist 15 Uhr Kurzgeschichte.pdf
Goodbye Lenin_Aufgaben.docx
Bliv til i dag færdig med at besvare spørgsmål 4 i dokumentet Es ist 15 Uhr AUFGABEN.docx - Personbeskrivelse. Vi samler op på det i starten af timen og går videre med spørgsmålene til teksten.
Kurzgeschichte - Merkmale.pdf
Bliv til i dag færdig med spørgsmål 7, 8 og 9 til novellen "es ist 15 Uhr".Es ist 15 Uhr AUFGABEN.docx Es ist 15 Uhr Kurzgeschichte.pdf
Har du ikke været til undervisningen i tirsdags, eller mangler at se noget, så ser de første 35 minutter af Filmen Goodbye Lenin . Filmen er lånt ud til jer, så burde ligge i "jeres materialer". Start til i dag med at notere i skemaet under opgave 4
Lav til i dag opgave 3 i den vedhæftede dokument - Richtig-Falsch. I kan besvare alle udsagn, bortset fra den sidste (den om Sigmund Jähn). Mangler du at se noget fra filmen, så kan den ses på cfu, den er lånt ud til jer og vi har set den første 1,5
Die friedliche Revolution | Politik Direkt30 Jahre Mauerfall: Zehn Fakten wie es dazu kam
2024_2025 Deutschland damals und heute_Undervisningsbeskrivelse.docx
Forbered stikord til indholdet af filmen Goodbye Lenin, som du kan fortælle et kort resumé af filmen ud fra. Medbring stikordene skriftligt i dit hæfte/på computeren. Har du ikke set hele filmen, eller har du brug for at genopfriske den, så ligger de
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1 - Deutsch ist ein Plus
29-08-2024
Min Læring_arbejd selv mens lærerne er på kursus
06-09-2024
Opgave 2 - Deutschland damals und heute
07-10-2024
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Sport und Körper
Forløbet beskæftiger sig med emnet sport og krop. Vi beskæftiger os generelt med bevægelsens vigtighed for kroppen og dens sundhed Vi ser på skønhedsidealer, på risici ved at tage anaboliske steroider, beskæftiger os med begrebet "Körperkult" og arbejder med senmoderne forklaringer på, hvorfor man dyrker kroppen så meget i dag.
Vi arbejder med relevant ordforråd som fx. kropsdele, idrætsgrene osv.
Der arbejdes også med transparente ord, vi øver grundlæggende tysk grammatik i samspil med det nye ordforråd.
Receptive færdigheder: læse og lytteforståelse med fokus på relevant ordforråd. Kunne forstå talt tysk standardsprog om kendte emner, formidlet gennem forskellige medier.
Produktive færdigheder: både mundtligt og skriftligt
Små samtaler om både hverdagsemner og om emner, som eleverne har arbejdet med. Kunne føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter.
Grundlæggende tysk grammatik som verber og ordstilling, arbejde med ordbogsopslag, grundlæggende regler for udtale.
Indhold
Kernestof:
Forbered til i dag teksten Sport macht glücklich_nur Text.docx
Medbring noget at skrive med og din lamineret grammatik underlag og evt. notater til teksten/andre notater på papir/dit hæfte.
Ich bin der Stier_afsnit.pdf
Modulet i dag bliver selvstændig arbejde. Der er lagt opgaver til jer på "Minlaering.dk", som I skal lave. Det er opgave 1-8 til stærke (dvs. uregelmæssige) verber. De øvelser i skal lave er oprettet som en lektie til jer, så de burde dukke op på Min
Sportart am Körper erkennen | Tim Gabel
Körperteile (Interaktive Übungen)
waschbrettbauch.pdf
Bliv til i dag færdig med at læse og forstå teksten. Brug glosselisten (ved siden af teksten) og ordbogen til at slå op det, du ikke forstår. Noter, hvad du ikke har forstået, så vi kan samle op på det. Noter også et par stikord om, hvad du har forst
Slår op til i dag, hvad følgende kropsdele hedder på tysk: lår, læg, hofte, skulder, biceps, ryg, muskulatur.
Redemittel .docx
Medbring ALles in allem bogen
Was ist Körperkult.pdf
Ingen lektier til i dag, øv grundlæggende grammatik som bøjning af alle typer verber og ordstilling i ledsætninger til prøven i morgen.
Medbring noget at skrive med.
I starten af timen samler vi lige op på øvelsen 1 Richtig-Falsch til teksten "Körperkult". Was ist Körperkult_Aufgaben.docx Was ist Körperkult.pdf
Was ist Körperkult_Aufgaben.docx
Ziehe_soziologische Theorie.pdf
Schönheitsideale im Laufe der Zeit
Ziehe_soziologische Theorie.pdf ziehes soziologische theorie_AUFGABEN.docx
Lav til i dag øvelse 2. "Schlüsselwörter erklären" i "Aufgaben" dokumentet. Par det rigtig nr. fra Box1 med det rigtige bogstave fra Box 2, så sætningerne giver mening i forhold til de begreber, der bliver introduceret i teksten "Ziehe soziologische
Transvulcania-Ultramarathon: Schinderei auf dem Rücken des Vulkans | SPORTreportage - ZDF
Transvulcania_Reportage.docx
Bundestagswahl-Quiz
medbring høretelefoner og opladt computer.
Bliv til i dag færdig med spørgsmålet 1 - 17 til reportagen Transvulcania. Linket til udsendelsen er også i dokumentet. Transvulcania_Reportage.docx
Program og pakkeliste.docx
BODO WARTKE Neue Freundin med Lücken.docx
Bodo Wartke: Meine neue Freundin (Fritz & Hermann)
2024_2025 Undervisningsbeskrivelse Sport und Körper.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 3 - Sport und Körper
04-12-2024
Opgave 4 - opgave/test i skolen
15-01-2025
OPgave 5 - video, eksamenstræning
19-02-2025
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sagen aus dem Harz_Sprogrejse til Thale, Harz
Sprogrejse til Thale, Harz, med fokus på sagnene og myterne fra Harzen, som fx. Walpurgisnacht, Sage von der Rosstrappe og Sage vom Hexentanzplatz.
Undervisning - 1-2 moduler op til turen plus selve turen, 8 moduler (3 dage på destinationen med program - i Thale, besøg på "Brocken" og i "Brockenhaus", besøg på "Hexentanzplatz" og i "Walpurgishalle" med kunst til Goethes Faust, Bodetal Therme, Mythe Stadtrallye in Thale, DDR Museum i Thale.
Derudover turen frem+tilbage, hvor der blev arbejdet med tekster og fx postkort på hjemturen.
Indhold
Kernestof:
DieSagevonderRosstrappe.pdf
Lav til i dag spørgsmål 7 og 8 i dokumentet .Har du brug for at høre sangen igen, findes den her: Bodo Wartke: Meine neue Freundin (Fritz & Hermann)Her dokumentet med spørgsmål: BODO WARTKE Neue Freundin med Lücken.docx
opgaver på sprogrejsen_rollespil_postkort.docx Sagn kendetegn.docx Rollespil Hexentanzplatz.docx Sage vom Hexentanzplatz.docx Die Sage von der Walpurgisnacht.docx DieSagevonderRosstrappe.pdf Walpurgisnacht.docx Program og pakkeliste.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Gewalt und Verbrechen
Forløbet om vold og forbrydelse.
Vi arbejder med både Krimi genren, dens kendetegn og med diverse tekstmateriale, som har vold og forbrydelse som emner. Tekstbegrebet forstås bredt. Både tekster, film, sange, lydfil indgår i tekstgrundlaget. Der arbejdes fx. med både tekst og filmatisering af Ferdinand von Schirachs Anatomie, hvor eleverne har muligheden for at sammenligne teksten med filmatiseringen, tale om ligheder og forskelle i fx. kronologie, perspektiv osv.
Eleverne træner ordforrådet, som er typisk for krimigenren, samt vold og forbrydelse. Vi arbejder med både produktive og receptive kompetencer, tekst og lytteforståelse, personkarakteristik, billedebeskrivelser mm.
Fokus på brug af faste vendinger, grundlæggende tysk grammatik som bøjning af verber, ordstilling og pronominer.
Fokus på eksamenslignende opgave som resumé af en tekst, fri tale ud fra stikord, personbeskrivelse med direkte og indirekte informationer om personen, arbejder med citater og perspektivering.
Træning af kommunikative strategier. Hvad gør jeg, når jeg mangler et ord?
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Krimi teori ØVELSER.pdf
Læs til i dag denne dokument, sat dig ind i, hvad der kendetegner krimi genren. Krimi teori.pdf
Ingrid Noll_ Nasentropfen.docx
Ordforråd Nasentropfen
Medbring 1, 2, 3 bogen. Dem der ikke har fået den skal sørge for at hente den nede hos Morten.
Lav til i dag øvelse 3 i "Krimi øvelser" dokumentet (side 2 i pdf filen). Eksemplet er der. Vi har substantiv/gerning Mord -> derfra afledt verb "at myrde" - morden og så selve aktøren/personen: en morder - Mörder. Lav det samme for de andre ord. Med
Ingrid Noll_Nasentropfen_AUFGABEN.docx
Ordforråd øvelser Gewalt und Verbrechen.pdf
Nærlæs teksten Nasentropfen til i dag. Så du forstår teksten godt. Noter, hvad du evt. ikke forstår. Noter stikord til teksten, 1-3 stikord/overskrifter til hvert afsnit. Aflever stikordene her på elevfeedback inden modulets start. Ingrid Noll_ Nasen
Husk noget at skrive med.
Personkarakteristik: Læs til i dag i bogen Eins, Zwei, Drei side 38-40. Lav derefter på tysk personkarakteristik af manden i krimien Nasentropfen ud fra 1. direkte informationer 2. indirekte informationer. Noter derefter på tysk, hvem er hvem i Krimi
Medbring Eins, zwei, drei bogen og Alles in allem bogen!
Læs og forstår til i dag teksten Anatomie. (Noter, hvis der er noget, du ikke forstår). Noter i stikord, hvilke forskelle der er mellem teksten og filmen, som i så i timen. Hvis du vil genopfriske filmen, ligger den lånt ud til jer på "mitcfu". Medbr
Anatomie_Ferdinand von Schirach.pdf
Summertime_spørgsmål til filmen 2.docx
Krimi teori.pdf
Lav til i dag i bogen "Eins, zwei, drei":1. på side 31, øvelse 2, "omskriv følgende ord", lav 2. - 6. 2. På side 31, øvelse 3, "overbegreber", lav 2. - 7. Eksempel: 1: rot-blau-gelb = Farben Medbring Eins zwei drei bogen.
Lav til i dag opgave 1: hvilke krimi kendetegn er der i filmen Summertime (og hvilke mangler måske)? Og forberedt et mundtligt resumé ud fra billederne+glosserne i dokumentet. træn dit resumé og også brug af faste vendinger (i bogen Eins, zwei, drei,
Medbring Eins, zwei, drei bogen.
Einsam_EKSAMENSTRÆNING_kortversion.pdf
2024_2025_undervisningsbeskrivelse_Gewalt_und_Verbrechen.docx
Medbring noget at skrive med/markere med i teksten og bogen Eins, zwei, drei og en opladt computer. Vi laver eksamenstræning.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 6 - prøve, eksamenstraining
09-04-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056338420", "T": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056338420", "H": "/lectio/57/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59056338420" }