Holdet 2024 Ps/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Lars Skadhauge-Jensen
Hold 2024 Ps/2h3g (2h3g Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn former vores liv
Titel 2 At finde balance i livet (som ung)
Titel 3 Undersøgelser i psykologi
Titel 4 Læring, motivation, teknologi  -  Et problem i DK?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn former vores liv

Køn former vores liv - ET mangfoldigt perspektiv på køn

Forløbet er det første forløb i psykologiundervisningen, hvor kursisterne stilles åbne spørgsmål omkring køn, identitet og muligheder i vort eksisterende senmoderne, vestlig samfund.

Det tilstræbes at kursisterne får en forståelse for psykologiens mangfoldighed (psykologiske retninger: Behaviorismen, Socialindlæring, Socialpsykologien, Kognitiv psykologi, Evolutionspsykologi, Kulturpsykologi, Neuropsykologi & Eksistentiel psykologi) og vil kunne udvælge forskellige perspektiver i et argumenteret svar på en give problemstilling.

Forløbet ser på køn på mange måder fx kønsforskelle og deres mulige oprindelse. Er det arv og/eller miljø. Hvad siger hjerneforskningen? Hvilken rolle spiller kulturelle normer, opdragelse, tilhørsforhold m.v.?

Forløbet ser det biologiske køn, det oplevede- og udtrykte køn samt kønsidentiteten og forløbet kigger på mulige fordele og ulemper ved kønsstereotypierne herunder når individets adskiller sig fra heteronormativet.

Eksempler på spørgsmål der undersøges: Stilles kønnene lige? Er der ligestilling? Bliver vi mere ens eller forskellige i vores kønnet udtryk med en øget velstand samt hvordan trives kønnene i vort senmoderne samfund med fokus på spiseforstyrrelser (symptom på mistrivsel).

Forløbet understøttes af psykC forløbet "Individet i fællesskabet".

Et "lille" udvalg af perspektiver:
Traditionel perspektiv (biologi) overfor socialkonstruktivistisk perspektiv (kultur og opdragelse)

Neuropsykologi - hormoner, hjernestrukturer
Skinner - Operant betingning - Skinnerboxen (S-R-K)
Bandura - Social indlæring - Bobo-doll eksperimentet
Beck - Kognitiv psykologi - Kognitive diamant (skemata - fortolkning)
Simone de Beauvoir - Eksisktenspsykologi - Man fødes ikke som kvinder, man bliver det (det andet køn) - eksistentielt selv-mord
Judith Butler - Queer-teori - Narrativet - Social konstruktion
Harris - Social psykologi - Normer, magt, kønsidentitet, narrativer, os/dem, gruppepolarisering, kønssterotyp adfærd (Efe- & Lese-folket)

Falk & Hermle: Tværkulturel undersøgelse - Kønspræferencer i sammenhæng med økonomisk udvikling og graden af ligestilling

Dokumentarer:
Det tredje køn, DR2 2013
Drengen uden penis, BBC 2005

Forløbets omfang:  ca.  35ns fra kernestoflitteratur samt 30ns fra supplerende materialer som fx dokumentarer og artikler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Køn - Mangfoldighedens psykologi 19-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 At finde balance i livet (som ung)

At være ung i dag - Er der balance i livet?

Hensigten med forløbet er overordnet at undersøge, hvordan det er at være ung i dag. Hvilke muligheder har unge for at skabe et liv i balance? Hvad adskiller unge, der trives i forhold til unge, der har ondt i tilværelsen?

Flere og flere undersøgelser indikererer at unge, som en samlebetegnelse, gradvist har fået det sværere end tidligere. Der ses en stigenede grad af mistrivsel herunder ensomhed, stress og angst. Hvad kan være mulige årsager til denne negative udviklingstendens?

Er det de strukturelle rammer (kulturel frisættelse, præstationssamfundet, konkurrencestaten, perfekthedskulturen), fællesskaberne (SoMe, solidarisk sfærre) og/eller individets egne ressourcer (personligheden, attributionsstil, tilknytningsstil, self-efficacy, OAS).

Forløbet søger mulige svar på ovenstående overordnede spørgsmål gennem mindre emneområder:
        - Senmoderniteten - Har vi alle lige muligheder? (ser på hvilken betydning samfundsforandringer og kulturer har på individets handlemuligheder). Senmoderniteten & individet belyst gennem primære teoretikere, som Ziehe, Bourdieu, Giddens, Gergen, Riesmann, Rosa, Hjortkær, Maffesoli, Ishiyama og Berry.
        - Identiteten - Selviscenesættelsen, forskellige socialkarakterer, annerkendelsen, psykosociale moratorium, forpligtigelsen, rodløshed, ensomhed, sociale sammenligninger. Identitetsdannelsen diskuteres gennem to positioner. På den ene side fx Erikson, Marcia & Giddens syn om en kerneidentitet og på den anden side socialkonstruktionismen ved fx Gergen, hvor det er flydende, multipleidentiteter, der skabes/fortælles (narrativet) i relationen mellem individer i en konkret kulturel ramme. Under forløbet ses på unge med anden etnicitet end dansk og deres (mulige) ambivalens - herunder symbolsk etnicitet samt etnisk revitalisering. Honneths anerkendelsesperspektiv inddrages ligeledes samt social kognition og kognitive skemata (assimilation/akkomodation, confirmation bias), diskrimination og stigmatisering (stereotyper, fordomme og normalitet). Socialpsykologiske eksperimenter omhandlende vores for-forståelse og handlinger/præstationer baseret på kognitioner af andre samt os selv (Halo-effekten, Rosenthal-effekten, Golem-effekten) samt spejneuroner (empati, spejling af hensigten i en andens handling) bliver også belyst i relation til emnet.
        - Personligheden - temperament (Thomas & Chess), menneskets dobbelthed (forskellige psykologiske retninger), narrativer (fx lykke (Gilbert)), epigenetikken (arv/miljø). Afsættet er Høgh-Olesens risikovillige og forsigtige trækteori om personligheden.
        - Stress - stressorer (krydspres på individet - at høre til og gøre det rigtige - acceleration via SoMe), akut- og kronisk stress, flow (udfordring - egen vurdering af mestring), stress-sårbarhed, anstrengelse-anerkendelse/belønning, belastning-ressourcer, krav-kontrol, OAS, Attributionsstil (herunder grublerier), tolkning af stressresponsen (kamp/flugt, udfordring, samhørighed/connecte), metakognitiv psykologi (metakognitiv overbevisning, CAS)
        - Ensomhed - ABC (gør noget aktivt, gør noget sammen, gør noget meningsfuldt), unges mestringsstrategier i "floden", savner et sprog for livet.

Gennem forløbet trækkes synteser til tidligere erhvervet viden på psykC (#Livsforløbets begyndelse samt #Individet i fællesskaber) og der skabes grobund for faglige diskussioner og vurderinger af psykologiske problemstillinger i henhold til temaet.

Begreber og sammenhænge i spil:
-  Social kognition - Kunne forstå de social koder og anvende de inkluderende sociale markører, der sikrer trivsel og gruppetilhørsforhold (normalitet - leve op til de herskende normer). Herunder social-eksklusions-angst (basis for sænkning af medfølelse i grupper og skabelse af hierarkier og latterliggørelse (foragt > værdihed). Marginalisering, eksklusion, fordomme og stereotyper.
- Stigmatisering & diskrimination - Hvilken betydning andres holdninger og adfærd har for vores muligheder i livet - Herunder Halo-effekten, Rosenthal-effekten, Golem-effekten samt Jane Elliotts "Brown eye/Blue eye".
- Kulturelfrisættelse, anomi, kontingens, subjektivisering, ontologisering, potentiering, social acceleration, oaser af tid, tids hunger, hamsterhjul, påbudskulturen m.v. => Individualisering over for fællesskabet
- Nye stammefællesskaber og nynarcissisme => Anerkendelsesbehovet, ritualiserende fællesskaber, institutionaliseret individualisering
- Os/Dem – Tegnfællesskaber, nærhed, sikkerhed & intensitet => Forskellige valg (fx traditionsstyret, indrestyret og gruppestyret)
- Personlig og social identitet – Livslang proces. Refleksivt projekt.  
- Ungdommens udviklingskrise og tilhørsforhold
- Psykosocialtmoratorium => omstillingsparathed og mobilitet samt at finde mening og flow i tilværelsen (lykke)
- Arenaer – Marginalisering, afvigeridentitet & overidentificering
- Identitet, ansvarspres og selvledelse – FOMO & YOMO => Stress og stressorer samt individets coping.
- Ensomhed - en vurdering af relationernes kvalitet i forhold til ønsket. At kunne være ensom i fællesskabet.
- Meningsløshed og stress. Legitimeringssystemer, progression (tematiseringsmuligheder) vs. regression (herkomsten) => beslutningskonflikter og ambivalensen
- Angst som grundvilkår, angst som en overlevelsesmekanisme.

Foruden det teoretiske stof (forskellige kilder) anvendes cases, små videoer og dokumentarer, som afsæt for de faglige diskussioner (fx Rich Kids on Insta).

Forløbets omfang:  ca. 140 ns fra kernestoflitteratur samt 40ns fra supplerende materialer som fx YouTube og dokumentarer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feltstudie 13-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Undersøgelser i psykologi

Hensigten med forløbet er, at kursisterne får kendskab og egen erfaring med planlægning, gennemførsel, databehandling samt evaluering af egne konkrete undersøgelser.

Forløbets opbygning:

1) Kursisterne arbejder teoretisk med klassiske psykologiske eksperimenter samt observationsstudier, hvortil de anvender videnskabsteoretiske begreber. Kursisterne vil skulle se, hvordan en artikel opstilles.

Mål: Kursisterne skal kunne skrive en rapport over egen undersøgelse, som var det en artikel i Forskningsnyt fra psykologi eller artikel i Psykologernes Fagmagasin.

2) Kursisterne vælger eget undersøgelsesområde samt tilhørende problemfelt, som de ønsker at udforske. Benspændet for kursisterne er at det skal være indenfor et af de forløb, der er blevet fagligt belyst på holdet.

Mål: Kursisterne skal kunne identificere og skitsere relevante (økologisk validitet) problemfelter, som vil kunne undersøges indenfor den givne tidsramme.

3) Kursisterne opstiller hypoteser og vælger i relation til disse egnede undersøgelsesmetoder (her læses selvvalgte, relevante passager i primært Psykologiens Veje, Kap. 3). Kursisterne beskriver deres forskningsdesign og begrunder i teori. Deres beskrivelser gives formativ feedback gennem peer-to-peer. Den formative feedback skal inddrage bl.a. validitet, reliabilitet, triangulering, kvantitativ/kvalitativ samt databehandling.

Mål: Det forventes at grupperne gennem fagterminologi kan formidle teori, hypoteser og forskningsdesign samt være kritiske over egen og andres metodevalg.

4) Kursisterne gennemfører undersøgelsen og resultatbehandler empirien.

5) Kursisterne skriver artikel, hvori de viser, at de kan anvende relevant teori og metodebegreber til vurdering af deres fund.

Mål: Kursisterne skal kunne behandle empiri efter metodens forskrift og fremstille denne, så resultaterne fremstår tydeligt. Det forventes, at kursisterne er kritiske overfor deres fund og forholder sig til confirmation bias (lysten til at bekræfte/verificere fremfor at falsificere).

6) Aflevering af undersøgelsen.

Omfanget af forløbet er ca. 20ns
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Læring, motivation, teknologi - Et problem i DK?

Læring, motivation, teknologi og SoMe - Har vi "skabt" et problem i det danske samfund?

Hensigten med forløbet er, at give kursisterne mulighed for at forholde sig aktivt og kritisk til debatten om teknologiens og de sociale mediers indvirkning på unges læringsparathed samt motivation for læringsarbejdet.

Herunder også om vores tanker er sandfærdige billeder af vores erfaret liv og derfor bør være genstand for granskning/ruminering eller om tankestrukturerne kan være rekonstruktioner, som justeres efter fx kulturelle forskelle.

Til at støtte op om ovenstående hensigt inddrages der viden om vores kognition (fx fra sansning til perception herunder arbejdsbænken og langtidshukommelse (afsæt i multilagermodellen), motivationsteori (behaviorismen, attributionsstil, selvbestemmelsesteorien, flow-teori m.v.) samt tænkningens kognitive udvikling (primært fokuseret på Vygotsky; ZNU - stilladsering - læring sker i en relation - Expert-Novice).

Under forløbet ser kursisterne kritisk og vurderende på Imran Rashid’s Facebookside, hvor der udarbejdes faglige diskuterende oplæg over en til flere artikler/synspunkter. Ligeledes arbejder kursisterne med metodeforståelse (Datatype: kvantitativ og kvalitativ - Metode: At kunne vælge sin metode i forhold til ens nysgerrige problemstilling)

Samlet set ønskes det at kursisterne med afsæt i udvalgt psykologisk viden kan forholde sig til “Vi har aldrig i Danmark haft så stor motivation for uddannelse og samtidig så lille motivation for læringsarbejdet” (Katznelson).

Primære teoretikere, begreber, eksperimenter og modeller:
• Opmærksomhed (fokuseret, delt, switch-tasking, trænérbarhed) - Simons & Chabris “Gorilla”-eksperimentet + eksperimenter med afsæt i teknologiens mulige indvirkning på vores opmærksomhed og senere erindringer samt kulturelle forskelle
• Hukommelse - Multilagermodellen, kapacitetsbegrænsning, chunking, konstruktion og rekonstruktion, opbygning af langtidshukommelsen (eksplicit og implicit), læring (Case: Patient H.M.) og genkaldelse (flere cues, troværdighed, falske minder, kulturforskelle), Google-effekten/digital amnesi
• Søvn og trivsel/læring
• Piaget - Kognitive skemata, assimilation, akkomodation, nysgerrig selvudforskning,
• Vygotsky - Zonen for nærmeste udvikling, stilladsering, interpsykisk udvikling af tænkeevnen
• Ryan & Deci - Selvbestemmelsesteorien, indre- og ydre motivation, 3 grundlæggende psykologiske behov for en vedholdende og glædesfuld aktivitet (kompetence, autonomi, samhørighed)
• Csikszentmihalyi - Flow-teori; tilpasset udfordringer i forhold til egne vurdering af mestringsevne - Optimal udfordring
• Weiner - Attribution
• Dweck - Mind-Set
• Behaviorismen - Klassisk betingning (Pavlov), Operant betingning (Skinner), Socialindlæring (Bandura)
• Målorienteringsteorien
• Miljøets og kulturens betydning (mestringsmiljøer & empowerment; forventninger (forældre; I-thing & We-thing) og præstationsorientering (individualistisk <> kollektivistisk))
• Neuropsykologisk perspektiv på motivation
• Bandura: Selv-efficacy
• Strategier for motivation, når det er vigtigt men ikke lystfyldt
• Baumeister: Ego-depletion
• Præstationens betydning for selvforståelsen i en konkurrencestat
• Hjortkær: Utilstrækkelig - Skam og skyld
• Eksistensialisme: Eksistens før essens. Når præstationen bliver til spørgsmålet om liv og død

Forløbets omfang: ca. 90 ns fra kernestoflitteratur samt 40ns fra supplerende materialer som fx YouTube og dokumentarer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer