Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Ebbe Westh Hugger
|
Hold
|
2023 Ma/s (1s Ma, 2s Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Statistik
Første forløb efter grundforløbet er statistik, hvor vi har arbejdet med følgende:
- ugrupperede observationer
- grupperede observationer
- største og mindsteværdi
- Varians og spredning
- middelværdi
- kvartilsæt og boksplot
- prik, søjlediagram og trappediagram
både mht. grupperede og ugrupperede observationer er der regnet delprøve 1 og delprøve 2 opgaver.
Desuden er gennemført et tværfagligt forløb med engelsk, om dokumentarfilmen "13th". Her blev der lavet synopser, hvor eleverne selv lavede problemformuleringer og fremlagde for lærerne. Dette forløb lå d. 29/1 og fungerede som repetition.
Følgende sider er gennemgået:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C, Forlaget Hax; sider: 189-196, 198-199, 201-205
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
I dette forløb er eksponentielle funktioner blevet introduceret og vi har arbejdet med følgende:
- Kapitalfremskrivningsformlen
- logaritmer (kort)
- a og b's betydning for graf
- fordoblingskonstant og halveringskonstant
- regression og residualplot
Følgende beviser er gennemgået:
- to-punkts formlen
- Bevis for vækstegenskab
Følgende sider er gennemgået:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C, Forlaget Hax; sider: 109-114, 143-150, 302-314
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potensfunktioner
Vi har arbejdet med potensfunktioner og sammenlignet med eksponentielfunktionen. Dette forløb er så gledet over i forløbet om andengradspolynomiet.
Følgende emner er gennemgået:
- to punkts formlen
- a og b's betydning for graf
- omvendt proportionalitet
Følgende sider er gennemgået:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C, Forlaget Hax; sider: 154-157, 159-169
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomiet og andre polynomier
I dette forløb har vi arbejdet med andengradspolynomiet og andengradsligningen.
Vi har arbejdet med følgende:
- fortegn på a, b, c og d og betydningen for parablens udseende
- rødder og toppunkt
- indledende monotoniforhold
- kvadratsætninger
- faktorisering og nulreglen
- bevis for ligningsformlen
- polynomier
Følgende sider er blevet gennemgået:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C, Forlaget Hax; sider: 298-301
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning
Vi har arbejdet med sandsynlighedsregning i dette forløb og kigget på følgende:
- indekstal
- Kort om annuitetsopsparing, annuitets- og serielån
- Sandsynlighedsfelt, hændelse, symmetrisk sandsynlighedsfelt.
- Additions- og multiplikationsprincipperne, fakultet, kombinationer.
Vi har gennemgået følgende sider:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C, Forlaget Hax; sider: 219-229
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Geometri og trigonometri
I dette forløb har vi arbejdet med geometri og trigonometri og været igennem følgende emner:
- ligevinklede trekanter
- sinus, cosinus og tangens
- enhedscirklen
- Pythagoras
- cosinusrelationerne
- sinusrelationerne
- areal af vilkårlige trekanter
Følgende beviser har vi været igennem:
Bevis for Pythagoras' sætning
Bevis for formler med cosinus, sinus og tangens i retvinklede trekanter
Bevis for cosinusrelationerne
Bevis for sinusrelationerne
Følgende sider er blevet gennemgået:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C, Forlaget Hax; sider: 36-45, 231-242, 246-247, 249-252, 254-264, 267-270
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer
I dette forløb har vi arbejdet med vektorer og været igennem følgende emner:
- Regneregler
- Længde af vektor og afstandsformlen
- Skalarprodukt
- Ortogonale vektorer
- Projektion af vektor
- Determinant og areal
Vi har gennemgået følgende sider:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1+C, Forlaget Hax; sider: 36-45, 231-242, 246-247, 249-252, 254-264, 267-270
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
årsprøvetræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reduktion, ligninger og funktioner
I dette forløb repeterer vi de grundlæggende ting vi arbejdede med sidste år. Vi gennemgik følgende emner:
- Grundlæggende regneregler
- Potenser og rødder
- Ligninger med en ubekendt, herunder andengradsligninger
- Nulreglen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Vi arbejder med differentialregning. Vi har arbejdet med følgende emner:
- Sekanter og tangenter
- Grænseværdi
- Definition af differentialkvotient og den afledede funktion
- Regneregler for differentialkvotienter
- Monotoniforhold og ekstrema
- Tangentligningen
- Tretrinsreglen anvendt på simple funktioner, andengradspolynomium, 1/x, sumreglen
samt produktreglen.
- Sammensatte funktioner og differentiation af sammensatte funktioner
- Differentiation af produkter af funktioner.
- Optimering
- Introduktion til begrebet væksthastighed.
Vi har brugt følgende sider fra lærebogen:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2, 3. udg. (orange skrift), Forlaget Hax; sider: 100-127, 132-135, 138-149
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Analytisk geometri
I dette forløb har vi arbejdet med analytisk geometri og været igennem følgende emner:
- Linjer: linjens ligning og parameterfremstilling
- Cirklens ligning
- Skæring mellem linjer, skæring mellem cirkel og linje
- To ligninger med to ubekendte
- Vinkel mellem linjer, vinkel mellem linje og x-akse og afstand mellem punkt og linje.
- Tangent til cirkler
Bevis:
Distanceformlen - begge typer.
Vi har brugt følgende sider fra lærebogen:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2, 3. udg. (orange skrift), Forlaget Hax; sider: 15-36, 38-39
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Arbejd med eksamenssæt
Vi har arbejdet med eksamenssæt og regnet følgende sæt:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Trigonometriske funktioner
I dette forløb har vi arbejdet med de trigonometriske funktioner og den harmoniske svingning.
Vi har arbejdet med følgende emner:
- sinuskurven
- cosinuskurven
- radianer
- tangens (kort)
- konstanternes betydning for den harmoniske svingning.
Vi har kigget på følgende sider i lærebogen:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik rep
Repeteret sandsynlighedsregning og kombinatorik fra sidste år.
Har været igennem følgende emner igen:
Sandsynlighedsfelt, hændelse
Den komplimentære hændelse
A-priori sandsynligheder
Frekvensielle sandsynligheder
Symmetrisk sandsynlighedsfelt
Fakultet
Kombination
Permutation
Multiplikationsprincippet
Additionsprincippet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Binomialfordeling
Vi har arbejdet med binomialfordeling og hypotesetest og været igennem følgende emner:
Binomialfordeling
Hypotesetest for binomialfordeling
Konfidensinterval for andel
Normalfordeling
Standardnormalfordeling
Vi har brugt følgende sider fra lærebogen:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2, 3. udg. (orange skrift), Forlaget Hax; sider: 162-169, 172-182, 184-190, 200-207
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Skriftlighed i matematik
Vi har arbejdet med eksamenssæt og opgaver med hjælpemidler.
Der er blevet trænet brugen af Nspire og de forskellige kommandoer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Efterbehandling af terminsprøve
På baggrund af terminsprøven er sættet blevet gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Trigonometri repetition
Vi har gennemgået følgende emner fra trigonometrien fra sidste år:
- cosinus
- sinus
- tangens
- cosinusrelationerne
- sinusrelationerne
- Pythagoras
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Andengradspolynomiet repetition
Vi repeterer andengradspolynomiet og andengradsligningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Eksamensspørgsmål
Der arbejdes med eksamensspørgsmål og træning med tavlerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Studietur
På studieturen er der blevet arbejdet med forskellige typer matematik. Herunder afstandsberegning af planeter, basal sandsynlighedsregning og kodetydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Differentialregning repetition
Repetition af differentialregning og de forskellige regneregler. Herunder og produktreglen, sammensatte funktioner og monotoniforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Opgaver uden hjælpemidler
Vi har trænet brugen af formelsamling og regnet opgaver uden hjælpemidler.
Herunder er der gennemgået grundlæggende potensregneregler, brøkregneregler, ligningsløsning, reduktion og regnearternes hierarki, kombinatorik og grundlæggende sandsynlighedsregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868634839",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868634839",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868634839"
}