Holdet 2024 Bi/Bi-3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 Bi/Bi-3 (3g Bi-3, 3g Bi-3-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Havet
Titel 2 Tema 2: Mikrobiologi
Titel 3 Tema 3: Virologi
Titel 4 Tema 4: Immunologi
Titel 5 Tema 4,1: Slangegift og antistoffer
Titel 6 Tema 5: Nervesystemet
Titel 7 Tema 6: Fysiologi
Titel 8 Tema 7: Hormoner og forplantning
Titel 9 Tema 8: Genetik og evolution

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Havet

OBS. alle dokumenter + power points mm. kan tilgås ved classroom - link til classroom: https://classroom.google.com/w/NzAyMjk3OTczMTA2/t/all

Tema 1: Havet

Fokus på: Iltsvind, økosystemer, biodiversitet, begrænsende faktorer, abiotiske og biotiske faktorer,  C-, N- og P-kredsløb. Eutrofiering og felttur.

Kernestof:
Økologi (samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet)

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ ̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Materialer - læsning:
"Undervisningsmateriale til biologi i gymnasiet  -opdag havet" udgivet af WWF 2019. Skrevet af Anne Berendt, Peter Blanner, Jakob Bredsdorff Frederiksen, Malene Møhl, Henrike Semmler og Thomas Kirk Sørensen. Kan tilgås https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/ s. 6-9, 13-15, 20-27 samt flere af forsøgene.

Materialer - video + podcasts:
Iltsvind: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-kvaeler-livet-i-havet_413092
Fytoplankton: https://www.youtube.com/watch?v=AWfebk0_auY&ab_channel=NASAEarthObservatory
Fotosyntesen: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/#1516017104147-6bad5ab3-2dbd
Havet lider - iltsvind: https://www.youtube.com/watch?v=YKg1HskDzJc&ab_channel=DanmarksSportsfiskerforbund
Interaktiv udforskning af abiotiske faktorer i Østersøen: https://marine.copernicus.eu/da/access-data/ocean-visualisation-tools/baltic-sea-salinity
Podcast: Døden i de danske farvande https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-doeden-i-de-danske-farvande-11802200169

Forsøg:
- Byg et springlag.
- Forsur havet (puste med BTB i vandet for at se farveskift)
- Felttur til Amager Strand og biotopundersøgelse - udmundede i en rapport.

Modulgennemgang:

Modul 1: Introduktion til biologi på b-niveau samt hvad vores første tema skulle handle om.

Modul 2: Havet som økosystem, abiotiske, biotiske og begrænsende faktorer. Producenter og konsumenter. Fødekæder og fødenet.

Modul 3: Energi og vækst i form af fotosyntese og respiration.

Modul 4: Fotosyntese og respiration. Forsøg med vandpest og fotosyntese/respiration. Vi snakkede også om trofiske niveauer.

Modul 5: Fokus på stofkredsløbene. Særlig C-kredsløbet og betydningen af dette for et økosystem. Forsøg med forsuring af havet.

Modul 6: Biodiversitet, iltindhold og springlag med fokus på Østersøen. Vi byggede vores eget springlag. Derudover fokus på årsager til iltsvind og eleverne kiggede på et interaktivt kort over abiotiske faktorer i Østersøen.

Modul 7: Eutrofiering af havene, udledning af næringsstoffer (fokus på N og P kredsløb) samt iltsvind.

Modul 8: Artikelarbejde som vi startede på sidst om blåt carbon og fisk og klima. Hvordan læser man en videnskabelig artikel.

Modul 9: Dobbeltmodul til Amager Strand med biotopundersøgelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 2: Mikrobiologi

Tema 2: Mikrobiologi

Fokus: Celler (prokaryoter, eukaryoter og archaea). Bakterier - resistens, identifikation, vækst og vækstfaktorer samt sunde bakterier (mikrobiota)

Kernestof:
- Cellebiologi (opbygning af pro- og eukaryote celler, forskellige typer af eukaryote celler).
- Mikrobiologi (vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens)

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- anvende matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser.
- anvende digitale værkstøjer (matematiske) i konkret faglig sammenhæng.
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Forsøg:
1) Kimfald og udregning samt identifikation af bakterierne.
- Besvaret som en fællesjournal - data kan findes på classroom; https://classroom.google.com/w/NzAyMjk3OTczMTA2/tc/NzEzNDUwNjU0NTk1
2) Antibiotikaresistens - lavet som journal.

Materiale brugt:
- Kompendiet fra Biologi i Udvikling B-niveau s. 100-110. (udgivet via Nucleus i forbindelse med Biologi i Udvikling 1. udgaven). Kompendie skrevet af Frank Grønlund Jørgensen, 2017 (1. udgave, 1 oplag). https://nucleus.dk/images/material/Mikrobiologi%20-%20Biologi%20i%20udvikling%20B-niveau%20-%20Nucleus%20Forlag%20ApS.pdf  (Kan også findes på Classroom).
- Biotech Academy's afsnit om antibiotikaresistens: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-vira-antibiotikaresistens/antibiotika-og-resistens/
- Biologi i Fokus s. 7-8. Udgivet af Nucleus, 1. udgave, 2. oplag 2010. Forfattere Bodil Blem Bidstrup, Kirsten Hede, Paul Paludan-Müller og Kristine Raae.
- Forskellige artikler om farlige bakterier, hvordan lægevidenskaben blev revolutioneret mm. Se den fulde materialeliste under "undervisningsbeskrivelsen" -> "supplerende stof".

Videoer og podcast:
Crash Course - mikrobiologi https://www.youtube.com/watch?v=2JdBH2tys6M&ab_channel=CrashCourse
Ubegribeligt - Bakterier https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/ubegribeligt-bakterier-11162305207
Ubegribeligt -  Antibiotika https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/ubegribeligt-antibiotika-11162405327

Modulgennemgang:

Modul 1: Hvad er mikrobiologi? Introduktion.

Modul 2: Kimfald og antibiotikaresistens - forsøg.

Modul 3: Mikrobiel vækst og vækstfaktorer. Celler og typer af celler.

Modul 4: Afslutning på antibiotikaresistensforsøget samt gruppefremlæggelser af en artikel om en selvvalgt, farlig bakterie.

Modul 5: Mikroorganismer - de gode og de dårlige. Vi hørte fremlæggelser i modulet.

Modul 6: Begrebsark til temaet og introduktion til det nye tema.



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 3: Virologi

Tema 1: Virologi

Fokus: Virus, den virale livscyklus og infektionsbiologi.

Kernestof som er dækket:
- Virus: opbygning og formering (virale livscyklusser)
- Mirkobiologi: Infektionsbiologi (snak om pandemier/epidemier og hvordan det smitter mellem mennesker)

Supplerende stof:
- Sygdom.

Materiale brugt:
- Størstedelen af materialet er taget fra Biotech Academy's tema "Virologi" https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/introduktion_til_virologi/

Videoer og podcast:
Hvad så? Forklarer alt - Hvad er virusser? https://open.spotify.com/episode/1OIuVNyjLcJ5tXQnfOmNgb
Contagion - BBC4  Pandemic - https://www.youtube.com/watch?v=yISdMLbO0Wc&ab_channel=PousadaNovaHolandaBarradoCunha%C3%BA


Faglige mål dækket i forløbet:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
-anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- formulere mundtligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.

Modulgennemgang:

Modul 1: Introduktion til virus og den virale livscyklus.

Modul 2: BBC4 Pandemic video om et smittespredningsprojekt (matematisk modulering af, hvordan en bestemt type virus kunne sprede sig)

Modul 3: Hvad er virus og den virale livscyklus igen (arbejdsark med fokus på dette)

Modul 4: Opsamling på temaet og test grundet karaktergivning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 4: Immunologi

Tema 2: Immunologi

Fokus: Opbygning og funktion af immunforsvaret med fokus på det ydre forsvar, det specifikke vs. det uspecifikke forsvar, antistoffer (produktion, opbygning og  virkning) og vacciner samt mikroskopering af blodceller.

Kernestof - dækket:
- Mikrobiologi (Infektionsbiologi og resistens)
- Fysiologi (blodkredsløbet i forhold til forståelse af, hvad det er opbygget af)
- Virus

Supplerende stof - dækket:
- Sundhed, sygdom og medicin (vacciner)

Forsøg:
Påvisning af "kyssesyge" med ELISA-test. (ligger i deres opgavebeskrivelse og på modulet)
Mikroskopering af blodceller - forskel på røde og hvide blodlegemer (ligger i deres opgavebeskrivelse og på modulet)

Materialer:
"Biologi i udvikling - B-Niveau" 1. udgave, 1. oplag, 2017. Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus ApS. s. 37-43.
Power points fra læreren med information taget fra "Biologi i udvikling - B-niveau", "Immunologi - globale udfordringer og infektionssygdomme" - begge fra Nucleus ApS samt Biotech Academy.

Videoer, Podcast og simuleringer:
Metoder - ELISA: https://www.youtube.com/watch?v=rBbAQF6Zn_g&ab_channel=BiotechAcademy
Det virtuelle Laboratorium: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/vlab/
Ubegribeligt - Immunsystemet: https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/ubegribeligt-immunsystemet-11162405187
Kurztgesagt -  How the immune system ACTUALLY works: https://www.youtube.com/watch?v=lXfEK8G8CUI&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold.

Moduloversigt:
Modul 1: Introduktion til det ydre forsvar, patogener og immunsystemets organer.

Modul 2: Det uspecifikke forsvar og immunforsvarets organer.

Modul 3: Inflammation og det specifikke forsvar.

Modul 4: Casearbejde med influenza og hvordan det specifikke forsvar fungerer, når det rammes af virus. Eleverne lavede tegneserier med influenza og immunsystemet.

Modul 5: Antistoffer og vaccinationer. Fokus på IgG og IgM og deres funktion i kroppen.

Modul 6: Mikroskopering af elevernes blodceller i mikroskop. Derudover snakkede vi vaccinationer og antistoffer i forhold til blodcellerne.

Modul 7: Test for antistoffer med ELISA-test. Vi arbejdede i det virtuelle laboratorium og eleverne fik lov til at øve sig med at pipettere i modulet med frugtfarve.

Modul 8: Opsamling på hele forløbet. Eleverne så den video som de havde set det første modul og så snakkede vi om, hvor meget de nu kunne.

Modul 8:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 4,1: Slangegift og antistoffer

Mini-tema i forlængelse af Immunologi

ELISA-test med fokus på Slangegift. Udarbejdet af LIFE (Novo Nordisk Fonden).

Kernestof:
Mikrobiologi (infektionsbiologi).

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
- Bioetik.

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Materiale:
Kit med undervisningsmateriale, vejledninger og materialer blev tilsendt af LIFE forud for modulerne.
Se følgende link for mere information https://life.dk/undervisningsforlob/fight-the-bite

Lektion 1: https://undervisning.life.dk/bruger/logind?callbackUrl=https%3A%2F%2Fundervisning.life.dk%2Ffb%2Fside%2F1
Her arbejdede vi med forskellige typer af slangegift og hvordan blodet reagerede på dette.

Lektion 2: https://undervisning.life.dk/bruger/logind?callbackUrl=https%3A%2F%2Fundervisning.life.dk%2Ffb%2Fside%2F1
Her arbejdede vi med ELISA-test, som eleverne udførte selv.

Lektion 3: https://undervisning.life.dk/fb
Opsamling og diskussion.

Lektion 4 (modul 4): Vi samlede op på hele forsøget, vi arbejdede med deres aflevering og snakkede SRP.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
slangegift 19-12-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 5: Nervesystemet

Tema 5: Nervesystemet

Fokusområder: funktion og opbygning af nervesystemet overordnet, opbygning af en nervecelle, ionkanaler og ionpumper (membranprocesser), synapser (aktionspotentialet), transmitterstoffer og fremlæggelser om stoffer, der påvirker nervesystemet.

Kernestof dækket:
- Cellebiologi (membranprocesser)
- Fysiologi (Nervesystemet)

Supplerende stof:
- Sygdom, sundhed og medicin

Forsøg:
- Forsøg med karse, hvor eleverne undersøgte, hvordan karsecellernes membraner blev påvirket af forskellige mængder af alkohol (simulerede, hvordan myelinskeder påvirkes af for meget alkohol i forhold til transport af nerveimpulser)
- Myeliniserede og ikke-myeliniserede nerver.

Faglige mål dækket:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.

Materialer brugt:
"Biologi i fokus 1. udgave" 2. oplag, 2010 af Bodil Blem Bidstrup, Kirsten Hede, Paul Paludan-Müller og Kristine Raae. Kapitlet "Nerver - kroppens signalveje" s. 43-54.

Videoer, Podcast mm:
Aktionspotentialet: https://www.youtube.com/watch?v=89RSpQJzUzI&ab_channel=BiotechAcademy
Aktionspotentialet gennem axon: https://www.youtube.com/watch?v=LzWdq0wvJtk&ab_channel=Undervisningslokalet
Hjernen og dens opbygning ved Peter Lund Madsen: https://www.youtube.com/watch?v=XhDjcQkMKIo&ab_channel=Hjerneskadet.dk%2F%2FHjerneskadeforeningen
Neurons under mircroscope: https://www.youtube.com/watch?v=2TIK9oXc5Wo&ab_channel=Mr.Duncan%27sSocialStudiesChannel
The Neuron: https://www.youtube.com/watch?v=6qS83wD29PY&ab_channel=NeuroscientificallyChallenged

Moduloversigt:

Modul 1: Introduktion til nervesystemet. Fokus på PNS og CNS samt det sensoriske, motoriske og autonome nervesystem. Kort om hjernens opbygning.

Modul 2: Nervecellers opbygning og cellemembraner.

Modul 3: Nerveceller med fokus på pumper, kanaler og aktionspotentialet.

Modul 4: Forsøg med karse, myeliniserede og ikke-myeliniserede nerver.

Modul 5: Transmitterstoffer, aktionspotentiale.

Modul 6: Fremmende og hæmmende synapser, transmitterstoffer og start på fremlæggelser om rusmidler/stoffers påvirkning af nervesystemet.

Modul 7: I mindre grupper arbejdede eleverne med rusmidler/stoffers påvirkning af nervesystemet. De lavede fysiske plancher.

Modul 8: Miniprojekt fortsatte.

Modul 9: Fremlæggelser af deres miniprojekt som på universitet på studiegangen, hvor man præsenterede sit stof foran andre og gik videre.

Modul 10: opsamling, julehygge og begreber blev gennemgået.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tema 6: Fysiologi

Tema 5: Fysiologi

Fokus på: Kroppens organsystem, blodets kredskøb, lungerne, makromolekyler, fordøjelse, enzymer og gæring.  

Kernestof dækket:
- Makromolekyler (opbygning og biologiske funktion af carbohydrater, lipider, proteiner)
- Enzymer (opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteter)
- Fysiologi (oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem og blodkredsløb)
- Biokemiske processer (gæring)

Supplerende:
- Fordøjelsessystemet
- Sundhed.

Forsøg:
1) Puls og blodtryks måling (journal)
2) Brødbagning m. fokus på enzymer, kulhydrater, fordøjelsen og gæring (videoaflevering)
3) Dissektion af hjerte og lunger fra en lam

Faglige mål dækket:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materialer brugt:
"Biologi i fokus" skrevet af Bodil Blem Bidstrup, Kirsten Hede, Paul Paludan-Müller og Kristine Raae, 1. udgave, 2.oplag 2010, s. 30-31, 24-28.

Bugt til power points til eleverne: "Fysiologibogen - den levende krop" skrevet af Bodil Blem Bidstrup, Søren Mortensen, Svend Erik Nielsen og Inge Marie Rasmussen, 1. udgave, 1. oplag, 2006 (givet som pdf), s. 47-49 og 63-67.

Video:
Iltens vej i kroppen: https://www.youtube.com/watch?v=9KXjbsw_doI&ab_channel=BiotechAcademy

Moduloversigt:

Modul 1: Kroppens organer og kroppens overordnet opbygning. Eleverne samlede en krop på tid. Vi snakkede om hvad temaet skulle handle om.

Modul 2: Hjertet og blodets kredsløb. Opgaveark mm.

Modul 3: Lungerne og åndedrættet. Opgaveark mm.

Modul 4: Øvelse med blodtryk og puls. Skrevet som journal.

Modul 5: Lungerne, åndedrættet og hvordan rygning påvirker lungerne. Artikellæsning om tobak og nyt studie omkring rygnings påvirkning af kroppen.

Modul 6: Makromolekyler og enzymer gennemgået. Vi tegnede fælles ved tavle.

Modul 7: Brødbagning i grupper med kiwi.

Modul 8: Fordøjelsen og makromolekyler. Hvordan optager og nedbryder kroppen makromolekyler?

Modul 9: Begrebsark og opsamling. Test i fysiologi.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test i fysiologi 27-01-2025
Videoaflevering - Brødbagning 05-02-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tema 7: Hormoner og forplantning

Tema 6: Hormoner og forplantning

Fokus på: Overblik over kroppens kirtler og hormoner, hormoners opbygning og funktion, kønshormoner og deres regulering af menstruation samt sædcelleproduktion. Mitose og meiose, forplantning, hormoners regulering af vækst. Hormonforstyrrende stoffer og deres påvirkning af forplantningen hos mænd og kvinder.

Kernestof dækket:
- Fysiologi (hormonel regulering og forplantning)

Supplerende stof:
- Bioetik (IVF og abort)
- Sundhed, sygdom og medicin (prævention - spiral, nødprævention og p-pillen)

Forsøg:
1) Kønssygdomme på et dansegulv. Hvordan spreder sygdomme sig mellem mennesker?
2) Glykæmisk indeks - skrevet som journal.  

Faglige mål dækket:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Materiale:
- Biologi i fokus, 1. udgave, 2. oplag, 2010 af Bodil Blem Bidstrup, Kirsten Hede, Paul Paludan-Müller og Kristine Raae. Kapitlet "Hormoner - kroppens signalveje" s. 57-66 - brugt til elevernes power point. + s. 29-30.

Supplerende materiale fra - BiotechAcademy har suppleret undervisningsmaterialet med følgende: Menstruationscyklus og sædcelleproduktion: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/menstruationscyklus-saedproduktion/
Seksuelt overførte sygdomme og prævention: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/seksuelt-overfoerte-sygdomme/ og https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/praeventionsformer/

Videoer:
Fertilitet: https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4&t=226s&ab_channel=NucleusMedicalMedia

Modulgennemgang:

Modul 1: Hvad er hormoner og forplantning? Introduktion til hormoner, hormonel regulering mm. Fokus på reguleringsformer (negativ feedback).

Modul 2: Negativ og positiv feedback. Hvad er menstruation og sædcelleproduktion?

Modul 3: Menstruation, befrugtning og graviditet. Fertilitet i Danmark og statistik. Hvordan bliver man gravid?

Modul 4: Genopfriskning af hormoner. Præventionsformer og kønssygdomme.

Modul 5: Eleverne lavede reklame for en præventionsform eller kønssygdom, som blev præsenteret foran klassen.

Modul 6: Fokus på andre hormoner end kønshormoner. Fokus på insulin og diabetes.

Modul 7: Diabetes, figurtræning mm. om insulin, blodsukker og glukagon.

Modul 8: Glykæmisk indeks, opsamling og begrebsark til tema 7.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tema 8: Genetik og evolution

Tema 7: genetik og evolution

Fokus på: Opbygning af DNA, nedarvningsprincipper, replikation og proteinsyntese. Mutationer, gensplejsning (CRISPR) samt biologisk variation og naturlig selektion. Derudover Mendels arvelove, endosymbiontteorien og arvelige sygdomme.

Kernestof dækket:
- Makromolekyler (nuleinsyrer)
- Genetik og molekylærbiologi (nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntesen, mutation, mitose, meiose og genteknologi)
- Evolutionsbiologi (biologisk variation og naturlig selektion)

Supplerende stof:
- Bioetik (faderskabsager, kriminalsager (m. DNA), CRISPR (også i forbindelse med evolution) og medicin/sundhed - supermennesket og naturlig selektion)
- Bioteknologi (Faderskabssager, kriminalsager, CRISPR - supermennesket og naturlig selektion)

Forsøg:
1) Gel-elektroforese af farvestoffer i forbindelse med en faderskabsundersøgelse.

Materiale:
- Biologi i fokus, 1. udgave, 2. oplag 2010 af Bodil Blem Bidstrup, Kirsten Hede, Paul Paludan-Müller og Kirstine Raae. S. 86-96, s. 121-127.
- Artikel: "Kæmpeulven uddøde 10.000 år siden. Nu påstår firma at have genskabt den". Skrevet til DR af Silas Bay Nielsen og Caroline Sofie Gede. Kan findes ved at følge dette link https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/kaempeulven-uddoede-10000-aar-siden-nu-paastaar-firma-have-genskabt-den
- Artikel: "CRISPR: Et genetisk værktøj mod sygdomme" skrevet af Jakob Giehm Mikkelsen, udgivet i Aktuel Videnskab, nr. 5 2022. Kan findes på modulet d. 23/4.
- Pdf fra Biologi i Udvikling, C-niveau 2. udgave. Skrevet af Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller. Udgivet af Nucleus 2020. S. 203-206.

Videoer:
Gel-elektroforese forklaret: https://www.youtube.com/watch?v=vq759wKCCUQ&t=56s&ab_channel=Bio-RadLaboratories
Evolution kort fortalt: https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
Menneskets udvikling: https://www.youtube.com/watch?v=dGiQaabX3_o&ab_channel=Kurzgesagt%E2%80%93InaNutshell
Jurassic Park, Mr. DNA: https://www.youtube.com/watch?v=NKmbh8hpNns&ab_channel=ScienceFictionStation

Podcast:
Ubegribeligt om CRISPR: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/crispr-11162305077
Genstart om jagten på liv ved Eske Willerslev: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/paa-sporet-af-livet-11802350012

Faglige mål opfyldt:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Modulgennemgang:

Modul 1: Introduktion til Genetik og Evolution - DNA og RNA præsenteres.

Modul 2: Det centrale dogme - Replikation, transskription og translation. Øvelse med simuleringer af de forskellige delelementer. Se modulet d. 5/3 for links til simuleringerne.

Modul 3: Mutationer med simuleringer og animationer på nettet. Se modulet d. 24/3 for links til simuleringerne.

Modul 4: Kromosomer, mutationer og arvelighed. Fokus på begreber og hvordan gener nedarves.

Modul 5: Biografen - How Deep Is Your Love ved CPH:DOX (hænger sammen med tema 1).

Modul 6: Nedarvning, Mendels to arvelove og valg af arvelig sygdom, der skal præsenteres foran klassen.

Modul 7: Eleverne arbejdede med deres selvvalgte arvelige sygdom.

Modul 8: Fremlæggelser med feedback.

Modul 9: CRISPR og genteknologi med udgangspunkt i podcast. Jurassic Park, kæmpeulv og naturvidenskabelig artikel om CRISPR.

Modul 10 + øvelsesmodul: Gel-elektroforerese med farvestoffer.

Modul 11: Evolution og genteknologi. Vi koblede genteknologien CRISPR til evolutionen og snakkede om endosymbiont-teorien. Eleverne tegnede teorien ude foran skolen med kridt eller lavede en film. Blev uploadet til elevfeedback på det modul - se d. 29/4.

Modul 12: Evolution - fokus på naturlig selektion, variation, Darwins teori og øvelse med birkemålere og finker.

Modul 13: Test i genetik, opsamling på evolution og begrebsark.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering af proteinsyntesen 01-04-2025
Test i tema 7 05-05-2025
DNA og elektroforese 07-05-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer