Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ann Skogstad-von Qualen, Katrin Elisabeth Sigurskjold, Katrine Paludan-Müller, Oliver Andersen
Hold 2022 EN/t (1t EN, 2t EN, 3t EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Violence and brutality
Titel 2 Parental Ambitions
Titel 3 Beat It - American Hip Hop
Titel 4 Great Britain: From Island to Empire and back
Titel 5 Værklæsning: Dead Poets Society
Titel 6 Shakespeare, Macbeth
Titel 7 8 Mile
Titel 8 SRO intro: US elections '24
Titel 9 Is Scotland ok?
Titel 10 SRO ctd.: mærkesag + AI
Titel 11 Lord of the Flies (EKSAMEN - med EVIL)
Titel 12 New Zealand
Titel 13 LLM
Titel 14 Repetition
Titel 15 The power of language (EKSAMEN)
Titel 16 Aspects of America (EKSAMEN)
Titel 17 Evil (EKSAMEN)
Titel 18 Being British (EKSAMEN)
Titel 19 Repetition
Titel 20 Shakespeare - Macbeth revisited (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Violence and brutality

Forløbet omhandler forskellige aspekter af vold med udgangspunkt i aktuelle emner, som skoleskyderier i USA, voldelige unge og hooliganisme, som det præsenteres i et bredt materialeudvalg, herunder en novelle, en tale, en film, en sitcom og en dokumentar. Med udgangspunkt i materialerne forsøger vi at finde årsagsforklaringer og løsninger på de forskellige problemer, i det omfang materialerne indbyder til det.

I forløbet præsenteres og øves grundlæggende analyseredskaber, hvor der fokuseres på aspekter som karakteristik, fortællerteknik og budskab i fiktionsanalysen og appelformer i non-fiktionsanalysen. Der introduceres til vinkling i dokumentarfilm og filmiske virkemidler i spillefilmen. Undervejs lægges der vægt på træning af mundtlighed med samtale - og diskussionsøvelser.  I grammatik er fokus på adjektiver med særligt henblik på personkarakteristik.

Kernestof:
- Charles Bukowski, "Son of Satan", fra: Gitte Vest Barkholt et al, Crime in Fiction, Systime, 2009

- Dokumentar: Chantal Lasbats, "Bevæbnede børn i USA" (2015): https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031812152335

- Emma Gonzales’ March for Our Lives speech, 24. marts 2018: https://www.rev.com/blog/transcripts/emma-gonzalez-march-for-our-lives-speech-transcript  

- South Park, season 22, episode 1: “Dead Kids”

- Film: Lexi Alexander, "Green Street Hooligans", 2005

- Andrew Nicholls, "I Was a Football Hooligan for 30 Years, and I Loved Every Second of It", 2015 (uddrag)

Supplerende stof:

Martin Henriksens Facebookopslag om Nationalt selvforsvar fra d. 28. oktober 2020 kl. 15.12.

Om appelformer:
- https://www.youtube.com/watch?v=-oUfOh_CgHQ
- https://boords.com/ethos-pathos-logos

Optagelser af taler:
- Emma Gonzales: https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg

- The Week, "Has English football hooliganism risen again?", 13. juli 2021 (uddrag)

Forløbet dækker ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Parental Ambitions

Parental Ambitions
I forløbet læser vi forskellige typer tekster som har relationen til forældre som omdrejningspunkt. Tekstudvalget undersøger og/eller problematiserer på forskellig måde det aspekt at nogle forældre kan stille krav og forventninger eller nogle rammer som den unge reagerer på forskellig måde.

Vi arbejder med tekstanalyse og fortolkning af fiktion (noveller, digte samt kortfilm) og non-fiktion (analyse af sagprosa artikler). Således stiftes nærmere bekendtskab med disse to hovedgenrer og deres analysemodeller.

Der arbejdes bevidst med at styrke mundtlighed og tillid i klasserummet til at opmuntre til øvelse i fri formulering, blandt andet via samtale og kreative øvelser, dialog-sessions samt ordforrådsopbygning og skriftlige øvelser og ordlege.

Grammatikken har fokus på:
Verber; Kongruens, hovedtiderne, regelmæssige og uregelmæssige, hovedverber og hjælpeverber

Kernetekster:

Fiktion:
Hemingway, Indian Camp (novelle) IN: Contexts, Gyldendal.
John Wain: Manhood (novelle) IN: Approaches
Philip Larkin: This be the Verse (digt) https://www.poetryfoundation.org/poems/48419/this-be-the-verse
Perfection. Shortfilm. https://www.youtube.com/watch?v=paVED2TFvEk (2004)
Sagprosa:
American Sex Norms - artikel
Joshua Ostroff: "Baby Storm Now: Dad David Stocker On The Uproar And Storm's Gender Identity", Huffington post, (06/30/2016 12:05 EDT | Updated 09/02/2016) artikel
https://www.huffingtonpost.ca/2016/06/30/baby-storm-gender_n_10756806.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAMKvMPG4G2JAQh15c4B_20rNW5QxjFzAsG_f65GuBuKLhHW1p5Uz5A210vFXk_qNd8yExJUTPzf7G2lUbZ5vRLOR9ImYginktEAJhsWBogw9lu9aAcHanMnMwlQrC2-KPSpmSZvxfs7E1BnB9W-IwFqbe1JY5mKT9J4eSCIBuaRX


Skriftligt/Skriveøvelse:
Most important quality in a parent. (1 timer)
One paragraph with Interpretation of Manhood (John Wain). (1,5 timer) par aflevering
Summary Manhood. 2 timer
Blogpost 3 timer

Literary terms to be familiar with:
plot vs theme
Protagonist vs antagonist/-nism
Fiction (Short story) analysis: characterization, setting, narration, point of view, themes, message
Fiction: Poetry analysis
the Hollywood model (beretter modellen): opening, p.o.n.r., conflict/climax, and resolution
Showing vs telling
Types of conflict in a story: conflict within a character, between characters etc.
Non-Fiction analysis: Cicero's rhetorical pentagram model for non-fiction analysis.

Thematic terms to be able to be familiar with:
maturity, Naivety, immortality, expectation, pride, (self-)deceit, individualism,
feminism, masculinity (toxic), gender binary
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beat It - American Hip Hop

I dette forløb arbejder vi med amerikansk hip hop som en litterær genre. Eleverne bliver introduceret til hip hop genrens historie. De forskellige perioder omhandler Old School Hip Hop, The Golden Age of Hip Hop, Mainstream Hip Hop og New Millennium Rap.
Undervejs arbejder vi med sange fra de forskellige perioder og diskuterer både indhold og form og hvordan de forskellige kunstnere udtrykker sig med storytelling eller signifying og bruger sig selv og sin egen historie på forsk måde.
Vi slutter af med at kigge på Eve og diskuterer omtale af kvinder og sproget som kvindehadsk og genren som bærer af kvindehad.

Vi analyserer værkerne ud fra nogle udvalgte karakteristika ved slang, sproget og den kontekst som teksterne læner sig op ad.
hvor vi blandt andet undersøger konteksten og sproget med dets særlige slang udtryk.
Vi afslutter forløbet med selv at forsøge os med at skrive rap.

Tekster, i kapitel 4, "Beat It"
fra "Open Wide" af Jakob Bækgaard et al. L&R, 2017;

- A Short History of Hip Hop
- Grandmaster Flash & The Furious Five: The Message
- Run-DMC: Proud to be Black
- 2PAC: Brenda’s got a baby
- Notorious B.I.G.: Ten Crack Commandments
- Eminem: Stan
- Kanye West: Black Skinhead
-       Eve: Love is Blind

Supplerende:
forklaring af kontekst:
PBS NewsHour, Video clip: "Three decades after Rodney King’s beating, police reform in Los Angeles remains elusive"  https://www.youtube.com/watch?v=HFCK8OND8CY

Workshop med egenproduktion af rap med fokus på virkemidler og valg der træffes for at opnå bestemte effekter. Fremvisning som delvis afrunding af forløbet.

Afrundende/opsamlende modul:
Jeopardy: The Hip Hop quiz
+ station tasks: 20 min at each station:
1. Rap Grammar Mistakes
2. panel debate: Is Rap Dangerous to Society?
3. Who am I ?- quiz about the artists we met.

Grammatik:
Adjektiver og adverbier.
substantiver - substantivers flertal -
utællelige substantiver -
artikler
genitiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Part of an Essay, 2 paragraphs 25-02-2023
creative raps 17-03-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Great Britain: From Island to Empire and back


Great Britain: From Island to Empire and back

Dette forløb ser på Storbritannien af i dag med særligt fokus på britisk identitet og hvem den kan indeholde.

TEXTS/MATERIAL:

Riz Ahmed,  Short film: The Long Goodbye  

Andrea Levy, essay: This is my England

BBC: The Windrush Generation; documentary: The Unwanted, The secret Windrush Files. https://www.youtube.com/watch?v=f_rzJTNZSLM

short story Khustwant Singh: Karma (1950) In: Worlds of English, 2010, Systime, page 178ff

Article: Kehinde Andrews: "Colonial Nostalgia is Back in Fashion, Blinding us to the Horrors of Empire"

Article: Niall Ferguson: "How Britain Made the Modern World"

Poems:
Britain's National Anthem, In: Worlds of English, 2010, Systime, page 33
Rudyard Kipling: White Man's Burden, 1899, In: Worlds of English, 2010, Systime, page 35
Ruperake Petaia, "Kidnapped", 1980. In: Worlds of English, 2010, Systime, page 60
John Agard, "Listen Mr. Oxford Don", 1985, page 69

FOCUSES / TERMS :

Consequences of Empire
Post Colonial Voices
Imperial cost and implication
Waves of influx: Immigration from colonies.
Windrush Generation
Belonging or feeling displaced
The Jewel of the Crown: India
Commonwealth
Lingua Franca
decolonization
Post-colonialism and Orientalism as terms.
Colonial Nostalgia
Eurocentrism
Present day Britain
Brexit

India:
Jinnah; Muslim League vs Nehru: United India.
The Jewel, Mountbatten, The Raj, Queen Victoria, Victorian Age.
Gandhi, The Indian National Congress (INC)
decolonization and struggles = civil war, Muslims + Hindu > Pakistan / Bangladesh


SUPPLERENDE:

Documentary: A Taste of Power. Jeremy Paxman, BBC (2017): https://www.youtube.com/watch?v=VdDzYregUQg

Lingua Franca:
Podcast: engelsk i Indien. (versionsøvelse af koncept)

Clip from Documentary: The Day India Burned (https://www.youtube.com/watch?v=v8dcjRBCbLs&t=585s) )(first 25 minutes)

video: Shashi Tharoor, debate: https://www.youtube.com/watch?v=jaNotcGak3Y&t=303s
video: Shashi Tharoor: interview https://www.youtube.com/watch?v=1giYXrofZYo

Thematics presentations students' choices of themes - rounding off the theme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værklæsning: Dead Poets Society

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
assignment 1 25-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer





Titel 10 SRO ctd.: mærkesag + AI

Introforløb og SRO opgave flettes sammen; præsentationsdesign og teknik mhp. mundtlig prøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lord of the Flies (EKSAMEN - med EVIL)

Der arbejdes med lydbog, Lord of the Flies af William Golding:

https://youtu.be/utRA2Ck3swU?si=xMDohpoHCnbxAu4s

Lektien for hver gang er at lytte til én times lydbog. Desuden udfyldes standard worksheet. Værk og worksheet diskuteres i klassen, der arbejdes i par, grupper og plenum.

Dette udgør den litterære af undervisningen. Arbejdet med grammatik foregår på minlæring.dk. Specifikke anvisninger vil forefindes i det enkelte modul.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - jf. lydbog
  • Skrive - jf. worksheets
  • Diskutere - jf. par, grupper og plenum om bogen.
  • Projektarbejde - jf. portfolio produktion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - jf. interesse-punkter (p.o.i) i tekst
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed - jf. individuel arbejdstid jf holddeling.
  • Ansvarlighed - jf. individuel arbejdstid jf holddeling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 13 LLM

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 The power of language (EKSAMEN)

Forløbet beskæftiger sig overordnet set med det engelske sprog. Vi kommer her ind på sprogets udvikling og kigger kort på sprogets historie gennem Old English, Middle English, Early Modern English og Modern English - i den forbindelse vil eleverne blive introduceret til idiomatik. Herefter vil der være fokus på forskellen mellem American og British English. Bagefter arbejder vi med det engelske sprog som lingua franca samt globalt kommunikationssprog, inden vi undersøger de muligheder og den styrke, som der ligger i sproget. Vi arbejder med retorisk analyse ud fra det retoriske pentagram, og vi kigger på appelformerne samt retoriske virkemidler. Herefter ser vi filmen ’The King’s Speech’ med særlig fokus på sprogs betydning og sprogets magt. Eleverne præsenteres slutteligt for forskellige politiske taler.

Materiale
• Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English (side 20-23)
- American English
- Global English
https://www.youtube.com/watch?v=r9Tfbeqyu2U&list=PLA03075BAD88B909E - the History of English in 10 Minutes
https://www.youtube.com/watch?v=eU9pshEkwVE – the history of English (different version)
http://www.youtube.com/watch?v=2nAnT3PASak (American and British English)
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_44025&feature=iv&src_vid=2nAnT3PASak&v=LIZ78RwhSPc (American and British English)
http://www.youtube.com/watch?v=DKEM-juLxmM (American and British English)
• John F. Kennedy: Ich bin ein Berliner (K)
https://www.youtube.com/watch?v=56V6r2dpYH8 – Ich bin ein berliner
• President Barack Obama: Inaugural address (fra Open Wide) (K)
• The King’s Speech (film) (K)
• Modes of persuasion (i kopi)
• Rhetorical features (i kopi)
• Rhetorical analysis (i kopi)
• Nanna Flindt Quist: On Purpose
- side 6-9 – What is rhetoric?
- side 15-19 – Rhetorical analysis

Grammatik:
verbers funktion og former - verbets tider, kongruens, regelmæssige og uregelmæssige verber, nutid og datid, førnutid og førdatid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Aspects of America (EKSAMEN)

Forløbet omhandler forskellige aspekter af det amerikanske samfund og dets historie med særlig fokus på det amerikanske valg. Vi startede ud med et kort overblik over den amerikanske historie, hvor vi også arbejdede med generelle værdier og en amerikansk identitet. Vi tog udgangspunkt i den amerikanske drøm fra dens oprindelse ved ’the frontiers’ og i ’the Declaration of Independence’. Herefter arbejdede eleverne i grupper med vigtige nedslag i amerikansk historie og samfund og udarbejdede oversigtsark samt en præsentation for resten af klassen. Der blev arbejdet med de følgende emner:
1. Immigrants 1
• first immigrants from Europe (push and pull factors)
2. Immigrants 2
• immigrations waves
• immigrants today
3. The frontiers
• historical information
• the history of the Native Americans (including the Indian Removal Act of 1830 and the Trail of Tears)
4. Having rights
• the American Revolutionary War /
• the Declaration of Independence
• the Bill of Rights
5. Black lives
• slavery (the American Civil War)
• the 1960’s – Civil Rights Movement
• today – Black Lives Matter
6. Women
• the Suffrage Movement
Med denne baggrundsviden om USA skiftede vi fokus til valgkampen. Her startede vi med at læse op på det politiske system og vejen til præsidentembedet, inden vi kiggede på de to kandidater, Donald Trump og Kamala Harris, og deres syn på kernesager. Eleverne deltog i forbindelse med valget i en valgaften på skolen med oplæg fra Niels Bjerre-Poulsen og diverse aktiviteter. Efter valget beskæftigede vi os med Trumps sejr og eleverne skrev selv deres bud på et digt til hans nye indsættelses efter at have set og gennemgået den, som Amanda Gorman fremførte til Joe Biden. Her tog vi udgangspunkt i vores viden om det amerikanske samfund og dets historie samt brugen af retoriske virkemidler. Vi sluttede forløbet af med at fokusere på nutidige udfordringer og et opdelt samfund i henhold til økonomiske muligheder og raceforskelle.

Materiale
https://squiz.systime.dk/index.php?id=383&systime_quiz%5Bquiz%5D=09291ecd7fcdae6b7bca4c8ac03b9676199ebc20&systime_quiz%5Baction%5D=show&cHash=62d3f90fd752249e98236f2667f2c416 – name the place – quiz fra Worlds of English
https://squiz.systime.dk/index.php?id=383&systime_quiz%5Bquiz%5D=75823cd4c5c64f21148493567a3fc28a361466da&systime_quiz%5Baction%5D=show&cHash=f57183a272b37f5f69a35f81a020c70b – find the place – quiz fra Worlds of English
• America: From British colony to superpower (s. 133-134 i Worlds of English)
• What is the American Dream? – tekst og opgaver
https://www.youtube.com/watch?v=Rl813PZTpY8&amp=&feature=related – How do you define the American dream?
• American values and identity (omskrevet fra Worlds of English)
• Ordforrådsopgaver
• Elevpræsentationer
• BBC World America: The American Dream - YouTube – change in definition
https://www.youtube.com/watch?v=1bumPyvzCyo – Arnold S. – the American Dream – speech (K)
• Helle Birk: American Issues
- David Nye: Contemporary American Society. The American Political System
- Helle Birk: The Election of the American President
• Foredrag ved Systime: Anders Agner: American Election 2024
• How to become President of the United States: a simple guide
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=overview+trump+and+harris+election&mid=634308EF21A77E6E8FD0634308EF21A77E6E8FD0&mcid=8F494C9028B74FE7AF2A4202CBAB3866&FORM=VIRE – Trump vs. Harris – klip fra debat
https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/harris-trump-stance-issues-policies-president-race-rcna150570
https://www.bbc.com/news/articles/cwy343z53l1o - Trump vs. Harris on key issues
https://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/national_president/index.html
https://abcnews.go.com/Politics/2024-Electoral-Interactive-Map?fbclid=IwY2xjawFg63JleHRuA2FlbQIxMQABHQ9wmKSe_z3qzDP4RbZxLYFHG5B9hBxXfeAJvQ7tcYl-AQsxfAbHiCN4qg_aem_taggAEyAvhxRTMyVQRYWuQ
• Sarah Smith (North America editor – BBC): How Trump pulled off an incredible comeback (K)
https://www.bbc.com/news/articles/cly2818j7rko
• Amanda Gorman: The Hill We Climb (K)
• TED-talk: Anand Giridharadas: A tale of two Americas. And the mini-mart where they collided (K)
• Donald Trump: Inauguration Adress 2025 (K)
• "What are executive orders? The powerful tool used by US presidents"
          https://www.bbc.com/news/world-us-canada-69606315chael (K)
- Christal Hayes & Phil McCausland: What executive orders has Trump signed after taking office? https://www.bbc.com/news/articles/ced961egp65o
• TED-talk: Anand Giridharadas: A tale of two Americas. And the mini-mart where they collided (K)

Grammatik:
do-omskrivning
substantiver: flertal, tællelige og utællelige, genitiv, kollektiver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Evil (EKSAMEN)

I dette forløb vil vi arbejde med begrebet ondskab, som det kommer til udtryk i både fiktion og fakta. Vi vil først og fremmest undersøge om vi har brug for ondskab for at forstå, hvad der er godt, og forsøge at definere begrebet ondskab. Derudover vil vi undersøge og diskutere, om mennesket grundlæggende er ondt eller godt - eller om vi alle har begge elementer i os.

Desuden vil der være fokus på;
- hvad der udløser ondskaben
- hvordan ondskab kommer til udtryk
- hvad der forhindrer ondskaben i at komme til udtryk

Undervejs vil vi også overveje menneskets fascination af ondskab.

Formålet med forløbet er at eleverne;
- er i stand til at definere og udpege forskellige grader og former for ondskab
- kan diskutere og fortolke begrebet ondskab

Materiale
Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold & Jonna Engberg-Pedersen: Wider Contexts
• Sean Spence: Bad or Mad? (artikel) (K)
• William Shakespeare: Macbeth - Act I sc.V lines 1-52  (K)
• Joyce Carol Oates: Where Are You Going, Where Have You Been?  (K)
• Richard Matheson: Born of Man and Woman (K)
Film: Mr. Brooks (K)
William Golding: Lord of the Flies (novel read last year) (K)

Grammatik:
pronominer - foreløbigt grundled
adjektiver - gradbøjning
aktiv og passiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Being British (EKSAMEN)

Forløbet omhandler britisk historie og samfund med fokus på britisk identitet. Vi startede ud med at kigge på det britiske imperium ud fra en kort video samt andet materiale og hjemmesider (eleverne havde alle været igennem et forløb om emnet i 2g, så dette var mere repetition). I forlængelse heraf dykkede vi mere ned i Indien, som britisk koloni og fortsætte med at undersøge opdelingen mellem Indien og Pakistan i 1947. Eleverne udarbejdede powerpoints til hinanden og lavede fremlæggelser. Herefter brugte vi vores viden om imperiet til at skifte vinkel mod immigration og herunder især fra Indien og Pakistan. Vi arbejdede med bevæggrunde for at immigrere, betydningen af immigration for Storbritannien og skabelsen af et multikulturelt samfund. Til slut undersøgte vi, hvad det vil sige at være britisk, og hvad der definerer en britisk identitet.
Primært materiale
• Kushwant Singh: Karma (1950) (short story) (K)
• Gurinder Chadha: Blinded by the Light (film 2019) (K)
• Robin Cook: Chicken Tikka Masala Speech (2001) (K)
• Lucy Pasha-Robinson: British Culture Wouldn't Exist Without Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table (opinion article 2018) -  https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/multiculturalism-immigration_uk_5b9fbdeee4b046313fbd728f   (K)
• Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen: Wider Contexts
- Urvashi Butalia: Blood (article) (K)

Sekundært materiale
• How the British Empire Became the Biggest in the World
https://www.youtube.com/watch?v=u2cB-9uM90Y – documentary The Day India Burned BBC 2007
• Brittany Vonow: Fractured Borders (article 2017) - https://www.thesun.co.uk/news/4238978/partition-of-india-1947-pakistan-border/
• Haimanti Roy:  Why was India split into two countries? - https://www.youtube.com/watch?v=DrcCTgwbsjc
• Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain: Chapter 1: How Britain Has Been Shaped by Migration
https://www.youtube.com/watch?v=eBrf4-5ZpYw - What does being British mean today? | Union - BBC
https://www.youtube.com/watch?v=Slp9MW0jcnw - British Values


Grammatik: adverbier, modalverber, futurum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 20 Shakespeare - Macbeth revisited (EKSAMEN)

Forløbet er en introduktion til William Shakespeare med fokus på 'Macbeth'. Formålet med forløbet er at eleverne stifter kendskab til Shakespeare, the Globe og tiden. Herefter er det relevant, at eleverne oplever Shakespeare som skuespil frem for læst tekst, da det er stykkernes oprindelige funktion, og da det vil hjælpe med at forstå indholdet bedre samt personernes bevæggrunde for deres handlinger. 'Macbeth' introduceres via læreroplæsning og elevaktivitet, og efterfølgende arbejdes der med aktiverende øvelser til få tekstuddrag. Forløbet er desuden optakt til videre læsning af Macbeth og sonetter til andre forløb.

Materiale
http://www.dukeofdefinition.com/shakeback_beg.htm - internet search
http://www.youtube.com/watch?v=z8GVuuIW6YE&feature=related – the Globe visual lecture
http://www.youtube.com/watch?v=qmjepRJpRKI&feature=related – language visual lecture
• Macbeth Summary – Macbeth summary
• Macbeth Characters – Macbeth characters
https://www.youtube.com/watch?v=cA0NyeFpCY8 – Macbeth ‘Is this a dagger’ Ian McKellen
https://www.youtube.com/watch?v=pusU90ov8pQ#t=225.821 – Macbeth ‘Is this a dagger’ Patrick Steward
https://www.youtube.com/watch?v=UWyegNZOqQE&t=606s – Macbeth opening scene – 5 versions
• Opgaver fra The Royal Shakespeare Company
• Uddrag fra ‘Macbeth’ herunder act 2, scene 1 - act 1, scene 5
- https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/zjdybqt#znx26g8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer