|
Titel
12
|
kulturmøder i DK - 1. tværfaglige forløb
Religion - kulturmøder i dk
Vores forløb om kulturmøder vil tage udgangspunkt i mødet mellem en muslimsk kultur og en vestlig/dansk kultur. Efter en kort præsentation af islams tidlige periode med fokus på gud, koran og mennesket muhammed, vil vi fokusere på profeten Muhammeds betydning i islam og for muslimer i dag, efterfulgt af et afsnit om de regler og krav, som muslimer skal leve efter. Her fokuseres på sharia-lovgivningen, den muslimske etik, de religiøse pligter, samt på to af de områder, hvor mødet mellem en muslimsk kultur og en vestlig/dansk kultur tydeligt træder frem, nemlig tørklædet og spiseregler. Sluttelig vil der blive set på forskellige grupper inden for islam og deres syn på Vesten, demokrati og sharia.
Kernestof: (Ca. 30 sider)
❖ ”Den hellige tid: Muhammad” s. 17-21 i Moderne Islam af Jakob Skovgaard
Petersen, 1. Udg. 3. Opl. 1995, Gyldendal Uddannelse
❖ ”De hellige skrifter: Koranen og Hadith” s. 22-25 i Moderne Islam af Jakob
Skovgaard Petersen, 1. Udg. 3. Opl. 1995, Gyldendal Uddannelse
❖ ”Islamiske trosforestillinger” p 161 i iBog Grundbogen til Religion C. Af
Lene Madsen m.fl. Systime 2012
❖ ”Religiøs praksis i islam” p 220 i iBog Grundbogen til Religion C. Af Lene
Madsen m.fl.. Systime 2012
❖ ”Det islamiske samfundssyn og sharia” s. 110-118 i Grundbogen til religion
C, Af Lene Madsen m.fl. 1. Udg. 1. Opl. Systime 2012
❖ Film: ”Mecca Diaries”, Vice.com, http://www.vice.com/video/mecca-diaries
❖ Koranen om islams 5 søjler (sura 5, v. 6, sura 2, v. 182-187, 196-198, sura
22, v. 25-30) i Moderne Islam af Jakob Skovgaard Petersen, 1. Udg. 3. Opl.
1995, Gyldendal Uddannelse
Tariq Ramadan: "Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig", Christian Birk, Kristeligt Dagblad 30. oktober 2017
uddrag af afsnittet "Muslimer i danmark" kap. 4 fra grundbogen til religion C, af Lene Madsen m.fl. Udg. 1. OPl. Systime 2012
❖ "Forum for kritiske muslimer" og "Hizb ut-Tahrir", fra: K. Østergaard: Islam
i Danmark. Gyldendal 2006, s. 41-42; 55-56.
❖ "Interview med Sherin Khankan" og "Demokrati (Hizb ut-Tahrir)". K.
Østergaard: Islam i Danmark. Gyldendal 2006, s. 255-257; 248-249
❖ Uddrag fra Sirat ibn Ishaq om Muhammads Fødsel, fra Religionshistoriske
hovedværker: Sirat ibn Ishaq, systime iBog,
https://rh.systime.dk/index.php?id=295
❖ Uddrag af al-Bukhari: “Gode manerer” og “indledning”, fra
Religionshistoriske hovedværker: Al-Bukhari: Hadith-samling, systime
iBog, https://rh.systime.dk/index.php?id=242
Lærerproduceret materiale om tørklædebatten i DK:
Baggrundsmateriale - "https://faktalink.dk/emner/torklaededebatten"
Lone Nørgaard: "Kvindekamp er tørklædekamp". Jyllands-Posten, 18. september 2005.
Uddrag fra Imam Raêd Hliehels prædiken (khutbah) ved fredsagsbønnen i Det Islamiske Trossamfund i København den 18.02.2005. Raêd Hleihel er normalt imam ved moskeen på Grimhøjvej i Århus Vest.
Sherin Khankan: "Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder", 7. november 2006, Religion.dk.
Supplerende stof: (ca. 6 sider)
❖ Film: ”De 5 skarpe om Islam”, dr.dk/undervisning,
http://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
Særlige fokuspunkter:
I dette forløb har kursisterne fået en indføring i islams udvikling fra den hellige tid
til nutiden med nedslag i følgende: Muhammeds samtid og den formative periode,
islams udbredelse som verdensreligion, islam i nutidens Danmark.
Vi har analyseret tekster fra Koranen og sunnaen (både hadith og sira-litteratur) samt
nutidige tekster, med fokus på følgende begreber: guds- og menneskesyn,
Muhammed som mytologisk forbillede, trosgrundlag og dogmer, ritualer og pligter
(de 5 søjler med særligt fokus på hajj), sharia og fortolkningsbredden i forhold til
dette begreb. Vi har arbejdet med Jan Hjärpes 3 dimensioner i forhold til nutidig islam i Danmark med udgangspunkt i hhv. Sherin Khankan og Hizb ut-Tahrirs fortolkninger af sharia. Vi har analyseret hajj-ritualet med Van Genneps model for overgangsritualer, hvor
vi også inddrog den mytologiske begrundelse for de enkelte elementer i
pilgrimsfærden.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde med fremlæggelser,
gruppe-, par, og individuelt arbejde. Ekskursion til indvandrermuseum i Farum.
|